علت بد دهنی کودکان، چیست و چه راهکارهایی دارد؟

منبع: نی نی بان

120

1398/9/14

15:40


یک روانشناس تربیتی در همدان درباره بد دهنی کودکان گفت: این موضوع در کودکان علل مختلفی دارد که متأسفانه در اغلب موارد تقلید از رفتارهای نابهنجار والدین است و پدر و مادرها خود در به وجود آمدن آن نقش عمده‌ای دارند.
علیرضا روحی در گفت‌وگو افزود: گاهی استفاده از الفاظ رکیک و زشت در فرهنگ بعضی از خانواده‌ها مرسوم بوده که در این صورت طفل با تقلید مستقیم بدین رفتار ناپسند گرایش یافته و آن را در خویش پرورش می‌دهد.
وی دومین عامل مهم که باعث بد دهنی کودکان می‌شود را تشویق دانست و ادامه داد: در واقع وقتی فرزند خردسال با شیرین زبانی کلمه زشتی را بر زبان جاری می‌کند، افراد شادمانی کرده و مغلوب احساسات خود می‌شوند و همین امر باعث تشویق کودک می‌شود.
روحی سومین عامل موثر در بدزبانی کودکان را عصبانیت عنوان و اعلام کرد: گاهی کودک با تقلید از بزرگ‌ترها در موقع عصبانیت اقدام به گفتن حرف‌های ناپسند می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه بدزبانی ‌در کودکان معمولا از راه آموختن و مواجه شدن با کلمات نامناسب به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: بدزبانی در کودکان معمولا از سن ۳ سالگی آغاز شده و تا دوره کودکی ادامه دارد.
این روانشناس برای حل این مسأله راهکار ارائه داد و بیان کرد: والدین باید موقعیت‌هایی را که طی آن ممکن است کودک کلمات نامطلوب بشنود را محدود کنند.
وی یادآور شد: در مواجه شدن با بد زبانی کودک ۴ یا ۵ ساله بهتر است افراد بی‌ توجهی کنند گویی نشنیده‌اند اما اگر این موضوع از سوی کودک دوباره تکرار شد و کودک اشتباه خود را ندانست، والدین در ازای هر بار بدزبانی او را جریمه کنند.
روحی اضافه کرد: این راهکارها برای اواسط کودکی کارساز نیست و در این موقعیت برای آگاه کردن کودک از اشتباهش باید با منطق به او توضیح دهیم که کارش اشتباه است و رفتار جایگزین را به او آموزش دهیم.
وی اظهار کرد: معمولا اگر این راهکارها به درستی انجام شود بدزبانی و پرخاشگری کودک از بین می‌رود اما اگر والدین در انجام این موارد خوب عمل نکنند همین بی‌ثباتی باعث شدت آن می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو