علایم دردهای عصبی و راهکارهای درمان آن

علایم دردهای عصبی و راهکارهای درمان آن


منبع: آرگا

150

1398/9/15

11:09


یکی از شایع ترین و دردناکترین نوع دردها، درد های عصبی می باشد که این درد می تواند هر نقطه از بدن را درگیر کند که البته بیشترین نقاطی که تحت شعاع درد های عصبی قرار دارد دست ها، پاها و صورت می باشد، که معمولا این درد ها به صورت خواب رفته گی، سوزن سوزن شدن، سیاتیک، ضعف عضله بروز می کند، از این رو اگر می خواهید بدانید درد های شما ناشی از اعصاب می باشد می توانید در ادامه با علائم درد های عصبی آشنا شوید.

دردهای عصبی زمانی برای فرد به وجود می آید که اعصاب یک بافت تحت فشار قرار بگیرد، و از آنجایی که اعصاب دارای یک ساخت شکننده هستند اگر فشاری بیش از حد به آن وارد شود باعث می شود تا عصب کشیده شود از این رو همین فشار می تواند منجر به ایجاد درد های عصبی و آسیب های جدی شود، که اگر علایم دردهای عصبی برای یک مدت طولانی ادامه پیدا کند می تواند منجر به درد های عصبی شدید شود که زندگی را برای فرد سخت می کند.

راه های بهبود درد های عصبی

بسیاری از افراد درد های عصبی را به صورت های مختلفی حس می کنند، برخی این درد ها مانند خنجر زدن می دانند و برخی هم با سوزن سوزت شدن بدن شان حس می کنند که به صورت همیشگی و مدام برای فرد اتفاق می افتند و یا می تواند به صورت ناگهانی و دردناک ظاهر شود که تمامی علت آن ضعف و تحریک اعصاب می باشد. معمولا آسیب های عصبی به ۳ دسته کلی تقسیم بندی می شوند که شامل:

  • آسیب عصبی نوروپراکسی: در این نوع آسیب عصبی معمولا راه انتقالی که قرار است اطلاعات از آن عبور کند بسته شده، اما عصب در این مرحله سالم است و فقط مشکل در انتقال اطلاعات وجود دارد، که این نوع آسیب می تواند در مدت ۴ تا ۶ هفته خود به خود خوب شود.
  • آسیب های عصبی اکسونامسیس: در این نوع آسیب عصبی ساختمان داخلی اعصاب آسیب دیده شده است اما ساختمان بیرونی آن آسیب چندانی ندیده است.
  • آسیب های عصبی نوروتمزیس: در این نوع آسیب عصبی که بدترین، دردناک ترین نوع آسیب دیدگی می باشد هم ساختار داخلی و هم ساختار بیرونی به طور کامل آسیب دیده است.

نشانه ها و علایم درد عصبی

 

معمولا با دارا بودن این اختلال در شما نوعی حساسیت و ضعف نسبت به درد ایجاد می شود که ممکن است به واکنش هایی که در حالت معمول دردناک نیستند به آن واکنش دردناک بودن نشان دهید، اما می توان گفت که از دلایلی که در ایجاد این نوع درد ها می تواند تاثیر گذار باشد عواملی مانند داشتن استرس های مداوم، نداشتن تحرک، افزایش سن، مصرف الکل، ضعف شدید عضلات، ورزش های بسیار سنگین و … می تواند در شما درد های عصبی را ایجاد کند.

آشنایی با علایم درد های عصبی

معمولا علایم دردهای عصبی با توجه به آسیب دیدگی می تواند متفاوت باشد، اما در کل این گونه دردها به صورت آرام و کاملا تدریجی در فرد ظاهر می شود، در برخی از مواقع وجود این درد های عصبی می تواند گویای داشتن یک مشکل بزرگ باشد، که در هر صورت آشنایی با علایم دردهای عصبی می تواند شما را در تشخیص به موقع کمک کند.

راه های درمان درد های عصبی

۱.تعریق شدید و یا تعریق بسیار کم

علایم دردهای عصبی می تواند به صورت تعریق های نامتعادل برای فرد ایجاد شود، برای مثال زمانی که شما در یک هوای گرم تابستانی شروع به دویدن می کنید ممکن اصلا هیچ تعریقی صورت نگیرد، که این می توان یک نشانه آشکار از آسیب اعصاب باشد.

۲. ایجاد حالت، سوزش، بی حسی و سوزن سوزن شدن

معمولا در مواقعی که صبح ها از خواب پا می شوید ممکن است در دست ها و پاهای خود حالت سوزن سوزن شدن را تجربه کنید، و یا ممکن است این حالت را در هنگام تجربه کنید که بعد از یک نشستن طولانی قصد بلند شدن را دارید، که تقریبا همه ما این حالت را تجربه کرده ایم و معمولا با گذشت زمان کوتاهی این حالت از بین می رود. این تجربه یک نشانه موقت و کوتاه از تحت فشار بودن اعصاب می باشد.

اما زمانی که تمامی این علائم مدام برای شما اتفاق بی افتند و تبدیل به ایجاد یک حالت همیشگی شود نشانه از آسیب عصبی شما می باشد که به مرور با درد هایی همراه می شود، و یا به دلیل بی حس شدن اعصاب متوجه بریدگی و یا سوختگی و درد ناشی از آن نخواهید شد، که این علائم بیشتر در مناطقی مانند انگشتان دست ها و پاها، و کف دست ها و پاها به وجود می آید.

آشنایی با علایم و روش های درمان درد های عصبی

۳. ناتوان شدن در حرکت دادن اعضای بدن

از دیگر نشانه ها و علایم درد های عصبی ناتوان شدن مغز در حرکت دادن اعضای بدن می باشد، در واقع فرد این لحظه دچار ضعف شدید عضلانی می شود که گویی فلج شده، زمانی که فرد به این نوع از آسیب عصبی دچار می شود باید هر چه سریع تر به مراکز درمانی ارجاع داده شود چرا که این حالت ممکن است نشانه هایی از سکته مغزی باشد.

۴. نداشتن تعادل در حالت ایستادن

یکی دیگر از شایع ترین علایم دردهای عصبی ناتوانی در حفظ تعادل در هنگام ایستادن می باشد. که در برخی مواقع اعصاب های بزرگ تر را تحت تاثیر قرار می دهد که باعث می شود در ایستادن تعادل کافی را در پاهای خود برقرار نکند، زمانی که اینگونه افراد که دچار درد های غصبی می باشد تعادلشان را از دست می دهند و همین همین امر موجب می شود تا به دفعات زیادی با زمین برخورد کنند.

دلایل آسیب های عصبی

۵.حس کردن یک درد رونده در یک پا

این درد می تواند به صورت مور مور شدن، تیر کشیدن شدید، فشرده شدن رگ سیاتیک اشاره کرد که این درد را فقط در یک پا حس خواهید کرد که از قسمت کمر شروع می شود و به سمت پایین به حرکت در می آید.

۶. داشتن سردرد های شدید

درد های عصبی فقط مختص به دست ها و پاها نمی باشد بلکه رگ های عصبی در تمام نقاط بدن وجود دارد، از این رو زمانی که رگ های کردن عصبی شما آسیب ببیند ممکن است شما دچار سردردهایی شدیدی شوید. در این زمان شما باید به پزشک مراجعه نمایید.

راه های مختلف درمان درد های عصبی

انواع اعصاب:

به طور کلی همه افراد ۳ نوع عصب در بدنشان دارند که شامل:

  • اعصاب خودمختار: اعصاب خود مختار شامل اعصابی می باشد که عملکرد آن ها غیر ارادی می باشد مانند تنظیم دمای داخلی بدن، میزان ضربان قلب، تنفس، فشار خون.. می باشد که می تواند با علایمی مانند: یبوست، اختلال در نحوه عملکرد مثانه، خشک شدن چشم ها و دهان، سبک شدن سر و همچنین اختلالات جنسی همراه باشد.
  • اعصاب حرکتی: معمولا این اعصاب توسط ارسال پیام از مغز به نخاع و دیگر عضلات می باشد که باعث کنترل حرکات می شود، کاربرد این اعصاب ما را در انجام فعالیت هایی مانند پیاده روی، تایپ کردن، بلند کردن یک شی کمک می کند. که می تواند با علایمی مانند: ضعف شدید، فلج، انقباض های غیر قابل کنترل و آتروفی عضلانی همراه باشد.
  • اعصاب حسی: این نوع از عصب وظیفه دارد تا اطلاعات کافی را عضلات و پوست به نخاع و مغز باز گرداند، اعصاب حسی وظیفه دارند تا حس درد را به ما انتقال دهند. که می تواند با علایمی نظیر: احساس درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن، ایجاد حساسیت و … همراه باشد.

آسیب عصب و درد های ناشی از آن

روش های درمان دردهای عصبی

  1.  استفاده از غلات تصفیه شده مانند، جو پرک، برنج قهوه ای..
  2. استفاده از مواد غذایی که سرشار گلوتون می باشند.
  3. استفاده از فلفل تند در غذاها.
  4. بالا بردن مصرف ویتامین B 12
  5. استفاده از میوه جات و سبزیجات.
  6. استفاده از پروتئین های فاقد چربی.
  7. بالا بردن مصرف ویتامین c
  8. بالا بردن مصرف ویتامین هایی مانند B9 و بB6
  9. پیاده روی های مکرر.
  10. ماساژ دست ها و پاها در آب گرم.
  11. بالا بردن مصرف منیزیم.
  12.  سعی کنید روزانه به مصرف ۱ لیوان آب کرفس و یا آب هویج بپردازید.
  13. هنگام حمام کردن از نمک اپسوم برای ماساژ عضلات خود استفاده کنید.
  14. از روغن های طبیعی برای ماساژ عضلات استفاده نمایید.

درد ناشی ار آسیب اعصاب

در آخر می توان به این نکته اشاره کرد که یک از اصلی تربن دلایل ایجاد درد های عصبی بیماری دیابت می باشد، از این رو شما برای پیشگیری از ابتلا به این مشکل باید یک تغذیه بسیار سالمی را برای خود در نظر بگیرید طوری که بیشتر خوراکی آن را میوه جات و سبزی جات تشکیل دهند.

امیدواریم با آگاهی و شناخت علایم دردهای عصبی از پیشرفت آن جلوگیری کنید، همچنین شما می توانید برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه بیماری ها بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو