انواع بیماری های مقاربتی، بیشتر بدانید

منبع: نی نی بان

127

1398/9/15

18:00


کلیه میکرو ارگانیسم ها اعم از انگل ها، باکتری ها و ویروس ها توانایی ایجاد بیماری های مقاربتی را دارا هستند. بیماری های مقاربتی همیشه در طول تاریخ مورد توجه بوده اند، ولی امروزه با کشف تاثیر برخی از این بیماری ها مانند ویروس پاپیلومای انسانی در ایجاد سرطان و سقط جنین بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است.

بیماری های انگلی مقاربتی
شایع ترین عفونت ناشی از انگل ها در دستگاه تناسلی که اکثرا زنان را درگیر می کند انگل تریکوموناس واژینالیس است. این ارگانیسم تاژکداری بی هوازی است و علائمی مانند خارش و ترشحات غیر طبیعی دارد. عفونت از طریق جنسی قابل انتقال است و عفونت در مردان اغلب بدون علامت است و درمان آن با ایمیدازول ها مانند کلوتریمازول و مترونیدازول است. مطالعات نشان می‌دهد که این بیماری تا حدی خطر انتقال ویروس HIV را افزایش می‌دهد. در سال ۲۰۱۰ تقریباً ۱۵۲ میلیون نفر (۲/۲٪ از جمعیت کل دنیا) مبتلا به تریکومونیازیس وجود داشته ‌است شیوع بیماری در زنان (7/2٪) بیش از مردان (4/1٪) بوده‌ است.

بیماری های باکتریایی مقاربتی
این ارگانیسم ها نیز خود به سه دسته آسان رشد، سخت رشد و غیر قابل رشد در محیط کشت های معمول آزمایشگاه تقسیم می شود.
شایع ترین باکتری های آسان رشد، انتروباکتریاسه ها هستند که به طور طبیعی در روده بزرگ انسان زندگی می کنند و اگر به هر دلیلی وارد واژن شوند می توانند ایجاد عفونت کنند از علائم این عفونت ها ترشحات غیرطبیعی و درد هنگام نزدیکی است. از آنجایی که این ارگانیسم ها آسان رشد بوده به راحتی در محیط های کشت رشد کرده و تشخیص آن و آنتی بیوتیک موثر بر آن آسان است.
نایسریا گنوره آ
دیپلوکوک‌های گرم منفی لوبیایی شکل هستند که موجب بیماری سوزاک می‌شوند، باکتری مشکل پسند و حساسی است که برای رشد در شرایط آزمایشگاهی نیاز به مواد غذایی تکمیلی در محیط کشت دارد. کوکسی‌های گونوکوک می‌توانند به شکل اختیاری در داخل سلول‌ها رشد کنند. آن‌ها بیشتر اوقات به شکل دیپلوکوک دیده می‌شوند. گونوکوک از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. برای رشد نایسریا می‌توان از محیط کشت های پیچیده مانند تایر – مارتین استفاده کرد. علایم بیماری بر اساس جایگاه عفونت، متفاوت است. ۱۰% مردان و ۸۰% زنان مبتلا به گونوکوک، بدون علامت هستند، اما عفونت آلت تناسلی منجر به دفع چرک و ترشحات سبز رنگ از آن خواهد شد. علائم شامل قرمزی، تورم و ادرار همراه با سوزش است. نایسریا گونوره آ همچنین می‌تواند موجب ورم ملتحمه چشم، التهاب حلق، پروکتیت (التهاب مقعد و راست روده، التهاب پیشابراه، التهاب پروستات و بیضه‌ها شود. وروم ملتحمه در نوزادان تازه متولد شده از زنان مبتلا به سوزاک، شایع است. برای جلوگیری از عوارض، از پمادهای نیترات نقره و آنتی بیوتیک‌ها جهت درمان ورم ملتحمه استفاده می‌شود. این بیماری می تواند موجب خراش یا سوراخ شدن قرنیه و در نتیجه منجر به کوری نوزاد شود. عفونت گونوکوکی منتشر می‌توان منجر به مننژیت(التهاب لایه‌های مغز)، اندوکاردیت (التهاب لایه‌های قلب) و سندرم آرتریت- درماتیت (التهاب مفاصل و پوست) شود. عفونت دستگاه تناسلی زنان می‌تواند بیماری التهابی لگن را سبب شود. اگر درمان نشود، سبب ناباروری خواهد شد. ناباروری بر اثر التهاب و زخم شدن شیپور رحمی (لوله فالوپ) اتفاق می‌افتد. ۱۰% تا ۲۰% زنان مبتلا به سوزاک، در خطر ناباروری هستند. درمان سنتی گنوکک همواره پنی سیلین بوده است اما با افزایش روز افزون مقاومت به این دارو آنتی بیوتیک های جدید امروزه از سفالوسپورین های نسل سوم مانند سفتریاکسون جهت درمان استفاده می شود.
مایکوپلاسما
مایکوپلاسما ژنیتالیوم و هومینیس از عوامل مهم واژینوز محسوب می­ شوند و شناسایی آنها توسط روش سنتی کشت دادن با مشکل مواجه است. این باکتری فاقد دیواره سلولی بوده و محیط های بسیار پیچیده ای جهت رشد این ارگانیسم نیاز است این میکروارگانیسم علاوه بر واژینوز و اورتریت غیر گنوککی باعث ایجاد التهابات لگنی، سقط و نازایی می شود.
کلامیدیازیس
کِلامیدیا تِراکوماتیس، باکتری گرم منفی و داخل سلولی اجباری است که در جنس(کلامیدیا قرار گرفته ‌است و به علت انگل اجباری درون سلولی تنها در کیسه زرده تخم مرغ قابل تکثیر است. بسیاری از مبتلایان به این بیماری فاقد نشانه‌ هستند. علائم این بیماری ممکن است چند هفته پس از ایجاد عفونت ظاهر شود. علائم در زنان شامل ترشحات واژن و سوزش ادرار است. در مردان نیز ترشحات اندام جنسی، سوزش ادرار، تورم و درد یک یا هر دو بیضه است. گسترش عفونت در زنان نیز می‌تواند باعث ایجاد بیماری التهابی لگن شود که خود به نوبه خود می‌تواند منجر به ناباروری و حاملگی خارج‌رحمی شود گسترش عفونت به چشم می‌تواند موجب بیماری تراخم شود، که شایع‌ترین عامل کوری در کشورهای توسعه‌یافته است. کلامیدیا می‌تواند هنگام آمیزش واژنی، مقعدی و دهانی منتقل شود. همچنین مادر آلوده می‌تواند این بیماری را هنگام زایمان به فرزندش منتقل کند، همچنین عفونت چشمی نیز توسط تماس فرد به فرد، نیش پشه و استفاده از دستمال و حوله آلوده در مناطق با سیستم تصفیه فاضلاب ضعیف منتقل شود.کلامیدیا تراکوماتیس تنها در انسان ایجاد آلودگی می‌کند. تشخیص شامل آزمایش‌های غربالگری است که به زنان زیر ۲۵ سال دارای رابطه جنسی، افراد در خطر ابتلا و نخستین مرحله مراقبت‌های بارداری توصیه می شود. آزمایش روی ادرار یا سواب دهانه رحم، واژن یا میزراه انجام می‌شود. سو آب مقعدی یا دهانی نیز برای تشخیص عفونت در آن نواحی توصیه می‌شود برای پیشگیری شامل نداشتن رابطه جنسی پرخطر، استفاده از کاندوم و رابطه تنها با یک فرد (سالم) پیشنهاد می شود. درمان کلامیدیازیس توسط آنتی بیوتیک‌هایی مثل آزیترومایسین و داکسی‌سایکلین انجام می‌شود.
گاردنلا واژینالیس
شایع ترین عامل واژینوز باکتریال در زنان فعال از نظر جنسی است. گاردنلا باکتری گرم متغیر و بی هوازی بوده و در محیط های معمول رشد نمی کند.

تشخیص
تشخیص آن معمولا از روی علائم توسط پزشک است، که شامل ترشحات خاکستری تا زرد و با بوی واضح ماهی است. تشخیص آزمایشگاهی این باکتری با مشاهده سلول های اپیتلیال واژن که توسط تعداد زیادی باکتری احاطه شده اند (به سلول های سرنخ یا Clue Cell معروف هستند) است.
روش دیگر تشخیص اضافه تست ویف است. در این روش محلول پتاس به ترشحات اضافه می شود و به آرامی حرارت داده می شود به طوری که به جوش نیاید و بوی ماهی گندیده نشانگر حضور این باکتری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو