خارش واژن در بارداری، درمان خانگی چگونه است؟

منبع: نی نی بان

109

1398/9/15

18:01


بارداری دورانی است که تغییرات هورمونی ناشی از آن بدن شما را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد به همین سبب ابتلا به برخی مشکلات و بیماری ها از جمله عفونت های واژینال در این دوران بسیار شایع است. یکی از نشانه های عفونت های باکتریایی و نیز قارچی واژن، خارش واژینال است به همین سبب تعداد بسیار زیادی از مادران باردار به دنبال راهکارهای درمان خانگی عفونت و خارش واژن در بارداری می گردند و می پرسند که درمان خانگی خارش واژن در دوران بارداری چیست؟
خارش واژن در بارداری درمان پیچیده ای ندارد ولی از جمله مواردی است که می تواند برای مادر به شدت آزاردهنده باشد به همین سبب بسیاری از مادران بارداری به دنبال درمان خانگی سوزش و خارش واژن در دوران بارداری می گردند.

درمان خانگی خارش واژن در دوران بارداری؟
اگر در دوران بارداری دچار خارش واژینال شده‌اید از تجویز دارو برای خود اجتناب کنید. داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک نیز تنها باید پس از تایید متخصص مصرف شود. اما اگر این عارضه را تجربه نکرده‌اید، راه‌هایی برای جلوگیری از بروز آن وجود دارد. در زیر با توصیه‌هایی برای کاهش احتمال ابتلا به خارش واژینال در دوران بارداری آشنا می‌شوید.

لباس زیر نخی بپوشید
لباس زیر گشاد استفاده کنید و از پوشیدن لباس‌های تنگ در دوران بارداری بپرهیزید. از پارچه‌های پلاستیکی استفاده نکنید چرا که می‌تواند رطوبت را روی پوست شما نگه دارد و موجب خارش شود.

از دستمال مرطوب استفاده کنید
پس از رفتن به دستشویی یا در طول روز برای تمیز ناحیه واژینال از دستمال لطیف و بدون عطر و الکل استفاده کنید.

خود را تمیز و خشک نگه دارید
خارش واژن در بارداری و درمان با کمک تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی به راحتی انجام خواهد شد بنابراین تا جای ممکن تمیز و خشک بمانید. در طول روز ۲ یا ۳ بار لباس زیر خود را عوض و عرق و ترشحات را پاک کنید. همچنین پس از رابطه جنسی ناحیه را کاملا تمیز کنید.

از محصولات ضدحساسیت استفاده کنید
از صابون‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌های شستشوی ملایم استفاده کنید. همچنین برای شستن لباس‌های زیر خود مواد شوینده و نرم‌کنند‌های ضدحساسیت بکار ببرید.

کمپرس سرد
کمپرس سرد می‌تواند برای رهایی از خارش در ناحیه واژینال استفاده شود. اگر پوست واژن حساس است، برای شستن آن از آب سرد استفاده کنید چراکه آب گرم می‌تواند التهاب را بیشتر کند.

ماست بخورید
درمان خانگی خارش واژن در دوران بارداری با افزایش مصرف ماست در رژیم غذایی امکان پذیر است. ماست به توازن pH بدن کمک می‌کند. ماست را در رژیم غذایی خود بگنجانید. ترجیحا ماست‌های بدون شیرین‌کننده و کم‌چرب مصرف کنید.

کرم‌ها یا پمادهای ضدخارش را امتحان کنید
می‌توانید پس از مشورت با پزشک جهت اطمینان از عدم وجود مواد مضر برای جنین، از کرم‌های ضدخارش بدون نیاز به نسخه استفاده کنید.

نظافت را رعایت کنید
پس از رابطه جنسی یا رفتن به دستشویی حتما ناحیه واژن را تمیز کنید. همیشه از جلو به عقب بشویید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
اگر در دوران بارداری دچار خارش واژینال شده‌اید و همراه آن نشانه‌هایی شامل ترشحات بدبو و درد را تجربه می‌کنید باید بلافاصله به منظور بررسی بیماری‌های مقاربتی و دیگر عفونت‌ها به پزشک مراجعه کنید. دلیل اصلی خارش در اوایل دوران بارداری، تغییرات هورمونی یا عفونت است. اگر خارش به مدت طولانی ادامه یافت و درد و ترشحات بدبو داشتید باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر در ناحیه واژنی خود چیز غیرعادی مانند زخم، بریدگی، ناسوری یا برآمدگی مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید. وقتی متخصص دلیل عارضه را پیدا کرد، می‌تواند درمان مناسب را برای خارش واژینال در دوران بارداری تجویز کند.

خارش واژینال در دوران بارداری بسیار شایع است و پس از بررسی دقیق دلیل توسط پزشک به سادگی درمان می‌شود. ولی همیشه توصیه می‌شود به عنوان بهترین روش درمان خانگی خارش واژن در دوران بارداری نظافت را به‌خوبی رعایت کنید تا این عارضه هرچه سریع تر برطرف گردد. واژن خود را تمیز و خشک نگه دارید تا از تحریک جلوگیری کنید. بدون پرسش از پزشک برای درمان خارش واژینال از هیچ دارویی استفاده نکنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو