هر چند وقت یک بار چیزی را که دوست ندارید ترسیم می کنید؟ هر از چند وقت؟ هر وقت و هر زمان، هر روز؟ اگر به احساسات منفی، مشکوک و نا امید کننده اجازه بدهیم که ما را احاطه کنند و بدون اعتماد به نفس، خودمان را ترغیب کنیم که به اندازه کافی خوب نیستیم، این اتفاق می تواند ما را از ادامه و انجام دادن بهترین مان باز دارد و حتی اگر به آن ندای درونی اعتقاد پیدا کنیم که می گوید تو به اندازه کافی خوب نیستی، به کلی از ادامه دادن باز خواهیم ایستاد. در ادامه این مقاله ار بخش مقالات روانشناسی دکتر سلام به توضیج کامل چگونگی افزایش اعتماد به نفس و خلاقیت در هنرمندان پرداخته و با آن آشنا می شویم.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس هنری

هر از چند وقت اثر خود را با دیگر اثر های شگفت انگیزی که هنرمندان دیگر ایجاد می کنند و آن ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند مقایسه می کنید، و سپس احساس وحشت به شما دست می دهد و درمورد شغل خود احساس افسردگی می کنید؟ هر وقت و هر زمان؟ هر روز؟

“من اخیر چیزهای بسیار زیبایی مشاهده کردم که این موجب می شود اعتماد به نفس نداشته باشم و قدرت خود را از دست بدهم.” لیزا کونگدون بازیگر.

این تجربه برای همه ما اتفاق خواهد افتاد. تنها دو هفته پیش، من در کار خود بسیار خلاق بودم اما تنها دو تا از 7 نقاشی های خود را دوست داشتم و هنگام پست آثارم در حال گلچین کردن از بین آن ها بودم. این باعث شد که به خودم افتخار نکنم و در مورد دیگر آثارم مشتاق نباشم. بسیار نسبت به کارم و خودم نا امید شدم و شک داشتم که آیا باز به آن روحیه خلاق خود باز خواهم گشت؟

فقدان اعتماد به نفس هنری

قلب این مشکل فقدان اعتماد به نفس هنری است. عدم اعتماد به نفس هنری به ما اجازه می دهد که به نحوه فکر کردن دیگران درمورد خود توجه نکنیم. اعتماد به نفس هنری به ما اجازه می دهد که از دست خود پیروی کنیم و آن چیزی که واقعی به نظر می رسد را ترسیم کنیم. اعتماد بنفس هنری چیزی است که به ما اجازه می دهد که هنر خود را بسازیم، و به این که هنر دیگران چقدر شگفت انگیز است توجه نکنیم.

“به ظرفیت نهفته موجود در قلب نوآوری خود اعتقاد داشته باشید” دیوید کلی، بنیانگذار IDEO و مدرسه استنفورد.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیست؟

در روزهای اخیر درمورد اعتماد به نفس و چگونگی داشتن و نداشتن آن بسیار فکر کرده ام. بگذارید ببینیم اعتماد به نفس چیست؟

  • احساس یا اعتقادی است که بر کسی یا چیزی داریم. اعتماد قوی.
  • مترادف ها: اعتماد، اعتقاد، ایمان، عقیده، اعتبار.
  • حالتی از یک احساس اعتماد در مورد حقیقت چیزی.
  • احساس بالا رفتن اعتماد به نفس به دلیل قدردانی از توانایی های فردی.
  • مترادف ها: اعتماد به نفس، اعتماد به خود.

اعتماد هنری به این معنا نیست که اعتقاد داشته باشید شما خدای هنر هستید. به این معنی است که به خودتان و توانایی های خود اعتماد و باور داشته باشید. به این معنی است که بتوانید به نیروی درونی خود اعتماد کنید. بدین معنی است که بتوانید خود و هنرتان را تا جایی که امروز قرار دارد دوست داشته باشید. بدین مفهوم است که به نیروهای ناامیدی و سرزنش کننده اجازه بدهید از شما دور شوند و در عوض نسبت خود و کارتان مهربان و دلسوز باشید.

“اعتماد به نفس خلاق ایده ای است به این معنی که شما دارای ایده های بزرگ هستید و قادر به انجام آن ها می باشید.” دیوید کلی. 

اعتماد به نفس هنری به معنی اعتماد، اعتقاد و ایمانی که ما می توانیم یک هنر خوب به وجود آوریم. به معنی دوست داشتن خودمان و هنرمان است. این اعتماد و دوست داشتن بدین منظور نیست که تمام مدت به خودمان راحت بگیریم، دلسرد باشیم. در واقع برعکس، عشق به خود معنی متفاوتی دارد. عشق به خود و دوست داشتن هنرمان بدین معنی است که قوی باشیم.

درست مانند عضله ای که روی آن کار می کنید و استقامت آن را بالا می برید. این راهی است که می توانید با آن آماده به حمله، آماده رویارویی، دلسوز نسبت به خود و آماده بیرون کردن تمام شک ها و نیروها و احساسات منفی خواهید بود که به راحتی به سراغ شما می آیند. دوست داشتن هنرتان به این معنی است که انتخاب کرده اید قوی و با اعتماد به نفس باشید.

اعتماد به نفس


بیشتر بخوانید: چطوری فکرمان را برای مقابله با ناامیدی کنترل کنیم


کدام یک اول به سراغ شما می آیند؟

من معتقدم که برای پیشرفت توانایی ها و مهارت های خود، باید اعتماد به نفس داشته باشیم. اعتماد به نفس چیزی است که هنگام ناامیدی و ایجاد شک به ما کمک می کند که ادامه بدهیم و تسلیم نشویم. اعتماد به نفس به ما یادآوری می کند که ما می توانیم یک هنر خوب خلق کنیم و ما را مشتاق به ادامه دادن می کند.

اگر دارای مهارت شگفت انگیزی هستیم اما هیچ اعتماد به نفسی نداریم، هرگز پیشرفت نخواهیم کرد زیرا فکر می کنیم که وحشت ناکیم و از ادامه کار باز می ایستیم و اگر اعتماد به نفس فوق العاده ای داریم بدون این که مهارت خاصی داشته باشیم باز هم هرگز پیشرفت نخواهیم کرد زیرا بر این باوریم که ما بسیار عالی هستیم و نیازی به رشد یا کار بر روی ضعف های خود نداریم و در نهایت خسته خواهیم شد و کار کردن را متوقف خواهیم کرد.

ما برای رشد مهارت های خود نیاز به اعتماد به نفس داریم و برعکس برای رشد اعتماد به نفس نیاز به مهارت است. برای این که هر کدام از این دو را داشته باشیم به دیگری نیازمندیم. اعتماد به نفس بیشتر برابر با مهارت بیشتر، مهارت بیشتر برابر با اعتماد به نفس بیشتر. اما اگر اعتماد به نفس، اعتماد به توانایی ها و مهارت های ما است، پس برای داشتن اعتماد به نفس باید توانایی و مهارت داشته باشیم. در این جا است که به نظریه مرغ و تخم مرغ می رسیم.

اگر اعتماد به نفس یا مهارت نداریم چگونه در این مرحله پیشرفت کنیم؟

چگونه می توانیم بر توانایی خود اعتماد و اعتقاد داشته باشیم اگر که فاقد مهارت خوب طراحی کشیدن هستیم؟ و چگونه می توانیم مهارت طراحی کردن را به خوبی بیاموزیم اگر اعتقاد نداریم که می توانیم به خوبی طراحی کنیم؟

“باید اعتقاد داشته باشیم که ما در جهانی مهربان، دوست داشتنی و بی نهایت بزرگ زندگی می کنیم و ما شبیه به افراد دیگر هستیم. بدین معنی که باید ایمان مان بزرگ تر از ترس مان باشد.” جن سینکرو نویسنده.

چرخه اعتماد به نفس

اجازه دهید این چرخه را کمی باز کنیم و نگاه عمیق تری به چگونگی رشد اعتماد به نفس و مهارت خود بپردازیم. اعتماد به نفس سوخت چرخه رشد است. چیزی است که ما را در طول چرخه نگه می دارد و با ادامه دادن و باقی ماندن در این چرخه رشد و پیشرفت خواهیم کرد. این کار به ما کمک می کند که در این مسیر بمانیم، تجربه کسب کنیم، کارهای جدید را امتحان کنیم و شکست را بپذیریم.

اعتماد به نفس اعتقاد و ایمانی است که به ما در خلق هنر کمک می کند و ما می توانیم رشد و پیشرفت کنیم و بهترین هنر خود را به وجود آوریم. هنری که ما را نشان می دهد و موجب افتخار ما خواهد بود. همچنان که خود را در حال خلق یک اثر خوب، موفقیت یا یک پیشرفت جدید ببینیم، موجب افزایش اعتماد به نفس می گردد و زمینه را برای رشد و ادامه چرخه رشد فراهم خواهد کرد.

“اعتماد به نفس خلاق به معنی این است که شما می توانید و یک راه حل سازنده برای مشکلات پیدا خواهید کرد و اعتماد به نفس چیزی است که به شما قدرت مقابله با آن ها را خواهد داد.” دوید کلی.

ایجاد اعتماد بنفس با عمل

بنابراین ما معتقد هستیم که اعتماد به نفس موجب رشد خواهد شد. اما سوالی که هنوز وجود دارد این است که چگونه اعتماد به نفس در خود ایجاد کنیم وقتی که هنوز مهارتمان به درجه عالی خود نرسیده است؟ هزاران نفر از نویسندگان، مربیان، معلمان وجود دارند که از فواید مثبت روانشناسی، قدردانی های روزانه حمایت می کنند. بله، من تعدادی از این روش ها را امتحان کرده ام. بله، برخی از آن ها کمک کننده هستند. بله، اگر شما بخواهید آن مشکلات از بین خواهد رفت. من واقعا به کنترل مغز و مثبت اندیشی معتقدم و این دو  بسیار مهم هستند.

اما شما بدانید که تنها با حرف زدن و گفتن این که اعتماد به نفس داشته باش تحولی ایجاد نخواهد شد. نمی توانیم تنها در آینه در این باره با خود حرف بزنیم و همه آن ها را به عنوان یک باور به طور ناگهانی بپذیریم. زیرا تنها با گفتن این که ما اعتماد به نفس داریم و در حال پیشرفت هستیم اعتماد به نفسی ایجاد نخواهد شد و به خودمان و هنرمان باور پیدا نخواهیم کرد. و سپس هم اعتماد به نفس و هم مهارتمان از بین خواهند رفت.

یک راز: تنها با عمل است که اعتماد به نفس ایجاد می شود.

اعتماد به نفس واقعی زمانی ایجاد می شود که یک اثر هنری ایجاد کنید، پیشرفت خود را ببینید و رشد خود را ادامه دهید. چگونه اعتماد به نفس پیدا خواهیم کرد؟ با بهبود هنرمان. چگونه هنرمان بهبود خواهد یافت؟ با ایجاد کارهای هنری زیاد. و چگونه کارهای هنری زیادی خلق کنیم؟ با اعتماد به نفس زیاد، اعتماد به آن و دوست داشتن هنرمان. قسمتی از چرخه اعتماد به نفس که به صورت ارادی می توانیم آن را کنترل کنیم ایجاد کارهای زیاد هنری است.

بنابراین به جای هدر دادن زمان و انرژی خود، تلاش خود را بر روی ایجاد قطعه  عالی هنری متمرکز کنید، یا تلاش کنید که هر چیزی را طراحی کنید. از شنیدن آن صدای آهسته درونی که شما را به شک می اندازد دوری کنید، ناامیدی را متوقف کنید و خجالت را فراموش کنید. فکر زیاد بر روی ایده ها که مدت ها از شما زمان گرفته است را متوقف کنید. فقط هر کاری را همین الان انجام دهید.

اعتماد به نفس

“اگر افسرده هستید، در گذشته زندگی می کنید. اگر مضطرب هستید، در آینده زندگی می کنید. اگر در آرامش هستید، در حال زندگی می کنید. ” لئو تزو پروفسور و دیرینه شناس چینی.

نیازی نیست که برای انتهای کار اعتماد به نفس داشته باشید. چه کسی می داند که شما در انتها به کجا خواهید رسید؟ هیچ کس نخواهد دانست. اما باید برای شروع مکان و موقعیت خود را ارزیابی کنید. هرگز نخواهید دانست در انتها به کجا خواهید رسید اگر هیچ گاه شروع کننده نباشید. به هنر خود مانند یک نردبان نگاه کنید. ممکن است که در پله اول یا پله سوم باشید. در مورد این که در کدام پله هستید خجالت نکشید.

اگر احساس می کنید صبور نیستید، از این که در پله 6 به جای اول قرار دارید خوشحال باشید. و اکنون خود را با مراحلی که قبلا طی کرده اید بسنجید. تنها راه قرار گرفتن در پله 6 این است که تلاش کرده اید و یک جا نایستاده اید. نباید آرزو کنید که در بالاتر از این مرحله باشید. بنابراین بهتر است برای آرزو کردن فقط سعی و تلاش کنید و کار خود را انجام دهید زیرا تنها راه پیشرفت همین است.

لیزا کانگدون می گوید: “چیزی که بین هنر و کارهای قلبی تفاوت ایجاد ایجاد می کرد این بود که هنگام انجام آن نسبت به چیزی که قبلا تجربه نکرده  بودم مشتاق بودم. تمایل ذاتی به خلق کردن داشتم، کاملا عمیق و ابتدایی. وقتی که آن را کشف کردم، هنر را به راهی برای نفس کشیدن تبدیل کردم. به همین دلیل بود که اشتیاق شدیدی به گسترش مهارت خود داشتم حتی جایی که خارج از ناحیه امن من بود. فکر می کردم باید از محیط ها و تکنیک هایی جدید استفاده کنم. برای ساعت ها تمرین کنم تا جایی که احساس کنم دستانم در حال افتادن هستند”.

رشد و شکل گیری اعتماد به نفس

زمانی که شروع به کار می کنید مهارت های شما شروع به پیشرفت خواهد کرد. همچنان که مهارت های شما پیشرفت می کنند، اعتماد به نفس بیشتری به خودتان و هنرتان پیدا خواهید کرد. هر زمانی که اثری خلق می کنید، خود را وارد چرخه ایجاد اعتماد به نفس کرده اید و واقعا که سخت ترین کار را انجام داده اید. اکنون شما در راه رشد و ایجاد اعتماد هنری هستید.

“چیزی که به آن اطمینان دارم این است که برای این که هنرمند موفقی باشید، باید با یک بیانیه ساده شروع کنید: من یک هنرمند هستم. این یک ادعای ساده و ابتدایی است اما دیدن خود به عنوان یک هنرمند می تواند به رشد شما کمک کند.” لیزا کانگدون.

8 راه برای ایجاد اعتماد به نفس در هنرمندان

ما در مورد این که برای هنرمند شدن به چه چیزی نیاز است بسیار صحبت کردیم. تمرکز ما بر روی شکست و ناکامی هایی است که باید یک هنرمند بر آن غلبه کند و مشکلات مالی که باید تحمل کند. برای این که تمرینات خود را ادامه دهید حتی زمانی که چشم انداز هنر شما تیره است، نیاز به اعتماد به نفس دارید. هنرمندان چالش های منحصر به فردی را پشت سر می گذارند. آن ها باید مدام کاری ارائه دهند که اصل و تازه باشد اما زیاد نزدیک به کارهای همکاران آن ها نباشد.

اعتماد به نفس

آن ها به مخاطبان عمومی روبرو می شوند که به سرعت متوجه اصیل یا پوچ بودن هنر می شوند. با کمال تعجب، برخی از هنرمندان احساس اضطراب می کنند . دچار سندروم تحریک کننده می شوند. طبق پدیده های روان شناختی برخی از هنرمندان آثار خود را دست کمک می گیرند و از این که مبادا یک کلاهبردار بی استعداد باشند هراس دارند. حتی موفق ترین هنرمندان نیز زمانی این احساس را تجربه کرده اند. یک هنرمند بین المللی به نام شیرین نشاط معمولا از خود سوال را می پرسد اما او اذعان می کند که شک و تردید یک ویژگی انسانی است.

او بخشی از توصیه های ویتو آکونچی را که در اوایل کار خود به او شده بود را بیان می کند: “او به من گفت مردود و ناامید شدن در هر مرحله ای ممکن است به شما روی آورد اما به عنوان یک هنرمند حرفه ای، باید درک کنید که آسیب پذیر هستید.” اخیرا با مراجعه به نشاط و 7 هنرمند معاصر دیگر در مورد تجریبات آن ها درمورد شک و سندروم آسیب پذیر و راهکارهای آن ها در مورد ایجاد اعتماد به نفس بیشتر اطلاعات کسب خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد روانشناسی هنر


اورسلا ون ریدینگسوارد

این یک امر عادی است که به عنوان یک هنرمند ندانید به کجا قرار است که برسید. راهکارهایی برای آزاد سازی افکار شما که تا کنون به آن ها اجازه ظهور نداده اید وجود دارد. و برای شکست، من شکست را با چنان قدرت و عمقی تجربه کرده ام که آن را با سوزاندن مجسمه های خود پایان دادم. آن ها برای دو روز پیاپی می سوختند. شما به ندرت خواهید فهمید که چه کار درست است و چه کاری باید انجام دهید در حالی که تنها  چند راه درست و مطلق وجود دارد. در عوض، به صدای درون خود گوش دهید.

اسپنسر فینچ

اجازه دهید شک به کار شما وارد شود. از بین تمام سندروم های من، سندروم آسیب پذیر مورد علاقه من است. من هنوز هم بعد از گذر چند سال احساس می کنم که یک کلاهبردارم. حدس می زنم که یک مشکل روان شناختی است. با این وجود، من فکر نمی کنم که شک کردن یک اتفاق بد است، مگر این که به طور کلی شما را فلج کند. در گذشته من بسیار دچار شک و تردید می شدم اما امروزه تنها یک بار در سال دچار این حالت می شوم، همانند یک دوست قدیمی به من سر می زند، کسی که من از او برای یک مدت کوتاه استقبال می کنم، سپس او را راهی می کنم.

تردید من در مورد این که چقدر هنر من خوب است نمی باشد، بلکه درمورد کل کیفیت هنری من می باشد. مشکل کجاست؟ هنرمندانی که من آن ها را تحسین می کنم بیشتر شک و تردید را احساس می کنند سوال آن ها این است که هنر چیست، در اثری که ایجاد کرده اند شک می کنند و این موضوعی است که من با تمرین کردن خود را با آن سازگار کرده ام. من به آن به عنوان یک موضوع روان شناختی نگاه می کنم.

اعتماد به نفس

ویلیام وگمن

افرادی که خارج از محدودی شما هستند را بیابید. من همیشه نسبت به چیزی که ساخته شده احساس اعتماد به نفس می کردم اما این حالت زمانی قوی تر می شد وقتی که مردم غریبه نسبت به کار واکنش مثبت نشان می دادند نه کسانی که من آن ها می شناختم مانند مادر و خاله، معلم ها و دانش آموزان. بنابراین من به دنبال یافتن مخاطبانی بیرون از این چرخه بودم. من واقعا، عاشق این بودم که عکس من بر روی مجلات هنری قرار بگیرد.

ممکن است که متخصصان ویدئویی وجود دشته اند که من با آن ها در مورد ویرایش و نصب کار کرده ام. امروزه من اعتماد به نفس بیشتری دارم و این یک اتفاق خوب برای یک هنرمند است. اگر کسی هنر من را دوست نداشته باشد من فکر می کنم که او احمق است. البته، این موقعیت بسیار حساس است و اگر از شما انتقاد شود باید نسبت به آن قوی باشید.

چارلز گینس

سعی نکنید که انتظارات دیگران نسبت به خود را کنترل کنید. من مشکل حادی با اعتماد به نفس ندارم. این نیست که فکر کنم من همه چیز هستم، در واقع چیزی که به آن فکر می کنم این است که من هیچ گزینه دیگری جز هنرمند بودن نداشتم. مشکل اعتماد بنفس این است که همیشه به آن فکر می کنید که دیگران در مورد شما چگونه فکر می کنند، حتی اگر در سطحی باشید که دیگران از شما توقع داشته اند. این از یک مفهوم و ایده عمیق تر ایجاد می شود که روابط فردی با جامعه یک نوع دلخواه از آن است.

ثبات کاری تنها از طریق تعهد فرد با کار ایجاد خواهد شد. این احساس که یک فرد فریبکار هستید ناشی از یک رابطه علت و معلولی بین شما و جامعه می باشد که در حال قضاوت کردن شما است، جایی که هر دو نقش مشابهی بازی می کنند. من بر این باورم، با وجود این که، این احساس ناخوشایندی است اما می تواند شما را کنترل کند. شما باید به قدرت جهان همانند یک پدر، شخصی که از نظر بیولوژیکی به آن وابسته اید و برایش مهم نیست چه کاری انجام می دهید باور داشته باشید، قدرتی که اطراف شما را فرا گرفته است.

این قدرت حق دارد که شما را قضاوت کند. در ارتباط با افرادی که این احساس را دارند، می توان این را گفت که چون با این پدر خود در ارتباط نیستند پس با این ترفند سعی در جلب توجه او دارند. هرگونه جایزه ای که دریافت می کنید قابل توجیه نمی باشد. با احترام به این احساس من بیشتر طرفدار لاکانیان هستم تا فروید. زیرا موضوع بی ارزشی نیست بلکه احساس بی ارزشی کردن است. دانستن تفاوت بین این دو به شما کمک می کند که این احساس را بهتر درک کنید.

کارول اشنمن

وقتی کسی به شما می گوید کاری را نمی توانید انجام دهید، به آن ها نشان دهید که اشتباه می کنند. من از هر گونه افشاگری عمومی درمورد تفکر، حساسیت و فرآیند کارم مقاومت کردم. من استراتژی ها، فعالیت ها و اقداماتی انجام داده ام که موجب ایجاد اعتماد به نفس در یک هنرمند خواهد شد.

من یاد گرفته ام که حتی موقعی که می گویند” تو نمی توانی، مثل بچه ها نقاشی می کشی، فیلم تو به درد نمی خورد و ….” باز هم در خودم ایجاد اعتماد به نفس کنم. من قبلا ممکن بود چیزی را شنیده یا دیده بودم که شک داشتم آیا آن را در کار دیگر هنرمندان دیده ام یا نه؟ این گیجی و تلاطم چندین بار در من اتفاق افتاد و در هر مرحله نهایتا من مطمئن شدم.


بیشتر بخوانید: آسانتر شدن تفکر مثبت با این توصیه ها


شیرین نشاط

قبول کنید که همیشه شاهکار نمی آفرینید. آیا کارهایی که من انجام داده ام موفق است یا نه؟ تنها در مورد دیگران صادق نیست، به من نیز مربوط می شود بنابراین من همیشه در شک و عدم اعتماد به نفس هستم. اما یاد گرفته ام که با این لحظه غیر ایمن نیز مبارزه کنم. به عنوان مثال، اگر من در میان جمعیتی باشم که به کار من نگاه می کنند و من تنها می توانم به بگویم که آن ها کار مرا دوست نداشتند، من با خودم از درون آن موقعیت صحبت خواهم کرد.

این به من یادآوری می کند که گاهی، نگاه های مردم کاملا صحیح نیست و این همیشه برای همه خوب نیست و ممکن است که بازتاب های خوبی از کار تو به تو ندهند. من رد خواهم کرد، ناامید خواهم شد و احساس شکست خواهم کرد.من فکر می کنم که این اتفاق جزئی است زیرا در انواع کارهای به هم پیوسته که من انجام می دهم، از فیلم تا عکس گرفته، این غیر ممکن است که همه کارها خوب و عالی از آب درآیند.

این بسیار طبیعی است که بعضی از کارها ضعیف تر باشند. بنابراین، من همیشه به خودم یادآوری می کنم یک انسان شکست خواهد خورد و همیشه یک شاهکار خلق نخواهد کرد. من اخیرا در نمایشی عمومی از فیلمم بسیار شگفت زده شدم، به نظر می آمد که همه از آن خوششان آمده است اما یک نفر بلند شد (این اتفاق برای اولین بار نبود که رخ می داد) و شروع به انتقاد از من کرد. برای فیلم، برای آنچه که من انجام داده بودم، برای آنچه که نشان دادم. ابتدا، شوکه شدم اما بعد خودم را پیدا کردم تا وضعیت را کنترل کنم.

اعتماد به نفس

توانستم به خوبی از خودم دفاع کنم و درواقع حمله او باعث شد که بیشتر خودم را بیازمایم و این به من نشان داد که یک هنرمندم. گاهی اوقات که اعتماد به نفس شما کاهش می یابد و احساس بی ارزشی می کنید، موقعیت خوبی است که به کار خود باز گردید و دوباره با انرژی شروع کنید. من همیشه به خودم می گویم، وقتی که سقوط می کنم، خودم را ترغیب به بلند شدن می کنم زیرا هیچ چیز خوبی برای باقی ماندن بر روی زمین وجود ندارد پس باید دوباره به اوج باز گشت. شما باید پستی های زندگی را تجربه کنید تا قدردان اوج های آن باشید.

ایکس یو بینگ

همیشه به گذشته کار خود نگاه کن تا میزان پیشرفت کار خود را ببینی. هر شخصی منحصر بفرد است. شما ژن مخصوص خود را دارید که از احساسات، هوش، تحصیلات و سابقه خانوادگی شما تشکیل شده است. اما، در حقیقت، نه میزان هوش و نه میزان تحصیلات یا سابقه خانوادگی مشخص نخواهند کرد که شما می توانید یک هنرمند باشید.

کلید این کار این است که ژن خود را از طریق کار وارد دنیای هنر کنید. وقتی که شما چیزهای جدید به دنیای هنر وارد کنید یا سعی کنید که نقاط کور موجود در سیستم را برطرف کنید، مهم نیست که کار شما چگونه به نظر برسد کار شما بسیار مهم خواهد بود. من گاهی اوقات ایده های خود را زیر سوال می برم. اما بعدتر متوجه می شوم که علت شک و تردید من به این دلیل است که قسمت نوآوری کار را من ایجاد کرده ام.

هیچ کس قبل از شما آن نوآوری را انجام نداده است بنابراین این اتفاق طبیعی است که در مورد آن سوال داشته باشید. برعکس، اگر هیچ نوآوری در کار شما نباشد و فقط از فرم هایی که قبلا در گذشته استفاده شده و موفق بوده اند استفاده کنید، هیچ تردیدی نخواهید داشت. اما تکرار کارهای قبلی در زمان مشابه نیز اشتباه بزرگی است.

وقتی که احساس گیجی در مورد کار خود می کنید یا در مورد سابقه هنر ناامید هستید، به کار خود از مرحله های مختلفی نگاه کنید. ممکن است متوجه شوید که به عنوان یک هنرمند، نسبت به جایگاهی که ابتدا در آن قرار داشتید و تازه کار خود را آغاز کرده بودید، بسیار بالاتر رفته اید و رشد کرده اید. مهم تر از همه، تغییرات بی اهمیت نیستند بلکه آن ها یک معجزه اند. این تغییرات نشان می دهند که شما چقدر انعطاف پذیر هستید و ممکن است به چه جاهایی برسید که قبلا در آن جایگاه قرار نداشتید.

پائولا پی وی

به درون نادانسته ها شیرجه بزن. وقتی که من به آکادمی تاریخی بریرا در میلان رفتم، 24 ساله بودم. خودم را یک تازه وارد در هنر معرفی کردم. من فقط تابستان را صرف کسب اطلاعات درمورد کارتونیست ها، اگون شیله و دادا کرده بودم. یک معلم محترم با موها و ریش سفید و مشهور من را به کلاسی در طبقه بالا موزه برد تا آثار نقاشان بزرگی از جمله منتگنا و رافئل را ببینم.

اعتماد به نفس

من در آن لحظه احساس عصبانیت کردم و فکر می کردم که باید آموزش خاصی ببینم. ناگهان دریافتم که من ارتباط بهتری با آن نقاشی ها نسبت به او برقرار کردم و لغات او برای من خالی به نظر می رسید. بیشتر اوقات، آثارم به دلیل کار زیادی که بر روی آن ها انجام می دهم مرا می کشند بنابراین هیچگاه احساس بی پروایی نمی کنم.

نزدیک ترین چیزی که احساس کردم حس عمیق تردید بود. شگفت زده شدم آیا این خوب است؟ معمولا، دیدن واکنش مردم نسبت به آثارم، مستقل و قوی است و این موجب از بین بردن شک و تردید در من می شود. من می توانم قبل از خلق یک قطعه شک کنم اما به درون آن می پرم و نمی دانم به کجا می روم. باید جرات داشته باشم تا بتوانم آن ها را بسازم.

چگونه یک هنرمند می تواند اعتماد به نفس از دست رفته را بسازد؟

آیا تاکنون به خودتان، هنر یا توانایی تان شک کرده اید؟ شما تنها نیستید. این بسیار معمول است که احساس بی ارزشی کنید وقتی که در حال پیشرفت هستید. بنابراین چگونه اعتماد به نفسی که برای از بین بردن افکار منفی نیاز دارید را بسازید؟

بعد از 15 سال کار روانشناسی، کسی که بهتر می تواند جوابگو باشد دکتر یانینا گومز است. طبق اظهارات همسر هنرمندش سرژیو گومز، او بر روی بهبود احساس خوب هنرمندان کار می کند. برای مبارزه با سندروم آسیب زننده برای به چالش کشیدن ناحیه امن زندگی این افراد. دکتر یانینا 7 راه قدرتمند برای بهبود اعتماد به نفس هنرمندان توصیه کرد.

غلبه بر سندروم آسیب زننده

تعداد کمی از هنرمندان دچار این سندروم می شوند. آن ها به سختی آثار خود را می فروشند و احساس بی کفایتی می کنند. من به آن ها پیشنهاد می کنم که هیچ کس آثار آن ها را بهتر از خودشان نمی شناسد. هنرمندان معمولا این موضوع را فراموش می کنند. نکته کلیدی که باید آن را در نظر بگیرید این است که شما در هنر خود متخصص هستید.

مردم به سختی می توانند آن را درک کنند. آن ها می ترسند که اشتباه کنند. اما شما چگونه وقتی که درمورد هنر خود صحبت می کنید می توانید اشتباه کنید؟ این غیر ممکن است. به خودتان یاآوری کنید که شما یک متخصص هستید. هیچ کس کار شما را بهتر از خودتان نمی شناسد. در واقعیت، هرچه شما بگویید مردم آن را باور خواهند کرد. چگونه مردم می توانند درمورد کار شما از شما بپرسند درحالی که اطلاعات زیادی در این زمینه ندارند؟ هیچ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

خودتان را به صورت واقعی ارزیابی کنید

بسیار آسان است که افکار منفی به مغز شما وارد شوند- هیچ کس هنر من را نخواهد خرید، هیچ کس اهمیت نخواهد داد، من به میزان کافی خوب نیستم و …. این افکار را شناسایی کنید و از خود بپرسید که آیا این افکار درست هستند. از خود بپرسید آیا به میزان کافی شواهد برای حمایت کردن از آن ها وجود دارند. اگر هیچ شواهدی وجود ندارد، پس آن ها صحیح نیستند.

مردم به اتفاقای زندگی شما اهمیت می دهند زیرا آن ها به شما و هنر شما مشتاق هستند. پس فقط از افکار منفی که به مغز شما حمله ور می شوند، چشم پوشی کنید. فعالیت شما را به واقعیت باز می گرداند. افکار منفی را از ذهن خود بیرون کنید و منطقی فکر کنید. مردم آنجا هستند که هنر شما را ببینند زیرا آن ها می خواهند که بیشتر بدانند.

خود را به چالش بکشید

اعتماد به نفس زمانی به شما باز می گردد که کاری که می خواهید را انجام دهید. با خارج شدن از ناحیه امن خود و مقابله با ترس ها و دستپاچگی ها و شکست ها اعتماد به نفس را در خود ایجاد کنید. این یک اتفاق نادر است، اما خود را در موقعیتی که می خواهید رشد کنید قرار دهید. هر چه بیشتر انجام دهید، ترس شما کمتر خواهد شد.

اعتماد به نفس

چه کار شما به فروش برسد، آن را به موزه ببرند، یا اثر شما را بازاریابی کنند، خود را در موقعیتی خارجی از منطقه امن قرار دهید. ناحیه امن خود را به چالش بکشید اما فراموش نکنید که خود را برای آن آماده کنید. کارآفرین و مخترع متخصصی مانند کریس هاوکر می  گوید” شکست خوردن معمولا راهی برای پیروزی ها است.” بنابراین خود را مجبور به طراحی راهی جدید و خلق آینده ای تازه کنید.

گروهی را که از شما حمایت می کنند بیابید

ما سعی می کنیم که خود را برای اشتباهات سرزنش کنیم. در عوض، دیگر موارد را امتحان کنید، صبور و مقاوم باشید. بعضی از افراد مقاوم متولد می شوند و برخی دیگر نیاز به حمایت دارند. به این فکر کنید که کی هستید و چه می خواهید. اگر نیاز به یک گروه حمایت کننده دارید که شما را خوشحال کند، چند نفر را بیابید که این کار را برای شما انجام دهند. دو هنرمند که با یکدیگر دوست هستند می توانند یک گروه ایده آل را تشکیل دهند. از آن ها کمک بخواهید، ذهن خود را به چالش بکشید و این کار را با هم انجام دهید.

حمایت خواستن کار اشتباهی نیست. به خود اجازه ابراز نیاز و کمک را بدهید. و احساس گناه در این باره نکنید. حمایت یک گروه موجب ایجاد اعتماد بنفس در شما خواهد شد. می توانید نظر دیگر افراد را بشنوید و ممکن است که دریابید که نظر شما متفاوت است. ممکن است متوجه شوید که می توانید این کار را انجام دهید.

خود را با خودتان مقایسه کنید

هیچ دلیلی وجود ندارد که خود را با دیگران مقایسه کنید زیرا هر شخصی منحصر به فرد است. این کار همانند این است که سیب را با پرتقال مقایسه کنید. آن ها از نظر شکل هندسی، رنگ، مزه کاملا متفاوت هستند و این کار اشتباه است که با هم مقایسه شوند. این کار موجب می شود که خود تخریبی صورت بگیرد.

آغاز به گفتن من نیاز به بهتر شدن دارم. رقابت های زیادی در جامعه وجود دارد و دستاوردهای آن ها اصلا سالم نمی باشد. این بسیار غیر واقعی است که خود را با دیگران که دارای سبک زندگی متفاوت، موقعیت‎ها و استعداد های منحصر به فرد هستید مقایسه کنید. بهتر است که خود را به موقعیتی که قبلا در آن قرار داشتید و موقعیتی که الان در آن هستید مقایسه کنید تا میزان پیشرفت خود را ببینید.

مقایسه خود با خود موجب رشد خواهد شد. مقایسه خود با دیگران موجب تردید و عدم اعتماد به نفس. بنابراین اهداف خود را مشخص کنید. اهداف 6 ماهه یا یک ساله. ار خود بپرسید که به چه می خواهید برسید؟ به یاد داشته باشید که شما انرژی، موقعیت و تجربه خود را دارید. تمرکز خود را بر روی رشد درونی خود بگذارید نه بر روی رقابت.

بر روی فرآیند تمرکز کنید نه شکست ها

اگر کاری بیش تر از حد انتظار یا برنامه ریزی شما طول کشید موقعیت را مورد ارزیابی قرار دهید به جای تسلیم شدن. در این موقع است که گروه حامی به کمک شما می آید. با آن ها صحبت کنید و موقعیت به وجود آمده را با هم ارزیابی کنید. این که چه چیزی موجب ایجاد شکست شده است را مورد بحث قرار دهید. بیاموزید که چه کاری را نباید انجام دهید یا چگونه بهتر عمل کنید.

این روشی که شما رشد خواهید کرد. شما باید از اشتباهات و چالش هایی که با آن روبرو شدید درس بگیرید. اگر دیگر تمایلی به رویارویی با اتفاقات گذشته نیستید راه های ایجاد کنند این موقعیت را ارزیابی کنید.

از زندگی بیاموزید

بسیار مهم است که مدام از زندگی یاد بگیرید و در مورد کار هنری و خود هنرتان فکر کنید. به راهی که هنرتان در آن قرار دارد و این که چرا مردم باید اهمیت بدهند فکر کنید. بر روی آن تمرکز کنید و آثار خود را بفهمید. افکارتان را روی هم بریزید و با این کار می توانید برای دیگران بهتر در این باره توضیح دهید. تا آن جا که می توانید در مورد ایجاد بازار و فروش آثار بیاموزید. نیاز به آموزش پیوسته و برنامه های تخصصی گسترده دارید. یاد بگیرید که چگونه هنگام فروش آثار خود صحبت کنید. سعی کنید همیشه در زندگی یک یادگیرنده عالی باشید.

به یاد داشته باشید که به دست آوردن اعتماد به نفس یک فرآیند طولانی است که در طی زندگی بدست می آید. چیزهایی زیادی در زندگی وجود دارند که درمورد آن ها اعتماد به نفس وجود ندارد. من یک روانشناس هستم و درمورد تجارت هنر اطلاعاتی ندارم. من یک گالری مشترک دارم از آن بود که تصمیم به یادگیری در این زمینه گرفتم.

مجبور شدم خودم و کارم را به عنوان یک فردی که گالری دارد به مدت 2 سال در آن غرق کنم تا درمورد این تجارت بیاموزم. من خود را به طور کامل در کاری که تخصصم نبود غوطه ور ساختم. ابتدا، اعتماد به نفس من صفر بود اما امروز از اعتماد به نفس بالایی برخورددارم. شما نیاز به یادگیری در طول زندگی و اقدام دارید. این نوعی تنظیم و کنترل مغز است نه یک هدف. ذهن باید به صورت دائم تغذیه شود. هدف یک رویداد است و وقتی که به یک هدف رسیدید می توانید به دنبال یک هدف دیگر باشید.

اعتماد به نفس، بخشی از سلامت فرد است. برخی از افراد مجبور به ایجاد اعتماد به نفس و برداشت قدم های مهم در ایجاد آن هستند. بنابراین، موقعیت هایی ایجاد کنید که موجب افزایش اعتماد به نفس به شما شود. وقتی که اعتماد به نفس شما افزایش یافت، مردم به شما احترام خواهند گذاشت. تفاوت هایی در زندگی خود و دیگران ایجاد خواهید کرد. اعتماد به نفس یک عنصر بزرگ در خوب احساس است. مزیت هنر در سالم بودن جسم، ذهن و روح است.