برجستگی زیر بغل نوزاد چه دلایلی دارد؟ و چگونه رفع می شود

برجستگی زیر بغل نوزاد چه دلایلی دارد؟ و چگونه رفع می شود


منبع: آرگا

441

1398/9/16

13:37


یکی از مسائلی که ممکن است برای نوزادانی که تازه متولد شده اند به وجود بیاد ایجاد برجستگی زیر بغل نوزاد می باشد که ممکن است والدین نگران این موضوع شوند، که البته باید گفت وجود این برجستگی ها زیاد نگران کننده نیست.

یکی از دلایل برجستگی زیر بغل نوزاد می تواند ناشی از تورم غدد لنفاوی باشد که در شرایط معمول نمی تواند جدی و نگران کننده باشد، از این رو شما می توانید در ادامه مطلب با دلایل رفع این برجستگی ها و روش های درمان آنها آشنا شوید.

علت برجستگی زیر بغل نوزاد چیست

علت برجستگی زیر بغل نوزاد چیست؟

غدد لنفاوی غددی هستند که در سرتاسر بدن وجود دارند در واقع این غدد قسمتی از سیستم ایمنی بدن می باشد که وظیفه آن محافظت بدن در برابر هر گونه ویروس و باکتری های مضر می باشد اما زمان هایی وجود دارد که گاهی این غدد شروع به متورم شدن می کنند علت آن می تواند شامل مواردی از قبیل:

  • زمان هایی که بدن در حال مبارزه با ویروس و باکتری ها می باشد ممکن است متورم شوند.
  • از دیگر دلایل تورم این غدد می تواند ناشی از التهاب باشد که این التهابات می تواند ناشی از سوختگی، گزیدگی، سایش و .. باشد.
  • برجستگی زیر بغل نوزاد می تواند یک نوع واکنش باشد در زمانی که نوزاد واکس سل را می زند که معمولا به خودی خود از بین خواهد رفت.
  • وجود اگزما در برخی از کودکان می تواند باعث تورم غدد لنفاوی شود زیرا میکروب ها می توانند به راحتی از پوست آسیب دیده و ملتهب عبور کنند در نتیجه این غدد از ورود این ویروس ها و میکروب ها جلوگیری می کند.
  • از دیگر دلایل بسیار نادر تورم غدد لنفاوی در کودکان بیماری سرطان می باشد.

غدد لنفاوی غددی هستند که در بدن بزرگسالان و کودکان وجود دارد ، شما می توانید وجود آنها را در بدنتان کاملا حس نمایید، این غدد در هر دو طرف گردن، کنار کشاله های ران، زیر بغل وجود دارد که می توانید آنها را به راحتی لمس نمایید.

نشانه های تورم غدد لنفاوی

نشانه های تورم غدد لنفاوی

ممکن است زمانی که نوزاد و یا کودک شما دچار عفونت و التهاب شود، التهاب آن به نزدیک ترین غدد لنفاوی هم سرایت کند برای مثال زمانی که یک کودک دچار عفونت لوزه می شود ممکن است حس کنید که گردن وی متورم شده است، همچنین در مواقعی که روی انگشتان خود عفونت و التهاب پوستی داشته باشید شاهد خواهید بود که درست در زیر بغل همان دست برجستگی کوچکی ایجاد شده است، زمانی که این غدد دچار عفونت فراوانی بشوند می توانند تا چند سانت رشد کند که در این زمان معمولا باید این غدد را خالی از عفونت بکنند.

درمان برجستگی عدد لنفاوی

۱. برای درمان برجستگی زیر بغل نوزاد و همچنین تورم این غدد در قسمت های مختلف دیگر بدن به نوع تورمش بستگی دارد زیرا اگر علت تورم غدد لنفاوی ویروسی و یا باکتریایی باشد نحوه درمان آنها کاملا متفاوت می باشد.

۲. برای درمان تورم غدد لنفاوی که در اثر ویروس اتفاق افتاده باید از روش های درمانی استفاده کنید که برای درمان نشانه ها و علائم گلو درد می کنید و تب استفاده می کنید.

۳. برای درمان تورم غدد لنفاوی که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد شما تنها راه درمان استفاده از آنتی بیوتیک می باشد.

۴. در برخی از شرایط خاص ممکن است تورم غدد لنفاوی علتش ابتلا به یک نوع باکتری بسیار آلوده می باشد که باعث متورم شدن بیش از حد آن می شود که بسیار درد ناک خواهد بود که در این زمان برای درمان آن باید به تخلیه عفونت های داخل آن بپردازند و همچنین از آنتی بیوتیک استفاده کنند.

دلایل ایجاد برجستگی در زیر بغل نوزاد

آیا برای درمان مراجعه به پزشک نیاز است؟

  • اگر چنین نشانه هایی در کودک و یا نوزاد خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه نمایید.
  • زمانی که این غدد بدون دلیل خاصی متورم شده است.
  • زمان هایی که کودک شدن در هنگام نفس کشیدن مشکل پیدا می کند.
  • زمان هایی که این غدد بیش از حد بزرگ شده اند.
  • زمانی که کودک شما مدام از درد در ناحیه های غدد لنفاوی شکایت می کند.
  • زمان هایی که پوست ناحیه غدد لنفاوی تغییر رنگ می دهد، به طور معمول قرمز می شوند.
  • و زمانی که این غدد در بدن کودکان متورم شده است و شاهد این هستید که حال عمومی خوشی ندارد.
  • و همچنین زمان هایی که تورم این غدد با نشانه هایی همچون، قرمز شدن زبان، و تب همراه است.

راه های درمان برجستگی های غذذ لنفاوی

همچنین شما می توانید جهت آشنایی بیشتر با مطالب مربوط به کودک و والدین بر روی لینک های زیر کلیک نمایید.

پس در آخر می توان گفت که علت برجستگی زیر بغل نوزاد تورم در قسمت غدد لنفاوی می باشد که این بدان معنا است که بدن نوزاد و کودک در حال مبارزه با با عفونت می باشد که می توان گفت یک امر و واکنش کاملا طبیعی می باشد. اما زمانی که در مورد بی خطر بودن این غدد شک دارید می توانید به پزشک مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو