خواص و مضرات گیاه کاکوتی + روش های استفاده

خواص و مضرات گیاه کاکوتی + روش های استفاده


منبع: زیبامون

340

1398/9/18

12:13


برای آشنایی بیشتر با خواص و مضرات گیاه کاکوتی، این مقاله از زیبامون دات کام را بخوانید!

خواص و مضرات گیاه کاکوتی + روش های استفاده

گیاهان در همه جای دنیا تنوع و گستردگی خیلی زیادی دارند و اگر بتوانید برخی از گیاهان مفید را شناسایی کرده و از ان ها استفاده کنید، نه تنها از خواص و فوایدی که دارند بهره مند خواهید شد، بلکه با استفاده از گیاهان جدید، عطر و طعم متفاوتی را به غذاها، نوشیدنی ها و ... خود اضافه خواهید کرد.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و اطلاعات کافی و مفیدی را در رابطه با گیاه کاکوتی، خواص و مضرات ان و ... کسب کنید.

 

گیاه کاکوتی چیست؟

کاکوتی که با نام علمی Ziziphora در همه جای دنیا شناخته شده است در دسته بندی نعناییان قرار داشته و دارای عطر و بوی گرم و تندی شبیه به آویشن و  نعنا هست و به همین دلیل کاربردهای خیلی زیادی در طب سنتی و حتی آشپزی دارد. این گیاه دارای گل های بنفش و ریز بوده و برگ ان سبز تیره است.

از دیگر نام هایی که برای گیاه کاکوتی مورد استفاده قرار می گیرد می توان به آویشن برگ باریک، کاکوتو، پونه کوهی، علف کبک یا کهلیک اوتی، آنخ و ... نیز اشاره کرد.

4 گونه از این گیاه علفی در ایران نیز وجود دارد. این گیاه دارویی معمولا در نواحی کوهستانی ایران مانند ارتفاعات قوچان و بجنورد در خراسان شمالی و رضوی رشد می کنند. این گیاه به عنوان ادویه در طبخ غذاها مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از طعم دهنده های خیلی خوب برای دوغ و ماست محسوب می شود. علاوه بر این دمنوش برگ های تازه گیاه کاکوتی نیز عطر، طعم و مزه فوق العاده ای دارد.

 

گیاه کاکوتی

 

خواص و فواید گیاه کاکوتی چیست؟

گیاه کاکوتی معمولا برای درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال، دل درد و دل پیچه کاربرد دارد. علت اضافه کردن کاکوتی به دوغ هم این هست تا اثرات منفی که دوغ بر روی سیستم گوارشی دارد را از بین برده و مانع از ایجاد نفخ، دل درد و دل پیچه شود.

برگ و گیاه کاکوتی را می توانید هم به صورت تازه و هم به شکل خشک شده مورد استفاده قرار دهید. برخی دیگر از خواص و فواید گیاه کاکوتی عبارتند از:

 

دارا بودن طبع گرم

این گیاه در دسته بندی گیاهانی که طبع گرم دارند قرار گرفته و به همین دلیل برای افرادی که دارای طبع سرد بوده و یا تمایل دارند از خوراکی ها و مواد غذایی که طبع گرم دارند استفاده کنند، مناسب خواهد بود.

 

تقویت کننده معده

اگر از ناراحتی معده رنج می برید می توانید از دم کرده گیاه کاکوتی استفاده کنید و از این طریق، معده خود را تقویت کرده و مشکلاتی که برای معده ایجاد می شود را به حداقل برسانید. برای این منظور باید برگ های خشک شده کاکوتی را دم کنید و یک ساعت بعد از غذا بنوشید.

 

درمان صفرا یا صفرابر

کاکوتی یک گیاه صفرابر بوده و برای درمان مشکلات مربوط به صفرا بسیار مفید خواهد بود. برای استفاده از کاکوتی باید یک قاشق گیاه کاکوتی خشک شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. از این دمنوش دو بار در طول روز استفاده کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

 

دارای خاصیت بادشکن و کاهش التهابات شکم

اگر بعد از صرف غذا از دم کرده کاکوتی استفاده کنید تمام مشکلات مربوط به گوارش، التهابات شکم، نفخ شکم و ... را برطرف کنید و هضم غذا راحت تر و بهتری داشته باشید. علاوه بر این گیاه کاکوتی دارای خاصیت ضد باکتری بوده و از ایجاد زخم معده نیز جلوگیری خواهد کرد.

 

خاصیت قاعده آور

گیاه کاکوتی دارای خاصیت قاعده آور نیز هست و اگر در زمینه قاعدگی دچار مشکل هستید می توانید از جوشانده گیاه کاکوتی سه بار در روز استفاده کنید.

 

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

کاکوتی دارای خاصیت ضد باکتری بسیار قوی و موثری هست و اگر قصد پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا دارید بهتر است در طول روز از دمنوش کاکوتی استفاده کنید. این دمنوش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا نیز موثر بوده و به دلیل خاصیت خلط آوری که دارد، علائم سرماخوردگی را تا حد زیادی بهبود می دهد.

 

سرماخوردگی

 

جلوگیری از خونریزی بینی

برای کاهش خونریزی بینی می توانید پنبه آغتشه شده به دم کرده کاکوتی را درون حفره بینی قرار دهید. این گیاه تاثیر خیلی خوبی در جلوگیری از خونریزی بینی داشته و این مشکل را برطرف خواهد کرد.

 

درمان روماتیسم و سیاتیک

اگر روماتیسم دارید می توانید از کاکوتی استفاده کنید. برای این منظور باید حدود 100 تا 200 گرم کاکوتی را در سه لیتر آب بجوشانید و سپس در وان حمام ریخته و درون این آب قرار بگیرید. استفاده از این حمام، تاثیر خیلی خوبی در درمان و کاهش علائم رماتیسم خواهد داشت. زیرا گیاه کاکوتی دارای خواص ضد التهابی و ضد درد بسیار خوبی است. این حمام برای افرادی که عضلات و اعضای بدنشان ضعیف شده و یا سیاتیک دارند نیز مناسب خواهد بود.

 

تقویت قوای جنسی آقایان

برای تقویت قوای جنسی آقایان می توانید از گیاه کاکوتی به شکل تازه یا خشک شده در تهیه انواع غذاها و نوشیدنی ها استفاده کنید و یا اینکه به صورت دم نوش مورد استفاده قرار دهید. این گیاه برای مردانی که ناتوانی جنسی و ناباروری دارند بسیار مناسب است.

 

کاهش قند خون

طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، عصاره کاکوتی بر روی سلول های بتای پانکراس موثر هست و باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می شود و تاثیر خیلی خوبی در کاهش قند خون افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، خواهد شد.

 

خواص ضد سرطانی

طبق مطالعات انجام شده در این زمینه، به این نتیجه رسیده اند که گیاه کاکوتی دارای خواص ضد سرطانی بوده و به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای پیشگیری و درمان سرطان معده شناخته شده است.

 

پاکسازی پوست با روغن کاکوتی

اگر به زیبایی و سلامت پوست خود اهمیت می دهید و تمایل دارید از محصولات طبیعی و سالم برای پاکسازی پوست تان استفاده کنید، روغن کاکوتی می تواند یک از بهترین انتخاب ها در این زمینه باشد. روغن کاکوتی تمام آلودگی های سطح پوست را تمیز کرده و باعث می شود تا پوستی روشن تر و شفاف تر داشته باشید.

 

طریقه مصرف کاکوتی

روش های مختلفی برای استفاده از گیاه کاکوتی وجود دارد و شما می توانید با توجه به نیاز و خواسته خودتان، از این گیاه در برنامه روزانه خود استفاده کنید و از فواید بی نظیر ان بهره مند شوید.

 

استفاده از کاکوتی به شکل دم نوش یا جوشانده

دمنوش یا جوشانده کاکوتی رایج ترین شکل مصرف ان هست و به دلیل عطر و طعم خوبی که به همراه دارد می تواند جایگزین مناسبی هم برای چای باشد. البته باید دقت داشته باشید که در مصرف ان زیاده روی نکنید.

برای درست کردن دمنوش کاکوتی باید یک تا دو قاشق گیاه کاکوتی خشک شده یا تازه را به همراه دو لیوان آب درون ظرف مناسب یا قوری بریزید و اجازه دهید به مدت 10 تا 20 دقیقه دم بکشد. این دمنوش را به همراه عسل میل کنید.

 

دمنوش کاکوتی

 

استفاده از برگ های تازه و خشک شده کاکوتی

شما می توانید برای اضافه کردن طعم و عطر به غذاها و نوشیدنی های خود از برگ های تازه و یا خشک شده کاکوتی استفاده کنید. برگ های کاکوتی را خشک کرده و سپس آسیاب کنید و از آن به عنوان ادویه و طعم دهنده در غذاها استفاده کنید. عطر و بوی کاکوتی شبیه به آویشن بوده و مزه خوبی را برای غذاها ایجاد خواهد کرد.

برگ های خشک شده یا تازه کاکوتی هم یک طعم دهنده عالی و منحصر به فرد برای دوغ هست و همچنین می توانید در شربت های خنک تابستانی نیز از این برگ ها استفاده کنید تا عطر و طعم متفاوت تری برای نوشیدنی های خود ایجاد نمایید.

 

کاکوتی خشک

 

روغن کاکوتی

روغن کاکوتی دارای خواص ضد باکتری و عطر و رایحه تندی هست. این روغ نه تنها برای پاکسازی پوست و افزایش سلامت و زیبایی پوست موثر هست بلکه می توانید از آن به عنوان یک دئودورانت طبیعی و سالم نیز استفاده کنید.

 

روغن کاکوتی

 

عرق کاکوتی

عرق کاکوتی نیز دارای خواص ضد عفونی کننده بوده و برای آرام کردن درد های معده، نفخ شکم و بهبود گوارش و هضم توصیه می شود. علاوه بر این عرق کاکوتی یک درمان عالی برای تقویت سیستم گوارش و معده نیز خواهد بود. مقداری از عرق کاکوتی ( 2 تا 3 قاشق) را به تنهایی میل کنید و  یا اینکه با آب نوشیدنی مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهید.

 

عرق کاکوتی

 

مضرات کاکوتی چیست ؟

کاکوتی نیز مانند سایر گیاهان طبیعی در کنار تمام فواید و مزایایی که برای سلامت دارد، در صورت استفاده نادرست یا بیش از حد دارای عوارض و مضراتی نیز خواهد بود. برخی از مضرات کاکوتی عبارتند از:

 

  • مصرف کاکوتی برای زنان باردار و مادران شیر ده باید زیر نظر پزشک باشد.
  • این گیاه قاعده آور بوده و ممکن هست خطر سقط جنین را افزایش دهد.
  • گیاه کاکوتی ممکن است باعث افزایش فشار خون در بدن شود.
  • بهتر است از این گیاه به طور مداوم استفاده نکنید و یک دوره زمانی مشخص برای مصرف ان در نظر بگیرید.
  • به هیچ عنوان در استفاده از کاکوتی زیاده روی نکنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو