پولیپ بینی چیست؟ + علائم و روش های درمانی آن

پولیپ بینی چیست؟ + علائم و روش های درمانی آن


منبع: زیبامون

359

1398/9/18

12:37


اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در رابطه با پولیپ بینی، علائم و نشانه های آن، درمان های مختلف برای پلیپ بینی و ... کسب کنید، حتما در ادامه با زیبامون همراه باشید!

پولیپ بینی چیست؟ + علائم و روش های درمانی آن

پولیپ بینی نوعی پوشش نرم، بدون درد و غیر سرطانی هست که در مسیرهای بینی و سینوس ها قرار دارد. پولیپ ها شکلی شبیه به اشک یا انگور داشته و به دلیل التهابات مزمن در بینی ایجاد می شوند. افرادی که پولیپ بینی دارند بیشتر در معرض ابتلا به آسم، عفونت مکرر، حساسیت، آلرژی به دارو و حتی اختلالات دستگاه ایمنی بدن هستند.

اگرچه پولیپ بینی کوچک ممکن هست علائمی را به همراه نداشته باشد اما بزرگ بودن این پولیپ های در بینی می توانند راه بینی را مسدود کرده و با مشکلات تنفسی، بویایی و عفونت های مکرر مواجه شوید. پولیپ بینی می تواند در همه افراد وجود داشته باشد اما این مشکل در بزرگسالان شایع تر هست. گاهی استفاده از دارو می توانند اندازه پولیپ بینی را تا حد قابل توجهی کوچک تر کند اما گاهی نیز لازم هست برای از بین بردن پولیپ بینی جراحی انجام دهید.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و اطلاعات کاملی در رابطه با پولیپ بینی، علائم و نشانه های ان و درمان های مناسب برای پولپ بینی کسب کنید.

 

دلایل ایجاد پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی معمولا در بافت ملتهب مخاط بینی رشد می کند. مخاط بینی یک لایه بسیار مرطوب هست که از قسمت داخلی بینی و سینوس ها محافظت می کند و باعث مرطوب کردن هوای تنفس شده خواهد شد. در هنگام سرماخوردگی، عفونت و سوزش ناشی از حساسیت، مخاط بینی متورم و قرمز می شود و مایعی را تولید می کند که از بینی خارج می شود. اگر این عفونت ها زیاد باشد و مخاط بینی بیش از حد تحریک شود، ممکن هست در بینی پولیپ ایجاد شود. 

پولیپ یک بافت گرد و کوچک (کیست کوچک) است که می تواند مسیرهای بینی را مسدود کند. اگرچه ممکن هست در برخی از افراد، پولیپ بدون وجود هیچ گونه مشکلی در بینی ایجاد شود اما معمولا برای ایجاد پولیپ بینی محرک هایی وجود دارد که این محرک ها عبارتند از:

 

پولیپ بینی

 

  • عفونت های مزمن و مکرر سینوس ها
  • آسم
  • رینیت آلرژیک (allergic rhinitis) یا تب یونجه
  • فیبروز کیستیک (cystic fibrosis)
  • سندروم چورگ اشتراوس (Churg-Strauss syndrome)
  • حسایت به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا آسپرین
  • عوامل ارثی

 

علائم و نشانه های پلیپ بینی چیست؟

همانطور که قبلا گفته شد، پلیپ بینی بافت نرم و بدون درد در مسیرهای بینی هست. این پولیپ ها معمولا در قسمت هایی ایجاد می شوند که سینوس های فوقانی در بینی تخلیه می شوند (جایی که چشم ها بینی و گونه به هم می رسند). از انجایی که پولیپ ها هیچ گونه درد و ناراحتی به همراه ندارند (زیرا فاقد عصب هستند) ممکن هست شما از وجود پولیپ در بینی خود با خبر نباشید! 

یک پولیپ می تواند به اندازه ای بزرگ شود که مسیرهای بینی را مسدود کرده، گرفتگی بینی مزمن  ایجاد کند و نفس کشیدن را برای فرد دشوار خواهد کرد. علائم و نشانه های پولیپ بینی عبارتند از:

 

  • احساس مسدود بودن بینی
  • آبریزش بینی
  • خلط پشت گلو
  • گرفتگی بینی
  • کاهش حس بویایی
  • از دست دادن حس چشایی
  • احساس درد در دندان های فوقانی
  • خون دماغ شدن مکرر
  • تنفس از طریق دهان
  • احساس فشار در پیشانی و صورت
  • آپنه خواب (خر و پف در هنگام خواب)
  • خر خر کردن یا خرناس

در صورت وجود عفونت سینیوسی علاوه بر پولیپ ممکن هست با سر درد و درد در اطراف بینی و صورت نیز ایجاد شود.

 

سر درد

 

پولیپ بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

پولیپ بینی با معاینه پزشک و با استفاده از یک دستگاه روشن شونده به نام اتوسکوپ (otoscope) یا نازوسکوپ (nasoscope) قابل رویت هست. اگر پولیپ در قسمت عمیق سینوس ها باشد، برای تشخیص آن به آندوسکوپی بینی نیاز است. در این روش، پزشک متخصص، یک لوله باریک و انعطاف پذیر که دارای دوربین هست را وارد بینی کرده تا وجود پولیپ در بینی را تشخیص دهد.

برای تعیین اندازه و محل دقیق پولیپ باید سی تی اسکن یا MRI انجام دهید. پولیپ ها معمولا به شکل نقاط مات در سی تی اسکن مشاهده می شوند. علاوه بر این در سی تی اسکن نشان داده می شود که آیا پولیپ تغییر در استخوان بینی ایجاد کرده است یا نه؟ علاوه بر این با استفاده از سی تی اسکن، انواع رشد پولیپ که ممکن هست از نظر پزشکی جدی تر باشد را نیز نشان خواهد داد.

علاوه بر این تست آلرژی نیز می تواند به پزشکان در رابطه با تشخیص منبع التهابات مداوم بینی نیز کمک کند. 

 

کعاینه بینی

 

برای درمان پولیپ بینی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم شما بیشتر از 10 روز طول بکشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. علائم سینوزیت مزمن و پولیپ بینی بسیار شبیه به علائم سرماخوردگی هستند اما اگر این علائم با گذشت زمان بهبودی نداشت لازم هست حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر این علائم را داشتید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکل جدی در تنفس
  • وخیم تر شدن علائم
  • دو بینی، کاهش بینایی و یا عدم توانایی در حرکت دادن چشم ها
  • تورم شدید در اطراف چشم ها
  • سر درد شدید به همراه تب بالا 

 

چه روش های درمانی ای برای پولیپ بینی وجود دارد؟

برای درمان پولیپ بینی روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

 

درمان دارویی برای پولیپ بینی

داروهایی که در کاهش التهاب مفید و موثر هستند می توانند در کاهش اندازه پولیپ و از بین بردن و تسکین مشکلاتی که پولیپ ایجاد می کند موثر باشند. 

اسپری کردن استروئیدهای مخصوص بینی به درون بینی باعث کوچک تر شدن اندازه بینی شده و تاثیر خیلی خوبی هم در کاهش آبریزش بینی و انسداد بینی نیز دارند. علاوه بر این اگر مصرف این داروها متوقف شود، ممکن هست علائم پولیپ بینی مجددا بازگردد!

استروئیدهای بینی شامل موارد زیر هستند:

 

  • فلوتیکازون (fluticasone)
  • بودزونید (budesonide) - رینوکورت (Rhinocort)
  • مومتازون (mometasone)

علاوه بر این اگر این اسپری های بینی موثر نباشند ممکن هست برای درمان پولیپ بینی استروئیدهای خوراکی یا تزریقی تجویز شود. البته این مدل از داروهای خوراکی و تزریقی، عوارض جانبی مختلفی از جمله افزایش فشار خون؛ افزایش فشار به چشم ها و ... به همراه دارند و معمولا برای طولانی مدت تجویز نمی شوند.

آنتی هیستامین ها و آنتی بیوتیک ها نیز می توانند تاثیر خیلی خوبی در کاهش و از بین بردن آلرژی یا عفونت های سینوسی ناشی از التهاب در بینی داشته باشند.

 

عمل جراحی برای پولیپ بینی

اگر علائم بیمار بعد از مصرف یک دوره دارو، همچنان وجود داشته باشد و هیچ تغییری در بهبودی پولیپ بینی دیده نشود، جراحی کردن پولیپ بینی می تواند گزینه مناسبی برای از بین بردن این مشکل آزار دهنده باشد. معمولا نوع عمل جراحی به اندازه و موقعیت پولیپ بستگی دارد.

پولیپوکتومی (polypectomy) یک عمل جراحی سرپایی هست که با استفاده از یک دستگاه مکش کوچک یا یک میکرودایبریدر (microdebrider) انجام می شود و بافت نرم ایجاد شده در بینی و همچنین مخاط بینی را بریده و از بین می برد.

برای پولیپ های بزرگ تر، پزشک متخصص با استفاده از یک اندوسکوپ نازک و انعطاف پذیر، دوربین کوچک و ابزارهای کوچک در انتهای بینی و سینوسه ها یک عمل جراحی انجام می دهد. پزشک، اندوسکوپ را به داخل بینی وارد می کند، پولیپ و سایر انسدادها در بینی را پیدا کرده و خارج می کند. این عمل نیز در دسته بندی عمل های سرپایی قرار می گیرد.

 

جراحی پولیپ بینی

 

بعد از عمل جراحی پولیپ بینی، استفاده از اسپری بینیو شست و شوی شور، می تواند از بازگشت پلیپ بینی جلوگیری کند. به طور کلی، کاهش التهاب مسیرهای بینی با اسپری بینی، استفاده از داروهای ضد حساسیت و شست و شوی شور می تواند تا حد زیادی از ایجاد پولیپ بینی جلوگیری کند.

 

عوارض احتمالی پولیپ بینی و درمان آن چیست؟

از آنجایی که پولیپ بینی باعث انسداد جریان هوا، تخلیه مایعات بینی، سوزش و التهاب طولانی مدت در بینی می شود عوارضی را نیز برای سلامت بدن به همراه دارد. این عوارض عبارتند از:

 

  • آپنه خواب انسدادی (وقفه تنفسی)

این حالت یک وضعیت بالقوه و جدی هست که در هنگام خواب تنفس به طور کامل متوقف شده و شما مجبور هستید در طول خواب و به طور مکرر نفس کشیدن را شروع کنید!

 

  • بدتر شدن وضعیت آسم

سینوزیت مزمن می تواند تا حد زیادی باعث بدتر شدن وضعیت آسم شده و مشکلات جدی تری را برای بدن ایجاد می کند.

 

  • عفونت سینوس ها

پولیپ بینی احتمال عفونت سینوس ها را افزایش می دهد و سینوس ها را نسبت به عفونت حساس تر کرده و باعث می شود این مشکل بیشتر و بیشتر ایجاد شود.

 

عفونت سینوس و آبریزش بینی

 

  • عوارض درمان دارویی یا جراحی پولیپ بینی

اگر پولیپ بینی با جراحی درمان شود ممکن هست با خونریزی بینی مواجه شوید و یا اینکه جراحی پولیپ بینی منجر به ایجاد عفونت شود. اما اگر درمان پولیپ بینی را با اسپری های استروئیدی بینی یا کورتیکواستروئیدهای خوراکی ادامه دهید ممکن هست مقاومت بدن در برابر عفونت های سینوسی کاهش پیدا کند.

 

بعد از درمان پولیپ بینی، در بلند مدت چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

با جراحی پولیپ بینی، در بلند مدت، بیشتر علائم این مشکل به طور قابل توجهی بهتر شده و از بین خواهند رفت. اما اگر به دلیل وجود پولیپ بینی، حس بویایی خود را از دست داده باشید، این حس ممکن هست هرگز برنگردد. علاوه بر این در بلند مدت و بعد از عمل جراحی نیز ممکن هست 15 درصد از افرادی که پولیپ بینی مزمن داشته اند، علائم ان ها بازگردد و دوباره با این مشکل مواجه شوند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو