تفاوت‌های زنان با مردان

منبع: فرزند

127

1398/9/18

17:28


تفاوت‌های زنان با مردان

درنتیجه مطالعات مختلفی که صورت گرفته حدود ۱۰۰ تفاوت بین ساختمان و عملکرد مغز در خانمها و اقایان وجود دارد.

کلا تفاوتهای مغز در دو جنس را می توان به چهارگروه بزرگ تقسیم بندی کرد:

  • تفاوت در ساختار مغز
  • تفاوت از نظر بیوشیمیایی
  • عملکرد مغز
  • جریان خون در مغز

تفاوت در ساختار

ماده خاکستری در مغز اقایان نسبت به مغز خانمها هفت برابر بیشتر است (محل فعالیتهای اختصاصی مغز) و این مساله می تواند توجیه کننده دید “تونلی” در اقایان باشد (تمرکز تقریبا کامل بر کاری که در حال انجام آن هستند بدون تاثیر پذیری از افراد و اتفاقات اطراف.

در مغز خانمها ماده سفید ده برابر مغز اقایان می باشد شبکه انتقالی مغز که ماده خاکستری و نیز سایر قسمتهای مغز را به هم مرتبط می کند در نتیجه خانمهای توانند هم زمان چند کار را با هم انجام دهند (multi tasker).

حجم هیپوکامپوس hippocampus (مرکز اصلی حافظه که در سیستم لیمبیک قرار دارد) در خانمها کمی بزرگتر از اقایان و ارتباط نورونی آن بیشتر است. در نتیجه خانمها در جذب اطلاعات حسی و عاطفی قویتر بوده نسبت به اتفاقات اطراف خود حساس ترند و اطلاعات بیشتری را با حواس پنج گانه دریافت می کنند.

تفاوت بیوشیمیایی

مغز اقایان ماده اکسی توسین کمتری نسبت به مغز خانمها دارد. بعضی مطالعات تفاوت در میزان سروتونین را نیز گزارش کرده اند (البته می دانید که خانمها و اقایان از نظر مقدار هورمونهای جنسی یعنی Estrogen وtestosterone نیز متفاوت می باشند. و در نتیجه در زمان استرس از استراتژی های مختلفی استفاده می نمایند.

عملکرد مغز

خانمها معمولا می توانند برای تکلم از هر دو نیمکره استفاده نمایند در صورتیکه مرکز تکلم غالب اقایان معمولا فقط در طرف چپ مغز قرار دارد مرکز تکلم بروکا نامیده می شود که معمولا قسمت غالب در نیمکره چپ مر بوط به تولید تکلم است و قرینه آن در نیمکره راست مربوط به لحن و آهنگ تکلم می باشد.

در نتیجه در بحثها و شرح دادن ماجراها وداستانها خانمها از لغات بیشتر و متنوع تری استفاده می کنند. ارتباط بیشتری بین مراکز تکلم و حافظه خانمها وجود دارد ومعمولا به صحبت کردن و توصیف مطالب علاقمند تر می باشند.

جریان خون

میزان جریان خون معمولا در cingulate gyrus) قسمتی از مغز) خانمها بیشتر است در نتیجه در گیری فکری بیشتری با مسائل دارند rumination، و وقایع عاطفی را بارها و بارها می توانند در حافظه خود باز سازی و باز بینی کنند.

اطلاع از تفاوت‌های ذکر شده می تواند برای درک رفتار در دوجنس و هم چنین تصحیح انتظارات و دیدگاهها ی والدین نسبت فرزندان مفید باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو