اهمیت دندان کودکان

منبع: فرزند

198

1398/9/18

21:00


اهمیت دندان کودکان

دندان های شیری در دو فک ۲۰ عدد می باشند که معمولا اولین دندان شیری از حدود ۶ ماهگی رویش میابد و تا حول و حوش ۳ سالگی رویش بقیه دندان های شیری ادامه دارد.

بر خلاف تصور عامه دندان های شیری اهمیت بسزایی در رشد و تکامل فک کودک، تکلم و عملکرد تغذیه ای کودک دارند. کودکانی که دندان های شیری بسیار پوسیده داشته باشند ممکن است به دلیل دردهای گاه و بیگاه ناشی از دندان؛ عملکرد تغذیه ای خود را تا حد زیادی از دست بدهند و این امر می تواند باعث کاهش وزن کودک گردد.

نوزادانی که دندان های جلویی خود را در اثر پوسیدگی ( به تصور اشتباه اکثر والدین قطره آهن !!!) از دست می دهند علاوه بر کاهش اعتماد به نفس بعلت ظاهر نازیبا ممکن است در تکامل تکلم هم دچار مشکل شده و تلفظ صحیح بعضی از کلمات را نتوانند ادا کنند.

مساله دیگر این است که بر خلاف تصور بسیاری از والدین که فکر میکنند دندان های شیری تا ۶ سالگی مهمان دهان کودک هستند، در واقع دندان های جلویی شیری در ۶ یا ۷ سالگی شروع به ریختن کرده ولی دنداهای کرسی شیری تا حدود ۱۲ سالگی در دهان بایستی باشند و وجود این دندان های کرسی شیری در تکامل فک و حفظ فضای لازم برای رویش دندان های دایمی بسیار مهم می باشند.

والدین عزیز توجه کنید که با کشیدن دندان کرسی شیری در سن ۶ یا ۷ سالگی، دندان دایمی رویش پیدا نمی کند, زیرا دندان جایگزین کرسی شیری بعد از ۱۰ سالگی توانایی رویش خواهد داشت و کشیدن دندان کرسی شیری در سنین زیر ۱۰ سالگی ممکن است باعث جابجایی دندان های موجود در فک و مشکل کمبود فضا برای دندان جایگزین دائمی گردد که خود مستلزم انجام درمان های جامع ارتودنسی برای تصحیح موقعیت دندان های جابجا شده می باشد.

بنابراین به بیان ساده دندان های کرسی شیری تا حدود ۱۲ سالگی بایستی در دهان بدون پوسیدگی حضور داشته باشند. طبق توصیه انجمن دندانپزشکی کودکان آمریکا اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان بایستی حداکثر در ۱ سالگی نوزاد انجام شود و مراجعات مرتب به دندانپزشک متخصص کودکان می تواند نقش بسزایی در سلامت دهان کودک داشته باشد و همینطور که همه واقفیم پیشگیری بهتر از درمان بوده و مراجعه زودهنگام به دندانپزشک و دریافت آموزش مراقبت های دندانی و یا اعمال پیشگیرانه نقش بسزایی در پیشگیری از بروز مشکلات دندانی شدید برای کودک دلبند شما خواهد داشت.

تخصص دندانپزشکی اطفال یک دوره تخصصی بوده که دندانپزشکان بعد از گذراندن دوره ۶ ساله دندانپزشکی و کسب عنوان جراح دندانپزشک، پس از شرکت در امتحان تخصص میتوانند وارد این دوره بشوند, که در واقع در یک دوره ۳ ساله به صورت تخصصی راجع به روانشناسی کودک و نیازهای اختصاصی درمان و پیشگیری از بیماری های دهان و دندان کودکان و نوجوانان و دندانپزشکی تحت آرامبخشی و یا ترمیم دندان کودکان با بیهوشی آموزش خواهند دید و در پایان با شرکت در امتحان بورد تخصصی وزارت بهداشت متخصص دندانپزشکی اطفال و دارای بورد تخصصی خواهند شد.

صرف عنوان دندانپزشک کودک و یا بازی با کلمات به معنای متخصص کودکان نیست چراکه هدف ما باید درمان صحیح دندان های کودکمان و پیشگیری از مشکلات او باشد, نه فقط توانایی کنترل او و درمان به هر نحوی که متاسفانه نه تنها سلامت دهان کودک را بهتر نکرده, بلکه سلامت روانی او را نیز خدشه دار می کند. کودکان ما شایسته بهترین ها می باشند به امید لبخند زیبا برای تمام کودکان ایران زمین . . .

دندانپزشکی تخصصی کودکان پرنس، دکتر علی بقالیان متخصص دندانپزشکی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو