جراحی زیبایی نوعی از جراحی پلاستیک است که برای بهبود ظاهر شخص انجام می شود اما انجام آن باید با احتیاط صورت بگیرد. انجام جراحی های زیبایی در حال رشد است. در سال ۲۰۱۳ در ایالات متحده آمریکا ۱۵.۱ میلیون جراحی زیبایی انجام شد و در سال های بعد این میزان افزایش داشت. جراحی های زیبایی برای بسیاری از قسمت های بدن در دسترس هستند اما تصمیم برای انجام جراحی زیبایی نباید به سرعت گرفته شود. در ادامه این مقاله ار بخش زیبایی, پوست و موی دکتر سلام به توضیج کامل درباره انواع جراحی زیبایی پرداخته و با آنها آشنا می شویم.

جراحی زیبایی

جراحی زیبایی و اختلال خود زشت انگاری

نتایج جراحی زیبایی معمولا دائمی هستند پس باید از تصمیم تان برای انجام جراحی زیبایی مطمئن باشید، جراحی را نزد جراح ماهر انجام دهید و انگیزه درستی برای انجام این کار داشته باشید. اگر پزشک جراح فکر کند که مشکل شخص نمی تواند توسط جراحی حل شود یا اگر فرد علائمی از اختلال خود زشت انگاری (BDD) را نشان دهد، جراح بیمار را به مشاور ارجاع می دهد.

اختلال خود زشت انگاری ممکن است باعث شود که فرد حس کند ظاهرش مشکل جدی ای دارد اما شواهد عینی چنین چیزی را نشان نمی دهند. جراحی ترمیمی نوع دیگری از جراحی پلاستیک است. هدف این نوع جراحی پلاستیک تقویت عملکرد و ایجاد ظاهر عادی برای قسمتی از بدن فرد است که آسیب دیده است، برای مثال این جراحی بعد از ماستکتومی انجام می شود.

انواع و استفاده های جراحی زیبایی

تنوعی از جراحی های زیبایی برای قسمت های مختلفی از بدن در دسترس هستند.

جراحی سینه

زنان برای ارتقاء ظاهر بدن شان جراحی سینه را انجام می دهند.

جراحی های ماموپلاستی عبارتند از:

تقویت یا بزرگ کردن سینه

در این جراحی از سالین یا ژل های سیلیکونی استفاده می کنند و اکنون از پیوند چربی نیز استفاده می کنند. اگر زنان حس کنند که سینه هایشان خیلی کوچکند، اگر یک سینه از دیگری بزرگ تر باشد یا اگر بعد از بارداری و شیردهی سینه ها تغییر کنند، این جراحی انجام می شود. خیلی از زنان در سنین بالا این جراحی را انجام می دهند چون سینه ها به خاطر این که پوست خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد، شل می شوند.

در برخی از زنان بزرگ کردن سینه اعتماد به نفس شان را بالا می برد و باعث می شود که احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند. اما در برخی دیگر، با وجود جراحی، مشکلات همچنان باقی می مانند. به همین خاطر است که به زنان پیشنهاد می شود اول به مشاور مراجعه کنند.

کاهش حجم سینه

با این که هدف جراحی بزرگ کردن سینه، دلایل زیبایی بود اما کاهش حجم سینه می تواند سبب رهایی از مشکلات جسمی شود. جراحی کاهش حجم سینه خطر بروز سرطان سینه در زنانی که در خطر این بیماری هستند را کاهش می دهد.

ماستوپکسی یا لیفت سینه

این جراحی شامل برداشتن پوست و بافت غده ای است تا سینه کوچک تر شود. سپس بافت باقیمانده را دوباره شکل می دهند تا سینه به نحوی به نظر برسد که گویی فرد لیفت انجام داده است. بسته به این که بیمار چه حجمی از سینه را از دست داده یا چه هدفی دارد، ماستوپکسی می تواند همراه با ایمپلنت انجام شود. این جراحی نسبتا شبیه جراحی کوچک کردن سینه به نظر می رسد (که در آن مقدار زیادی از بافت سینه را بر می داشتند). ماستوپکسی معمولا توسط بیمه پوشش دهی نمی شود چون پروسه ضروری ای در نظر گرفته نمی شود.

کاهش حجم سینه مردان

این جراحی، ژنیکوماستی (بزرگ بودن بافت سینه در مردان) را درمان می کند و می تواند توسط لیپوساکشن انجام شود. زخم های حاصل از این جراحی اطراف نوک سینه و هاله دور سینه مخفی هستند.

جراحی زیبایی

لیپوساکشن

در لیپوساکشن یا ساکشن لیپکتومی، از لوله جراحی باریک یا لوله های فلزی توخالی استفاده می کنند تا چربی را از قسمت های مختلف بدن تخلیه کنند. قسمت هایی از بدن که معمولا چربی آن ها توسط لیپوساکشن تخلیه می شود شکم، ران ها، باسن، پشت بازوها و گردن هستند. لیپوساکشن می تواند برای کاهش حجم سینه در مردان هم استفاده شود.

از ابزار لیزر برای انجام این پروسه استفاده می کنند و هدف مکش چربی از طریق لوله است. برای پیشگیری از بروز عوارض جانبی در میزان چربی ای که جراح بر می دارد محدودیت وجود دارد. به علاوه برداشتن چربی به این موضوع هم بستگی دارد که آیا فرد فورا از بیمارستان مرخص می شود یا در بیمارستان بستری می شود. نباید از جراحی لیپوساکشن برای کاهش وزن استفاده کرد. هنگامی که این جراحی در افراد مناسب انجام می شود، هدف آن بهبود وضعیت بدن و کاهش تجمع رسوبات چربی است.

احتمال بروز عوارض جانبی بعد از این جراحی وجود دارد اما این احتمال کم است. این عوارض جانبی عبارتند از تجمع خون زیر پوست (هماتوم)، تغییر در حواس، عکس العمل آلرژیک، آسیب به ساختارهای پوست و نتایج ناراضی کننده. پزشک قبل از انجام جراحی درباره این عوارض جانبی با بیمار صحبت خواهد کرد. لیپوساکشن احتمال بروز دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا را کاهش نمی دهد.

جراحی واژن و فرج (جراحی ولوواژینال)

لابیاپلاستی و کاهش لابیای مینور شامل جراحی لابیای مینور یا ماژور مهبل هستند که قسمتی از اندام تناسلی زنانه هستند. این جراحی به کاهش لابیای بزرگ کمک می کند و معمولا جزئی از پروسه واژینوپلاستی در نظر گرفته می شود. شواهد علمی و بالینی کمی در خصوص بی خطر بودن و موثر بودن جراحی های زیبایی واژن وجود دارد.

جراحی زیبایی شکم

آبدومینوپلاستی که به آن جراحی شکم یا تامی تاک هم می گویند برای بهبود ظاهر شکم انجام می شود. جراحی آبدومینوپلاستی چربی و پوست اضافی را بر می دارد و سبب ترمیم عضلات شکم می شود تا ظاهر بدن را ارتقاء بخشد. جراحی آبدومینوپلاستی می تواند افتادگی یا شل شدن پوست را ترمیم کند اما نمی تواند سبب بهبود ترک های پوستی شود. آبدومینوپلاستی نمی تواند جایگزین مناسبی برای ورزش یا رژیم درست غذایی در کاهش وزن باشد. نتایج این جراحی دائمی هستند اما حفظ وزن درست برای حفظ نتایج ضروری است.

سایر انواع جراحی زیبایی

بزرگ کردن باسن

این جراحی با بزرگ کردن باسن ظاهر بهتری را به باسن می دهد. جراح برای انجام این جراحی با استفاده از لیپوساکشن چربی را از سایر قسمت های بدن بر می دارد و پیوند چربی انجام می دهد. به این پروسه لیفت برزیلی باسن هم می گویند. گاهی از ایمپلنت های سیلیکونی در باسن استفاده می کنند.

لیفت باسن

لیفت باسن شامل برداشتن پوست اضافی ران ها و باسن است تا سفت تر و لیفت شوند. در بیمارانی که بعد از جراحی باریاتریک میزان زیادی وزن از دست داده اند، یا کسانی که با سایر روش ها وزن کم کرده اند، این پروسه ها گاهی با آبدومینوپلاستی انجام می شوند.

جراحی زیبایی


بیشتر بخوانید: روش بزرگ کردن باسن در 7 مرحله پهن کردن باسن فرم ساعت شنی


جراحی زیبایی پلک چشم

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک چشم، به هدف دوباره شکل دادن به پلک ها صورت می گیرد. با بالا رفتن سن، پوست شل می شود و ممکن است که پلک بالا دچار افتادگی شود و پلک پایین نیز متورم به نظر برسد. جراحی پلک چشم می تواند به اهداف زیبایی یا برای رفع مشکلات پلک ها انجام شود، گاهی نیز به هر دو دلیل انجام می شود. این جراحی شامل برداشتن یا تغییر پوست و چربی اضافی است و طی این پروسه ماهیچه ها و تاندون های اطراف تقویت می شوند. این جراحی شکل صورت را تغییر می دهد و باعث می شود که پوست سفت به نظر برسد.

رینوپلاستی

در رینوپلاستی که به آن جراحی زیبایی بینی هم می گویند، جراح شکل بینی بیمار را تغییر می دهد تا ظاهر بینی و گاهی تنفس را بهبود بخشد. این جراحی به هدف اصلاح شکل نوک بینی هم انجام می شود. گاهی نیز برای اصلاح قوز بینی صورت می گیرد. جراحی رینوپلاستی با برش های کوچکی انجام می شود که مخفی هستند و معمولا در سوراخ بینی پنهان هستند.

پزشکان انجام جراحی رینوپلاستی را در سنین کم توصیه نمی کنند و حداقل سن مناسب برای انجام این جراحی ۱۵ سالگی است، دلیل این موضوع این است که به غضروف ها و استخوان های بینی این امکان را بدهند که به طور کامل رشد کنند.

اتوپلاستی

اتوپلاستی که به آن جراحی زیبایی گوش هم می گویند بزرگ بودن یا بدشکلی گوش ها را اصلاح می کند. در این جراحی پزشک گوش را با کمک بخیه به سر نزدیک تر می کند، یا غضروف گوش را اصلاح می کند یا این که هر دوی این کارها را با هم انجام می دهد. این جراحی می تواند روی یک گوش یا هر دو گوش انجام شود. این جراحی در کودکان اغلب پس از ۵ یا ۶ سالگی انجام می شود چون در آن سن گوش ها به رشد کامل رسیده اند.

ریتیدکتومی

ریتیدکتومی که به آن لیفت صورت هم می گویند برای برطرف کردن چین و چروک و سفت کردن پوست صورت انجام می شود تا به فرد ظاهر جوان تری را ببخشد. به طور کلی برش ها جلو و پشت گوش ها انجام می شوند و تا محل رویش مو در ناحیه گیجگاه امتداد دارند. سپس بافت های عمیق تر پوست لیفت می شوند، پوست سفت تر می شود و پوست اضافی برداشته می شود. در آخر برش های ایجاد شده را با بخیه می بندند. بافت های عمیق صورت و گردن نیز معمولا سفت می شوند. گاهی همزمان با این جراحی، بلفاروپلاستی یا جراحی پلک هم انجام می شود.

جراحی زیبایی

بروپلاستی

لیفت ابرو، لیفت پیشانی بروپلاستی برای برطرف کردن آثار پیری انجام می شود. در این پروسه افتادگی ابروها را بالا می کشند و خطوط و چروک های پیشانی را برطرف می کنند. این جراحی معمولا همراه با سایر پروسه های زیبایی انجام می شود تا ظاهر متوازن تری را برای صورت ایجاد کند.

جراحی تقویت چانه

هدف این جراحی ایمپلنت چانه و ایجاد توازن بین اجزای صورت است. این جراحی می تواند همزمان با رینوپلاستی انجام شود، که این به اندازه گیری های انجام شده قبل از جراحی بستگی دارد. گاهی از ایمپلنت و تغییر استخوان چانه هم برای این جراحی استفاده می کنند.

جراحی گونه یا مالار

این جراحی می تواند باعث برجستگی استخوان گونه ها شود. در این روش، جراح یک ایمپلنت را روی استخوان گونه قرار می دهد.


بیشتر بخوانید: خداحافظی با خمیده و چروک شدن پوست


لایه برداری شیمیایی، فیلر و درمان با لیزر

درمان های کم تهاجمی شامل لایه برداری شیمیایی، فیلر، تزریق، گرافت یا پیوند و درمان با لیزر هستند.

لایه برداری شیمیایی

این روش به درمان آکنه، زخم، جای آبله و چین و چروک کمک می کند. در این روش از یک سری مواد فعال استفاده می شود. در لایه برداری سطحی یا جزئی از آلفا هیدروکسی اسیدهایی (AHA) همچون گلیکولیک، لاکتیک یا اسیدهای میوه برای درمان سطح بیرونی پوست استفاده می شود. از آن جایی که این نوع لایه برداری سطحی است، پس زمان ریکاوری مورد نیاز برای آن کم است.

در لایه برداری متوسط از تری کلرواستیک اسیدهایی (TCA) با غلظت متفاوت استفاده می کنند. این مواد به درمیس پوست (عمیق ترین لایه پوست) ‌نفوذ می کنند. عمق لایه برداری در این روش از لایه برداری سطحی بیشتر است. ریکاوری و درد حاصل از این روش نسبت به لایه برداری سطحی، بیشتر هستند. امکان قرمز شدن و پوسته پوسته شدن برای چند روز یا چند هفته پس از این پروسه وجود دارد.

لایه برداری عمیق یا لایه برداری فنول به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کند، در نتیجه تاثیر بیشتری روی بازسازی پوست خواهد داشت. اما مدت زمان مورد نیاز برای ریکاوری پس از این نوع لایه برداری بیشتر است و می تواند سبب زخم شدن پوست شود. لایه برداری شیمیایی روش بدون خطر و موثری برای تمام انواع پوست (روشن و تیره) است.

جراحی زیبایی

سم بوتولینوم

سم بوتولینوم که به آن بوتاکس هم می گویند نام تجاری محصولی است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم (C.botulinum) تولید می شود و برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ توسط FDA برای اسپاسم عضلات استفاده شد. از بوتاکس برای برطرف کردن چین و چروک صورت استفاده می شود. بوتاکس با انسداد پیام های فرستاده شده از عصب ها به عضلاتی که روی آن ها تزریق صورت گرفته عمل می کند.

عضله ای که روی آن تزریق صورت گرفته نمی تواند مثل قبل منقبض و سفت شود که همین موضوع سبب کنترل شل شدن عضلات می شود. از بوتاکس برای درمان خط اخم های پیشانی، خطوط پنجه کلاغی یا خطوط اطراف چشم ها، و رفع تعریق زیاد یا هیپرهیدروز استفاده می شود. علاوه بر بوتاکس، نام های تجاری دیگری برای سم بوتولینوم وجود دارند و اکنون به طور گسترده در دسترس هستند.

فیلر بافت نرم

فیلر بافت نرم یا درمال فیلر نوعی از ابزار ایمپلنت است که توسط FDA تایید شده است و برای ایجاد صورت صاف و پرتر استفاده می شود. از این فیلرها برای چین میان بینی و لب، گونه ها و لب ها استفاده می شود. این فیلرها می توانند به کاهش چین و چروک، خطوط و زخم ها کمک کنند. این فیلرها دائمی نیستند پس درمان مکرر برای حفظ نتایج ضروری است.

محصولاتی که به طور تجاری در دسترس هستند شامل اسید هیالورونیک، پلی ال لاکتیک اسید (PLLA)، کلسیم هیدروکسی آپاتیت و پلی متیل متاکریلات (PMMA) هستند. این محصولات معمولا به صورت ژل در دسترس هستند که با کمک سرنگ های ظریف قابل تزریق به لایه های عمیق تر پوست و بافت نرم پوست هستند. معمولا دیگر از تزریق کلاژن استفاده نمی شود چون بسیاری از بیماران واکنش های جدی و آلرژیک به این مواد نشان دادند.

فیلرهای صورت (خصوصا فیلرهای دائمی) عوارض جانبی زیادی دارند. همین باعث شده که متخصصان و بیماران مواد حاوی این فیلرها را بررسی کنند. به علاوه پزشکان قبل از انجام جراحی بیماران را از تمام عوارض جانبی آگاه خواهند کرد. در سال ۲۰۱۵ سازمان غذا و دارو (FDA) در آمریکا اظهار کرد که اگر فیلر بافت نرم به طور تصادفی به رگ های خونی صورت تزریق شود، احتمال بروز عوارض جانبی جدی وجود دارد.

تزریق چربی و پیوند چربی

تزریق چربی و پیوند چربی استفاده گسترده ای در جراحی های زیبایی دارند. در این روش ها چربی بدن بیمار توسط لیپوساکشن از یک قسمت بدن جمع می شود و به قسمت هایی تزریق می شود که به افزایش حجم نیاز دارند. از این چربی ها در صورت (لب ها)، دست ها و فرورفتگی های پوست استفاده می شود.

این چربی ها معمولا بی خطرند و تاثیر طولانی مدتی دارند. به علاوه باعث برداشتن چربی اضافی از قسمتی از بدن می شوند. در این روش چربی برداشته می شود، شستشو داده می شود، تصفیه می شود و سپس با احتیاط توسط سرنگ های مخصوص تزریق می شود. گاهی برای گرفتن بهترین نتیجه نیاز است که این پروسه چندین بار انجام شود.

جراحی زیبایی

پیوند چربی سرشار از سلول های بنیادی

استفاده از پیوند چربی سرشار از سلول های بنیادی برای جراحی های ترمیمی بارها مورد آزمایش قرار گرفته شده و قابل اعتماد بودن، بی خطر بودن و موثر بودن این روش تایید شده است. اما یکی از تاثیرات جانبی آن می تواند رشد تومور باشد، پس برای استفاده از این روش در جراحی پلاستیک به تحقیقات بیشتری نیاز است.

درمان با کمک لیزر

درمان با لیزر که به آن بازسازی پوست با لیزر هم می گویند به کاهش خطوط ریز، چین و چروک و تجمع غیرعادی رنگدانه ها در بافت ها (همچون لک های ناشی از آفتاب) کمک می کند. این درمان شامل استفاده از اشعه های متمرکز نور است. ممکن است نیاز باشد که برای نتیجه گرفتن، چندین جلسه به پزشک مراجعه کنید.

کاشت مو

این روش می تواند به رشد مو در افرادی که موهای خود را از دست داده اند کمک کند. کاشت مو نوعی جراحی زیبایی در نظر گرفته می شود و به رشد دوباره موها کمک می کند. پیوند های کوچکی از فولیکول مو از پوست فرق سر برداشته می شوند، جایی که تراکم موها بیشتر است. سپس این پیوندها با ایجاد برش های کوچک روی قسمت هایی که موهای خود را از دست داده اند کاشته می شوند.

ممکن است نیاز باشد که برای رسیدن به نتیجه دلخواه‌، چندین جلسه به پزشک مراجعه کنید. پس از ۶ هفته، موی کاشته شده می افتد اما حدود ۳ ماه بعد، موهای جدید رشد می کند. هر کسی که قرار است جراحی زیبایی داشته باشد باید مصرف سیگار و دخانیات را چندین ماه قبل از جراحی زیبایی قطع کند چون مصرف این مواد روی پروسه ترمیم زخم تاثیر می گذارد.

جراحی زیبایی و مشکلات سلامت ذهن

تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که افرادی که جراحی زیبایی انجام می دهند بیشتر در معرض اختلالات روانشناختی همچون افسردگی و اختلال خود زشت انگاری (BDD) هستند. یک مطالعه نشان داد که زنانی که جراحی تقویت سینه انجام می دهند بیشتر در خطر خودکشی قرار دارند.

نکات

افرادی که می خواهند جراحی زیبایی داشته باشد، قبل از انجام آن باید محتاطانه همه چیز را در نظر بگیرند.

در این جا به یک سری نکات در همین خصوص اشاره خواهیم کرد:

  • پزشک ماهری را انتخاب کنید.
  • بعد از دریافت نظر جراح، تصمیم تان را بگیرید و از نظرات پزشک استفاده کنید.
  • کاملا از جراحی ای که می خواهید انجام دهید آگاه شوید و قبل از انجام آن مزایا و معایب آن را بسنجید.
  • از خطرات و محدودیت های این جراحی آگاه شوید برای مثال آیا به انجام دوباره آن هر ۶ ماه یکبار نیاز است یا نه؟
  • زمان مناسبی را برای جراحی انتخاب کنید و از انجام آن نزدیک اتفاقات پراسترس همچون تغییر شغل، بچه دار شدن و تغییر خانه بپرهیزید.
  • هیچ وقت برای این که دیگران را تحت تاثیر قرار دهید سراغ جراحی های زیبایی نروید.

عوارض جانبی جراحی زیبایی

بعد از انجام هر جراحی ای احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد.

اگر بعد از جراحی هر یک از این موارد را مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید:

جراحی زیبایی

اگر تصمیم به انجام جراحی زیبایی دارید، اول با پزشک تان در این خصوص مشورت کنید. جراحی زیبایی برای جای سوختگی و سایر زخم ها: پیوند پوست‌، گسترش بافت و سایر موارد. اگر زخم شدیدی همچون سوختگی دارید که سبب مشکلات فیزیکی شده یا از نظر زیبایی مشکل ساز شده است، جراحی زیبایی می تواند گزینه مناسبی باشد.

گزینه های جراحی زیبایی برای سوختگی و جای زخم

اگر زخم تان خیلی شدید است، ممکن نیاز باشد که دبریدمان انجام دهید که شامل برداشتن بافت مرده، پیش از جراحی ترمیمی است. بعد از انجام دبریدمان، انواع مختلفی از روش های درمانی زخم وجود دارد که ممکن است جراح آن ها را پیشنهاد دهد.

این روش ها عبارتند از:

پیوند پوست

این روش معمولا برای بیمارانی استفاده می شود که دچار سوختگی شده اند. طی این روش پوست از یک قسمت بدن برداشته می شود و به قسمت دیگر پیوند داده می شود. دو نوع پیوند پوست وجود دارد: پیوند با ضخامت کم که در آن تنها لایه های کمی از سطح بیرونی پوست پیوند داده می شوند، روش دیگر نیز پیوند با ضخامت زیاد است که شامل پیوند تمام لایه های پوست است. معمولا بعد از انجام پیوند پوست، زخم دائمی ای ایجاد می شود که مشهود است.

در طول پیوند پوست، از یک ابزار برش مخصوص به نام درماتوم برای برداشتن پوست استفاده می شود. معمولا از قسمت هایی (همچون قسمت درونی ران ها) پوست بر می دارند که خیلی مشخص نیستند. بعد از برداشتن پوست، پیوند به قسمتی متصل می شود که به پیوند نیاز دارد و توسط بخیه در جای خود نگه داشته می شود.

قسمتی که پیوند از آن جا برداشته شده نیز بسته می شود تا از بروز عفونت پیشگیری شود. ریکاوری پس از پیوند با ضخامت کم معمولا سریع و کمتر از ۳ هفته است. اما ریکاوری بعد از پیوند با ضخامت زیاد چند هفته بیشتر طول می کشد. از پیوند پوست علاوه بر ترمیم سوختگی، در طول جراحی ترمیم سینه و بینی هم استفاده می شود.

میکروسرجری

آیا یک انگشت دست، انگشت پا، یا حتی قسمتی از گوش و لب را از دست داده اید؟ میکروسرجری به این موارد امکان اتصال دوباره را می دهد. به طور کلی در این جراحی، جراح از میکروسکوپ به عنوان ابزار کمکی برای پروسه ترمیم استفاده می کند. با استفاده از میکروسکوپ، جراح می تواند رگ های خونی و عصب های کوچک را بدوزد و می تواند این امکان را برای عصب های آسیب دیده و شریان ها فراهم کند که ترمیم شوند. از این روش برای درمان فلج صورت یا ترمیم سینه ها هم استفاده می کنند. میکروسرجری معمولا همراه با سایر پروسه های جراحی همچون جراحی فلپ آزاد استفاده می شود.

جراحی زیبایی

جراحی فلپ آزاد

جراحی فلپ آزاد معمولا در طول جراحی ترمیم سینه انجام می شود. در طول این پروسه، عضله، پوست یا استخوان همراه با منبع خون از یک قسمت بدن، به محل مورد نظر منتقل می شود تا قسمت مربوطه ترمیم شود. این پروسه معمولا شامل استفاده از میکروسرجری است. ترمیم محل جراحی معمولا کند است و به مراقبت مکرر نیاز دارد. ریکاوری کلی چیزی بین ۶-۸ هفته یا حتی بیشتر طول می کشد.

جراحی گسترش بافت

جراحی گسترش بافت پروسه پزشکی است که به بدن این امکان را می دهد که باعث رشد پوست اضافی شود که از آن پوست اضافه برای پروسه های ترمیمی استفاده می شود. این جراحی شامل قرار دادن ابزاری به نام بالون بسط دهنده است که زیر پوست و نزدیک قسمتی که به ترمیم نیاز دارد قرار داده می شود.

با گذر زمان، این بالون به طور تدریجی با محلول آب نمک پر خواهد شد و به آرامی سبب می شود که پوست کشیده شود و رشد کند، درست همان گونه که پوست زنان در طول بارداری کشیده می شود. پس از رشد پوست اضافی از آن برای اصلاح و بازسازی قسمت های آسیب دیده بدن استفاده می شود. استفاده از این پروسه برای ترمیم سینه خیلی رایج است.

پروسه گسترش بافت مزایای زیادی دارد مثل این که رنگ و ساختار پوست کاملا شبیه به قسمتی است که به بافت نیاز دارد. به علاوه بعد از این پروسه، زخم شدن جزئی اتفاق می افتد چون شامل برداشتن پوست از یک قسمت بدن برای قسمت دیگر نیست. بزرگ ترین مشکل پروسه گسترش بافت، طول زمان مورد نیاز برای انجام آن است که گاهی می تواند ۴ ماه طول بکشد. در طول این زمان با رشد بالون بسط دهنده، برآمدگی زیر پوست نیز رشد می کند.

بعد از جراحی زیبایی، درمان زخم چگونه خواهد بود؟

بعد از هر جراحی ای که شامل برداشتن و پیوند پوست است حتما باید دستورالعمل ها و راهنمایی های پزشک را در خصوص مراقبت از زخم ها جدی بگیرید.

فعالیت روزانه بعد از جراحی زیبایی

این را به یاد داشته باشید که وقتی پس از انجام جراحی زیبایی به خانه بر می گردید، سطح انرژی تان نسبت به زمانی که در بیمارستان بودید کاهش خواهد داشت. بیماران اظهار می کنند هنگامی که در خانه هستند، نسبت به زمانی که در بیمارستان بودند، بیشتر احساس خستگی و کسل بودن می کنند. داشتن برنامه فعالیت منظم می تواند مفید باشد اما به خودتان فشار نیاورید. اگر خسته اید استراحت کنید و خیلی خودتان را اذیت نکنید.

تغییرات پوستی پس از جراحی زیبایی

پس از جراحی زیبایی برای ترمیم زخم ها و بهبود، صبور باشید. هنگام بهبود ممکن است متوجه تغییراتی در ظاهر و رنگ پوست در قسمتی شوید که جراحی روی آن صورت گرفته است. به علاوه ممکن است بیحسی و احساس سوزن سوزن شدن را نیز تجربه کنید. این موارد عادی هستند و در چند ماه آینده بهبود خواهند یافت.

پرفیوژن و گردش خون پس از جراحی زیبایی

بعد از جراحی زیبایی باید پرفیوژن (عبور مایعات) و گردش خون در قسمتی که زخم وجود دارد بررسی شود. از پوشیدن لباس هایی که سبب انقباض یا وارد کردن فشار به اطراف زخم می شوند بپرهیزید. ممکن است پزشک توصیه هایی برای کمک به گردش خون در قسمت زخم، در اختیارتان قرار دهد.

جراحی زیبایی

علائم عفونت در محلی که جراحی زیبایی

موارد زیر علائمی هستند که نشان می دهند در قسمتی که جراحی شده عفونت وجود دارد.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر پزشک تان را در جریان قرار دهید:

  • دانه های سفید یا تاول اطراف محل برش
  • افزایش قرمزی و ورم محل جراحی شده
  • ترشحاتی از محل برش
  • ممکن است که مقداری خون یا مایعات زرد رنگ از محل برش ترشح شود.
  • اگر این ترشحات دائمی بودند یا بیشتر شدند پزشکتان را مطلع کنید.
  • درد شدید و ناگهانی که با مصرف داروی مسکن هم برطرف نمی شود.

ممکن است سایر علائم عفونت را نیز تجربه کنید که به درمان فوری نیاز دارند.

اگر متوجه هر یک از این علائم عفونت شدید، هر چه زودتر با پزشک تان تماس بگیرید:

  • بالا رفتن دمای بدن بیش از ۱۰۰.۵ درجه فارنهایت (هر روز در زمان مشخصی دمای بدن تان را اندازه بگیرید)
  • تعریق یا لرز
  • دانه های پوستی
  • خارش گلو، گلودرد، زخم شدن گلو
  • احتقان بینی، سردرد
  • سرفه خشک یا مرطوب که مداوم است و بیش از دو روز ادامه دارد
  • دانه های سفید در دهان یا روی زبان
  • حالت تهوع، اسهال، استفراغ
  • مشکلات ادرار، درد و سوزش هنگام ادرار، تکرر ادرار یا تمایل مداوم به دفع ادرار
  • ادرار تیره، خونی یا بدبو

جراحی زیبایی و درمان سرطان پوست

جراحی موس که به آن جراحی میکروگرافیک موس نیز می گویند برای درمان سرطان پوست انجام می شود. این جراحی یک مزیت منحصر به فرد دارد و آن مزیت این است در طول این جراحی، جراح بررسی می کند که سرطان در کدام قسمت متوقف شده است. سایر درمان های سرطان پوست این خصوصیت را ندارند. توانایی بررسی محل توقف سرطان به جراحی موس دو مزیت مهم را می دهد.

احتمال درمان بعد از جراحی موس بالاست. جراحی موس به پزشک این امکان را می دهد که قسمت های سالم پوست را تا حد ممکن نگه دارد چون در طول این جراحی تنها قسمت هایی از پوست برداشته می شوند که سلول های سرطانی در آن جا وجود دارد. این امر به خصوص هنگامی که سرطان پوست به قسمت هایی می رسد که بافت کمی دارند (همچون پلک چشم، گوش، دست ها) اهمیت میابد.


بیشتر بخوانید: سرطان پوست / ملانوم: علائم، درمان ها


جراحی موس به چه صورت است؟

اگر قرار است جراحی موس داشته باشید باید این جراحی را نزد متخصصی انجام دهید که در این زمینه مهارت دارد. بسیاری از جراحان موس، متخصصان امراض پوستی هستند که تحصیلات اضافه ای در زمینه جراحی موس داشته اند. در طول جراحی موس، بیماران هوشیار و بیدار هستند. این به این معناست که جراحی موس می تواند در مطب یا کلینیک هم انجام شود. تنها در صورتی که جراحی گسترده ای نیاز باشد، به انجام جراحی در بیمارستان احتیاج است.

جراحی زیبایی

روز جراحی، جراح ابتدا قسمتی که باید درمان شود را بررسی می کند. سپس شما را برای جراحی آماده می کنند. این آمادگی شامل تزریق داروی بیحسی است. این تزریق تنها قسمتی که روی آن جراحی انجام می شود را بیحس می کند پس در طول جراحی هوشیار خواهید بود. بعد از این که داروی بیحسی عمل کرد، جراح می تواند کار خود را شروع کند. جراح با بریدن قسمت های مشهود که دچار سرطان هستند شروع می کند. بعد از آن، جراح لایه نازکی از پوست را بر می دارد. سپس قسمت مربوطه بانداژ می شود و باید کمی منتظر بمانید.

هنگامی که شما در حال انتظار هستید، جراح پوست برداشته شده را زیر میکروسکوپ بررسی می کند و دنبال سلول های سرطانی می گردد. اگر سلول های سرطانی پیدا شدند، احتیاج است که لایه دیگری از پوست برداشته شود. این پروسه برداشتن لایه نازکی از پوست و مشاهده آن زیر میکروسکوپ تا جایی ادامه پیدا می کند که جراح دیگر هیچ سلول سرطانی ای را نبیند.

وقتی دیگر سلول های سرطانی دیده نشوند، جراح درباره درمان زخم تصمیم می گیرد. برخی از زخم ها بدون نیاز به بخیه درمان می شوند و برخی دیگر به بخیه نیاز دارند. برای کم کردن زخم و کمک به بهبود، برخی از بیماران به پیوند پوست یا سایر انواع جراحی نیاز دارند. اگر احتیاج به درمان زخم باشد، جراح همان روز زخم را درمان می کند. برخی از بیمارانی که زخم های بزرگی دارند برای درمان زخم به سایر جراحان ارجاع داده می شوند.

چه هنگامی جراحی موس پیشنهاد می شود؟

بسیاری از بیمارانی که جراحی موس انجام می دهند نوع یکسانی از سرطان پوست دارند ‌[همچون سرطان یا کارسینوم سلول پایه ای (BCC) یا کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC)].

هنگامی که BCC و SCC شرایط زیر را داشته باشند، جراحی موس پیشنهاد می شود:

  • اگر تهاجمی یا بزرگ باشند
  • در قسمت هایی ظاهر شوند که بافت کمی وجود دارد (همچون پلک چشم، بینی، گوش، پوست سر، نواحی تناسلی، دست ها یا پاها).
  • اگر قبلا درمان شده و دوباره بازگشته اند

از جراحی موس برای درمان برخی از سرطان های نادر پوست نظیر درماتوفیبروسارکوم پروتوبرنس (DFSP)، بیماری پاژه سینه و کارسینوم سلول مرکل نیز استفاده می شود.

آیا جراحی موس می تواند ملانوم را درمان کند؟

بله متخصصان پوست معمولا جراحی موس را برای درمان ملانوم پیشنهاد می دهند. ملانوم جدی ترین نوع سرطان پوست است. جراحی موس تنها می تواند ملانوم را در مراحل اولیه درمان کند، به علاوه ملانوم باید از نوع ملانوم لنتیگو بدخیم باشد تا قابل درمان با جراحی موس باشد. این نوع ملانوم تا مدتی روی سطح پوست می ماند، به همین علت قابل درمان با روش موس است.

هنگام درمان ملانوم، پزشک از نوعی جراحی موس به نام جراحی موس آهسته استفاده می کند. به این جراحی آهسته می گویند چون بیمار باید مدت طولانی تری را منتظر نتایج بماند. این امکان وجود ندارد که جراح، پوست برداشته شده را بررسی کند و بلافاصله تشخیص دهد که آیا سلول سرطانی وجود دارد یا نه. در این پروسه به زمان بیشتری نیاز است.

اگر جراحی موس آهسته داشته باشید، جراح قسمت های مشهودی که سرطان پوست دارند را بر می دارد و مقداری از پوستی که اطراف آن است و عادی به نظر می رسد را نیز بر می دارد. بعد از برداشتن پوست قسمت مربوطه پانسمان می شود و می توانید به خانه بروید. بسیاری از بیماران روز بعد باید به مطب پزشک یا کلینیک مراجعه کنند. در مراجعه بعدی پزشک تشخیص می دهد که آیا باید پوست بیشتری برداشته شود یا زخم باید بسته شود. در این جراحی هم برخی از زخم ها نیازی به بخیه ندارند و به خودی خود بهبود میابند.

جراحی موس به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

مهم نیست که چه نوع سرطان پوستی دارید، جراحی موس تنها به برخی از بیماران پیشنهاد می شود. برای انجام جراحی موس باید یک سرطان پوست یا چند سرطان پوستی داشته باشید که خیلی به هم نزدیکند.

بسیاری از بیماران نتایج مثبتی دریافت خواهند کرد

هر نوع جراحی ای می تواند ترسناک باشد. اگر پزشک جراحی موس را پیشنهاد دهد، باید یک سری حقایق را درباره این جراحی بدانید. احتمال درمان بعد از این جراحی بالاست. پزشک تا حد امکان میزان کمی از پوست را برای درمان سرطان بر می دارد.