آزمایش خون قبل از بارداری، چه وقت؟

منبع: نی نی بان

130

1398/9/19

14:20


نی نی بان، گروه ترجمه: در این مطلب از راهنمای آزمایشهای پیش از بارداری در صورتی که تصمیم به باردار شدن دارید پزشک برحسب شرایطی که دارید به طور معمول دو نوع آزمایش را حتما از شما درخواست خواهد کرد، یکی آزمایش ادرار و دیگری آزمایش خون است. این دو آزمایش بسیاری از مسائل سلامت شما را روشن کرده و راهکار آتی را مشخص می‌کند.

آزمایش ادرار
پزشک به این دلیل آزمایش ادرار را توصیه می‌کند تا میزان قند ادرار و تست تحمل گلوکز برای دیابت بررسی شود زیرا قند خون کنترل نشده می‌تواند عواقب وخیمی برای کودک ایجاد کند. آنچه اهمیت دارد این است که بارداری به خودی خود احتمال دیابت را بالا می‌برد و اگر فردی پیش از بارداری مبتلا باشد این مسئله سخت‌تر هم خواهد شد. یادتان باشد که اگر کسی در افراد خانواده‌تان مبتلا به دیابت است در اولین ویزیت پزشک این مسئله را مطرح کنید. بنابراین اگر دیابت دارید توصیه می‌شود پیش از تلاش برای باردار شدن با متخصص غدد مشورت کنید.

آزمایش خون و ادرار پیش از بارداری


تشخیص عفونت
اگر شما علائم عفونت ادراری مانند سوزش، تکرر ادرار یا ادرار همراه با درد دارید نمونه ادرار شما باید کشت داده شود تا علت مشخص شود. عفونت دستگاه ادراری در صورتی که درمان نشود، ممکن است منجر به سقط، تولد نوزاد کم وزن یا زایمان زودرس می شود. پس بهتر است قبل از تصمیم برای باردارشدن، عفونت ادراری خود را درمان کنید.

آزمایش خون
درصورتی که قبل از بارداری برای کنترل وضعیت سلامت به پزشک مراجعه کنید، حتما پزشک آزمایش‌های خون لازم را برای‌تان درخواست می‌کند. کم خونی و چربی و قند خونتان از طریق آزمایش خون کنترل می‌شود و درصورت وجود مشکل براساس تاریخچه پزشکی‌تان، آزمایش خاصی درخواست می‌شود. آزمایش خون در درجه اول می‌تواند با شمارش هموگلوبین، تعداد گلبول‌های قرمز و سفید و شکل و ظاهر پلاکت‌های شما مشخص کند شما مبتلا به کم خونی هستید یا نه. کم خونی در طول بارداری می‌تواند باعث ضعف و خستگی شود.

 آزمایش خون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
•    شمارش کامل گلبول‌های خون به منظور تشخیص نیاز به مکمل آهن. (بارداری میتواند کم خونی فق آهن به دنبال داشته باشد.)
•    آزمایش خون به منظور مشخص شدن آنکه نسبت به سرخجه و آبله مرغان ایمن هستید یا نه.
•    آزمایش تشخیص سفلیس
•    آزمایش به منظور تشخیص تیروئید. ید برای تولید هورمون تیروئید ضروری است. این هورمون برای رشد مغز و سیستم عصبی جنین ضروری است به همین دلیل وجود میزان متعادل و کافی ید در بدن برای داشتن بارداری سالم لازم به نظر میرسد. اگر تصمیم به بارداری گرفته‌اید باید روزانه 150 میکروگرم ید دریافت کنید. اگر در آزمایش مشخص شد که تیروئید شما مشکل دارد بهتر است با مشورت با پزشک از مکمل استفاده کنید.
•    آزمایش تشخیص HIV
•    آزمایش تشخیص تب خال تناسلی
•    آزمایش تشخیصی هپاتیت B (اگر مبتلا به هپاتیت نباشید می‌توانید پیش از بارداری واکسن آن را دریافت کنید.)
•    آزمایش توکسوپلاسموز. این عفونت می‌تواند اثری مشابه لیستریا داشته باشد و در اثر تماس نزدیک با گربه آلوده و خوردن گوشت خام به وجود می‌آید. بنابراین اگر در تماس با گربه هستید پیش از بارداری باید این آزمایش را حتما انجام دهید. علاوه بر این آزمایش، تست پاراویروس B19 نیز باید انجام شود.

نتایج حاصل از آزمایش خون ظرف چند روز مشخص شده و شما می‌توانید در صورت داشتن آمادگی کامل اقدام به بارداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو