فلج مغزی چیست؟ + علائم و روش های درمان بیماری

منبع: تاپ ناز

108

1398/9/20

15:47


فلج مغزی چیست؟

فلج مغزی عارضه ای ست که در زمان تولد برای کودکان تازه متولد شده اتفاق می افتد و دلیل آن کمبود سطح اکسیژن به کودک هنگام تولد رخ می دهد که باعث کاهش سطح اکسیژن در مغز و بروز عارضه های فیزیکی در کودک میگردد.

عوارض ناشی از این کاهش اکسیژن در مغز می تواند منجر به از کار افتادن بخشی از اعضای بدن یا از کار افتادگی کل بدن یا قدرت تکلم و یا تحرک سر شود.

در صورتی که کودک از ابتدا نزد متخصص ارجاع داده شود و با تشخیص زودهنگام با فیزیوتراپی ٬گفتاردرمانی و کاردرمانی در بعضی از موارد بهبودی صد در صدی حاصل میگردد. گاها عارضه فلج مغزی را به اشتباه با عقب افتادگی ذهنی و یا سایر بیماری های مشابه اشتباه می گیرند و کودک تا سالهای سال با این بیماری دست و پنجه نرم می کند. در حالی که درمان این کودکان فقط تا قبل از ۱۴ سالگی امکان پذیر است با تشخیص درست و بهنگام می توان زندگی دوباره به آنها بخشید.

فلج مغزی چیست؟ + علائم و روش های درمان بیماری

 از زمان تولد تا 5 سالگی، یک کودک باید اهداف حرکت را بدست آورد همچنین به عنوان نقاط عطف شناخته می شود مثل چرخاندن، نشستن، ایستادن و راه رفتنتاخیر در دستیابی به این نقاط عطف حرکت می تواند نشانه ای از CP باشدمهم است که توجه داشته باشیم برخی از کودکان بدون CP همچنین ممکن است برخی از این علائم را داشته باشندبعضی از نشانه های دیگر CP امکان پذیر است.

درمان :

بیمار فلج مغزی در صورتی که زود تشخیص داده شود میتوان با فیزیوتراپی ،کاردرمانی ،گفتار درمانی و آب درمانی تا حد زیادی از اسپاسمهای ناخواسته کاست که این مورد  در کودکان زیر ۱۴ سال بهتر جواب می دهد . فلج مغزی تا این لحظه که این مقاله در حال نگارش می باشد درمان صد در صدی ندارد ولی با کاردرمانی و فیزیوتراپی میتوان تا حد قابل توجهی به افزایش کارایی ماهیچه ها کمک کرد و حتی به کاهش درد در اندام های مختلف نیز منجر می شود

موسسه خیریه سگال در راستای همیاری به این کودکان از سال ۱۳۹۶ و با شماره ثبت ۷۴ در قالب یک سازمان مردم نهادغیر دولتی با انگیزه والای کمک به همنوع فعالیت همه جانبه خود را جهت حمایت از کودکان مبتلا به فلج مغزی زیر ۱۴ سال و خانواده آنان آغاز کرده است. امیدواریم که با مساعدت خداوند عزیز و همکاری های شما عزیزان کودکان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم

برای همیاری و کمک به موسسه میتوانید به لینک های زیر اقدام فرمایید:

  1. کمک نقدی

  2. درمانیاری

  3. استند تسلیت

  4. دریافت قلک

  5. تاج گل تسلیت

امید است با همیاری و همدلی شما عزیزان بتوانیم از درد و رنج خانواده های این عزیزان بکاهیم. پایان رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو