برای دومین دوره؛ جشنواره فیلم معماری، گرمابخش زمستان شیراز

منبع: سینما پرس

65

1398/9/20

17:27


سینماپرس: معماری و سینما در سال‌های اخیر در گستره جهانی به هم پیوسته‌اند و جشنواره‌های فیلم معماری یا جشنواره‌های فیلم شهر و معماری را رقم زده‌اند.

محسن کمالی سروستانی

سینماپرس: معماری و سینما در سال‌های اخیر در گستره جهانی به هم پیوسته‌اند و جشنواره‌های فیلم معماری یا جشنواره‌های فیلم شهر و معماری را رقم زده‌اند.

به گزارش سینماپرس، دومین دوره این جشنواره از ۲۹ آذرماه سال جاری تا سوم دی‌ماه به مدت ۵ روز در شیراز برگزار می‌شود.
نخستین دوره جشنواره فیلم معماری اردیبهشت‌ماه گذشته با عنوان "جشنواره فیلم شهر و معماری شیراز" برگزار شد، جشنواره‌ای که هنوز به انتشار فراخوان و تولید نرسیده، مورد استقبال بسیاری از معماران و سینماگران قرار گرفت و کارگاه‌هایی نیز با حضور هنرمندان بین‌المللی شیراز در عرصه مستندسازی برگزار کرد.    
محسن کمالی سروستانی دبیر این جشنواره عنوان کرد: این جشنواره توسط مدرسه معماری آنیما و با هدف امکان ایجاد تبادل نظر در عرصه فیلم معماری و نیز دانش‌افزایی در خلال کارگاه‌های پیش‌بینی‌شده صورت می‌گیرد.
او همچنین امکانات و ظرفیت‌های شهری و سینمایی شیراز را برای برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی مطلوب ارزیابی کرد و درباره امکان ایجاد شبکه بین‌المللی برای گسترش این جشنواره در سال‌های آتی ابراز امیدواری کرد.
دبیر جشنواره فیلم معماری شیراز عنوان کرد: تاکنون شهرهایی همچون روتردام، بوداپست، سانتیاگو، نیویورک و میلان جشنواره‌های فیلم معماری را برگزار کرده‌اند؛ اما در این میان نشانه ای از شهری در خاورمیانه وجود ندارد و شیراز با خاستگاه فرهنگی و هنری‌اش می‌تواند طلایه‌دار این رویداد و نیز پرچمدار جشنواره معماری در سطح ملی جهانی باشد.
کمالی سروستانی با اشاره به اینکه تصاویر و فیلم در معماری و شهرسازی گویای بسیاری از مسائلی است که متخصصان و فعالان حوزه شهری با آن‌ها سروکار دارند، از ایجاد امکان گفتمان بین جامعه متخصص و مسئولان شهری سخن گفت. وی افزود: فیلم‌های به ‌نمایش درآمده در این جشنواره در ژانر مستند است و معماران برجسته جهان در این فیلم‌ها مباحث شهری و اتفاقاتی را به چالش می‌کشند که در معماری و شهرسازی امروز دغدغه بسیاری از متخصصان است.
پخش فیلم مستند، برگزاری کارگاه در حوزه سینما و معماری، برگزاری ایونت‌های شهری و ایراد سخنرانی‌های اختصاصی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این رویداد هنری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو