معرفی کتاب کودک، برای دوری از تجمل گرایی

منبع: نی نی بان

166

1398/3/20

18:27


برای یک مهمانی و دور هم جمع­ کردن دوستان چه چیزی لازم است؟ از کودک خود بپرسیم در چه حالتی دوست دارد دوستانش را به خانه دعوت کند؟ آیا کودک ما نیز مثل بسیاری از بزرگسالان، بیشتر درگیر این است که چه باید بپوشیم و چگونه پذیرایی کنیم؟ یا هنوز هم فقط چون کسی یا کسانی را دوست دارد و دلش برای آنها تنگ شده، دوست دارد آنها را ببیند.

کتاب خرسی میگه مرسی
نویسنده : کارما ویلسون
مترجم : فیروزه کاتب
شاعر : مریم اسلامی
انتشارات پرتقال، 1395
قیمت نسخه کاغذی : 12000تومان
مخاطب : کودکان 3 تا 6 ساله
در این کتاب ما با خرسی آشنا می­شویم که در خانه بزرگ و گرمش در ته یک غار تنها نشسته و فقط به صدای باد گوش میدهد. او از تنهایی دلش گرفته و دوست دارد دوستانش را دعوت کند؛ اما هیچ خوراکی یا غذایی برای پذیرایی از دوستانش ندارد. خرسی غمگین است چون داشته‌­های خودش را نمی­بیند و فقط به فکر تهیه خوراکی است. اما دوستانش به یادش می‌آورند که گاهی داشتن یک دل مهربان و خانه­‌ای گرم و پذیرا، و دوستی که می­‌داند چطور با دوستانش همدل و مهربان باشد، برای جمع کردن همه آنهایی که دوستشان داریم کافی است. کتاب علاوه بر متن روان، تصویرگری زیبا و جذابی دارد و تعداد زیادی از حیوانات جنگلی را نیز به عنوان دوست خرسی به کودک معرفی می­‌کند.
متاسفانه امروزه شاهد شکلی عجیب و بیمارگون از تجمل­گرایی در مهمانی­ها و جشن­های مربوط به کودکان هستیم. حجم زباله تولید شده از وسایل تزیینی و پذیرایی و تجهیزات تم تولد، واقعا تاسف‌­بار و تکان دهنده است. در این مراسم و جشن­ها، به جای تمرکز بر شادی و گسترش روابط بین کودکان، تنها شاهد ویترینی از مخارجی که والدین تقبل کرده‌­اند هستیم. شاید لازم باشد در این شکل تازه از مصرف­ گرایی و تجملات بیهوده که فقط باعث افزایش توقعات رنگارنگ و مخرب در کودکان می‌­شود، تجدیدنظر کنیم و کودکان­مان را با مفاهیم عمیق­‌تری از ارتباطات انسانی آشنا کنیم.

کتاب سفال
نویسنده : احمدرضا احمدی
تصویرگر : محمدعلی بنی­اسدی
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،1395
قیمت نسخه کاغذی : 9500 تومان
مخاطب : نوجوانان
کتاب سفال که حاصل کوشش دو هنرمند نامی کشورمان است؛ با متن دلنشین و ادبیات خاص استاد احمدرضا احمدی و تصویرگری باشکوه استاد بنی­اسدی ، به توصیف جایگاه تاریخی کشورمان در هنر دیرپای سفالگری می­پردازد. نوجوانی تمام تابستان را به جمع ­آوری تکه‌­تکه‌­های سفالین در تپه هزارساله روستای دورافتاده‌­اش می‌­پردازد و سپس شروع به چسباندن آن تکه‌ها، و کشف نقش و نگارهای روی آن سفالینه‌­ها، و بازسازی بشقابها و کاسه‌­ها و گلدان­های قدیمی می‌­کند. او محو داستانهای هرکدام از این ظروف می­شود. زنها و مردهایی که با گاوها و گندم­ها و ماهی­ها و همه ابزارهای زندگی­شان بر ظروف نقش بسته‌­اند و رویاها و زندگی­شان را بر ظرف‌هایشان تصویر کرده‌­اند.
بیان شاعرانه و تصویرگری زیبای کتاب، ما را هم با ذهن لطیف دو هنرمند بزرگ کشورمان که سالها برای کودکان و نوجوانان کار کرده‌­اند آشنا می­کند و هم جایگاه میراث گذشتگان را در زندگی امروزی ما نشان می­دهد. به وضوح می­بینیم که در بسیاری از عرصه­‌های زندگی، هیچ شناخت و ارتباطی با سنت و فرهنگ خود نداریم. این خلا بزرگ به خصوص در آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان ایرانی، بیشتر هویدا است. آشنا شدن با ویژگی­های خاص و مثبت فرهنگ بومی خود، نه تنها احساس تعلق و پیوستگی را میان افراد یک نسل و ملت افزایش می­دهد؛ بلکه کمک می­کند به روشنی و وضوح، مشکلات و کمبودهای فرهنگی و رفتاری جامعه خود را ببینند و بشناسند.
کتاب­هایی از این دست، و تدارک دیدن برنامه­‌هایی که باعث آشنایی بیشتر نوجوانان با ادبیات و فرهنگ و زبان­ها و گویش­‌ها و پوشش‌­های مختلف و متنوع ایران می­شود؛ به آنها کمک می­کند که با ذهنی بازتر، دوره­ای را که به شدت درگیر مساله هویت‌­یابی هستند و راه زندگی آینده خود را می­یابند را طی کنند. این مهارتی است که به همه توانمندی‌­های علمی و درسی فرزندان ما روح و رنگ و قوام می‌بخشد و آینده آنها را پربارتر می­‌کند.

کتاب خانه ادریسی­ها
نویسنده : غزاله علیزاده
انتشارات توس، 1395
قیمت نسخه کاغذی : 61000تومان
مخاطب : بزرگسالان
خانه ادریسی­ها که اولین بار در سال 1370 و در دوجلد منتشر شد؛ به زندگی سه عضو باقیمانده از خاندان اشرافی و قدیمی ادریسی در خانه بزرگ و اجدادی­شان در شهر عشق ­آباد می­پردازد. جایی که دیگر نه از معاشرت­ها و مهمانی­های مجلل خبری است ، و نه از هیاهوی و تکاپوی خدمتکاران؛ و چیزی هم از ثروت و شکوه گذشته به چشم نمی­خورد. اینچا گویی زندگی هم متوقف است. خانم ادریسی و دخترش لقا و نوه پسری­اش وهاب، به همراه یاور، تنها خدمتکار و کسی که مراقب بازماندگان خانواده است؛ در میان اوهام و خاطرات این خانه مجلل زندگی می­کنند. سه عضو خانواده هر یک غرق در رویاها و کابوسهایشان، هیچ ارتباطی با دنیای بیرون و انقلابی که همه بنیادهای اجتماعی را برهم­زده است ندارند. تنها زمانی مجبور می­شوند بپذیرند که همه چیز برای همیشه تغییر کرده است و نمی­توانند چون گذشته، در را به روی دنیا و مافیها ببندند، که گروهی از انقلابیون در خانه ساکن می­شوند. هجوم این غریبه‌­ها که کاملا ناسازگار با طبع و عادت خانه و اهالی‌­اش است؛ همه را وادار به واکنش و تغیر می­‌کند. غریبه‌­هایی که ابتدا به نظر می­رسد جز بیماری و بی­‌نظمی و کثیفی و شعارزدگی و بی­سوادی، چیزی در چنته ندارند. اما کم­ کم درمی­‌یابیم که هیچ کدام از دو طبقه، شناخت واقعی از یکدیگر ندارند و در گذر زمان می­توانند فراتر از تضادهای طبقاتی با هم مرتبط شوند. گویی خانه تصمیم گرفته است قلب­‌ها و ذهن­های این آدمهای نامتجانس را به هم پیوند بزند و چیزی را شکل بدهد که یک زندگی طبیعی و مطابق رویاهای جان آدمی است.
شخصیت پردازی رمان بسیار پرکشش و متنوع است و سیر تدریجی تغییر و تحول شخصیت­ها، جالب و خواندنی است. خواندن این رمان طولانی و مهم از ادبیات معاصر ایران، ما را درگیر این پرسش­های اساسی می­کند که در پس یک دگرگونی بزرگ، چه کسانی پیروز و باقی پابرجا می‌­مانند؟ در زندگی پر­فراز و نشیب آدمی بر این کره خاکی، چه چیزی مهمتر و دلپذیرتر است تا آدمی جان و زندگیش را وقف رسیدن به آن کند؟ برای کدام عشق و آرمان، باید از همه چیز و همه کس گذشت و آیا اصلا هیچ آرمانی، ارزش این همه پایداری دارد؟ هم شخصیت­های اصلی رمان و هم همه شخصیت‌­های فرعی آن، با زندگی و مرگ خود به این پرسش‌­ها پاسخ می­دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو