25 مورد مهم که قبل از بارداری باید بدانید

25 مورد مهم که قبل از بارداری باید بدانید


منبع: نمناک

253

1398/9/22

15:13


قبل از باردار شدن از سلامت جسمی و جنسی خودتان و همسرتان مطمئن شوید و در زمان مناسب اقدام به بارداری کنید.

نکاتی که باید قبل از باردار شدن بدانید

باردار شدن معمولا به همان راحتی که در فیلم ها و سریال ها مشاهده می ‎کنید نیست و ممکن است برای برخی افراد بسیار مشکل باشد . دوران قبل از بارداری برای حفظ سلامت جنین بسیار مهم است .برخورداری از برنامه غذایی سالم و اصولی برای داشتن یک نوزاد و فرزند سالم ، قبل از آغاز دوران بارداری آغاز می شود. مرد و زن قبل از بارداری بایستی نکات مهم غذایی را رعایت کنند تا در طول رشد جنین مشکلاتی پیش نیاید. مهمتریــن هــدف مراقبت پیش از بارداری ، افزایش بهبود کیفیت زندگی نوزاد و شــیرخوار با پیشگیری اولیه است. بهبود ســلامت قبل از بارداری موجب افزایش ســلامت در دوران بارداری شــده و در نتیجه پیش آگهی حاملگی را بهبود می بخشد.در این قسمت از نمناک به ارائه نکاتی خواهیم پرداخت که لازم است قبل از باردار شدن از آن ها آگاهی داشته باشید. 

1. آگاهی از چگونگی آغاز روند بارداری 

حدود 14 روز قبل از آغاز دوره بعدی قاعدگی تخمدان ها شروع به تخمک گذاری می‎ کنند . تخمک های آزاد شده به زیر لوله فالوپ منتقل شده و منتظر ورود اسپرم می ‎شوند و در طی رابطه جنسی، میلیون ها اسپرم وارد واژن شده و از طریق دهانه رحم وارد رحم می ‎شوند که با ورود آن ها به درون رحم، اسپرم ها با تخمک ها ترکیب شده و لقاح انجام می ‎شود. 

2. تنها 3 تا 5 روز در ماه وجود دارد که شما می ‎توانید در آن ها باردار شوید 

علی رغم تمام حاملگی های ناخواسته ای که در فیلم ها و سریال ها مشاهده می کنید، شما قادر به بارداری در هریک از رابطه های جنسی محافظت نشده خود نیستید . لقاح وقتی انجام می ‎شود که تخمک و اسپرم شما و شریک زندگیتان در بهترین حالت خود با یکدیگر برخورد کنند . اسپرم ها حداکثر تا 24 الی 48 ساعت در واژن زنده می ‎مانند و در صورتی که تخمک های شما در این زمان شروع به تخمک گذاری کنند، لقاح انجام خواهد شد و در غیر این صورت لقاح صورت نخواهد گرفت. 

3. از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید 

از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید زیرا ممکن است تایید باردار بودن شما تا هفته ها به طول بینجامد و در چنین شرایطی که شما از بارداری خود بی خبرید و نوشیدنی های الکلی مصرف می ‎کنید، ممکن است برای جنینتان مشکلاتی جدی به وجود بیاورید و از آنجایی که اعضا و جوارح مهم بدن مانند قلب و نخاع در اوایل دوره بارداری شکل می ‎گیرند، مصرف الکل خطرات جدی برای سلامت جنین به دنبال خواهد داشت. 

4. ویتامین های مخصوص دوره بارداری را مصرف کنید 

هر خانم بارداری در طول بارداری خود نیازمند روزانه 400 میلی گرم اسید فولیک است و از آن جایی که بسیاری از تست های بارداری تا هفته 5 یا 6 بارداری قابل استناد نیستند، بهتر است در دورانی که در تلاش برای بارداری هستید از مکمل های حاوی اسید فولیک استفاده کنید تا در صورت باردار بودن، جنینتان از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد خود بهره مند شده و از بروز بیماری های مختلف مادرزادی ناشی از کمبود اسید فولیک برای او جلوگیری شود . 

سایر ویتامین های مورد نیاز برای دوره بارداری عبارتند از: 

- ید :

برای مغز، بینایی ، مهارت های حرکتی و شنوایی کودک بسیار مفید است. 

- آهن :

از بروز خستگی مادر در طول بارداری جلوگیری کرده و برای کودک نیز بسیار مفید است.

- امگا3 و ویتامین D3 :

بهتر است به دنبال مکملی حاوی ویتامین های مختلف و مورد نیاز بارداری باشید تا پاسخگوی نیازهای روزمره شما باشد.

امگا3

مکمل های مفید برای باروری مردان نیز عبارتند از:

Ubiquinol:

از سلول های اسپرم در برابر هرگونه آسیبی محافظت می‎ کند . 

آنزیم Q10:

به منظور پشتیبانی از انرژی اسپرم و تحرک آن. 

روی :

در سلامت و باروری مردان نقش اساسی دارد. 

سلنیوم :

برای تولید طبیعی اسپرم ضروری است. 

ویتامین D :

موجب تحرک بهتر سلول های اسپرم می‎ شود. 

5. در صورت توقف مصرف قرص های ضد بارداری، قادر به باردار شدن خواهید بود 

برخلاف قرص های بارداری سالانه که حاوی مقادیر بالای هورمون ها بوده و دارای عوارض جانبی بالایی هستند، سایر قرص های ضد بارداری حاوی این مقدار زیاد هورمون نبوده و در صورت توقف مصرف آن ها در طول مدت زمانی کم قادر به باردار شدن خواهید بود. 

کنترل هورمونی بارداری، مانع تخمک گذاری منظم می ‎شود و در صورتی که سال های زیادی از این دارو ها مصرف کرده باشید ممکن است بعد از توقف ناگهانی این قرص ها، چرخه قاعدگیتان اندکی دچار نا منظمی شود که در برخی موارد لازم است، این گونه افراد برای مدتی از قرص های مخصوص تخمک گذاری مصرف کنند تا روند تخمگ گذاریشان به حالت نرمال و عادی باز گردد. 

6. افزایش احتمال بارداری با استفاده از روش های مناسب برای برقراری رابطه جنسی

انواع خاصی از پوزیشن های مخصوص رابطه جنسی مانند رابطه مقعدی، دهانی و ... باعث کاهش احتمال بارداری شما در طول رابطه جنسی می ‎شود. بارداری تنها از طریق برقراری رابطه جنسی واژینال صورت می ‎پذیرد. 

7. رابطه به ارگاسم رسیدن خانم و افزایش احتمال بارداری

 هنوز هیچ مدرکی مبنی بر مرتبط بودن به ارگاسم رسیدن خانم در افزایش احتمال بارداری او وجود ندارد اما با این حال، برخی از متخصصان معتقدند که انقباضات رحمی مرتبط با ارگاسم خانم می ‎تواند به ورود بهتر اسپرم به درون رحم او کمک کند ( درصورتی که ارگاسم خانم طی 45 دقیقه قبل و یا بعد از ارگاسم همسر صورت بگیرد) اما با این وجود، بسیاری از خانم ها نیز بدون به ارگاسم رسیدن توانایی باردار شدن دارند .

 8. افزایش احتمال بارداری، در صورت داشتن ترشحات ملایم 

به طور معمول دهانه رحم مخاطی غلیظ ایجاد می ‎کند تا از رسیدن اسپرم به تخمک ها جلوگیری کند. متخصصان بر این باورند در صورتی که رابطه جنسی بعد از تخمک گذاری انجام شود ، مقدار این مایع مخاطی ایجاد شده از دهانه رحم به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. 

9. تلاش برای بارداری در یک زوج سالم حداکثر 6 ماه به طول خواهد انجامید 

زمان بندی رابطه جنسی هماهنگ با زمان تخمک گذاری ممکن است برای برخی افراد دشوار باشد ؛ به ویژه در خانم هایی که دارای دوره های قاعدگی نا منظم هستند و این امر موجب سخت شدن برقراری رابطه جنسی در زمان صحیح می ‎شود.

 10. تعرق زیاد موجب کاهش تعداد اسپرم ها می ‎شود 

در بخش های قبلی و بحث سلامت جنسی مردان در نمناک گفتیم که استفاده منظم از وان های آب داغ و سونا باعث تعریق بیش از حد و تحریک بیضه ها شده و در نهایت منجر به کاهش موقتی تعداد اسپرم مردان می ‎شود.

وان آب داغ

 

11. کاهش میزان اسپرم ناشی از مصرف سیگار 

در صورتی که موفق به باردار شدن نشده اید و همسرتان دائما در حال کشیدن سیگار است ؛ لازم است بدانید که قطع مصرف سیگار می‎تواند کمک زیادی به باردار شدنتان کند . سیگار کشیدن مادران نیز ممکن است باعث کاهش توانایی باروری و حتی سقط جنین شود ، نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می ‎شوند، معمولا دارای وزن کم تری در مقایسه با سایر کودکان هستند. 

12. کاهش احتمال بارداری در صورت بروز کلامیدیا 

کلامیدیا (بیماری مربوط به ناحیه تناسلی ) موجب بسته شدن لوله های فالوپ می ‎شود و از بروز بارداری شما جلوگیری می‎ کند که با مراجعه به پزشک و مصرف آنتی بیوتیک و در برخی موارد انجام عمل جراحی، قادر به برطرف کردن این مشکل خواهید بود . 

13. کاهش احتمال بارداری ناشی از استرس زیاد 

هنوز دلیل این موضوع مشخص نشده اما استرس تاثیر فراوانی در کاهش احتمال بارداری دارد . بسیاری از زوج ها که از استرس بالایی برخوردار بودند ، با انجام فعالیت های تفریحی و کاهش استرس، موفق به بارداری شده اند . 

14. کاهش احتمال بارداری ناشی از اضافه وزن 

شاخص توده بدنی بالا موجب ایجاد اختلال در هورمون انسولین ( هورمونی که میزان قند خون را تنظیم می ‎کند) می ‎شود و در نهایت موجب ایجاد اختلال در روند باردار شدن فرد خواهد شد . در این گونه موارد کاهش وزن کمک زیادی به افزایش احتمال بارداری خواهد کرد و همچنین بدن سالم و متناسب، توانایی بیشتری برای مقابله با شرایط سخت زایمان را دارد و بنابراین اگر از اضافه وزن رنج می ‎برید، بهتر است به دنبال انجام تمرینات مناسب برای کاهش وزن خود باشید . 

15. کاهش احتمال بارداری ناشی از پایین بودن بیش از حد وزن 

کمبود مقدار BMI، ممکن است به دلیل کمبود سطح استروژن بدن باشد و این امر مانع از تخمک گذاری می ‎شود. حتی در صورتی که تخمک گذاری انجام شود ، سطح استروژن پایین ممکن است رشد بافت ها را در رحم مختل کرده و شرایط را برای تشکیل لقاح سخت تر کند . 

16. رشد بیش از حد موهای بدن به دلیل مشکلات هورمونی 

در برخی موارد رشد بیش از حد موهای بدن نشان دهنده سندورم تخمدان پلی کیستیک است که این امر بیانگر یک اختلال هورمونی است و باردارشدن را بسیار سخت می ‎کند . 

17. ریزش موی زیاد ممکن است نشان دهنده باردار بودن شما باشد 

هر زمانی که سطح استروژن بدن به طور ناگهانی و شدید تغییر کند ( مانند زمانی که باردار می‎ شوید ، کودک خود را به دنیا میاورید و یا در زمان یائسگی ) ، فولیکول های موی شما تحت تاثیر قرار گرفته و موجب ریزش مو می‎ شود .

ریزش مو

 

18. احتمال بروز بارداری در حین شیردهی 

هنگامی که به فرزند خود شیر می‎ دهید، سطح هورمون پرولاکتین بدن افزایش پیدا می ‎کند؛ این هورمون موجب ایجاد اختلال در دوره قاعدگی فرد می ‎شود اما با این حال تخمدان ها به روند تولید تخمک ادامه می ‎دهند و در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، امکان بروز بارداری برای شما وجود خواهد داشت . 

19. احتمال بروز بارداری بعد از دهه 40 زندگی

از آن جایی که بعد از دهه 40 زندگی هم احتمال بارداری برای شما وجود دارد، لازم است از انجام روابط جنسی محافظت نشده صرف نظر کنید تا دچار غافلگیری ناشی از بارداری ناخاسته نشوید . 

20. مصرف کافئین را کاهش دهید 

مقدار متعادل مصرف کافئین برای یک خانم باردار روزانه 200 میلی گرم است که مصرف بیش از این اندازه باعث ایجاد تاثیرات منفی بر روی جنین شده و مشکلات متعددی برای او ایجاد خواهد کرد و از آنجایی که ترک مصرف کافئین ممکن است باعث بروز عوارضی مانند سردرد شود، بهتر است قبل از باردار شدن مقدار کافئین مصرفی خود را کاهش دهید .

 21. تقویت روحیه و ایجاد آمادگی روانی

 به انجام کارهای مورد علاقه خود بپردازید . فیلم ببنید، موسیقی گوش دهید و یا هرکار دیگری که دوست دارید را انجام دهید که انجام این فعالیت ها موجب بهبود وضعیت روانی و تقویت حس سرزندگی و آمادگی شما برای بارداری می ‎شود .

 22. وضعیت مالی خود را بررسی کنید 

قبل از اقدام به بارداری لازم است که به وضعیت مالی خود توجه داشته باشید و در صورتی که از وضعیت مالی مساعدی برای بچه دار شدن برخوردار نیستید ، تصمیم خود مبنی بر باردار شدن را به زمانی بهتر موکول کنید تا در صورت بچه دار شدن دچار مشکلات مالی جدی نشوید و بتوانید رفاه مناسبی برای فرزند خود تامین کنید . 

23. به پزشک و دندان پزشک مراجعه کنید 

قبل از اقدام به بارداری لازم است که به پزشک و دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورتی که از مشکلی خاص رنج می ‎برید قبل از اقدام به بارداری آن را برطرف کنید و همچنین لازم است در صورتی که مبتلا به بیماری هایی نظیر آبله مرغان و سرخجه نشدید ، واکسن های مربوط به این بیماری ها را دریافت کنید تا در دوران بارداری به این بیمار ها مبتلا نشده و فرزندتان دچار مشکل نشود.

معمولا در طول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، دندان ها و لثه ها دچار مشکلات متعددی می ‎شوند؛ بنابراین بهتر است قبل از باردار شدن این مشکلات را برطرف کرده و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری به عمل آورید. 

24 . سلامت جنسی 

برخورداری از سلامت جنسی بخش مهمی از فرآیند بارداری و به دنیا آوردن کودکی سالم محسوب می شود. عفوت های قابل انتقال جنسی (STIs) عفونت هایی هستند که در جریان روابط جنسی منتقل می شوند. ممکن است فردی دارای چنین عفونت هایی باشد، اما خود از آن آگاه نباشد. اگر این عفونت ها درمان نشده باقی بمانند، برخی انواع آن می توانند بارداری را دشوار کنند. پیش از بارداری باید از پزشک بخواهید ترتیب انجام تست های مربوط به این نوع عفونت را برای هر شما و همسرتان بدهد. عفونت های قابل انتقال جنسی، قابل کنترل و اغلب قابل درمان هستند.

آزمایش عفونت

 

25 . قبل از تصمیم گیری برای بارداری، باید روش های پیش گیری را کنار بگذارید

قبل از تلاش برای باردارشدن باید برای هر کدام از تکنیکهای پیش گیری از بارداری باید یک مدت از آخرین دوره قاعدگی شما بگذرد که این دوره ممکن است از 1 ماه تا 9 ماه به طول بیانجامد.تصمیم گیری برای بچه دارشدن کار بزرگی است. شما باید مطمئن شوید هم خودتان و هم همسرتان از سلامت جسمی و احساسی لازم برای داشتن فرزند برخوردارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو