محله های قدیمی تهران | دیدنی های پیدا و پنهان پایتخت

محله های قدیمی تهران | دیدنی های پیدا و پنهان پایتخت


منبع: همگردی

267

1398/9/22

16:54


تهران پایتخت ایران، کلانشهر بسیار بزرگی بوده که روز به روز در حال رشد و تغییر است. هسته اولیه این شهر در مرکز آن قرار داشته و هر بخشی از آن در طول زمان دچار تغییرات بسیاری شده، اما هنوز هم می توان محله های قدیمی تهران را پیدا کرد و از زیبایی ها و معماری این محله ها لذت برد. برای آشنایی بیشتر با تهران قدیم و مکان های دیدنی تهران با همگردی همراه باشید.

تهران قدیم

محله های قدیمی تهران: تجریش

از جمله محله های تهران قدیم که هر کسی آن را می شناسد، محله تجریش است. این محله یکی از مکان های دیدنی پایتخت ایران بوده و در آن جاذبه های بیشماری مانند بازار تجریش، کاخ سعدآباد، امامزاده صالح، چندین مرکز خرید بزرگ دیده می شوند. برای دستیابی به این محله دیدنی می توانید از مترو و اتوبوس شهری بهره ببرید.

تجریش تهران

محله های قدیمی تهران: محله فرحزاد

فرحزاد یکی از محله های دیدنی پایتخت بوده و ساکنان تهران برای آنکه ساعاتی را به مکانی زیبا بروند و از هوای خوب بهره ببرند، حتما فرحزاد را در بین گزینه های خود قرار می دهند. قسمت شمالی اتوبان یادگار امام به فرحزاد بالا و قسمت جنوبی اتوبان به فرحزاد پایین معروف بوده و این محله غیر از این دو بخش، شامل بخش دیگری به نام امامزاده می شود. امروزه، در این محله رستوران ها و باغچه های سنتی بسیاری دیده می شوند که افراد را به خود جذب می کنند.

محله فرحزاد تهران

محله های قدیمی تهران: خیابان لاله زار

لاله زار یکی از محله های دیدنی تهران بوده، در گذشته مرکز سینما و تئاتر به شمار می آمد و در آن اتفاقات فرهنگی و هنری بسیاری رخ می داد. امروزه، خیابان لاله زار به عنوان مرکز فروش لوازم الکتریکی به حساب می آید و یکی از زیباترین بناهای تهران قدیم، گراند هتل در آن قرار دارد.

خیابان لاله زار تهران

محله های قدیمی تهران: بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران یا خیابان 15 خرداد یکی از مکان های دیدنی تهران بوده که در زمان صفویان ساخته شده است. این بازار هر روز شلوغ بوده و مردم مدام در حال رفت و آمد هستند. این بازار شامل چندین بازار فرعی مانند بازار مسجد جامع، بازار عباس آباد، بازار کفاش ها، بازار بین الحرمین، بازار امیر، بازار زرگرها، بازار زید بوده که دیدنی هستند.

بازار بزرگ تهران

محله های قدیمی تهران: خیابان ناصرخسرو

خیابان ناصرخسرو یکی دیگر از مکان های دیدنی تهران بوده که در جوار بازار قدیم قرار دارد. این خیابان در سال 1285 هجری شمسی ساخته شد که در آن زمان قسمتی از ارگ سلطنتی بوده است. در ابتدا زمانیکه این خیابان ساخته شد، ناصرالدین شاه دستور داد تا نام آن را ناصریه بگذارند، ولی با گذشت زمان این نام به ناصرخسرو تغییر پیدا کرد. این خیابان پر از مغازه هایی مربوط به دوربین، آرایشی، بهداشتی و الکتریکی بوده و در سال های اخیر مرمت هایی بر روی بناهای آن انجام شده اند.

خیابان ناصرخسرو تهران

محله های قدیمی تهران: کوچه مروی

کوچه مروی یکی دیگر از مکان های دیدنی تهران هست. این کوچه در گذشته محل تجارت مهاجران بوده، اما امروزه تبدیل به مرکز پخش لوازم آرایش، اسباب بازی و قهوه شده است. در اطراف این کوچه، بازار بزرگ تهران و عمارت شمس العماره قرار دارد. فلافل های این کوچه بسیار معروف بوده و بسیاری از افراد فقط برای خوردن فلافل بدان مراجعه می کنند.

کوچه مروی تهران

محله های قدیمی تهران: خیابان 30 تیر

خیابان سی تیر یکی دیگر از مکان های دیدنی تهران بوده و در مرکز شهر قرار گرفته است. این خیابان برای بزرگداشت قیام مردم در روز 30 تیر سال 1331 به این نام تغییر پیدا کرد. در این خیابان جاذبه های تاریخی و جذابی مانند بنیاد سینمایی فارابی، موزه آبگینه و سفالینه، موزه ملی ایران و موزه علوم و فناوری ایران وجود دارند، اما امروزه، به غرفه های سیار خیابانی معروف است. در این غرفه ها، غذاهای خیابانی بسیار خوشمزه و لذیذی ارائه می شوند که بسیاری از افراد را در طی روز به خود جذب می کنند.

خیابان 30 تیر تهران

محله های قدیمی تهران: خیابان جمهوری

خیابان جمهوری هم یکی از محله های تهران قدیم بوده که بین میدان بهارستان و میدان جمهوری قرار دارد و یکی از جذابیت های پایتخت برای مسافران و پایتخت نشینان به شمار می آید.

خیابان جمهوری تهران

محله های قدیمی تهران: کوچه برلن

کوچه برلن نیز یکی دیگر از مکان های دیدنی تهران محسوب می شود. این کوچه علاوه بر آنکه یکی از مراکز خرید مهم به حساب می آید، از نظر تاریخی نیز بسیار معروف است. در کنار مغازه های لباس فروشی، در این کوچه دست فروش های بسیاری نیز مشغول فروش لباس و دیگر اجناس هستند. پارکینگ پروانه، جمعه بازار بسیار معروف در نزدیکی این کوچه بوده که در آن هر نوع جنسی به فروش می رسد.

کوچه برلن تهران

محله های قدیمی تهران: شوش

شوش یکی از محله های تهران قدیم بوده که در گذشته به نام شبیر معروف بود و شامل لب خط، دروازه غار و تیر دوقلو هست. در این منطقه می توان ساعت ها گشت، بی آنکه خسته شد.

شوش تهران

محله های قدیمی تهران: خیابان مولوی

خیابان مولوی یکی دیگر از محله های تهران قدیم بود. در زمان ناصرالدین شاه چندین خیابان بنا شدند که یکی از آن ها خیابان مولوی است. این خیابان امروزه محل فروش پارچه، پرده و خواروبار به شمار می آید.

خیابان مولوی تهران

محله های تهران قدیم: چهارراه استانبول

تقاطع بین خیابان فردوسی و خیابان جمهوری به نام چهار راه استانبول معروف است. از جمله مهترین جاذبه های این محله می توان به پلاسکوی سابق، موزه جواهرات ملی، مرکز خرید فردوسی و کوچه برلن اشاره کرد.

چهار راه استانبول تهران

محله های تهران قدیم: ده ونک

این منطقه متعلق به میرزا حسن خان مستوفی و خانواده او بود و با وجود تغییرات بسیاری که در کل شهر به وجود آمد، همچنان شکل قدیمی خود را حفظ کرد. در معماری این محله خانه هایی را می بینیم که دیوارهای خشتی و درهای چوبی دارند و عرض برخی کوچه ها کمتر از یک متر است.

ده ونک تهران

محله های تهران قدیم: گیشا

در سرتاسر این خیابان مغازه ها و فروشگاه های بسیار زیادی وجود دارند که باعث سرزندگی خیابان شده اند. این خیابان با وجود آنکه جز قدیمی ترها است، از ابتدا تا به امروز در پی مدرن شدن بود. این خیابان به بزرگراه حکیم راه پیدا می کند و به طور کلی دارای 41 خیابان فرعی است.

گیشا تهران

محله های تهران قدیم: منطقه شمیران

در شمال تهران، منطقه ای به نام شمیران قرار دارد. این منطقه قدیمی به دلیل آب و هوای بسیار خوبی که دارد، به عنوان منطقه ییلاقی شناخته می شد و پادشاهان در آن کاخ ها ساختند. از جمله کاخ هایی که در این منطقه ساخته شدند، می توان به مجموعه سعدآباد و نیاوران اشاره کرد که در حال حاضر به موزه تبدیل شده اند.

منطقه شمیران تهران

محله های تهران قدیم: خیابان یوسف آباد

از جمله املاک میرزا یوسف مستوفی الممالک، خیابان یوسف آباد بوده و ساختش به سال 1288 هجری قمری برمی گردد. در خیابان یوسف آباد مغازه ها و فروشگاه های تجاری متعددی دیده می شوند و در سال های اخیر، به یکی از پاتوق های جوانان بدل شده است.

خیابان یوسف آباد

محله های تهران قدیم: منیریه

در منطقه 11 شهر تهران، محله منیریه قرار دارد. این محله در دوران قاجاریه به عنوان یک منطقه اعیان نشین شناخته می شد. در این محله، عمارت منیریه قرار دارد و به همین دلیل نام این محله منیریه هست. در منیریه چندین بنا و ساختمان تاریخی و با ارزش وجود دارند که نشان دهنده قدمت این محله هستند. این محله در بین خیابان های لشکر، فرهنگ، ابوسعید و سپه محصور شده و در کل 91 هکتار وسعت دارد.

منیریه تهران

محله های تهران قدیم: محله حصارک

در قسمت شمال شرقی تهران، محله بسیار قدیمی به نام حصارک قرار دارد. در سال های اخیر این محله تغییرات بسیاری را به چشم دیده و اصل زندگی مردمان آن متحول شده است.

محله حصارک تهران

محله های تهران قدیم: محله لویزان

در شرق شهر تهران، محله ای به نام لویزان قرار دارد که از جمله جاذبه های اصلی آن می توان به پارک جنگلی لویزان و امامزاده پنج تن اشاره کرد که دیدنی هستند.

محله لویزان تهران

محله های تهران قدیم: کن

در گذشته دور روستای کن و سولقان در اطراف شهر تهران قرار داشتند که امروزه این دو روستا جزئی از شهر هستند. در محله کن جاذبه های حیرت انگیز بسیاری قرار داشته که یکی از آن ها رودخانه کن بوده که منشاش رشته کوه های توچال هست.

رودخانه کن تهران

برای آشنایی بیشتر با محله های تهران قدیم پیشنهاد می کنم به سایت سفرزون هم سری بزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو