در مورد مزوتراپی چه می دانید؟ چه کسانی می توانند از این روش زیبایی استفاده کنند و چه مزایایی می تواند برای آنها داشته باشد؟ مزوتراپی یک روش  شناخته شده در اروپا و کمتر شناخته شده در انگلیس می باشد. از مزوتراپی می توان برای موارد بسیاری استفاده کرد از جمله کمبود آب، چین و چروک، ریزش مو، سلولیت. در این مقاله هرآنچه نیاز است در مورد روش های غیر جراحی بدانید را کسب خواهید کرد. در این مقاله از بخش پوست، مو و زیبایی دکتر سلام به بررسی کاربرد، فواید و نحوه انجام مزوتراپی می پردازیم.

مزوتراپی

مزوتراپی

هر روشی که شامل استفاده از سوزن های نازک در صورت، بدن، پوست سر می باشد نباید در آن از نور استفاده  شود. طبق اخبار اخیر روش هایی مثل بوتاکس و خدمات پرکننده از این قبیل هستند. تزریق در این روش ها بیشتر پزشکی است تا زیبایی و کار راحتی نیست و در اکثر موارد دارای عوارض جانبی در کوتاه مدت و ایجاد خطر برای سلامتی و محدود کنندگی در طولانی مدت خواهند بود این مشکلات برای مزوتراپی نیز برقرار است. علی رغم روش های تزریق در پوست که در سالن های زیبایی خیابانی یا مکان های محله ای انجام می شود، نباید از ترکیبات تام دیک یا هری بدون داشتن مدرک در تزریق شما استفاده شود. مزوتراپی باید توسط فردی که گواهینامه پزشکی یا پرستاری دارد و در یک کلینیک مشغول به کار است، انجام شود. امنیت در جایگاه اول قرار دارد. مزوتراپی برای پوست، مو، پوست سر انجام می شود و به جای آن که یک روش درمانی بسیار سریع باشد یک روش آهسته است.

مزوتراپی یک روش است

مزوتراپی توسط یک پزشک فرانسوی به نام میشل پیستور در حدود 50 سال پیش معرفی شد و شامل یک سری تزریق های کوچک در لایه میانی پوست می باشد. این روش به طور کلی به منظور تزریق برای از بین بردن درد ناحیه ای اختراع شد اما روش استفاده از آن تکمیل شده است همان طور که دکتر مروین پترسون توضیح خواهد داد:

محلول های مزوتراپی سلول های فیبروپلاست را در پوست تحریک می کنند تا کلاژن زیادی برای مقابله با پیری پوست تولید کنند. در میان لیست عناصر مفید و سازگار با پوست که تزریق می شوند می توان پپتیدها، آنتی اکسیدان ها و عناصر کمیاب را نام برد که محیط ایده آلی برای سلامت پوست و مقابله با فرآیند پیری پوست ایجاد می کنند.

در انگلیس امروزه حرکتی به وجود آمده است که برای تهیه محلول های بهتر به منظور ترزیق در روش های تزریقی از دستگاه ها و ابزار پیشرفته برای انتقال عناصر به پوست بهره می برند. استفاده از این روش درمانی مولکول های پوستی را تشویق می کند که در سطح بهینه عمل کنند.

فرمولی که به پوست تزریق می شود نتایج متفاوتی حاصل می کند. مقدار کمی هیالورونیک اسید مرطوب برای ذخیره سازی طبیعی پوست، ویتامین ها و آمینواسید برای مراقبت از پوست توسط مزوتراپی به پوست وارد می شود. یک مزوتراپی معمولی ممکن است حاوی 50 ماده مغذی، ترمیم و جوان سازی پوست توسط سوزن های نازک و کوچک یا مزوتراپی که به نظر ترسناک می آید اما درد کمی در حین درمان دارد به پوست وارد می شود. ممکن است قبل از این کار از کرم های بی حسی موضعی برای از بین بردن درد استفاده شود.

این روش زیبایی می تواند به رفع رنگ و زخم کمک کند

مزوتراپی می تواند مشکلات معمول پوست را برطرف کند. دکتر پترسون می گوید خال های ناشی از نور خورشید را می توان با مزوتراپی از بیم برد:

برخی از مزوتراپی ها به به گونه ای برنامه ریزی شده اند که به کاهش رنگدانه های ناخواسته کمک می کنند. برای انجام این کار نرخ تولید رنگ دانه ها را توسط ملانوسیت موجود در پوست کنترل می کنند. این یک روش موثر برای از بین بردن خال های ایجاد شده توسط نور خورشید و ملاسما می باشد.

مزوتراپی برای از بین بردن جای آکنه و اسکار در صورت با گذر زمان موثر است به ویژه اگر سطح پوست شما آسیب دیده است. هیالورونیک اسید با محلول به ایجاد حجم در پوست کمک می کند در حالی که دیگر آنتی اکسیدان ها و آمینو اسید تاثیر ضد التهابی دارند که همه برای درمان پوست مفید می باشند.

مزوتراپی مفید برای بهبود رویش مو

این یک ایده بسیار تازه است اما زمانی می تواند کمک کننده باشد که ریزش مو یک مشکل است. ناحیه ای که مزوتراپی برای درمان ریزش مو در نظر می گیرد همان ناحیه آسیب دیده است که توسط سوزن های بسیار کوچک در اندازه میکرو به پوست سر تزریق می کنند تا به رویش موها از فولیکول کمک کنند. همچنین با افزایش گردش خون و تهیه مواد مغذی ضروری فولیکول های مو تشویق به قوی تر و پرتر شدن می شوند.

چندین جلسه نیاز است تا موها به مرحله رویش برسند با این وجود، این یک درمان عادی و نرمال می باشد. برای دریافت نتیجه بهتر نیاز به مراقبت دارید بنابراین مزوتراپی ارزان و راحت نخواهد بود.  یک نکته مثبت این روش این است که غیر تهاجمی است و نیاز به زمان زیاد برا نتیجه گیری ندارد.

به کاهش سلولیت نیز کمک می کند

برخی از افراد از مزوتراپی برای آب کردن چربی های خود استفاده می کنند و چون می تواند به کاهش چربی های اضافی و سفت شدن پوست شل نیز کمک کند. هیچ جادویی وجود ندارد ( تقریبا تمام خانم ها روی ران های خود دارای سلولیت هستند اما این تنها راه برای از بین بردن آن ها نمی باشد). دکتر پترسون این گونه توضیح می دهند:

چربی ها به سلولیت در نواحی خاصی تجزیه می شوند از جمله چانه و فک که می توان آن را با موفقیت درمان کرد برای این کار آنزیم ها سلول های چربی را می شکنند. آنزیم های محلول کننده چربی دیواره چربی ها را در خود حل می کنند آن ها را آزاد می کنند و اجازه می دهد که توسط سیستم لنفاوی جذب شوند و از بدن خارج گردند.

شما از مزوتراپی نتیجه می گیرید اما همه مشکلات درمان نخواهند شد

SPF ، ویتامین عادی مراقبت کننده از پوست، رژیم متعادل، ورزش به صورت منظم و تکنیک های کاهش استرس موجب سلامت پوست می شوند و مزوتراپی می تواند تفاوت های زیادی ایجاد کند وقتی که این موارد را رعایت می کنید. دکتر پترسون از شما می خواهد که به صورت مداوم چک شوید و این اعمال را برای مدت طولانی انجام دهید.

مزوتراپی تنها یک روش درمان نیست و باید همیشه با مراقبت های متوالی همراه باشد. از اواسط دهه دوم زندگی سطح کلاژن پوست شروع به کاهش می کند و این فرآیند ادامه می یابد تا زمان پیری. بنابراین درمان های ضد پیری بسیار موثر خواهند بود. دوره های اولیه مزوتراپی برای ماه اول ضعیف هستند و تنها یک بار در هفته هستند، برای ماه دوم دو بار در هفته و سپس یک ماهه. درمان های مراقبتی سپس هر سه ماهه ادامه می یابند ممکن است که دوره تداوم آن ها متفاوت باشد و این بستگی به پاسخ گویی پوست دارد.

اگر ترس از داشتن یک چهره یخ زده، سرد و بی روح هستید که به علت بوتاکس ایجاد شده است می توانید مزوتراپی را جایگزین این روش کنید.

باید این نکته را گوشزد کنم که بعضی از خطوط جزئی از آناتومی بدن هستند و از بین بردن آن ها موجب عجیب به نظر رسیدن چهره خواهد شد. به یاد داشته باشید که ما عادت داریم تغییرات کمی در صورت مشاهده کنیم پس یک تغییر کوچک نیز زیاد به نظر می آید.

اگر فردی تصمیم به انجام مزوتراپی داشت از جمله مزوتراپی در بیست سالگی و زودتر از سی سالگی، خواهم دید که این کار بسیار عالی برای جوان و سالم نگه داشتن پوست برای موقعیت های زیادی است. از سرم های ویتامین سی، ای و دیگر آنتی اکسیدان ها استفاده کنید تا از شما در برابر اشعه یو وی و آلودگی محافظت کند.

استفاده از مزوتراپی به تنهایی برای شما کافی است و نیاز به گشتن برای یافتن دیگر گزینه ها نخواهد بود. دکتر پترسون مشاهده  کرده است که پوست بیماران به دلیل ویژگی آبرسانی مزوتراپی سالم تر به نظر می رسند.

در بعضی از موارد نتایج به سرعت خود را نشان می دهند. حتی بعد از یک جلسه مزوتراپی بر روی صورت، ممکن است که پیشرفت زیادی قابل مشاهده باشد. اگر محلول مزوتراپی حاوی هیالورونیک اسید باشد، آب را به خود جذب می کند و تاثیر آبرسانی خواهد داشت و پوست را نرم  و لطیف تر خواهد کرد.

ماهیت درمان انعطاف پذیر مزوتراپی همانند مزوتاکس که ترکیبی از هیالورونیک اسید می باشد، حاوی مقدار کمی بوتاکس برای اثرگذاری بیشتر و بالا بردن بیشتر پوست و ماندگاری بیشتر است. درمان دال تنها یک روش مزوتراپی که که در محصولات آرایشی برای مراقبت از پوست نمی باشد.

سوزن های تازه لطفا

روش مزوتراپی از دهه 50 ظهور پیدا کرد. در این روش اگر با یک ابزار علمی روبرو نشوید هرگز هشدار نمی دهد. دکتر پترسون در مورد جزئیات این ابزار بیشتر توضیح خواهد داد:

اگر یک سوراخ کوچک در پوست ایجاد شود به محلول مخصوص مزوتراپی می تواند به میزان بیشتری وارد بدن گردد. این کار با استفاده از دست ها در نگه داشتن کنترل میکرو سوزن ها و ابزار اتوماتیک میکروسوزن ها انجام می شود از جمله مورد استفاده در این روش کلاژن پین است. ابزاری به نام درمافریس یک قدم بیشتر دارد و سوزن ها در تحت خلا قرار می دهد و به صورت همزمان عناصری برای مراقبت از پوست به آن تزریق می کند که این کار موجب انتقال بیشتر مواد مفید به پوست می گردد.

برای از اپراتور ها از روشی استفاده می کنند که شربت و میکروسوزن ها به صورت سریع در یک ناحیه از پوست تزریق می شوند اما نقطه ضعف این روش این است که سوزن ها با با عمق و کیفیت متفاوت تزریق انجام خواهند داد. ویتال اینجکتور جدیدترین ابزاری است که در دنیای مزاتروپی مورد استفاده قرار می گیرد و همانند یک سلاح علمی می باشد. وقتی روی پوست قرار می گیرد آن را می مکد و در همان زمان که پوست بلند می شود سوزن آن را در آن فرو می کنند. مکیدن یک بخش کلیدی از این روش درمانی است که پوست را محکم در جای خود نگه می دارد تا عمق صحیح را برای تزریق محلول ایجاد کند. اما به صورت همزمان با این عمل فرو رفتن سوزن ها در پوست برای بیمار قابل تحمل و راحت تر خواهد بود. اپراتور تمرکز و کنترل زیادی بر روی کیفیت تزریق محلول و عمق فرو رفتن سوزن ها دارد بنابراین محلول در عمقی و مکان صحیحی از پوست که مورد نظر است تزریق خواهد شد.

مزوتراپی با روش نیتی گریتی

این روش درمانی نسبتا سریع است اما مثل همیشه، مشاوره باید به صورت موردی انجام شود. دکتر پترسون، درمورد جزئیات یک جلسه مزوتراپی، عوارض جانبی و فواید آن صحبت خواهد کرد:

یک جلسه درمانی مزوتراپی بین 20 تا 40 دقیقه زمان نیاز دارد که البته به اندازه ناحیه ای که قرار است در آن تزریق انجام شود بستگی دارد. شما باید مدت 30 دقیقه به کرم بی حسی موضعی زمان بدهید تا تاثیر خود را بگذارد.

استفاده از این روش محدودیت کمی دارد و می توان از مزوتراپی برای تمام پوست ها بهره برد. به طور معمول مراجعه کنندگان از اواسط دهه سوم زندگی خود شروع به درمان می کنند و هیچ محدودیتی برای آن ها وجود ندارد.

درمان به کمک مزوتراپی را برای کودکان تجویز نمی کنند همچنان که برای زنان باردار و شیرده نیز قابل استفاده نمی باشد. داشتن آلرژی به هر کدام از عناصر موجود در این روش شما را ادامه درمان باز خواهد داشت.

عوارض جانبی مزوتراپی معمولا بسیار محدود است و در بیشتر موارد ممکن است که مواد معدنی عوارض ایجاد کنند. ممکن است که دانه های کوچ صورتی در ناحیه تزریق ایجاد شود اما زود ناپدید خواهند شد. کبودی وسیعی ممکن است که ایجاد شود که البته غیر معمول می باشد. کمی تورم زیر چشم ها نیز غیر عادی است، به ویژه اگر بیمار مستعد ورم چشم باشد.

با تزریق در زیر چانه و فک کمی تورم در ناحیه زیر چشم ایجاد می شود پس زمانی که این نواحی را تحت درمان قرار می دهید به شما توصیه می کنیم که روز 5 شنبه به مطب بروید که تا روز شنبه برای بازگشت به سرکار آماده باشید و تورم از بین رفته باشد. درمان در ناحیه پوست سر معمولا بدون هیچ تاثیری و به صورت عادی پیش خواهد رفت.

مزوتراپی بدون سوزن

مزوتراپی بدون تزریق ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما ایجاد دستگاه های برقی با فرکانس پایین که نفود ماده به درون پوست را بهبود بخشیده است موجب شده این روش درمانی مورد استقبال واقع شود. درمان جدید تزریق ویتامین به پوست برای 60 دقیقه در لیبرتی لندن انجام شده است و از الکتروپرشن های دستی برای نفوذ پذیری بیشتر پوست استفاده شده است و مواد فعال را ترغیب می کند که به اعماق بیشتر پوست نفوذ کنند.

با استفاده از مزوتراپی های سنتی و محلول های خوب مخصوص صورت می توانید پوست خود را زیبا و لطیف کنید. همچنین با سرم ها و ترکیبات فعال دیگر می توانید کمبود آب و دیگر مشکلات پوستی را برطرف سازید. این روش مزوتروپی جایگزین خوبی از نظر اقتصادی برای درمان مشکلات پوستی با دیگر روش ها می باشد. اما دکتر پترسون در مورد کارآیی آن کمی مشکوک است که آیا به موثر است یا نه:

روش های متفاوت زیادی از مزوتروپی وجود دارد که به ابزار مورد استفاده در این روش باز می گردد. ابزاری که پوست را سوراخ نمی کنند و به آن ها مزوتراپی بدون سوزن می گویند. ممکن است که در روش های بدون سوزن مواد فعال به میزان کمتری به دورن پوست رخنه کنند.

مقایسه این روش زیبایی با لیپوساکشن

مزوتراپی یک روش بدون جراحی و جایگزین لیپوساکشن برای از بین بردن چربی ها محسوب می شود. لیپوساکشن به صورت دائمی چربی های ایجاد شده در نواحی شکم، ران ها و پشت را از بین می برد. جراحان زیبایی این روش را با قرار دادن لوله پلاستیکی نازک درون پوست و سپس با ایجاد مکش به کمک خلا چربی ها را از بدن خارج می کنند. لیپوساکشن را تحت بی هوشی انجام می دهند.

اگرچه لیپوساکشن به صورت دائم بر حذف چربی ها تاثیر می گذارد، دوره بازیابی و بهبود بعد از 6 هفته حاصل خواهد شد. این روش البته با خطرهایی نظیر آسیب به اعصاب و رگ های خونی، ناهنجاری های پوستی، سوزش و عفونت همراه است. همچنین لیپوساکشن پرهزینه می باشد.

مزوتراپی به اندازه لیپوساکشن گران قیمت نمی باشد و هزینه آن کمتر از لیپوساکشن می باشد. با این وجود ممکن است که به 10 جلسه یا بیشتر نیاز داشته باشید تا نتیجه مورد نظر و مطلوب خود را دریافت کنید.

مشخص نیست که چگونه مزوتراپی اینقدر خوب بر حذف چربی ها اثر می گذارد. تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده است و روشی که مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است و بستگی به مکانی که این کار را انجام داده اید دارد.

تزریق لیپولیز یک روش غیر تهاجمی شبیه به مزوتراپی می باشد. تو لغت مزوتراپی و تزریق لیپولیز معمولا به صورت هم معنی در نظر گرفته می شوند اگرچه به  طور کلی با یکدیگر متفاوت هستند.

حین تزریق لیپولیز پزشک فسفاتیدیل کوئولین و دی اکسی کولات به لایه چربی زیر پوست ترزیق می کند تا چربی ها را بشکند. همانند مزوتراپی، شواهد کمی از کارکرد تزریق لیپولیز در دست است.

جامعه امریکایی روش های تزریق لیپولیز یا مزوتراپی را برای از بین بردن چربی توصیه نمی کنند. آن ها اعلام می کنند که تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده است که نشان دهد این روش ها واقعا تاثیر دارند.

مزوتراپی

عوارض جانبی و خطرات مزوتراپی چیست؟

افرادی که مزوتراپی انجام می دهند می گویند که خطرات آن به حداقل خواهد رسید اگر به فرد متخصص و آموزش دیده مراجعه کنید.

عوارض جانبی که تاکنون گزارش شده اند عبارتند از:

  • تهوع
  • درد
  • حساسیت
  • تورم
  • خارش
  • قرمزی
  • کبودی
  • ایجاد برآمدگی در ناحیه تزریق
  • لکه های سیاه بر روی پوست
  • کهیر
  • عفونت
  • اسکار

مدرک علمی برای مزایای مزوتراپی

هیچ کس از مزایای مزوتراپی به طور کامل با اطلاع نیست. اگرچه در سال 1987 توسط آکادمی فرانسوی داروسازی به عنوان بخشی از پزشکی سنتی ثبت شده است؛ هیچ پیشرفت پزشکی در این باره وجود ندارد. این گفته راد روریچ برگزیده انتخابات ریاست جمهوری جامعه امریکایی از دانشگاه شمال غربی تگزاس می باشد. او می گوید تزریق مواد ناشناخته به فرد با چندین سوزن تقریبا غیر قابل محاسبه است.

روریچ اضافه کرد از مزوتراپی برای بیشتر موارد استفاده می کنند اما بدون وجود هیچ اطلاعات علمی این ممکن است که بر انسان ها کارگر نباشد.

او عقیده دارد که این یک روش زودگذر است و افرادی که به دنبال راه حل های سریع هستند از آن استفاده می کنند اما دلیل بر بی اثر بودن آن بر سلامتی وجود ندارد.

این همان چیزی است که دکتر لوری یانگ به خوبی بیان می کند. به گفته یانگ رئیس کمیته روش های غیر جراحی در انجمن متخصصان جراحی پلاستیک امریکا، مزوتراپی یک حقه بازی بیش نیست.

هیچ پیش رفتی در این که این روش در از بین بردن هر نوع چربی مفید است وجود ندارد. افزون بر آن پزشکان که علاقه زیادی به استفاده از ابزار مزوتراپی بر روی بیماران خود دارند، بیماران به خوبی غذا می خورند و ورزش می کنند. اگر به خوبی ورزش می کنید و کالری می سوزانید سپس چه اتفاقی خواهد افتاد؟ شما چربی های خود را از دست خواهید داد.

ویندی لویز نویسنده جنگ برای زیبایی و مراقبت از پوست و مشاور جراحی، کسی است که به زنان و مردان در امریکا و انگلیس در مورد جراحی های زیبایی، درمان بدن و صورت و مشکلات ضد پیری مشاوره می دهد، با روریچ و یانگ موافق است. مزوتراپی برای درمان هر چیزی توصیه می شود اما هیچ راهنما و سندی وجود ندارد.

هر پزشکی دارای توصیه پزشکی مخصوص خود است. لویز می گوید ترس من از این است که شما واقعا ندانید که آن ها چه چیزی را به  بدن شما تزریق می کنند. اگر تصمیم به استفاده از این روش دارید، بهتر است قبل از انجام آن چند کار در منزل انجام دهید. باید بدانید که چه ماده ای به بدن شما تزریق می شود، عوارض جانبی آن ها چیست؟ چه تعداد تزریق نیاز دارید؟ و قیمت. هر چه می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در این لحظه، مزوتراپی در امریکا نیاز به گواهینامه ندارد اگرچه تلاش هایی برای پایه گذاری اساس نامه ای در جامعه بین المللی مزوتراپی در این کشور شده است. هم اکنون، لویز می گوید من فکر می کنم راهی برای افرادی که واجد شرایط مزوتراپی هستند وجود ندارد. من فکر می کنم که یک کار بیهوده است. اما اگر می خواهید که این روش را انجام دهید بسیار تحقیق کنید.

مزوتراپی

مجرمان

مزوتراپی درمانی است که در اروپا، امریکای جنوبی و اخیرا در ایالت امریکا بیش از 50 سال انجام می شود. با این که متخصصان نگرانی هایی در مورد تاثیرات مزوتراپی بیان کرده اند. این روش به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته و توضیحات کاملی در این باره وجود ندارد. ابتدایی ترین مشکل این است که استفاده از مزوتراپی برای درمان مشکلات زیبایی دارای استاندارد نمی باشد. با این وجود، از آن برای از بین بردن درد در دیگر نواحی مانند تاندون ها، روش های پزشکی، سرطان، آرتروز، لنفودما و غیره مورد استفاده قرارمی گیرد. افزون بر این، تعدادی مطالعه پزشکی درمورد مزوتراپی و درمان زیبایی صورت گرفته است که از مواد موجود در مزوتراپی استفاده کرده اند.

جنبه دیگری از بحث توسط راد روریچ عضو دپارتمان جراحی پلاستیک دانشگاه تکزاس بیان شده است. او می گوید هیچ داده ای، علمی و اطلاعاتی در مورد این که مزوتراپی کار می کند وجود ندارد. انجمن جراحی پلاستیک امریکا بیانیه ای صادر و اعلام کرده است که مزوتراپی را تایید نمی کند. اما این عدم تایید موجب بحث شده است. مزوتراپی یک روش درمانی جراحی نیست اما یک جایگزین غیر تهاجمی برای جراحی پلاستیک می باشد. این روش در حال رقابت با جراحی پلاستیک در بیماران مشابه می باشد.

سازمان FAD نمی تواند مخلوط های مختلفی که بر بدن طی مزوتراپی تزریق می شود را کنترل کند زیرا این کار تحت نظر هیئت های پزشکی دولتی می باشد. علت این امر این است که از نظر هیئت پزشکی دولتی، مزوتراپی یک روش محسوب می شود. از طرف دیگر FAD موظف است مواد غذایی، مکمل  های لبنی، داروها، واکسن ها، محصولات پزشکی بیولوژیکی، محصولات خونی، ابزار پزشکی، ابزار رادیواکتیو، محصولات دامپزشکی و لوازم آرایشی را کنترل کند.

رابین اشینف، برای آکادمی پوست امریکا سخنرانی کرد و گفت یک تزریق ساده به مردم امید واهی و اشتباه می دهد. اکثر افراد به دنبال دیدن اثر فوری هستند اما نتیجه از بین بردن چربی و سلولیت سریع نمی باشد. انجمن امریکایی جراحی پوست در فوریه 2055 بیان کرد که نیاز به تحقیقات بیشتری است قبل از این که مزوتراپی را تایید کنیم.

تعداد زیادی از جراحان پوست و پلاستیک در مورد رشد استفاده از مزوتراپی هشدار داده اند. هیچ کس نمی داند که در شربتی که به آن ها تزریق می شود چه موادی وجود دارد. ناومی لاورنس جراح پوست در دانشگاه پزشکی نیوجرسی می گوید دارویی که بیشتر استفاده می کنند فسفاتیدیل کوئولین می باشد که غیر قابل پیش بینی و موجب بینهایت التهاب و تورم در ناحیه تزریق می گردد. این یک داروی بی خطر نمی باشد.

این دارو در بیشتر کشورهای امریکای شمالی ممنوع می باشد. حتی برزیل، که کمتر از امریکا بر روی داروها حساس است این دارو را برای بسیاری از موارد ممنوع اعلام کرده است. در استرالیا، یک سالن که درمان های جایگزینی انجام داد توسط انجمن سلامتی بعد از چندین درمان که بر روی بیماران انجام داد و باعث ایجاد مشکلاتی در ران، شکم، شانه ها، باسن، صورت، گردن شد مورد شناسایی قرار گرفت. این مشکلات به دلیل عفونت ناشی از باکتری های مایکوباکتریا ایجاد شد.

با مشاهده تاثیرات منفی که مزوتراپی بر بدن به منظور حذف چربی ایجاد کرد به طور رسمی در آوریل 2011 این روش درمانی را در فرانسه ممنوع اعلام کردند. این ممنوعیت در جوئن 2011 توسط شورای فرانسه به حالت تعلیق درآمد. زیرا بر این باور بودند که مشکلات ایجاد شده به دلیل استفاده از مزوتراپی نبوده است. اما در حقیقت این کار در موقعیت بدی و بدون رعایت نکات بهداشتی انجام شده بود.

آگاهی ها و مراقبت های لازم قبل از انجام مزوتراپی

اگر قصد انجام مزوتراپی را دارید، در مورد روش درمان خود کاملا مطمئن باشید.

محدودیت ها:

  • تاثیرات آن دائمی نمی باشند
  • هیچ تضمینی وجود ندارد که تاثیرات مضر ایجاد خواهد شد.

ایمنی:

به اندازه کافی زمان بگذارید و فردی را که در این زمینه متخصص است را بیابید. اگر مشکلی مشاهده کردید از درمان گر خود در مورد کارهایی که باید انجام دهید بپرسید.

موارد منع استفاده از این روش

  • زنان باردار و شیرده
  • زخم کلوئیدی
  • جراحت های تازه بر روی پوست
  • آلرژی نسبت به ترکیبات موجود در ماده تزریقی

نحوه عملکرد مزوتراپی

مزوتراپی یک روش درمانی جوان سازی پوست می باشد که مواد مغذی بسیاری به لایه های پوست جایی که سلول ها در حال ترمیم و رشد هستند تزریق می شود. این مواد تزریقی شامل تعداد زیادی ویتامین، آمینو اسید، مواد معدنی، هیالورونیک اسید، ترکیبات ضروری برای سلامت سلول های پوست می باشد که توسط مزوتراپی به پوست منتقل می گردد. مزوتراپی شامل چندین تزریق پشت سرهم می باشد. در این روش از سوزن های میکرو برای این کار استفاده می شود.

مزایای مزوتراپی

زمانی که صورت،گردن یا دست ها را با مزوتراپر درمان می کنید، مزوتراپی می تواند موارد زیر را بهبود بخشد:

  • مزوتراپی بسته های چربی ایجاد شده زیر پوست شکم و ران ها را از بین می برد.
  • سلولیت ها را کاهش می دهد.
  • پوست شل شده بخصوص اطراف گردن را سفت می کند.
  • خاصیت کشسانی پوست و بافت و محکمی آن را بهبود می بخشد.
  • پوست را هیدراته می کند.
  • علائم روی پوست را از بین می برد.
  • حلقه سیاهی دور چشم را از بین می برد.
  • به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

مزوتراپی

آیا این روش زیبایی مضر است؟

کرم بی هوشی موضعی ممکن است قبل از انجام درمان برای بی حس کردن پوست مورد استفاده قرار بگیرد با این وجود، مزوتراپی دردناک نمی باشد اما برخی از مواد ممکن است که ایجاد سوزش کنند.

مزوتراپی چقدر طول می کشد؟

مزوتراپی برای جوان سازی پوست، معمولا نتایج آن را می توان بین 3 تا 5 ماه بعد مشاهده کرد. باید درمان به طور کامل انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. دستور و روش درمان بستگی به تزریق و سرم مورد استفاده دارد.

آیا این روش برای من مناسب است؟

شرایط پزشکی و داروهای متفاوتی هستند که بر روی تصمیم گیری ما در انتخاب این روش موثر است. درمان های قابل تزریق:

  • این روش برای افرادی که از مشکلات پوستی یا عفونت نزدیک به ناحیه مورد درمان رنج می برند یا حتی دارای سرماخوردگی ساده هستند توصیه نمی شود.
  • اگر دارای سابقه آلرژی به مواد معدنی یا بی هوشی هستید از این روش درمانی خودداری کنید.
  • اگر از دارویی ایستفاده می کنید که بر خونریزی تاثیر می گذارد از جمله آسپرین یا وارفارین نباید از مزوتراپی استفاده کنید.
  • اگر استروئید استفاده می کنید یا بیماری سیستم ایمنی دارید.
  • اگر از مشکلات کنترلی رنج می برید.
  • اگر باردار یا شیرده هستید.
  • اگر اخیرا درمان کاملی برای آکنه انجام داده اید ( در 18 ماه گذشته).
  • اگر قبلا توسط درمان های دائمی قابل تزریق درمان شده اید.
  • اگر از زخم های کلوئیدی، اسکلرودرما، اپیلپسی رنج می برید.

احتیاط های لازم

تزریق در صورت می تواند  ویروس سرماخوردگی ایجاد کند. اگر از سرماخوردگی رنج می برید پزشک خود را در جریان بگذارید.

اگر قصد شرکت در یک برنامه یا مجلس را دارید، ممکن است که کبودی ایجاد شود پس بهتر است که در منزل بمانید.

برخی از داروها و مکمل ها بر خونریزی تاثیر می گذارند ( در شما کبودی بیشتری ایجاد خواهند کرد) مصرف الکل یک روز قبل و بعد از درمان باید متوقف شود.

برای 48 ساعت باید از ورزش های سخت، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حمام آفتاب گرفتن جلوگیری شود یا توصیه هایی که تکنسین به شما می دهد.

اگر درمان را انجام داده اید، علائم و نشانه هایی در خود مشاهده کرده اید که اصلا انتظار آن را ندارید یا از روی دادن آن خوشحال نیستید حتما با تکنسین تماس برقرار کنید تا توصیه های لازم را دریافت کنید. اگر لازم است یک وقت معاینه تعیین کنید که از نزدیک شما را ببینند.

خطرات امکان پذیر، نارضایتی ها و عوارض جانبی:

  • درد و ناراحتی، اکثر مردم این مشکل را به خوبی تحمل می کنند.
  • کبودی
  • تورم
  • واکنش های آلرژیک

روش های جایگزین مزوتراپی

احتمال موفقیت. اطلاعات نشان می دهد ه بیشتر مراجعین به کلنیک ها نتیجه مطلوب خود را از مزوتراپی دریافت می کنند. بیماران نتایج درمان خود را بین 4 تا 6 جلسه مزوتراپی دریافت خواهند کرد. برای دریافت نتایج بهتر و سریع تر، توصیه می شود که دستورات داده شده توسط پزشک را رعایت کنید.

به احتمال زیاد خطات ناشی از مزوتراپی و دوره های درمانی گذشته از جمله آلرژی، عفونت، اسکار یا کبودی دائمی نمی باشند. معمولا بین 4 تا 5 روز از بین خواهند رفت.

جراحی زیبایی

مراقبت های لازم بعد از درمان

ممکن است که بر روی پوست بعد از تزریق علائم بنفش و برآمدگی هایی ایجاد شود. این اتفاق بستگی به ابزار مورد استفاده یا محصولات مورد استفاده دارد. ممکن است که قرمزی، تورم، یا کبودی ایجاد شود که بعد از چند روز از بین خواهند رفت. تا 12 ساعت بعد از مزوتراپی نباید آرایش کرد. نتایج به صورت ناگهانی نیستند و با گذر زمان گسترش می یابند. برای نتیجه گیری بهتر باید از دستورات پزشک حتما پیروی کنید.

ناراحتی: درد کمی ممکن است که حین مزوتراپی احساس شود که این بستگی به تزریق و برخی از داروها که موجب احساس سوزش در ناحیه مورد درمان می شود، دارد.

کبودی، تورم، التهاب، عفونت: کبودی به دلیل مزوتراپی در ناحیه تحت درمان ایجاد خواهد شد. افزون بر این، ممکن است برخی از نقاط متورم به ویژه بعد از درمان بر روی پوست ایجاد شود.

عفونت پوست امکان پذیر است اگرچه به ندرت اتفاق می افتد.

درمان زخم: مزوتراپی می تواند موجب ایجاد تورم، کبودی ناحیه مورد درمان شود که به یک هفته برای بهبودی زمان نیاز دارد.

آلرژی: حین درمان این فرآیند، امکان قرمز شدن و خارش در ناحیه تحت درمان وجود دارد.

اسکار: اسکار به ندرت ایجاد می شود، اما اگر سطح پوست آسیب ببیند امکان پذیر خواهد بود. برای کاهش ایجاد اسکار مهم است که قبل از درمان ارزیابی های مورد نیاز را انجام دهید.

بیشتر بدانید: بهترین روش های درمان اسکار و لکه های پوستی

نکاتی که باید بعد از درمان با مزوتراپی رعایت کنید

  • هیچ ماساژ یا فعالیتی که موجب تحریک ناحیه درمانی شود تا 48 ساعت بعد نباید انجام شود.
  • استفاده از ضد آفتاب با SPF 50 توصیه می شود.
  • ممکن است استفاده از گاز استریل بعد از درمان برای شما کمک کننده باشد.
  • از لمس، خاراندن و آرایش کردن تا 24 ساعت بعد از درمان خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض گرما و یا سرمای شدید تا 1 هفته بعد از درمان خودداری کنید.
  • نوشیدن الکل را تا 24 ساعت بعد از درمان متوقف کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا اشعه یو وی تا زمانی که قرمزی و تورم از بین برود اجتناب کنید.