روده هایتان را با خوب خوابیدن تقویت کنید

102

1398/9/23

14:34


یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که خواب خوب شبانه تاثیر مثبتی بر تقویت سلامت روده دارد.

روده هایتان را با خوب خوابیدن تقویت کنید

به گزارش بهداشت نیوز:  این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «نوا ساوت‌ایسترن» (Nova Southeastern University) در آمریکا انجام شد، نشان داده است که خواب بد شبانه تاثیر بدی بر سلامت روده دارد که به نوبه خود می‌تواند به ابتلا به سایر مسائل سلامتی منجر شود.

محققان در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که آیا کیفیت خواب می‌تواند بر سلامت میکروبیوم روده تاثیر بگذارد. میکروبیوم روده شامل تمام ارگانیسم‌ها (باکتری‌ها، ویروس‌ها، تک‌یاخته‌ها و قارچ‌ها) و مواد ژنتیکی آنها در دستگاه گوارش می‌شود.

به تازگی توجه زیادی به این موضوع شده است که میکروبیوم روده چه تاثیراتی بر سلامتی انسان دارد، به ویژه اینکه چگونه تنوع میکروارگانیسم‌های موجود در میکروبیوم روده با برخی وضعیت‌های سلامتی انسان مرتبط است.

شواهد در حال رشد نشان می‌دهد که میکروبیوم روده همچنین می تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد. تحقیقات مقدماتی جدید نشان داده است که خواب بد شبانه تأثیر منفی بر سلامت روده دارد، که به نوبه خود می‌تواند به سایر مشکلات سلامتی منجر شود.

محققان در این مطالعه از ۲۶ شرکت‌کننده مرد خواستند تا برای ۳۰ روز Actiwatch بپوشند؛ Actiwatch دستگاهی است که کیفیت و مدت زمان خواب را نشان می‌دهد؛ این دستگاه‌ها جنبه‌های مختلف خواب مانند زمان خوابیدن، زمان بیدار شدن، زمان سپری شده در رختخواب‌، زمان کل خواب‌، راندمان خواب و دفعات بیدار شدن را اندازه‌گیری می‌کند. محققان همچنین میکروبیوم روده شرکت‌کنندگان را آزمایش کردند.

این یافته‌ها که در مجله PLoS ONE منتشر شده است، نشان داد که افزایش راندمان خواب (درصد زمان صرف خواب در رختخواب) و کل زمان خواب با میکروبیوم روده متنوع‌تر و یا به عبارتی، میکروبیوم روده «بهتر» همراه است.

 

منبع: ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو