علت کم بودن شعله اجاق گاز چیست؟

منبع: ستاره

82

1398/9/23

14:36


علت کم بودن شعله اجاق گاز می‌تواند به کثیف بودن اجاق، جابه‌جا شدن سرپوش‌ها یا مشکلات فنی موجود در اجاق گاز بازگردد. با پیدا کردن علت، می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

علت کم بودن شعله اجاق گاز

 

ستاره | سرویس خانه داری - یکی از لوازم خانگی اساسی در آشپزخانه اجاق گاز است. شعله‌های اجاق گاز می‌تواند حرارت مورد نیاز برای تهیه غذای روزانه را تأمین کنند، اما همین شعله‌ها ممکن است گاهی دچار مشکل شده و کارهای روزمره ما با اجاق گاز را مختل سازند. یکی از این مشکلات، کم بودن شعله‌های اجاق است که در نتیجه آن حرارت مورد نیاز برای پخت و پز تأمین نمی‌شود. در ادامه علت کم بودن شعله اجاق گاز و نحوه بر طرف کردن این مشکل بررسی شده است.

 

علت کم بودن شعله اجاق گاز

اگر مدتی است متوجه شده‌اید که شعله‌های اجاق گاز شما آن قدرت قبلی را ندارند، باید چند مورد را بررسی کنید تا بتوانید علت مشکل رخ داده را پیدا کرده و در نهایت آن را برطرف سازید.

۱. کثیف بودن شعله و مجرای گاز رسانی اجاق

یکی از دلایل اصلی که باعث افت قدرت شعله‌های اجاق گاز می‌شود، کثیفی اجاق گاز است. در صورتی که سوراخ‌های شعله توسط روغن و چربی غذا گرفته شده باشد، قدرت شعله‌های خروجی کمتر از حد معمول خواهد بود یا حتی در مواقعی روشن هم نخواهد شد. البته در چنین حالتی ممکن است حتی شعله‌ها دود هم بکند.

برای رفع چنین مشکلی باید اقدام به تمیز کردن سوراخ‌های شعله اجاق گاز کنید. البته مراقب باشید در صورتی که با مواد شیمیایی اقدام به نظافت کردید آثار خود این مواد می‌تواند موجب مسدود شدن سوراخ‌های شعله شود. به همین دلیل برای تمیزکاری از مواد شوینده طبیعی و یا یک برس استفاده کنید تا مشکل گرفتگی سوراخ‌های شعله اجاق گاز بر طرف شوند.

 

کثیف بودن شعله و مجرای گاز رسانی اجاق

 

بیشتر بدانید: آموزش روش صحیح تمیز کردن چدن اجاق گاز

 

۲. جابه جا شدن سر شعله یا سرپوش اجاق گاز

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند علت کم بودن شعله اجاق گاز بوده و در کاهش قدرت شعله‌ها تأثیر دارد، جابه جایی سرشعله‌ها یا سرپوش‌های اجاق گاز است. در صورتی که با کاهش قدرت شعله اجاق مواجه شدید یک نگاه به سرشعله‌ها بکنید و در صورتی که جابه‎جا شده‌اند، با جاگذاری دوباره آن‌ها می‌توانید قدرت شعله را به حالت قبل برگردانید. این کار را برای بخش سرپوش نیز انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: علت روشن نماندن شعله اجاق گاز چیست؟

 

۳. خیس شدن شعله اجاق گاز

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند در کم شدن شعله‌های اجاق گاز شما تأثیر داشته باشد، خیس شدن شعله‌های اجاق گاز است. ممکن است غذایی که روی گاز است سر کند و آب آن بر روی شعله‌ها بریزد یا به هر شکلی اجاق گاز خیس شود، در این صورت شعله‌ها با کاهش قدرت روبرو خواهند شد.

 

بیشتر بدانید: علت روشن نشدن شعله اجاق گاز چیست؟

 

عکس اجاق گاز

 

بررسی دلایل فنی کم شدن شعله اجاق گاز

اگر دلایل گفته شده را بررسی کردید و همچنان مشکل کم بودن شعله‌های اجاق پابرجا بود، باید به سراغ بررسی بخش‌های دیگر بروید. برای این کار شما باید در ابتدا ژیگلورهای اجاق گاز را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل اقدام به تعویض آن‌ها نمایید. در ادامه کار شما باید اجاق گاز خود را یک سرویس کاری کامل کنید. دقت داشته باشید که در هنگام سرویس، حتما تمیزکاری داخلی و لوله‌ها به شکل کامل صورت گیرد.

 

در آخر

با بررسی علت کم بودن شعله اجاق گاز متوجه می‌شویم که به چه طریق می‌توان مشکل کم شدن شعله‌ها را برطرف کرد. اما باید نکاتی مانند نظافت اجاق را در نظر داشته باشید تا کمتر در این زمینه دچار مشکل شوید. توصیه می‌کنیم مطلب «تمیز کردن اجاق گاز با روش‌های خلاقانه و فوق العاده!» را مطالعه کنید. همچنین در صورتی که تصمیم دارید اجاق گاز خود را سرویس کنید، این کار را به یک شخص متخصص در این زمینه بسپارید. در صورتی که شما هم چنین تجربه‌ای داشته‌اید، می‌توانید آن را با ستاره و سایر کاربران آن در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو