شیاف گلیسیرین چه کاربردهایی دارد؟ عوارض استفاده از این دارو چیست؟

شیاف گلیسیرین چه کاربردهایی دارد؟ عوارض استفاده از این دارو چیست؟


منبع: آرگا

754

1398/9/23

16:03


شیاف گلیسیرین شیافی می باشد مسهل که در جهت رفع یبوست برای بزرگسالان و کودکان مورد استفاده قرار می گیرد، زمانی که این شیاف استفاده می شود باعث می شود آب را به داخل روده ها جذب کند که بعد از گذشت ۱ ساعت باعث تحریک حس مدفوع و اجابت مزاج در فرد می شود.

همانگونه که گفتیم درمان یبوست یکی از کارکرد های اصلی شیاف گلیسیرین می باشد، که از دسته ترکیبات عالی شناخته می شود و برای آن دسته از افرادی تجویز می شود که نمی توانند به صورت عادی به دفع و اجابت مزاج بپردازند.

 

شیاف گلیسیرین چیست

در مطالب گذشته شما را با انواع شیاف مانند شیاف ناپروکسن، شیاف پروژسترون و شیاف ایندومتاسین آشنا کردیم که هر کدام طیف درمانی متفاوتی دارند اما در ادامه مطلب قصد دارم تا شما را با شیاف گلیسیرین و موارد استفاده از آن آشنا کنیم.

معمولا بهترین راه برای درمان یبوست خوردن مواد غذایی ملین می باشد که البته همیشه استفاده از این راه برای بعضی افراد موثر نیست، همچنین بسیاری از مادران برای درمان یبوست کودکان به مالش روغن هایی به صورت موضعی بر روی شکمشان می پردازند که البته استفاده از این روش می تواند برای کودک با درد معده همراه شود، از این رو مادران می توانند از شیاف گلیسیرین که می توان آن را بدون نسخه از دارو خانه ها تهیه کرد استفاده کنند، توجه داشته باشد استفاده از این شیاف برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع می باشد.

کاربردهای شیاف گلیسیرین

شیاف گلیسیرین و کاربرد های آن

گلیسیرین ماده ای می باشد که به عنوان یک ملین استفاده می شود که تاثیرات آن به گونه ای باعث نرم شدگی، روان شدگی مدفوع می شود که می تواند در عرض ۳۰ دقیقه اثرات خود را بگذارد.

نحوه استفاده:

برای استفاده از این شیاف باید در مرحله اول دست هایتان را به خوبی بشویید تا از هر گونه آلودگی پاک شود، سپس به صورت دراز کشیده شیاف را به آرامی در داخل مقعد خود قرار دهید بهتر است برای مدت ۱۵ دقیقه به صورت دراز کشیده باقی بمانید تا شیاف به خوبی جذب شود، توجه داشته باشید که شیاف را حتما در حالت دراز کش استفاده کنید زیرا اگر غیر از این باشد ممکن است به سردرد دچار می شوید.

نکته ای که در مورد این دارو وجود دارد این است که سرعت جذب این شیاف بسیار پایین است و ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا اثرات خود را نشان دهد، از شیاف گلیسیرین نباید بیشتر از یکبار در روز استفاده کرد.

نحوه استفاده از شیاف گلیسیرین

*شما به هیچ عنوان نباید از این شیاف برای یک دوره طولانی مدت استفاده نمایید.

استفاده در بارداری:

استفاده از این شیاف در بارداری بسیار متداول می باشد، به دلیل اینکه این شیاف در بدن جذب نمی شود، تا به الان هیچ گونه گزارشی در مورد اثرات منفی آن بر روی جنین گزارش نشده است، و در صورت نیاز می توانند از این شیاف استفاده کنند، البته به دلیل اینکه هیچگونه تحقیقاتی بر روی این موضوع صورت نگرفته بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایند، در صورتی که در دوران شیر دهی به سر می برید از این شیاف استفاده نکنید زیرا ممکن است که وارد شیر شود.

استفاده برای کودکان:

همانگونه که گفتیم بیشتر مادران برای درمان یبوست نوزاد و کودک خود از روش های قدیمی استفاده می کنند که این خود می تواند برای کودکشان مشکل ساز شود، از این رو توصیه می شود بعد از اینکه یبوست کودک تشخیص داده شد برای رفع این مشکل از این شیاف استفاده نمایند، برای استفاده از شیاف گلیسیرین برای نوزادان در هنگام خرید توجه داشته باشید که شیاف مخصوص آنها باشد نه بزرگسالان.

موارد مصرف شیاف گلیسیرین

استفاده در جهت درمان بواسیر:

بواسیر از جمله بیماری هایی می باشد که مربوط به مقعد است که این بیماری باعث می شود تا رگ هایی که در ناحیه رکتوم مقعد وجود دارد در اثر فشار های شدید یبوست بسیار متورم و حساس شود، که تنها دلیل آن ابتلا به یبوست می باشد، از این رو افرادی که مبتلا به این بیماری هستند می توانند برای کاهش درد ناشی از این بیماری از شیاف گلیسیرین استفاده نمایند.

درمان یبوست با شیاف گلیسیرین

عوارض مصرف:

عوارضی که در صورت استفاده از شیاف گلیسیرین ممکن است بر روی فرد ظاهر شود بسیار کم است و ممکن است برخی از افراد این عوارض را تجربه نکنند. اما در هر صورت می تواند با عوارض زیر همراه باشد.

  • سردرد، اسهال، حالت تهوع، تشنگی، تحریک همراه با درد، سرگیجه، بالا رفتن قند خون، و پیدایش گلوکز در ادرار.

توجه داشته باشید در صورتی که هر گونه از عوارض جانبی بالا را در خود مشاهده کردید از استفاده از شیاف خودداری نمایی و به پزشک مراجعه نمایید.

موارد منع مصرف:

  • کسانی که به شرایط زیر دچار هستند نباید به استفاده از این شیاف بپردازند:
  • افرادی که دیابتی هستند.
  • افرادی که نسبت به گلیسیرین دارای حساسیت شدیدی هستند.
  • کسانی کخ دچار مشکلات کلیوی و کبدی هستند.
  • کسانی که جراحی های مربوط به شکم انجام داده اند.
  • افراد سالمند.
  • کسانی که دچار مشکل انسداد روده هستند.
  • و افرادی که جراحی رکتوم را انجام داده اند به هیچ عنوان نباید به استفاده از این شیاف بپردازند.

برای آشنایی بیشتر در زمینه اطلاعات دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو