درد رحم نشانه چیست؟

منبع: اوما

303

1398/9/23

19:54


درد رحم نشانه چیست؟

اگر در ناحیه زیر ناف شکم و بالای پاهای خود درد دارید، درد رحم و لگن می باشد. در ناحیه لگن اندام های مختلفی وجود دارد از جمله روده، مثانه، تخمدان ها و رحم. به همین دلیل وقتی دچار درد رحم می شوید باید علل شایع درد را بدانید و حالت های طبیعی و غیر طبیعی را تمایز دهید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

درد مداوم لگن و رحم، که به عنوان درد مزمن لگن نیز شناخته می شود، دردی است که در بیشتر روزها به مدت شش ماه یا بیشتر وجود دارد.  تصورات غلط زیادی درباره درد رحم ، به ویژه درد پریودی وجود دارد.

14 علت احتمالی برای درد رحم

1- درد پریودی

درد پریودی دردی بسیار رایج است که برای زنان و دختران اتفاق می افتد. این درد زمانی رخ می دهد که عضلات داخل رحم منقبض یا سفت می شوند و اغلب مانند گرفتگی یا سنگینی در ناحیه لگن، کمر یا شکم احساس می شود. اگرچه این درد در پریودی طبیعی است، اما اگر شدید باشد، می تواند نشانه مشکلی جدی مانند آندومتریوز باشد.

اگر درد پریودی بیشتر از یک یا دو روز اول پریودی طول کشید، یا با داروهای مسکن بهبود نیافت، یا اگر روند طبیعی زندگی شما را مختل کرد باید به پزشک مراجعه کنید.

2- آندومتریوز

آندومتریوز بیماری است که روی اندام تولید مثل زن تأثیر می گذارد و معمولاً با درد لگن همراه است. در آندومتریوز سلولهایی که مشابه سلولهای پوشش رحم هستند در سایر قسمتهای بدن رشد می کنند؛ به طور معمول در ناحیه لگن مانند روی روده، مثانه یا تخمدان.

این سلول ها تحت تغییراتی مشابه تغییرات سلول های داخل رحم در پریودی قرار می گیرند، اما برخلاف خون پریودی، هیچ راه خروجی ندارند، بنابراین روی هم تجمع می کنند و باعث ایجاد مشکلاتی مانند درد، زخم و التهاب می شوند.

از هر چهار خانم مبتلا به آندومتریوز سه خانم دچار درد می شوند و این درد می تواند بلافاصله قبل از پریودی، در طول پریودی یا در طول یا بعد از رابطه جنسی ایجاد شود. هنگام خروج باد، ادرار یا مدفوع یا هنگام تخمک گذاری، درد در لگن، شکم و کمر احساس می شود.

3- آدنومیوز

آدنومیوز که معمولاً به عنوان "خواهر" بیماری آندومتریوز در نظر گرفته می شود شامل رشد سلول های مشکل ساز می باشد. به جای این سلول های شبه آندومتر که در آندومتریوز در قسمت هایی از بدن مانند روده یا تخمدان ها رشد می کنند، در آدنومیوز سلول ها بر روی دیواره عضله رحم رشد می کنند. علائم آدنومیوز می تواند کاملاً شبیه آندومتریوز باشد و شامل خونریزی غیرطبیعی یا سنگین پریودی، پریودی های دردناک و رابطه جنسی دردناک است.

4- سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

علت دقیق سندرم روده تحریک پذیر هنوز 100٪ روشن نیست، اما تصور می شود دیواره عضله روده حساس می شود و به طور ناهموار منقبض می شود و در نتیجه باعث درد و نفخ می شود. این نوع از درد لگن معمولاً بعد از عبور باد یا مدفوع بهبود می یابد و اغلب با پرهیز از محرک های احتمالی مواد غذایی و کاهش استرس، کنترل می شود.

 اگر در مدفوع خود خون مشاهده کردید (ممکن است خونریزی به صورت خون قرمز روشن، یا رنگ سیاه در مدفوع دیده شود). یا اگر اسهال شدید، بی اختیاری یا کاهش وزن بدون دلیل را تجربه کردید به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

5- درد عضلات لگن

 درد عضلات لگن می تواند شبیه به گرفتگی مداوم در ناحیه لگن احساس شود. این درد می تواند تیز یا ضربانی باشد و در واژن یا روده احساس شود. ممکن است در حین رابطه جنسی یا حین استفاده از تامپون درد داشته باشید. این درد می تواند ساعت ها پس از رابطه جنسی ادامه یابد.

درد عضلات لگن اغلب با ورزش بدتر می شود؛ به خصوص ورزش هایی مانند پیلاتس. می توانید با استفاده از پک حرارتی و انجام حرکات عضلات لگن و مراجعه به فیزیوتراپیست کف لگن درد را کاهش دهید. 

6- درد مثانه

در بیش از 50٪ از خانم ها دلیل درد لگن درد مثانه و عفونت ادراری می باشد. دردی که معمولاً با عفونت ادراری تجربه می شود هنگام عبور ادرار رخ می دهد؛ احساس سوزش و یا درد قسمت پایین شکم. اگرچه درد مثانه و عفونت ادراری دردی رایج است، در صورت عدم درمان می تواند به عفونتهای جدی مانند عفونت کلیوی تبدیل شود. اگر علائم شما بیش از 24 ساعت ادامه یابد و شامل تب، لرز، درد کمر، حالت تهوع یا استفراغ باشد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

نوع رایج دیگر درد مثانه، سیستیت بینابینی (سندرم مثانه دردناک) نامیده می شود. این نوع درد با عفونت ادراری فرق دارد. این درد همراه با تحریک می باشد اما هیچگونه عفونتی در آن دیده نمی شود. سندرم مثانه دردناک در زنان مبتلا به آندومتریوز شایع است. اگر علائم مداوم درد مثانه داشتید به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • نیاز به تخلیه مثانه بیش از 8-10 بار در طول روز 
  • نیاز به خالی کردن مثانه بیش از یک بار در طول شب
  • درد مثانه پر که با تخلیه بهبود می یابد
  • درد با مقاربت
  • احساس فوریت برای ادرار کردن.

7- درد قسمت خارجی واژن

درد ولو ممکن است به دلیل تحریک و التهاب این قسمت حساس بدن ایجاد شود و به دلیل کاندیدا (برفک) ایجاد نمی شود. دلایل مختلفی از سوزش ولو و روشهای مدیریت آن وجود دارد. ولوودنیا بیماری است که در آن درد، ناراحتی یا احساس سوزش در ولو وجود دارد که نمی تواند با علت خاصی در ارتباط باشد. درد ناشی از ولوودنیا ممکن است با لمس برانگیخته شود، در یک ناحیه ولو یا در کل ناحیه احساس شود.

ولوودنیا یک بیماری مزمن است که می تواند ماهها یا سالها ادامه داشته باشد. برای برخی از خانم ها، این درد می تواند به حدی شدید باشد که استفاده از تامپون، رابطه جنسی یا حتی نشستن برای مدت طولانی بسیار دشوار یا غیرممکن باشد.

8- درد میتل اشمرتز (تخمک گذاری دردناک)

 

علت درد رحم

آیا تابحال بین پریودی ها احساس درد داشته اید؟ ممکن است این احساس به خاطر درد تخمک گذاری باشد. تخمک گذاری باعث می شود تخمدان تخمک، مایعات و خون آزاد کند. این حالت منجر به تحریک می شود. این احساس " میتل اشمرتز " نامیده می شود. این کلمه آلمانی به معنی "میانی" و "درد" می باشد زیرا در اواسط چرخه ماهانه اتفاق می افتد. این درد ممکن است در ماه های مختلف در قسمت های مختلف پهلو احساس شود. این درد بی ضرر است و معمولاً طی چند ساعت از بین می رود.

9- PMS و گرفتگی پریودی

معمولاً این گرفتگی ها را در قسمت پایین شکم یا پشت خود احساس می کنید. این گرفتگی ها معمولاً 1 تا 3 روز به طول می انجامند. اما چرا درد دارید؟ هر ماه، رحم شما یک لایه بافت ایجاد می کند. این لایه محلی است که جنین می تواند کاشته شود و رشد کند. اگر باردار نشوید، این لایه طی پریودی فرو می ریزد. وقتی رحم منقبض می شود تا این لایه را فرو بریزد، گرفتگی ایجاد می شود. برای تسکین درد، پد گرم و داروهای مسکن را امتحان کنید. ورزش و کاهش استرس نیز می تواند کمک کند. همچنین می توانید در مورد درد PMS با پزشک خود صحبت کنید. برخی از قرص های ضد بارداری یا داروهای ضد افسردگی نیز مفید می باشند.

10- حاملگی خارج از رحم

این اتفاق زمانی رخ می دهد که نطفه در جایی خارج از رحم کاشته می شود و شروع به رشد می کند. این بارداری معمولاً در لوله های فالوپی اتفاق می افتد. علائم حاملگی خارج از رحم عبارتند از درد یا گرفتگی لگن (به ویژه در یک طرف)، خونریزی واژن، حالت تهوع و سرگیجه. برای حاملگی خارج از رحم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این یک وضعیت اضطراری خطرناک است.

11- کیست های تخمدان

در هنگام تخمک گذاری تخمدان ها تخمک آزاد می کنند. گاهی اوقات یک فولیکول برای آزاد کردن تخمک باز نمی شود. یا بعد از باز شدن مجدداً بسته می شود و با مایعات متورم می شود. این مشکل باعث ایجاد کیست تخمدان می شود. کیست های تخمدان معمولاً بی ضرر هستند و به خودی خود از بین می روند. اما ممکن است کیست تخمدان باعث درد لگن، فشار ، تورم و نفخ شود. و اگر کیست در حال ترکیدگی یا پیچ خوردگی باشد، می تواند باعث درد ناگهانی و شدید شود و باید به اورژانس مراجعه کنید. کیست تخمدان در حین معاینه لگن یا سونوگرافی تشخیص داده می شود.

12- فیبروئید رحم

این فیبروم ها روی یا داخل دیواره رحم رشد می کنند. اگرچه بعضی اوقات این فیبروم ها، تومورهای فیبروئیدی گفته می شوند، اما سرطانی نیستند. فیبروئیدها در دهه 30 و 40 زندگی خانم شایع می باشد. معمولاً فیبروئیدها مشکلی ایجاد نمی کنند. اما بعضی از خانمها دچار فشار در شکم، کمردرد، پریودی های سنگین، رابطه جنسی دردناک یا بارداری مشکل دار می شوند. در صورت نیاز به درمان برای کوچک کردن یا از بین بردن آنها، با پزشک خود مشورت کنید.

13- سنگ کلیه

سنگ کلیه مواد نمکی و معدنی هستند که بدن سعی می کند از طریق ادرار دفع کند. سنگ کلیه می تواند به کوچکی یک دانه ماسه یا به بزرگی یک توپ گلف باشد. در صورت وجود سنگ کلیه ادرار به رنگ صورتی یا قرمز روشن می شود. اگر فکر می کنید سنگ کلیه دارید، به پزشک مراجعه کنید. بیشتر سنگ های کلیه به تنهایی از بدن شما دفع می شوند، اما برخی از آنها به درمان نیاز دارند. حتی اگر سنگ کلیه به تنهایی دفع شود، پزشک می تواند با تجویز داروهای مسکن به شما کمک کند. پزشک توصیه می کند در صورت وجود سنگ کلیه به مقدار زیادی آب بنوشید.

14- رابطه جنسی دردناک

رابطه جنسی دردناک می تواند ناشی از بسیاری موارد باشد. بیشتر این دلایل قابل درمان هستند. ممکن است رابطه جنسی دردناک به دلیل عفونت واژن باشد. گاهی نیز درد رابطه جنسی با روانکاری بیشتر برطرف می شود. نام پزشکی روانکاری دردآمیزش یا دیسپارونیا  است. گاهی اوقات درد بعد از انجام درمان جنسی بهبود می یابد. درمان جنسی گفتاردرمانی می تواند بر تعارضات درونی در مورد رابطه جنسی یا سوء استفاده قبلی متمرکز شود.

 Traci C. Johnson. Causes and Symptoms of Chronic Pelvic Pain. on January 29, 2019

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو