7 کمک والدین برای گردن گرفتن نوزاد

منبع: اوما

325

1398/9/24

01:56


7 کمک والدین برای گردن گرفتن نوزاد

سر نوزاد شما طی چند ماه اول تا زمانی که عضلات گردن قوی شود، نیاز به پشتیبانی زیادی دارد. قدرتی که برای گردن گرفتن نوزاد مورد نیاز است پایه و اساس رشد سایر حرکات نوزاد می باشد. این قدرت به نوزاد کمک می کند تا غلت بزند، بنشیند، چهار دست و پا کند و راه برود. گردن گرفتن خوب به نوزاد کمک می کند تا خوب یاد بگیرد.

چگونه نوزاد می تواند گردن گرفتن را یاد بگیرد؟

گردن گرفتن نوزاد به او کمک می کند تا به چیزهای جالب توجه کند، سرش را به سمت صدای شما یا صداهای دیگر بچرخاند و اطراف خود را نگاه کند.

چه زمانی نوزاد قادر خواهد بود سر خود را بالا نگه دارد؟

نوزاد در سه ماهگی می تواند سرش را در هنگام نشستن، با کمک دیگران، کنترل کند. در شش ماهگی، عضلات گردن نوزاد به اندازه کافی قوی شده است بنابراین می تواند سرش را بالا نگه دارد و آن را از یک سمت به طرف دیگر بچرخاند.

مراحل گردن گرفتن نوزاد

نوزاد تازه متولد شده

هنگامی که نوزاد تازه متولد شده است عضلات گردن او نسبتاً ضعیف هستند. اگر به آرامی با دستان خود او را به حالت نشسته هل بدهید، سرش به طرف عقب برمی گردد زیرا عضلات گردن نمی تواند از سر پشتیبانی کند.

در چند ماه اول، نوزاد به شما نیاز دارد تا از دستان خود برای پشتیبانی از سر و گردن او استفاده کنید. شاید این روش فرصتی است که به شما و فرزندتان داده می شود تا به قدر کافی در کنار هم باشید و به یکدیگر نزدیک شوید. همانطور که نوزاد را در آغوش می گیرید به چشمان او نگاه کنید. این فرصت باعث می شود پیوندی عمیق بین شما برقرار شود و به نوزاد احساس امنیت و آرامش می دهد.

یک ماهگی تا دو ماهگی

در انتهای ماه اول، نوزاد در حالت دراز کشیده بر روی شکم به طور مختصر سر خود را بلند می کند. همچنین در این حالت قبل از اینکه سر نوزاد به حالت قبل بازگردد، کمی سرش را به یک طرف می چرخاند. نوزاد از چهار هفتگی تا 12 هفتگی، در حالت دراز کشیده بر روی شکم می تواند سرش را بالا ببرد.

در سه ماهگی، هنگامی که نوزاد بر روی شکم خوابیده است می تواند سر و قسمت بالای سینه خود را به خوبی بلند کند و از دستانش برای پشتیبانی استفاده کند. احتمالاً نوزاد به قدر کافی قوی شده است که بتواند سر خود را در صندلی ماشین بالا نگه دارد. اما، ممکن است متوجه شوید که هنوز برای گردن گرفتن نوزاد در کالسکه زود است. نوزاد تا شش ماهگی نمی تواند بدون کمک شما سرش را کنترل کند. رشد اولیه نوزاد خود را تشویق کنید

سه ماهگی تا چهار ماهگی

در این زمان هنگامی که نوزاد را روی شانه خود نگه می دارید، به قدر کافی قوی شده است تا بتواند سرش را بدون کمک شما بالا نگه دارد. این بازی سرگرم کننده را امتحان کنید که به رشد عضلات گردن نوزاد کمک کنید. نوزاد را روی زمین به پشت بخوابانید، و به آرامی او را با دستان خود به حالت نشسته بکشید. به آرامی او را به سمت پایین حرکت دهید و این حرکت را تکرار کنید. در هنگام کشیدن نوزاد به سمت بالا، او قادر خواهد بود سر خود را کم و بیش همراستا با بقیه قسمت های بدن خود نگه دارد.

پنج ماهگی تا شش ماهگی

در شش ماهگی، نوزاد در حالت ایستاده می تواند سرش را بالا نگه دارد و گردن گرفتن را یاد گرفته است. بنابراین وقتی او را برای نشستن می کشید، نباید سرش از بدنش عقب بماند.

برای گردن گرفتن نوزاد چه کنیم؟

 

برای گردن گرفتن نوزاد چه کنیم

لازم نیست کارهای زیادی برای تشویق نوزاد به گردن گرفتن انجام دهید. اما باید در ماه های اول مراقب سر نوزاد باشید. هنگام برداشتن نوزاد، گردن و سر او را با کف دست خود نگاه دارید. از روز اول بعضی اوقات نوزاد را به شکم بخوابانید و به او کمک کنید تا عضلات مورد نیاز برای گردن گرفتن را قوی کند و غلت زدن را امتحان کند. این فعالیت نوزاد را تشویق می کند دست ها و پاهای خود را حرکت بدهد و به قوی شدن عضلات سر، گردن و بالاتنه او کمک می کند.

بعضی از نوزادان دوست ندارند روی شکم دراز بکشند. قرار گرفتن در این موقعیت جدید یک تجربه عجیب برای آنها است. اگر نوزاد شما دوست ندارد روی شکم بخوابد، می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

  1. نوزاد خود را در دامان خود بخوابانید
  2. چند اسباب بازی در اطراف خود قرار دهید به طوری که بتواند به راحتی به آنها برسد
  3. با او حرف بزنید، برایش آواز بخوانید یا با او بازی کنید
  4. با قرار دادن یک حوله کوچک زیر بازوهای نوزاد، او را کمی بلند کنید
  5. در طول این زمان در حالت نوزاد روی شکم، هرگز او را تنها رها نکنید.
  6. از سه ماهگی تا شش ماهگی می توانید نوزاد را روی مبل یا تخت خواب تکیه بدهید. این حالت به او کمک می کند بهتر اطراف را ببیند. اگر می خواهید نوزاد را روی تخت را مبل قرار دهید، حتما او را وسط قرار دهید و از لبه دور نگه دارید. همیشه در کنار او باشید و از سر و گردن او حمایت کنید.
  7. بالش برای پشتیبانی مفید است، اما می توانید پشت سر نوزاد بنشنید به طوری که به شکم شما تکیه کند. او را در نقاط مختلف خانه قرار دهید تا بتواند به چیزهای مختلف نگاه کند.

هنگامی که نوزادم بتواند گردن گرفتن را انجام دهد، چه می شود؟

هنگامی که نوزاد گردن گرفتن را بیاموزد، می تواند در حالت نشسته، غلت زدن و چهار دست و پا حرکت کند. نوزاد قبل از شروع خوردن غذاهای جامد به یادگیری گردن گرفن نیاز دارد. او باید قادر به نشستن درست باشد و سرش را بالا نگه دارد تا بتواند به خوبی غذا بخورد.

نوزاد من سه ماه است. آیا باید نگران باشم که هنوز نمی تواند سر خود را بالا نگه دارد؟

در شش هفتگی نوزاد، به پزشک مراجعه کنید تا کنترل سر و گردن گرفتن نوزاد و حرکات دیگر او را بررسی کند. در صورت وجود هرگونه نگرانی، پزشک قرار ملاقات های بعدی را پیشنهاد می کند. کودکان در سنین مختلف مهارت های متفاوت را کسب می کنند، بعضی از آنها سریعتر از سایرین یاد می گیرند و برخی کندتر یاد می گیرند. در این زمینه گردن گرفتن نیز مانند سایر مهارت ها در کودکان در سنین متفاوت آموخته می شود. اگر نوزاد شما تا پنج ماهگی گردن گرفتن را یاد نگرفت، با پزشک صحبت کنید.

بچه از حدود دو ماهگی باید بتواند اجسام را تعقیب کند و گردن بگیرد؛ یعنی وقتی مادر با دو دست بچه را می‌گیرد، بچه باید بتواند سرش را بلند کند و گردنش را نگه دارد. از سه و نیم تا چهار ماهگی نیز باید بتواند قهقهه بزند و بخندد.

ماهیچه های گردن نوزاد هنگام تولد نسبتا ضعیف هستند. او کم کم مهارت های حرکتی را کسب می کند و عضلاتش رشد می کند. در یک ماهگی، کودک قادر است بدون کمک سرش را بالا بگیرد. گردن گرفتن نوزاد در برخی موارد حتی سریع تر هم صورت می گیرد. بعضی مادران متوجه می شوند نوزاد تنها زمانی که چند هفته سن دارد برای مدت کوتاه سرش را بالا می گیرد؛ اما تا زمانی که بتواند این کار را برای مدت طولانی تری انجام دهد، بهتر است گردن و سرش را با دست نگه دارید.

به خاطر داشته باشید که اگر نوزاد شما زودرس است (قبل از هفته 37 بارداری متولد شده است)، دیرتر از سایر نوزادان گردن گرفتن را یاد می گیرد. اگر نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید.

BabyCentre Medical Advisory Board. Developmental milestones: head control.2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو