انواع خودکشی در روانشناسی را بیشتر بشناسید

منبع: آسان طب

240

1398/9/24

14:38


افسردگی یکی از مشکلات روانی است که در اکثر افراد وجود دارد ولی میزان آن کم است. اما اگر این افسردگی کم کم زیاد شده و درمان نشود، عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت. یکی از عوارض افسردگی شدید خودکشی است که افراد به سمت آن می روند. در این بخش درباره رابطه افسردگی و خودکشی اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

انواع خودکشی در روانشناسی

علایم افسردگی چیست؟

به گزارش آسان طب اگر افسردگی مهم باشد، دو هفته یا بیشتر طول می‌کشد و می‌تواند شامل هر یک از علائم زیر باشد: احساس مداوم غم و اندوه، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های طبیعی روزانه، اختلال خواب، تغییر در اشتها، تحریک آسان و افزایش خشم، بی‌قراری، کند شدن فکر و حرکت، از دست دادن انرژی و خستگی مفرط، احساس بی ارزشی، افزایش سرزنش خود، انزوا و کناره گیری از دیگران، بی‌توجهی به ظاهر، اشکال در تمرکز و تصمیم گیری، دوره‌های گریه، درد جسمی و افکار مکرر در مورد مرگ یا خودکشی. افسردگی می‌تواند روی هر فرد بطور متفاوتی تاثیر بگذارد و وقتی تشخیص داده می‌شود، ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد .

علایم رفتار وابسته به خودکشی

شاخص خطرناک از خودکشی بالقوه آن است که شخصی که قبلا اقدام به خودکشی کرده، برای علائم افسردگی تحت درمان باشد، افسرده باشد، از دارو یا الکل استفاده کند، قبلا مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشد یا یک بیماری جدی داشته باشد.

علاوه بر عوامل پر خطر، رفتارهای وابسته به خود کشی عبارتند از: وقتی یک شخص وسایلی مانند اسلحه و یا مقدار زیادی قرص تهیه می‌کند، اموال شخصی ارزشمندش را به دیگران می‌دهد، زندگی روزمره‌اش را تغییر می‌دهد، رفتارهای پرخطر انجام می‌دهد و با مردم خداحافظی می‌کند (مانند زمانیکه می‌خواهد یک رابطه را تمام کند).

وقتی یک شخص بطور جدی در مورد تمایل به آسیب رساندن به خودش حرف می‌زند، یک نشانه‌ی قطعی از رفتار وابسته به خودکشی است. اگرچه اکثر نشانه‌ها کمتر قابل مشاهده هستند، ولی اگر شخصی قبل از کشتن خودش، نیتش را به شکل‌های مختلف بیان کند، عجیب و غیر معمول نیست.

رابطه افسردگی و خود کشی

خودکشی  زمانی اتفاق می‌افتد که افسردگی افزایش یابد، میزان انرژی بیشتر شود، و نقشه‌ی خود کشی و اقدامات واقعی بوجود بیایند. به گفته‌ی مایو کلینیک، آگاهی از عوامل خطر برای حمایت از فرد افسرده‌ای که ممکن است دست به خودکشی بزند، ضروری است.

برای درک ارتباط بین افسردگی و خودکشی، چندین معیار وجود دارد، مانند علائم افسردگی، علائم رفتار وابسته به خودکشی، پشتیبانی و پیشگیری. خودکشی همیشه نتیجه‌ی نهایی افسردگی نیست. با این حال، افسردگی درمان نشده، می‌تواند احتمال افکار خود کشی و اقدام به آن را افزایش دهد. هنگامیکه یک شخص، افسردگی شدید را تجربه می‌کند، احتمال اینکه بخاطر افکارش بخود آسیب برساند کمتر است، زیرا برای انجام این کار، انرژی لازم را ندارد.

یک پیشنهاد:

روش های پیشگیری از خودکشی را بیشتر بدانید

.پیشگیری از افسردگی و خودکشی

انواع خودکشی در روانشناسی

برای جلوگیری از خود کشی، مهم است که وجود افسردگی را تایید کنیم و درمان آن را بپذیریم. روان درمانی و دارو درمانی برای افسردگی، گام‌های اساسی در جهت جلوگیری از خود کشی هستند. گسترش یک شبکه‌ی اجتماعی امن، مانند دوستان نزدیک و خانواده که مایلند در زمانی که افکار خود کشی اتفاق می‌افتند، با شخص صحبت کنند نیز، می‌تواند مفید باشد.اغلب اشخاص، قبل از اینکه بتوانند بطور کامل خود کشی کنند، بین ۸تا ۲۵مرتبه اقدام به خود کشی می‌نمایند. اکثر تلاشهای خود کشی ، با علائم افسردگی و اضطراب شدید همراه هستند.

به گزارش آسان طب آنها فقط تلاشهایی برای جلب توجه نیستند، بلکه یک تمایل واقعی برای ادامه ندادن زندگی در این جهان هستند. با توجه به اطلاعات گزارش شده توسط انجمن آمریکایی مطالعات خودکشی، درباره‌ی میزان خود کشی در سال ۲۰۰۶، خودکشی بعنوان یازدهمین علت مرگ در ایالات متحده شناخته شده است و بطور متوسط در هر ۱۵دقیقه، یک نفر اقدام به خودکشی می‌کند!

نظریات راجع به افسردگی و خود کشی

طرح پیشنهاد بردن شخص به یک اتاق اورژانس، مشاور، روانشناس یا دکتر، شکل دیگری از حمایت فعال برای کمک به کاهش احتمال اقدام به خودکشی است. اگر شخصی مایل نیست که در این مورد صحبت کند، اما علائم نشان می‌دهند که خطر قریب الوقوع خودکشی وجود دارد، شخص را تنها نگذارید و با کمک‌های اضطراری پزشکی تماس بگیرید. این کار به شخص امکان می‌دهد که برای درمان بیشتر، یک ارزیابی مناسب از خطر داشته باشد.

درک خطرات و نشانه‌های افسردگی و خود کشی می‌تواند در شخصی که کمک می‌گیرد و زنده می‌ماند، تفاوت ایجاد کند. برای کمک به شخصی که افسرده است و ابراز تمایل به مرگ می‌کند، راه‌هایی وجود دارد. از یک شخص مورد علاقه یا دوستش بخواهید که برای شخص افسرده فرصتی فراهم کند تا حسی را که دارد با او در میان بگذارد. اگر شخص در مورد این موضوع صحبت می‌کند، صحبت کردن با طرح سوالات آزادانه، می‌تواند حس اشتراک بیشتری را فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

رابطه عمل جراحی لاغری و خودکشی

روشهای خودکشی بدون درد

عزیزم اگه الان اومدی دنبال راه خودکشی اینو بدون که تو الان افسرده شدی یا از دست یه چیزی خیلی ناراحتی. ببین مشکلات برای همه هستش . فکر میکنی خودکشی کنی اون دنیا بهتر از اینجاست؟ نخیر این خبرا نیست؟ اخه دلیل خودکشی تو چیه ؟

دلیلت عشقته که بهت خیانت کرده؟ ایا کسی که خیانت میکنه لیاقت حتی فکر کردن داره ؟ دلیلش ازدواج عشقته؟ خب حتما قسمت نبوده. بعدم اگه اونم عاشقت بود تفنگ که زیر گلوش نذاشتن قبول نمی کرد.

دلیل خودکشی ات مشکل مالیه؟ باور کن همه مشکل مالی دارن، حتی ملیاردرها. شما چک یه ملیونی داری نمیتونی پاس کنی اونا چک یه ملیاردی دارن نمیتونن پاس کنن.

بشین از زندگیت لذت ببر.

شک نکن شک نکن شک نکن اگه عشقت به خدا و عشقت به خودت رو زیاد کنی به جایی میرسی که دهن همه باز میمونه و به تو حسودیشون میشه.  اما با خودکشی فقط دشمن شاد میشی. حالا خود دانی.

خودکشی کردن فقط از روی عصبانیته. اگر کمی صبر میکردیم و یه دو ساعت رو خودمون تسلط پیدا میکردیم دیگه این مشکلات بوجود نمی اومد. ادما وقتی خودکشی میکنن نصف راه پشیمون می شن. شک نکنین اگه شمام قصد خودکشی دارین نصف راه پشیمون میشین و دیگم پشیمونی فایده نداره.

پس به اعصابتون مسلط باشین.

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو