علائم لحظه آزاد شدن تخمک

منبع: اوما

335

1398/9/25

01:57


علائم لحظه آزاد شدن تخمک

تشخیص علائم تخمک گذاری دشوار نیست. هنگامی که بدانید باید دنبال چه چیزی باشید، می بینید چقدر تشخیص این علائم راحت است. تقریباً تمام افرادی که می خواهند باردار شوند، می خواهند روز تخمک گذاری را بدانند. تخمک گذاری زمانی است که تخمک از تخمدان رها می شود. وقتی تخمک گذاری انجام شد، باید اسپرم در لوله‌های فالوپی موجود باشد تا تخمک را بارور کند.

به عبارت دیگر، در حالت ایده آل، رابطه جنسی باید قبل از تخمک گذاری انجام شود تا احتمال بارداری بیشتر شود. در روزهای منتهی به تخمک گذاری باروری شما در بیشترین حالت قرار دارد. اگر بتوانید در این مدت رابطه جنسی داشته باشید، احتمال باردار شدن در این چرخه به میزان قابل توجهی بالا می رود.

نحوه کار تخمک گذاری: اصول اولیه

تخمک های ریز در کیسه هایی به نام فولیکول در تخمدان ها ایجاد می شوند. فولیکول ها قبل از آماده شدن برای آزاد کردن تخمک، به مدت چند ماه رشد می کنند (تخمین زده می شود بیشتر از 175 روز بیشتر از 6 چرخه). در هر زمان معینی، فولیکول ها در چند مرحله از رشد در تخمدان های شما وجود دارد.

فولیکول ها دچار تغییرات باورنکردنی می شوند که منجر به تخمک گذاری می شوند و قسمت ها و لایه های زیادی را توسعه می دهند که هر یک عملکرد خود را دارند. اگرچه بیشتر فولیکول ها هرگز به تخمک گذاری نمی رسند و در مراحل مختلف رشد یا پیش از رشد از بین می روند.

 مغز، هورمون ها و تخمک گذاری 

اتصال مغز و تخمدان که رشد فولیکول ها و تخمک گذاری را کنترل می کند، محور هیپوتالاموس-هیپوفیز یا محور HPO نامیده می شود.

قبل از تخمک گذاری

مغز در طول چرخه شما به تشکیل مداوم هورمون تحریک کننده فولیکول یا FSH می پردازد. FSH دقیقاً همان کاری را می کند که برای آن نامگذاری شده است. این هورمون باعث رشد فولیکول ها می شود. با رشد فولیکول ها، استروژن تولید می شود.

هنگامی که فولیکول غالب انتخاب می شود و رشد می کند (روزهای 6-9 چرخه)، استروژن شروع به افزایش می کند. یک فولیکول با قطر حدود 10 میلی متر غالب می شود و به طور معمول به قطر حدود دو میلی متر (و تا حدود 3.3 میلی متر) رشد می کند. این اندازه مساوی اندازه انگور یا فندق بدون پوست است.

علائم لحظه آزاد شدن تخمک

 

علائم لحظه آزاد شدن تخمک

هنگامی که استروژن به آستانه خود برسد، تخمک آماده رها شدن است. سپس مغز هورمون لوتئینه کننده (LH) ایجاد می کند و باعث تخمک گذاری می شود. آزاد شدن تخمک از فولیکول و تخمدان حدود 24 ساعت بعد (10-12 ساعت بعد از پیک هورمون LH ) اتفاق می افتد. فولیکول از آنزیم ها برای تخریب دیواره خود و تشکیل دهانه استفاده می کند و باعث می شود تخمک ریز از مرکز آن آزاد شود.

در انتهای لوله فالوپی، یک ساختار انگشت مانند با خون متورم می شود تا بتواند تخمک را بگیرد و از آن استفاده کند. در همین حال، تخمک دستخوش تغییرات خاص خود شده است تا بتواند برای لقاح احتمالی آماده شود. فولیکول قبل از تخمک گذاری منبع اصلی استروژن در بدن است. فولیکول غالب منبع بیش از 90٪ از تولید استروژن در دوره قبل از تخمک گذاری است.

همانطور که در بالا گفتیم قبل از آزاد شدن تخمک استروژن به بالاترین سطح خود میرسد که این افزایش سطح هورمون باعث افزایش ترشحات چسبناک سفید رنگ شبیه به سفیده تخم مرغ میشود، در این زمان دهانه رحم بالا میرود و باز و نرم میشود. بعد از تخمک گذاری هورمون پروژسترون ترشح میشود که باعث افزایش دمای پایه بدن میشود. گاهی در 20 درصد خانم ها هم هنگام انجام تخمک گذاری احساس درد و یا تیر کشیدن دارند که ممکنه از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

لازم به ذکر است که علائم تخمک گذاری در خانم های مختلف متفاوت است و برخی از خانم ها به هیچ وجه علائمی ندارند.

 تغییر مایع دهانه رحم

مایع دهانه رحم که به "سفیده تخم مرغ" شباهت دارد نشانه نزدیکی تخمک گذاری یا تخمک گذاری است. هر خانمی مایع دهانه رحم متفاوتی دارد و همه مایعات دهانه رحم یکسان نیستند. 

 تغییر دمای پایه بدن

برای اکثر خانم ها خواهید دید که قبل از تخمک گذاری، دمای پایه بدن نسبتاً ثابت است. هرچه به تخمک گذاری نزدیکتر می شوید، ممکن است کاهش جزئی داشته باشید اما بعد از تخمک گذاری افزایش شدید آن دیده می شود. افزایش دما علامت این است که تخمک گذاری به تازگی رخ داده است. ردیابی دقیق دمای پایه بدن در طی چند ماه می تواند به شما در پیش بینی زمان وقوع تخمک گذاری کمک کند.

 تغییر وضعیت یا سفتی دهانه رحم

وقتی تخمک گذاری رخ می دهد دهانه رحم تغییرات زیادی می کند. در طی تخمک گذاری، دهانه رحم نرم، زیاد، باز و مرطوب می شود. برای اکثر خانم ها، مدتی طول می کشد متوجه تفاوت بین حالت طبیعی دهانه رحم و حالت تغییر کرده در طول تخمک گذاری شوند.

این 3 علامت اصلی تخمک گذاری را می توان مورد مطالعه و پیگیری قرار داد تا بتوانید زمان دقیق تخمک گذاری را پیش بینی کنید. 

علائم ثانویه تخمک گذاری

علائم دیگری برای تخمک گذاری وجود دارد که ممکن است علاوه بر 3 علامت اصلی تخمک گذاری باشد. این موارد نشانه های ثانویه نامیده می شوند زیرا در همه زنان یا تعداد زیادی از آنها دیده نمی‌شوند:

  •  دل‌درد
  • آروغ‌زدن
  • افزایش حساسیت در حس‌های مختلف و تقویت میل جنسی
  • افزایش مخاط دهانه رحم و تغییر بافت به یک قوام سفید و زبر.
  •  لکه بینی خفیف
  •  نفخ شکم
  •  حساسیت سینه
  •  گرفتگی خفیف یا درد در یک طرف لگن
  •  افزایش حس بویایی، چشایی و بینایی 

یادگیری ردیابی تخمک گذاری و توجه به علائم می تواند در ابتدا چالش برانگیز باشد، اما با گذشت زمان بسیاری از خانم ها علائم رایج را به راحتی تشخیص می دهند و قادر به استفاده از آنها برای تعیین چرخه خود هستند. دانستن زمان تخمک گذاری به شما کمک می کند تا با بدن خود هماهنگ تر شوید و در آنچه که هر ماه اتفاق می افتد شرکت کنید.

علائمی که نشان می دهد تخمک گذاری نمی کنید:

 

عدم تخمک گذاری

اگر تخمک گذاری نکنید، نمی توانید باردار شوید. اگر به طور نامنظم تخمک گذاری کنید، بارداری برای شما سخت تر می شود. Anovulation  اصطلاح پزشکی برای عدم تخمک گذاری است. Oligovulation اصطلاح پزشکی برای تخمک گذاری نامنظم است. در اینجا برخی از علائم احتمالی مشکل تخمک گذاری وجود دارد.

چرخه های نامنظم

اگر پریودی های شما غیرقابل پیش بینی باشد، مشکل تخمک گذاری دارید. تاخیر دو روزه در چرخه قاعدگی در هر ماه طبیعی است. اما تغییرات چندین روزه طبیعی نیست.

چرخه های بسیار کوتاه یا طولانی

یک پریودی طبیعی می تواند به کوتاهی21 روز یا بلندی 35 روز باشد. اما اگر چرخه های شما کوتاه تر یا طولانی تر از این باشد، تخمک گذاری شما مشکل دارد.

عدم پریودی یا ماه ها بدون چرخه قاعدگی

با فرض اینکه شما در سن باروری هستید، اگر به هیچ وجه پریود نشوید یا ماههای زیادی بین چرخه های شما وجود داشته باشد، نشانه محکمی است که تخمک گذاری نمی کنید.

عدم افزایش درجه حرارت پایه بدن 

همانطور که گفته شد ، دمای پایه بدن شما بعد از تخمک گذاری اندکی بالا می رود. اگر چرخه های خود را ترسیم کنید و این افزایش دما را مشاهده نکنید، احتمالاً تخمک گذاری نمی کنید. با این حال، برخی از زنان حتی با وجود تخمک گذاری، افزایش BBT را مشاهده نمی کنند. دلیل این اتفاق مشخص نیست. همچنین اگر الگوی خواب شما نامنظم باشد، یا هر روز صبح قبل از بیدار شدن دمای بدن خود را به صورت همزمان اندازه گیری نکنید، نتایج نمودار شما اشتباه می شود.

عدم مشاهده نتیجه مثبت کیت تخمک گذاری

کیت های تخمک گذاری هورمون LH را تعیین می کنند. این هورمون درست قبل از وقوع تخمک گذاری افزایش می یابد. اگر هرگز نتیجه مثبتی مشاهده نکنید، تخمک گذاری نمی کنید. گرفتن نتایج مثبت چندگانه نیز می تواند نشان دهنده مشکل تخمک گذاری باشد. این بدان معنی است که بدن شما در حال تلاش برای ایجاد تخمک گذاری است اما موفق نمی شود. این اتفاق بین خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شایع است.

Colleen de Bellefonds. 7 Signs of Ovulation. Reviewed on June 24, 2019 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو