ارتباط بین واکسن آنفولانزا و سقط جنین

منبع: نمناک

217

1398/9/25

12:31


بیماری آنفولانزا در دوران بارداری بسیار خطرناک است و ممکن است موجب سقط جنین شود پس برای کاهش این خطر در اوایل بارداری باید واکسن آنفولانزا تزریق شود.

واکسن آنفولانزا خطر سقط جنین را کاهش می دهد

محققان بر این باورند که واکسن آنفولانزا سبب کاهش احتمال خطر سقط جنین در خانم های باردار می ‎شود . این حقیقت با انجام مطالعاتی طولانی مدت حاصل شد تا تمام شک و تردید ها در رابطه با خطر سقط جنین برطرف شود .

مطالعات نشان می ‎دهند که خطر بروز آنفولانزا در زنان باردار به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری بسیار بالا است که این امر احتمال بستری شدن و حتی احتمال بروز مرگ و یا سقط جنین را در این افراد افزایش می ‎دهد و بنابراین، دریافت واکسن آنفولانزا برای خانم های باردار ضروری است .

همچنین چنانچه در نمناک گفته ایم مطالعات حاکی از آنند که دریافت واکسن آنفولانزا در دوران بارداری سبب محافظت کودک تازه متولد شده از ابتلا به این بیماری می ‎شود چرا که نوزاد تا 6 ماهگی نمی ‎تواند در مقابله با این بیماری واکسینه شود . انجمن CDC ، تاکید زیادی بر واکسینه شدن خانم های باردار نسبت به بیماری آنفولانزا در اوایل دوره بارداری دارد .

واکسن آنفولانزا

رابطه ابتلا به بیماری آنفولانزا و خطر سقط جنین چیست؟

در طول انجام مطالعاتی پژوهشی در سال 2017 مشخص شد که بروز آنفولانزا در خانم های باردار، خطر سقط جنین را تا حد زیادی افزایش می ‎دهد. با این وجود این موضوع که نگران ایمن بودن این واکسن در دوران بارداری خود باشید ، بسیار طبیعی است ؛ با این حال شواهد علمی زیادی وجود دارند که نشان می ‎دهند واکسینه شدن خانم های باردار و شیرده نسبت به بیماری آنفولانزا کاملا ایمن و بی خطر است .

مطالعات دیگری نیز در طول سال های 2010 تا 2012 مبنی بر واکسن آنفولانزای خوکی و ارتباط آن با سقط جنین انجام شد اما نتایج این پژوهش قابل استناد نیست زیرا :

رابطه آنفولانزا و سقط جنین موضوع اصلی تحقیقات انجام شده نبوده و این امر بدان معناست که کنترل های مناسب برای مطالعه وجود نداشته است .

سایر عوامل تاثیر گذار در احتمال بروز سقط جنین مانند دیابت ، سابقه سقط جنین و سیگار کشیدن در این مطالعه مورد توجه قرار نگرفته است .

خطر سقط جنین

در این تحقیق 485 نفر شرکت کرده بودند ؛ در حالی که برای داشتن یک نتیجه قابل استناد حداقل به 500 نفر شرکت کننده در پژوهش نیاز است .

بنابراین برای داشتن نتیجه قابل اتکا نیازمند انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه خواهیم بود .

در نهایت ابتلا به آنفولانزا در بارداری بسیار خطرناک است و خطر بروز مشکلات متعددی را برای کودکان افزایش می ‎دهد. مقامات بهداشت عمومی توصیه می ‎کنند که هر خانم باردار برای کاهش این خطرات نسبت به بیماری آنفولانزا واکسینه شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو