فریز کردن رحم چگونه است؟

فریز کردن رحم چگونه است؟


منبع: نی نی بان

329

1398/9/25

13:36


چند سالی می‌شود که عمل کرایوگرافی یا فریز کردن رَحِم در ایران انجام می‌شود که درمانِ ترشحات زیاد رَحِم است اما خیلی‌ها هنوز آن را نمی‌شناسند. به همین دلیل از رقیه رحیمی، کارشناس مامایی، درباره‌ی کرایوتراپی و بیماری‌هایی پرسیدیم که به این عمل نیاز دارند.
 
علت ایجاد زخم دهانه رحم
زخم دهانه رحم در خانم ها به خصوص در طول دوره باروری بسیار شایع است. زخم دهانه رحم اغلب هنگام معاینات دوره ای تشخیص داده می شود. زخم دهانه رحم می تواند در اثر ضربه، مواد شیمیایی، عفونت یا سرطان دهانه رحم ایجاد شود. زایمان های متعدد، استفاده از تامپون، استفاده طولانی مدت از آی یو دی و مصرف قرص های پیشگیری در خانم های جوان از جمله دلایل زخم دهانه رحم هستند. عفونت های طولانی مدت نیز یکی دیگر از علت های شایع زخم دهانه رحم هستند.
 
 

فریز کردن رحم چگونه است؟

 
علائم زخم دهانه رحم
زخم دهانه رحم بیشتر اوقات بدون علامت است. اما گاهی علائمی مانند ترشحات واژن، درد، احساس ناراحتی هنگام خروج ادرار و خونریزی بعد از رابطه جنسی ایجاد می کند. تست پاپ اسمیر زخم دهانه رحم ضروری اما نتیجه آن اغلب نرمال است.

فریز زخم دهانه رحم و پیشگیری از سرطان
نگرانی اصلی در مورد زخم دهانه رحم این است که می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود. سرطان دهانه رحم بیماری خطرناکی است؛ اما اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است. درمان سرطان دهانه رحم در اولین مراحل بسیار ساده است و با فریز کردن سلول های غیرطبیعی دهانه رحم به راحتی انجام می شود. با فریز کردن زخم دهانه رحم از ابتلا به سرطان جلوگیری می شود.
مشکلات و علائم شخص نیز بعد از فریز کردن بهبود پیدا می کند. در روش فریز کردن، با استفاده از سرما زخم دهانه رحم فریز می شود. فریز زخم، سلول های غیرطبیعی را تخریب می کند. سرما دادن به سلول ها در طی دو مرحله و به فاصله پنج دقیقه انجام می شود. فریز کردن اغلب زمانی انجام می شود که تست سرکه یا تست پاپ اسمیر مثبت شده باشد.
در این موارد فریز زخم دهانه رحم پیشنهاد نمی شود:
  -  در زمان بارداری
  -  در صورت ابتلا به التهاب اندام های لگنی
  -  در هنگام قاعدگی (اگر خونریزی شدید باشد)

بعد از فریز زخم دهانه رحم
فریز زخم دهانه رحم اغلب موفقیت آمیز است؛ اما اگر بعد از فریز نتیجه دلخواه حاصل نشود، ممکن است پزشک روش دیگری را به بیمار توصیه کند. گاهی نیز لازم است که شخص بعد از سه تا شش ماه دوباره تست پاپ انجام دهد.
شخص بعد از فریز می تواند فعالیت های طبیعی خود را انجام دهد؛ اما از او خواسته می شود بین دو تا چهار هفته از مصرف تامپون و برقراری رابطه جنسی خودداری کند تا دهانه رحم بهبودی پیدا کند. در صورت برقراریرابطه جنسی لازم است از کاندوم استفاده شود.
ممکن است شخص بعد از فریز زخم دهانه رحم احساس گرفتگی عضلات (مانند قاعدگی) داشته باشد.
 
آیا فریز کردن زخم دهانه رحم عوارضی دارد؟
عوارض بسیار نادر هستند. در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:
 -   تب
 -   دردهای لگنی شدید
 -   داشتن خونریزی شدید بیش از دو روز
 -   بوی بد ترشحات واژن

کرایوتراپی چه ویژگی‌هایی دارد؟
1- کرایوتراپی روشی درمانی است که در آن ضایعات سطح پوست را منجمد کرده و با استفاده از گاز نیتروژن مایع (N2O) و دستگاه مخصوصی انجام می‌شود.
2- این عمل باعث می‌شود بافت ملتهب یخ ببندد و ظاهری یخ‌زده پیدا کند.
3- مدت زمان فرایند این عمل 90 ثانیه است و دردی ندارد.
4- تا مدت‌ها پیش با استفاده از کوتر بافت ملتهب را از بین می‌بردند که با سوزاندن آن ناحیه انجام می‌شد اما حالا با استفاده از روش کرایوتراپی، رَحِم را فریز یا منجمد می‌کنند.
5- میزان عوارض عمل کرایوتراپی کمتر است، تمیز‌تر انجام می‌شود، همچنین زخمی به جا نمی‌گذارد و ترمیم آن هم بهتر صورت می‌گیرد.

فریز کردن رحم چگونه است؟

 
کرایوتراپی چه زمانی انجام می‌شود؟
1- خانم‌هایی که مخاط رَحِم‌شان به بیرون برگشت پیدا می‌کند.
2- خانم‌هایی ترشحات واژینال بیش از حد دارند.
3- خانم‌هایی که گاهی اوقات بعد از نزدیکی دچار خونریزی می‌شوند.
4- زمانی که دهانه‌ی رَحِم ملتهب (اِوِرژن) باشد.
5- در صورت ابتلا به زگیل تناسلی، زخم‌های بد و بیرون‌زدگی مخاط رَحِمی به‌طوری که با پماد و درمان‌های دارویی بهبود نیابد، این عمل انجام می‌شود.
البته خانم‌ها باید بدانند که عمل کرایوتراپی تنها با تشخیص پزشک و تحت نظر او انجام می‌شود.

قبل از کرایوتراپی چه مواردی باید بررسی شوند؟
خانم‌ها باید قبل از انجام عمل کرایوتراپی تست پاپ‌اسمیر بدهند تا بررسی شود که مشکلی از نظر بدخیم بودن التهاب نداشته باشند. همچنین این خانم‌ها از نظر ابتلا به سرطان معاینه می‌شوند و اگر عفونتی هم داشته باشند باید آن را درمان کنند. اگر نتیجه‌ی تست پاپ‌اسمیر مشکوک بود باید از ناحیه‌ی ملتهب رَحِم نمونه‌برداری شود تا در صورت تشخیص عارضه‌ای در این ناحیه، عمل کرایوتراپی انجام نشود.

بهبودی رَحِم پس از کرایوتراپی
درباره‌ی محل عمل کرایوتراپی دو هفته طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند. بنابر‌این بهتر است که خانم‌ها بعد از انجام این عمل به مدت دو هفته نزدیکی نداشته باشند تا رَحِم‌شان کاملا بهبود پیدا کند.
البته این خانم‌ها تا دو هفته ترشحاتی مانند خون‌آبه دارند که جای نگرانی نیست چون بدن در حال ترمیم آن قسمت است. برای مراقبت از رَحِم بعد از کرایوتراپی گاهی پماد واژینال تجویز می‌شود.

بیرون‌زدگی مخاط رَحِمی را جدی بگیرید
خانم‌هایی که زایمان طبیعی داشته‌اند،‌تا حدی بیرون‌زدگی مخاط رَحِمی در آنها طبیعی است. اما آنها که ترشحات بیش از حد دهانه‌رَحِم دارند نسبت به دیگران بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های مختلف هستند چون محیط رَحِم‌شان برای ایجاد آن مناسب است. بنابر‌این آنها باید فورا به پزشک مراجعه کنند و معاینه شوند.
همچنین این خانم‌ها باید هر 6 ماه یک‌بار برای چک‌آپ به پزشک مراجعه کنند تا مشخص شود که دچار بیماری‌های دهانه‌ی رَحِم و یا سرطان نباشند.
 

فریز کردن رحم چگونه است؟


عوارض کرایوتراپی
روش کرایوتراپی معمولا عارضه‌ای در خانم‌ها ایجاد نمی‌کند و بروز عارضه پس از انجام این روش نادر و پرداختن به آن بسیار تخصصی است.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
فریز کردن زخم رحم روشی است که برای درمان تغییرات دهانه رحم انجام می شود. فریز کردن یک درمان سرپایی محسوب می شود که اغلب بدون درد است و نیازی به بی حسی ندارد. امکان دارد بیمار در طول درمان درد کمی احساس کند که این مشکل به سرعت برطرف می شود.
فریز کردن زخم رحم در دو مرحله و با فاصله کوتاه از هم انجام می شود تا بهترین نتیجه از درمان حاصل شود. برای اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تأثیر فریز کردن زخم رحم در ناباروری
تأثیر فریز کردن زخم رحم در امکان بارداری شخص در آینده تا کنون ثابت نشده است. اما تجربه نشان می دهد برای اطمینان بیشتر بهتر است خانم هایی که قصد بارداری در آینده دارند تا حد امکان فریز رحم انجام ندهند.
همچنین توصیه می شود بعد از فریز کردن زخم رحم، خانم ها ۳ الی ۴ هفته از برقراری رابطه جنسی خودداری و یا با استفاده از کاندوم اقدام به نزدیکی با همسر خود کنند تا دهانه رحم بهبودی پیدا کند.

مراقب عفونت بعد از فریز کردن زخم رحم باشید
بعد از فریز کردن زخم رحم امکان ایجاد عفونت وجود دارد؛ ترشحات غیر عادی واژینال ، درجه حرارت بالا و درد شکم از علائم ایجاد عفونت هستند. رعایت توصیه های زیر به کاهش امکان عفونت بعد از فریز کردن زخم رحم کمک می کند:
- استفاده از نوار بهداشتی به مدت چهار هفته (استفاده از تامپون توصیه نمی شود)
- اجتناب از برقراری رابطه جنسی به مدت سه الی چهار هفته (تا زمانی که ترشحات واژینال طبیعی شوند)
اگر هر یک از علائم عفونت واژینال را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

کمی درد بعد از فریز کردن زخم رحم طبیعی است
ممکن است دردهایی مانند درد پریود بلافاصله بعد از فریز کردن زخم رحم احساس شود. این دردها بعد از ۲۴ ساعت از بین می روند. اگر درد بعد از ۲۴ ساعت ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید.

از زبان یک بیمار بشنوید
یکی از بیمارانی که زخم دهانه رحم انجام داده است شرح حال خود را این گونه توصیف می کند:
با وجود نگرانی که از بابت امکان بارداری بعد از فریز کردن داشتم، خوشبختانه بعد از فریز کردن توانستم در کمتر از یک سال باردار شوم. تنها مشکلی که احساس کردم در زمان زایمان بود.
هنگام زایمان پزشک متوجه شد فریز کردن باعث ایجاد بافت اسکار در دهانه رحم من شده است؛ به طوری که جلوی باز شدن دهانه رحم برای زایمان را می گیرد. زمانی که پزشک این موضوع را تشخیص داد بافت اسکار را برداشت و دهانه رحم در کمتر از پنج دقیقه باز شد و توانستم زایمان طبیعی را با موفقیت انجام دهم.”
بیشتر متخصصان معتقدند فریز کردن زخم رحم به طور معمول باعث اختلال در باروری و نیز زایمان طبیعی نمی شود؛ بنابراین در موارد ضرورری قابل انجام است. قبل از فریز کردن زخم دهانه رحم توجه داشته باشید آزمایشات و تست های مورد نیاز از جمله تست های سیتولوژی، پاتولوژی و کولپوسکوپی زیر نظر متخصص زنان انجام شده است.

کوتر (سوزاندن ) زخم دهانه ی رحم
در این روش،با استفاده از جسمی با دمای بالا ،بافتهای به نظر غیر طبیعی ، کاملا سوزانده می شوند . عوارض آن ، مانند کرایو می باشد . البته استفاده از کوتر رایج نمی باشد .

توصیه های قبل از انجام فریز زخم رحم
– اینکه فریز زخم رحم در دوره پریود نباید انجام گیرد بنابراین باید طوری برنامه‌ریزی کنند که فریز زخم رحم، یک یا دو هفته پیش از عادت ماهیانه انجام شود.
– شب قبل از فریز زخم رحم، استراحت کافی داشته باشند.
– حتما قبل از اقدام به این کار، میان‌وعده سالم (ماست میوه یا آبمیوه و آجیل) بخورند.
– با توجه به اینکه هنگام فریز زخم رحم، احساس گرفتگی عضلات ایجاد می‌شود، با مصرف قرص ایبوپروفن یک ساعت قبل از فریز این حالت قابل کنترل است.
– فریز دهانه زخم رحم ۲۰ دقیقه طول می‌کشد اما برخی بیماران مدتی بعد از پایان فریز به استراحت کوتاهی نیاز دارند به همین دلیل برای انجام فریز زخم رحم باید یک ساعت را در نظر گرفت.
 

فریز کردن رحم چگونه است؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو