سرانجام بسیج ملی کنترل فشارخون به کجا رسید؟

99

1398/9/25

14:39


سرانجام بسیج ملی کنترل فشارخون به کجا رسید؟

سلامت نیوز:اردبیهشت ماه سال جاری بود که وزارت بهداشت خبر از شروع فاز اول بسیج ملی کنترل فشارخون بالا داد. در این فاز با اطلاع رسانی‌های صورت گرفته، مردم نسبت به انجام این فرآیند آگاه شده و کار اصلی بسیج ملی کنترل فشار خون از حدود نیمه خرداد ماه آغاز شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فاز اجرایی بسیج ملی کنترل خون با هدف شناسایی و غربالگری حدود ۲۰ ملیون نفر از افراد بالای ۳۰ سال کشور از 18 خردادماه آغاز به کار کرد. بنابر اعلام وزارت بهداشت این طرح در حالی آغاز به کار کرد که براساس برآوردها ۴۰ درصد از مردم کشور از بیماری فشار خون خود اطلاعی نداشته و حتی نیمی از افرادی که از فشار خون خود مطلع هستند نیز فشار خون خود را کنترل نکرده و به دنبال درمان نیستند.


فشارخون بالا مهم‌ترین عامل خطر وقوع بیماری‌های قلبی_ عروقی و مهم‌ترین علت مرگ و میرها است؛ یعنی حدود ۴۰ درصد علت مرگ در کشورمان را بیماری‌های قلبی عروقی تشکیل می‌دهند که همین موضوع حکایت از اهمیت کنترل فشارخون بالا دارد.


با اعلام وزارت بهداشت پس از پایان طرح شناسایی افراد برای کنترل فشارخون بالا، مشارکت مردم در این طرح به ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید که در این ارزیابی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از فشار خون بالای خود بی خبر بودند. این ناآگاهی در واقع فرد را مستعد نارسایی کلیه و سکته مغزی و قلبی می‌کند. از طرفی ۱۰ میلیون نفر در مرحله قبل از ابتلا به فشار خون بالا شناسایی شدند که این افراد شناسایی شده را می توان با آموزش، زندگی سالم و تغییر سبک زندگی از عوارض فشار خون مصون کرد.


طبق اعلام قبلی وزارت بهداشت قرار بود نتایج غربالگری‌های صورت گرفته و ارائه اطلاعات بیشتر پیرامون این بسیج ملی، هفتم مهر ماه سال جاری همزمان با روز جهانی قلب انجام شود که این امر بنابر دلایلی محقق نشد. همچنین پیش از این دکتر علیرضا رئیسی_معاون بهداشت وزارت بهداشت تاریخ اعلام کامل نتایج را دی ماه امسال اعلام کرده بود.


در همین راستا دکتر ایرج حریرچی _ معاون کل وزارت بهداشت، گفت: پس از غربالگری، کلیه افراد دارای فشارخون بالا شناسایی شده و طبق برنامه‌ از پیش تعیین شده در حال کنترل و درمان افراد هستیم. در این بین پس از خود افراد به سوی خانواده‌های آنها رفته و سعی در کنترل خانوار نیز داریم.
وی خاطرنشان کرد: هدف بینابینی ما شناسایی افراد پرخطر یا مستعد ابتلا به فشارخون بالا بود، اما هدف اصلی ما ارائه مباحث آموزشی به افراد و پیشگیری از بروز بیماری‌ است. البته اکنون بیماران شناسایی شده تحت درمان قرار گرفته و دارو دریافت می‌کنند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو