وزیر ارشاد: بلیت‌فروشی فضای جشنواره سینما حقیقت را حرفه‌ای‌تر کرده است

146

1398/9/25

14:42


سید عباس صالحی معتقد است بلیت‌فروشی هرچند منتقدانی دارد، اما جشنواره سینما حقیقت را به فضای تماشاگران حرفه‌ای تبدیل کرده و باعث مبادله کلامی میان تماشاگران و فیلمسازان شده است.

وزیر ارشاد: بلیت‌فروشی فضای جشنواره سینما حقیقت را حرفه‌ای‌تر کرده است

به گزارش هنرآنلاین، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۴ آذر در آخرین روز برگزاری سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت در پردیس چارسو محل برگزاری این رویداد حاضر شد.

صالحی پس از بازدید از محل برگزاری جشنواره درباره لزوم حمایت از آثار مستند گفت: به نظر می‌رسد چنین فرصتی که برای سینمای مستند پدید آمده است برای مستندسازان ما کافی نیست. فضای سینمای هنر و تجربه همچنان فرصتی است برای این که این آثار در این فضا عرضه شود. سینمای مستند در حال نزدیک شدن به‌نوعی درام مستندنگاری است و ما مستندها را با درامی می‌بینیم که می‌تواند فرصت‌هایی برای اکران عمومی آن‌ها تعریف شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این که جشنواره سینما حقیقت امسال باعث دیده شدن چندین مستند شده است، اظهار کرد: این آثار تنها مخاطب خاص ندارند که در چرخه اقتصادی رفت و برگشتی نداشته باشد. ضمن اینکه مستندها به‌زودی شرایطی را برای ورود به وی او دی‌ها پیدا می‌کنند. چشم‌اندازی که ما می‌بینیم این است که برخی از سینماها فضا برای اکران عمومی این آثار دارند چون مشتاقانی هستند که خواهان تماشای این آثار هستند. به نظر می‌رسد سینمای مستند بین یک نوع تجربه و عرصه روایت با بازار فصلی خاص هم ارتباطاتی پیدا می‌کند.

صالحی افزود: سینمای مستند با بخشی از فضاهای اقتصادی ما پیوندهایی پیدا می‌کند البته نه به معنی تجاری شدن بلکه به‌اندازه‌ای که بتواند نیازهای اقتصادی ما را عرضه کند و در ارتباط فعال‌تر با حوزه‌های صنعتی و فناوری به روایت‌هایی بپردازد که این روایت‌ها به کمک آن حوزه‌ها بیایند و نقش مکمل را برای آن حوزه‌ها پیدا کنند.

وی درباره این که "در جستجوی فریده" به‌عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار معرفی شده اما ممیزی‌هایی دارد و این یک تناقض است، گفت: طبعاً این‌ها قوانین و مسائلی است که برای سینمای غیرمستند هم وجود دارد. پاره‌ای از قوانین، قوانین عمومی برای سینمای مستند و غیر مستند است. طبیعی است که سینمای مستند هم در همان فصل حرکت می‌کند و رقابت‌هایش را در همان فضا پیش می‌برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این دوره از جشنواره عنوان کرد: نسبتی میان جشنواره و فضای رو به رشد سینمای مستند دیده می‌شود و یک نوع بده بستانی وجود دارد زیرا قوت‌هایی که سینمای مستند با آن قدم‌به‌قدم پیش آمده، می‌تواند روی جشنواره هم تأثیر بگذارد. از سوی دیگر پاره‌ای از ابتکارات و ایده‌های مدیریتی که امسال ایجاد شد می‌تواند قابل توجه باشد. ممکن است این نکته که تماشای فیلم‌ها رایگان نبوده منتقدانی داشته باشد، اما همین موضوع فضای جشنواره را به فضای تماشاگران حرفه‌ای تبدیل کرده و باعث مبادله کلامی بین تماشاگران و فیلمسازان شده است. از طرفی همین امر فرصت دیدن فیلم‌ها را متکثرتر کرده چون گاهی تماشای فیلم برای علاقه‌مندان، اصحاب رسانه و فیلمسازان میسر نبود، اما تنوع اکران‌ها در زمان‌های مختلف و ویدیو لایبرری کمک کرده است که تماشاگران با جشنواره به‌صورت وسیع‌تری ارتباط برقرار کنند. امسال مبحث پیچینگ هم تجربه شد تا ما بتوانیم ایده‌ها را به بازارهای جهانی نزدیک‌تر کنیم چند اتفاق دیگر هم می‌بینیم که به توان تولید خودمان برمی‌گردد به‌طوری که در بخش‌های مختلف فیلم‌های خوبی وجود داشت هرچند به دلیل شرایط سفر استانی خود نتوانستم فیلم‌ها را ببینیم اما افرادی که به آن‌ها اطمینان دارم فیلم را دیده‌اند ضمن اینکه مجموع فیلم‌ها را بعداً خواهم دید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو