علائم بیماری آنفولانزای خوکی چیست؟

منبع: ستاره

207

1398/9/26

10:36


از علائم بیماری آنفولانزای خوکی می‌توان به تب، لرز، سرفه و گلودرد اشاره کرد. منشا بیماری آنفولانزای خوکی یک ویروس شدیداً واگیردار است که به سادگی با عطسه، سرفه، لمس محل آلوده و ... منتقل می‌شود.

علائم بیماری آنفولانزای خوکی


ستاره | سرویس سلامت -
اگرچه آنفلوانزای خوکی به اندازه گذشته ترسناک و کشنده نیست؛ اما با نگاهی به وضعیت مبتلایان اخیر در کشور، همچنان نیاز است از خود در برابر ابتلا به آن محافظت کنیم. این بیماری نیز مانند آنفولانزای فصلی، می‌تواند برای افراد مشکلات سلامتی جدی‌تری ایجاد کند و بهترین راه مقابله با آن، واکسیناسیون هرساله آنفولانزاست. در ادامه به بررسی علائم بیماری آنفولانزای خوکی و راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

در این مطلب بخوانید:

بیماری آنفولانزای خوکی چیست؟

آنفولانزای خوکی که به عنوان ویروس H1N1 شناخته می‌شود، نوعی ویروس جدید آنفلوانزاست که علائمی شبیه به آنفولانزای معمولی دارد. شیوع این بیماری در فصل زمستان مسئله‌ای طبیعی است، اگرچه در چند وقت اخیر افراد بسیاری را درگیر کرده و حتی خبرهایی از مرگ برخی مبتلایان که با شرایط پزشکی دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کردند، گزارش شده است. این موج خطرناک ممکن است تا چند مدت دیگر ادامه داشته باشید، از این رو لازم است همه‌ی ما با علائم این ویروس و برخی اقدامات پیشگیرانه آشنا باشیم. بسیاری از افراد در ابتدای شروع بیماری، آن را سرماخوردگی تلقی می کنند؛ در حالی که آنفولانزا و سرماخوردگی تفاوت‌های محسوسی دارند.

علائم بیماری آنفولانزای خوکی


انتقال بیماری آنفولانزای خوکی

آنفولانزای خوکی با عطسه و سرفه‌ی فرد مبتلا و انتشار قطرات ریز ویروس به هوا منتقل می‌شود. اگر فردی در این هوا استشمام کند یا سطح آلوده به ویروس را لمس کند، به احتمال فراوان به این بیماری شدیداً واگیردار مبتلا خواهد شد.
 

علائم بیماری آنفولانزای خوکی

علائم و نشانه‌های آنفولانزای خوکی مشابه علائم عفونت ناشی از سایر انواع آنفولانزا است و شامل موارد زیر است:
علائم بیماری آنفلوانزای خوکی حدود یک یا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظهور کرده و مانند آنفولانزای معمولی، می‌تواند به مشکلات جدی‌تری از جمله ذات‌الریه، عفونت ریه و سایر مشکلات تنفسی منجر شود. این ویروس قادر است بیماری‌های دیابت و آسم را شدیدتر کند.
در صورت مشاهده علائمی چون تنگی نفس، استفراغ شدید، درد شکم یا پهلو، سرگیجه و گیجی، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.
 

پیشگیری از آنفولانزای خوکی

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، واکسیناسیون سالانه آنفولانزا را برای همه افراد بزرگ‌تر از ۶ ماه توصیه می‌کنند. واکسن آنفولانزای سال جاری (۲۰۱۹) از فرد در برابر ویروس آنفولانزای خوکی و همچنین یک یا دو ویروس دیگر که ابتلا به آن‌ها در فصل آنفولانزا شایع است، محافظت می‌کند. واکسن آنفولانزای خوکی به صورت تزریقی یا اسپری بینی در دسترس است. اسپری بینی برای برخی از افراد مثل خانم‌های باردار، کودکان بین ۲ تا ۴ سال مبتلا به آسم یا خس خس سینه و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه نمی‌شود. اقدامات زیر به جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا و محدود کردن شیوع آن کمک می‌کند:
  • اگر بیمار هستید در خانه بمانید. توجه داشته باشید که اگر علائم بیماری آنفولانزای خوکی را داشته باشید.
  • می‌توانید آن را به دیگران منتقل کنید. حداقل تا ۲۴ ساعت پس از اتمام تب در خانه بمانید.
  • دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید و در صورت عدم دسترسی، از یک ضدعفونی کننده الکلی استفاده کنید.
  • به هنگام عطسه یا سرفه، نواحی اطراف دهان و بینی خود را بپوشانید. ماسک بپوشید و برای پیشگیری از انتقال آلودگی به دست، روی یک پارچه یا ناحیه داخلی آرنج خود عطسه نمایید.
  • تا حد امکان از حضور در جمعیت خودداری کنید. خصوصاً اگر در معرض خطر عوارض ناشی از آنفولانزا هستید؛ به عنوان مثال سنتان کمتر از ۵ یا بیشتر از ۶۵ سال است، باردار هستید یا به یک بیماری مزمن پزشکی مانند آسم مبتلا هستید.
  • مایعات بیشتری بنوشید و به اندازه کافی استراحت کنید، شیر زرد گرم یک انتخاب مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

علائم بیماری آنفولانزای خوکی


کلام آخر

خواهشمندیم اگر در معرض ابتلا به این بیماری هستید، این روزها بیشتر از خود مراقبت کنید. ماسک بپوشید، با کسی دست ندهید و روبوسی نکنید، بیشتر در خانه بمانید و فضای خانه را مرتب ضدعفونی کنید. تا زمانی که پای سلامت بدن در میان است، پیشگیری همیشه بهترین راه درمان است. موج این ویروس این بار شوخی ندارد و کوچک‌ترین ضعف در سیستم ایمنی بدن را نشانه می‌گیرد. به محض مشاهده علائم مشکوکی چون تهوع، استفراغ، دل درد شدید و دیگر علائم ذکر شده، به پزشک مراجعه کرده و روند درمان را آغاز نمایید. پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله با راهکارهای درمان آنفولانزا به کمک راه‌حل های خانگی آشنا شوید.
خواهشمندیم اگر اطلاعاتی در زمینه نحوه مقابله با این بیماری دارید، با ما و همراهان ستاره به اشتراک بگذارید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو