آخرین وضعیت روستا‌های زلزله‌زده آذربایجان شرقی

آخرین وضعیت روستا‌های زلزله‌زده آذربایجان شرقی


منبع: برترین ها

123

1398/9/26

13:39


آذربایجان شرقی زمین لرزه هفدهم آبان ماه، روستا‌های دو شهرستان میانه و سراب را تحت تاثیر قرار داد و در این میان روستای «ورنکش» از معروف‌ترین روستا‌هایی بود که بیش از سایر مناطق مورد توجه قرار گرفته و داد دیگر روستائیان را درآورد، اهالی دیگر روستا‌های زلزله زده معتقد هستند که «ورنکش» بر مشکلات دیگر روستا‌ها سایه انداخته است.

ایسنا: آذربایجان شرقی زمین لرزه هفدهم آبان ماه، روستاهای دو شهرستان میانه و سراب را تحت تاثیر قرار داد و در این میان روستای «ورنکش» از معروف‌ترین روستاهایی بود که بیش از سایر مناطق مورد توجه قرار گرفته و داد دیگر روستائیان را درآورد، اهالی دیگر روستاهای زلزله زده معتقد هستند که «ورنکش» بر مشکلات دیگر روستاها سایه انداخته است.

در سلسله گزارش‌هایش از مشکلات زلزله زدگان، این بار، مشکلات زلزله زدگان روستاهای «دستجرد»، «ترکمانچای» و «صومعه» شهرستان میانه را بررسی می‌کند:

روستای «دستجرد»

آخرین وضعیت روستا‌های زلزله‌زده‌ای که کم‌تر دیده شدند

اسماعیل عباسی، از روستای دستجرد می‌گوید: چادرم را 25 روز قبل گرفته‌اند و تنها سه میلیون از وام 10 میلیونی اسکان موقت را پرداخت کرده‌اند، الان چادر ندارم و مجبورم در مغازه بخوابم، در سرمای زمستان باید چه خاکی بر سرم بریزم؟، این وام الان به درد من می‌خورد، اگر بهار بود، در مزرعه می‌خوابیدم.

محمد نظری، دیگر زلزله زده دستجردی با بیان اینکه خانه پدری‎اش در حادثه زمین لرزه، تخریب شده است، اظهار می‌کند: خانه خودم در حال ساخت و نیمه کاره بوده و برای ساخت آن از بنیاد مسکن وام گرفته بودم، اما چون این وام به نام پدرم است، دیگر وامی به ما تعلق نمی‎گیرد و جایی برای ماندن نداریم.

مقصود کریمی هم اهل این روستا بوده و به گفته خودش در چادر زندگی می‌کند و تا کنون هیچ یک از امکانات اسکان موقت اعم از کانکس، اتاقک یا وام را دریافت نکرده است.

چند نفر از اهالی هم به ایسنا می‌گویند که یکی از اهالی، یک ماه قبل چادرش را برای دریافت مابقی وام 10 میلیون تومانی تحویل بنیاد مسکن داده است، اما خبری از هفت میلیون باقی مانده نیست، آن‌ها می‌گویند: اگر هفت میلیون این آقا را واریز کنند، ما هم چادرمان را تحویل می‌دهیم، این آقا پس از تحویل چادرش، آواره شهر شده است.

روستای بلوکان

آخرین وضعیت روستا‌های زلزله‌زده‌ای که کم‌تر دیده شدند

بیت‌الله صادقی، اهل روستای بلوکان بوده و در چادر زندگی می‌کند، خانه او با وجود تازه ساخت بودن، خسارت دیده است و در چادری که در حیاط خانه‎اش بر پا کرده، ساکن است، او می‌گوید، دهیار روستا از همه چیز خبر دارد و وامی نگرفته‌ام.

مرد دیگری که پسرش زیر آوار مانده بود و دندان‌ها و دستش شکسته است، بیان می‌کند: درخواست وام 10 میلیونی داده‌ام و سه میلیونش را گرفته‌ام و آن را هم صرف خرد و خوراک کرده‌ام و در چادر زندگی می‌کنم.

بخش ترکمانچای

آخرین وضعیت روستا‌های زلزله‌زده‌ای که کم‌تر دیده شدند

ولی‌الله سلیمی از بخش ترکمانچای با اشاره به اینکه 70 درصد از منازلمان آسیب دیده است، می‌گوید: بسیاری از خانه‌ها تخلیه شده‌اند و الان مردم در کانکس و چادر زندگی می‌کنند، از دولت و مردم کمک می‌خواهیم، تا الان هیچ کمکی به ما نشده و وامی هم به ما تعلق نگرفته است.

روستای صومعه اولیا

آخرین وضعیت روستا‌های زلزله‌زده‌ای که کم‌تر دیده شدند

فرید رحمانی، دهیار روستای صومعه اولیا به ایسنا می‌گوید: از همان روز اول وقوع زلزله، آورابرداری‌ها توسط بنیاد مسکن و شرکت‌ها آغاز شده است و تا به الان 24 خانه آواربرداری شده و آماده احداث هستند.

وی می‎افزاید: دولت تا کنون کوتاهی نکرده و هلال احمر هم از روز اول در اینجا حضور داشته، تعدادی از نتایج ارزیابی‌هایمان گم شده است و تعدادی هم باید ارزیابی شوند و مدارک تعدادی هم ناقص بوده و نتوانسته‎ایم وام 10 میلیونی را به طور کامل برای همه واریز کنیم.

وی می‌گوید: تنها مشکل ما وام‌های بلاعوضی است که بنیاد مسکن باید به مردم بدهد، تعدادی مرحله اول این وام را گرفته‌ و تعدادی کلا وام دریافت نکرده‌اند.

مهدی صادقی، اهل روستای صومعه بوده و یک ماه است که در خانه یکی از آشنایانش سکونت دارد، او بیان می‌کند: کارشناس برای ارزیابی به خانه ما که فرو ریخته، نیامده است، هر روز به دهیار مراجعه می‌کنیم و او هم وعده می‌دهد که کارشناس می‌فرستیم، اما خبری نیست و کانکس هم به ما نداده‌اند.

مهدی نوروزی هم دیگر اهل این روستا است که از دهیاری گله داشته و می‎گوید: هر موقع به دهیاری مراجعه می‌کنم، می‌گویند برو کار داریم، خانه‌ام تخریب شده است و در چادر ساکن هستم، اصلا دهیاری اسم ما را در لیست ننوشته است.

نرگس آقایی هم در ادامه اظهار می‌کند: منزلم تخریب شده است، در چادر ساکن بودیم و دو روز است که در اتاقک ساکن شده‎ایم، سه میلیون از وام را هم به ما پرداخت کرده‌اند.

مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی از آوار برداری از حدود ۱۶۴۱ واحد در مناطق زلزله زده خبر داده و می‌گوید: امیدواریم آواربرداری تا پایان بهمن ماه به اتمام برسد، اما عجله‌ای برای آواربرداری نداریم.

حافظ باباپور با بیان اینکه زلزله ماه گذشته، دو شهرستان میانه و سراب را متاثر کرد و موجب تخریب ۱۰۰ درصدی حدود ۳۰۰۰ واحد مسکونی شد، اظهار می‌کند: طبق ارزیابی همکارانمان حدود ۱۵۰۰ واحد مسکونی نیاز به تعمیر دارند. حدود ۲۰۰۰ واحد دامی هم در حادثه زمین‌لرزه از بین رفته و نیاز به بازسازی دارند.

وی متذکر می‌شود: برای اولین بار است که هم بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده و هم بازسازی و احداث واحدهای دامی تخریب شده به بنیاد مسکن سپرده شده است.

باباپور تامین اسکان موقت و دائم و آوار برداری را سه وظیفه اصلی بنیاد مسکن در حادثه زمین لرزه عنوان کرده و می‌گوید: پس از بحث عملیات امداد و نجات و اسکان اضطراری که عمدتاً بر عهده جمعیت هلال احمر استان، نیروهای نظامی و انتظامی، سازمان‌های امدادرسان است، بنیاد مسکن وارد عرصه شد.

وی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده به منظور تامین اسکان موقت زلزله زدگان آذربایجان شرقی بیان می‌کند: دولت محترم تدبیر کرده بود که ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض برای اسکان موقت در اختیار زلزله زدگان قرار داده شود و متقاضیان با دریافت این وام اقدام به اجاره منزل مسکونی در خانه آشنایان یا جای دیگر برای تامین اسکان موقت کنند.

وی احداث اتاقک پیش ساخته ۱۲ متری و اهدای کانکس را از دیگر تدابیری برای تامین اسکان موقت زلزله زدگان دانسته و می‌افزاید: تا به این لحظه ۳۱۳ نفر درخواست اتاقک و کانکس از ما کرده بودند که همگی تامین و تحویل متقاضیان شده اند.

وی اضافه می‌کند: ۱۳۸ اتاقک از شهرستان سراب و ۱۱۱ اتاقک از شهرستان میانه، ۴۶ عدد کانکس از شهرستان سراب و ۱۴ عدد کانکس هم از شهرستان میانه درخواست داده شده بود.

باباپور با بیان اینکه به اعتقاد ما اسکان موقت در مناطق زلزله زده به پایان رسیده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد اظهار می‌کند: مرحله اول پرداخت وام ۱۰ میلیونی بلاعوض به تمامی متقاضیان پرداخت شده و ۵۰۰ نفر نیز مرحله دوم یعنی هفت میلیون بقیه را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: اعطای هفت میلیون وام ۱۰ میلیونی مشروط بر تحویل چادرها به دهیاری و اعلام محل سکونت به بنیاد مسکن است.

وی از تشکیل ۱۹۹۵ پرونده در خصوص واحدهای دامی تخریب شده در شهرستان‌های سراب و میانه و ثبت آن در سیستم پایش خبر داد و می‌گوید: معرفی به سیستم بانکی هم در حال انجام بوده و کارشناسان بانکی در محل مستقر هستند تا مردم بدون مراجعه حضوری به بانک‌ها اقدام کنند.

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: سیمان هم به اندازه کافی موجود بوده و در اختیار مردم قرار داده می‌شود در بازسازی خانه‌ها علاوه بر کمک بنیاد مسکن، همت خود مردم نیز مطرح بوده و مردم خودشان هم باید کمک کنند، ما هم نظارت و نقشه‌ها را به طور رایگان در اختیار ایشان قرار می‌دهیم.

بر اساس این گزارش؛ نبود سرویس بهداستی و حمام و آب برای شست و شو و گیر کردن زلزله زدگان در پیچ و خم‌های غیرضروری اداری ، نبود واحدهای دامی مناسب برای نگهداری احشام و همکاری نامناسب دهیاری‌ها از عمده مشکلاتی است که زلزله زدگان با آن‌ دست و پنجه نرم می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو