حمل خودرو با قطار! امکان نسبتا جدید حمل و نقل ریلی کشور

حمل خودرو با قطار! امکان نسبتا جدید حمل و نقل ریلی کشور


منبع: پارس ناز

224

1398/9/26

13:55


حمل خودرو با قطار! امکان نسبتا جدید حمل و نقل ریلی کشور

حمل خودرو با قطار

مشکلات مسافرت های جاده ای مخصوصا در مسافت های طولانی باعث شده است که خیلی افراد به سفر با قطار و هواپیما روی آورند. مسافرت های جاده ای با خطرات زیادی همراه است و خستگی راننده با رسیدن به مقصد را به دنبال دارد اما سایر روش های مسافرت با کمترین میزان خطر می تواند سفری خاطره انگیز و راحت را برای مسافران فراهم آورد.

 

در مواقعی که افراد سفرهایی غیر از سفر جاده ای را انتخاب می کنند اصلی ترین مشکلی که در مقصد با آن مواجه می شوند نداشتن خودرو شخصی برای گشت و گذار و بازدید از اماکن مختلف می باشد. صنعت حمل و نقل ریلی کشور به تازگی امکانی را فراهم نموده است که با استفاده از آن مسافران می توانند خودروهای خود را با قطار به مقصد منتقل کنند و در آنجا سفری لذت بخش را تجربه کنند. با ما همراه باشید تا با موضوع حمل خودرو با قطار و شرایط آن بیشتر آشنا شوید.

 

حمل خودرو با قطار چگونه امکان پذیر است؟

برای آنکه بتوانید خودرو خود را با قطار حمل کنید باید علاوه بر اینکه برای خودتان بلیط قطار تهیه می کنید بلیط قطار حمل خودرو را نیز خریداری نمایید. با این روش دیگر نه نگرانی خستگی در طول مسیر را خواهید داشت نه هزینه بنزین و سایر هزینه های جانبی، در نتیجه می توانید در کنار خانواده خود سفری لذت بخش را تجربه نمایید ودر مقصد نیز از خودرو شخصی خود استفاده نمایید. امروزه معمولا در بیشترمسیرهای ریلی امکان حمل خودر وجود دارد و هزینه آن بر اساس مسافت بین مبدا و مقصد تعیین می شود. علاوه بر خودرو امکان حمل موتور سیکلت با قطار نیز وجود دارد و تنها تفاوت آن ها در میزان هزینه حمل و نقل است.

 

برای خرید بلیط قطار حمل خودرو می توانید همانند روش خرید بلیط قطار برای خودتان عمل کنید و به صورت حضوری یا  آنلاین برای خرید بلیط اقدام نمایید. برای حمل خودروها از واگن های اختصاصی دو طبقه ای استفاده می شود که هر کدام از آن ها گنجایش پذیرش 10 الی 12 خودرو سواری را دارند. با توجه به آنکه تحویل خودرو برای ارسال با قطار احتمال دارد مدتی وقت شما را بگیرد و سوار شدنتان به قطار با تاخیر همراه شود، از این روبهتر است از چند ساعت قبل از حرکت قطار کارهای مربوط به تحویل خودرو شخصی را انجام دهید.

 

قوانین تحویل خودرو شخصی در مبدا

حمل خودرو با قطار! امکان نسبتا جدید حمل و نقل ریلی کشور

در مواقعی که قصد دارید در سفر خودرو خود را به مقصد ببرید نیاز است که مدارک شناسایی مالک، کارت مالکیت و سند خودرو را به همراه داشته باشید و از 8 صبح الی سه ساعت قبل از حرکت شما فرصت دارید که بلیط قطار برای خودرو را تهیه نمایید.

 

برای انتقال خودرو شخصی با قطار باید علاوه بر خرید بلیط قطار بیمه ای متناسب با ارزش خودرو خود تهیه نماید. بیمه خودرو معمولا توسط شرکت ریلی ارائه می شود و فقط کافی است که هزینه بیمه را به شرکت پرداخت نمایید.

 

شرکت های ریلی تنها ارسال خودروهایی را قبول می کنند که سالم باشند و یک سوم باک آن ها از بنزین پر باشد از این رو بهتر است قبل از سفر خودرو خود را به مراکز معاینه فنی برده و مشکلات آن را رفع نمایید. توجه داشته باشید ارسال خودروهای تصادفی یا خاموش را هیچ شرکت ریلی نمی پذیرد.

 

در مواردی که خودرو شما پلاک نشده باشد و بخواهید آن را به شهر دیگر با قطار انتقال دهید به همراه داشتن برگه فروش خودرو ضروری است و معمولا 6 رقم آخر شماره شاسی را برای این خودرو ها به عنوان شماره پلاک ثبت می کنند.

 

ارسال خودروهای گذر موقت تنها زمانی امکان پذیر است مجبوز عبور آن همچنان اعتبار داشته باشد.

 

واگن های حمل خودرو فقط ظرفیت گنجایش خودروهایی با ابعاد معین را دارد و در صورتی که خودرو شما دارای عرضی بیش از 180 سانتی متر و ارتفاعی بیش از158 سانتی متر باشد شرکت ریلی نمی تواند آن را بپذیرد . بنابراین بهتر است قبل از رزرو بلیط تمامی قوانین مربوط به حمل خودرو با قطار را مطالعه نمایید تا مشکلی ایجاد نشود.

 

شرکت ریلی هیچگونه وظیفه ای در قبال وسایل موجود در خودروی شما ندارد پس بهتر است به جز جک و زاپاس تمامی وسایل اضافی را پیش از تحویل خودرو خارج نمایید.

 

در مواردی که می خواهید خودروی یک سازمان یا نهاد را به شهری دیگر ارسال کنید باید حتما از آن نهاد معرفی نامه داشته باشید.

 

شهرهایی که شرایط ارسال خودرو با قطار را دارند

در حال حاضر تمامی شهرهای ایران شرایط و امکان ارسال خودرو با قطار را ندارند اما معمولا کلان شهرهایی مانند تهران به مشهد، شیراز، یزد، تبریز، اهواز، کرمان، زاهدان و بندرعباس امکان ارسال خودرو با قطار را دارند. گاهی اوقات از برخی شهرها نمی توان به صورت مستقیم برای ارسال خودرو شخصی اقدام نمود و می توان با توقف در یکی از شهرهای مسیر و به صورت غیر مستقیم خودرو را ارسال کرد که با هزینه های بیشتری همراه است. اگر قصد دارید خودرو شخصی خود را از بندرعباس به تهران ارسال کنید بهتر است ابتدا بلیط قطار تهران را رزرو نمایید تا خیالتان از بابت بلیط آسوده شود سپس مراحل ارسال خودرو را پیگیری کنید.

 

نحوه تحویل گرفتن خودرو شخصی در مقصد

حمل خودرو با قطار! امکان نسبتا جدید حمل و نقل ریلی کشور

برای تحویل خودرو در مقصد به همراه داشتن کارت شناسایی و کارت ماشین الزامی است و تنها تا 24 ساعت بدون پرداخت هزینه می توانید خودرو را تحویل بگیرید، زیرا درغیر اینصورت باید هزینه انبارداری خودرو را بپردازید.

 

هزینه نگهداری از خودرو در انبار در هفته اول دارای یک قیمت است اما از هفته دوم این هزینه به صورت روزانه افزایش می یابد.

 

فقط فردی می تواند برای گرفتن خودرو در مقصد اقدام نماید که نام او در بارنامه به عنوان تحویل گیرنده ذکر شده باشد، در غیر اینصورت خودرو به هیچ کس تحویل داده نخواهد شد.

 

در مواردی که شرکت ریلی با 24 ساعت تاخیر خودرو را در مقصد تحویل دهد موظف است که 50 درصد هزینه بلیط را به حساب مشتری برگرداند و در مواقعی که اصلا خودرو را در مقصد تحویل ندهد باید 100 درصد هزینه بلیط همراه با خسارت را به مشتری برگرداند.

 

کنسل نمودن بلیط حمل خودرو با قطار

حمل خودرو با قطار! امکان نسبتا جدید حمل و نقل ریلی کشور

اگر بلیط قطار رجا یا بلیط هر شرکت ریلی دیگری را برای ارسال خودرو شخصی خود رزرو کرده باشید و به دلایلی نتوانید به آن سفر در تاریخ تعیین شده بروید می توانید همانند بلیط قطار خود برای بلیط حمل خودرو نیز درخواست استرداد بدهید. متناسب با زمان اعلام استرداد هزینه ای به عنوان جریمه کنسلی از بلیط شما کسر می گردد. قوانین استرداد بلیط قطار به صورت زیر است:

 

در صورتی که 12 سال قبل از حرکت اعلام استرداد نمایید 90 درصد هزینه به حسابتان باز می گردد.

 

در صورتی که تا سه ساعت پیش از حرکت قطار استرداد را اعلام کنید 70 درصد هزینه به شما برگشت داده می شود.

 

اما اگر در سه ساعت باقی مانده به پرواز درخواست استرداد بدهید فقط 50 درصد از هزینه به حسابتان واریز می شود و نصف مبلغ بلیط به عنوان جریمه کنسلی سوخت می شود.

 

بهترین زمان تهیه بلیط قطار حمل خودرو

با توجه به آنکه هر قطار ظرفیت محدودی برای انتقال خودروها در هر سفر دارد و این ظرفیت حدود 10 خودرو است، بنابراین اگر تصمیم دارید که حتما خودروی خود را به همراه ببرید بهتر است هر چه سریع تر برای رزرو بلیط اقدام نمایید زیرا تقاضای ارسال خودرو زیاد است و هر چقدر دیرتر برای رزرو بلیط اقدام کنید شانس شما برای ارسال خودرو با قطار کمتر می شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو