بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی


منبع: پارس ناز

179

1398/9/26

14:13


بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی 

در اینبخش با بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی آشنا می‌شویم. اسفناج یکی از سبزی های بسیار مفید اسـت کـه به دارا بودن منبع غنی خود از آهن مشهور می‌باشد. اسفناج هم چنین حاوی مقادیر زیاد فیبر اسـت کـه مانع یبوست میباشد و قندخون را کاهش میدهد. اسفناج حاوی ویتامین‌هایي از جمله: A، K، D و E میباشد. در ادامه با خواص این سبزی محبوب بیشتر آشنا می شویم.

 

ارزش غذایی اسفناج

یک فنجان اسفناج خام حاوی:

27 کالری

0.86 گرم پروتئین

30 میلی‌گرم کلسیم

0.81 گرم آهن

24 میلی‌گرم پتاسیم

167 میلی‌گرم پتاسیم

2813 میکروگرم ویتامین A

58 میکروگرم اسیدفولیک

ویتامین K، فیبر، فسفر و تیامین اسـت.

 

خواص اسفناج برای سلامتی

در اسفناج مقادیر بالایی از آهن و فولات وجوددارد کـه میتواند از کم خونی و آنمی پیشگیري کند. علاوه بر این آهن موجود در اسفناج باعث افزایش اکسیژن بدن شده و خستگی را درمان میکند.

 

خواص اسفناج برای قند خون

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

در اسفناج مقادیر بالایی از استروئیدهای محافظتی به نام فیتوکدستروئید ها وجوددارد. فیتوکدستروئید ها باعث افزایش متابولیسم گلوکز میشوند و به کاهش قندخون بالا در افراد دیابتی کمک می کنند. در اسفناج اسید آلفا لیپوئیک و فیبر به مقدار قابل توجهی موجود اسـت کـه حساسیت به انسولین را التیام می بخشد و برای درمان دیابت مفید میباشد.

 

خواص اسفناج برای درمان سرماخوردگی

در اسفناج ویتامین A و ویتامین C به مقدار بسیار زیادی موجود اسـت. این دو ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشوند ودر درمان بیماری های ویروسی و باکتریایی مانند سرماخوردگی و آنفلونزا مفید هستند.

 

خواص اسفناج برای کاهش وزن و لاغری

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

طبق تحقیقات انجام شده اسفناج به دلیل این‌کـه دارای مقادیر بالای فیبر و تیلاکویید اسـت باعث کاهش اشتها و کاهش پرخوری در افراد شده و به کاهش وزن و لاغری کمک میکند. هم چنین در اسفناج پروتئینهایی وجوددارد کـه موجب افزایش متابولیسم بدن میشود.

 

خواص اسفناج برای یبوست

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

در اسفناج مواد مغذی اي وجوددارد کـه این مواد برای درمان سندرم روده تحریک پذیر مفید هستند. هم چنین مقادیر بالای فیبر موجود در اسفناج باعث منظم شدن حرکات روده شده و یبوست را درمان میکند.

 

خواص اسفناج برای درمان پوکی استخوان

یکیدیگر از ویتامین هایي کـه به مقدار فراوان در اسفناج وجوددارد ویتامین K اسـت. این ویتامین برای سلامت استخوان ها ضروری اسـت و هم چنین مقادیر بالای کلسیم موجود در آن از پوکی استخوان جلوگیري میکند.

 

خواص اسفناج برای کودکان

در اسفناج فیبر زیادی وجوددارد کـه مشکلات گوارشی و یبوست را در نوزادان و کودکان درمان میکند. کرم روده یکی از مسائل بهداشتی اسـت کـه اغلب کودکان به آن دچار می شوند، اسفناج دارای خواص آنتی هولمتیک اسـت و برای درمان کرم روده مفید میباشد.

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

در اسفناج کلسیم و منیزیم فراوانی وجوددارد. از آنجایی کـه این دو ماده برای رشد استخوان‌ها ضروریست و هم چنین آهن و چتاسیم موجود در اسفناج برای رشد مغز مفید اسـت به همین دلیل اسفناج یکی از بهترین منابع موادمعدنی ضروری برای رشد و تکامل نوزادان و کودکان اسـت.

 

خوردن اسفناج مفید برای معده و دستگاه گوارش

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

همانطور کـه گفته شد اسفناج خاوی مقادیر بالایی فیبر اسـت. در نتیجه به التیام هضم غذا، درمان معده درد و زخم معده و به طور کلی التیام سلامت دستگاه گوارش کمک میکند.

 

اسفناج ضد اضطراب و افسردگی

روی و منیزیم از جمله موادی هستند کـه به مقدار زیاد در اسفناج وجوددارد. این مواد باعث کاهش استرس و اضطراب شده و برای درمان افسردگی مفید هستند. هم چنین مصرف اسفناج باعث التیام کیفیت خواب شده و به درمان بیخوابی کمک میکند.

 

خواص ضد سرطانی اسفناج

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

طبق مطالعات انجام شده سبزیجاتی کـه برگ سبز دارند از جمله اسفناج حاوی آنتی اکسیدان هایي مانند ویولاکسانتین و نئوکسانتین و کاروتنوئید هستند کـه از انواع سرطان و تومور پیشگیري می کنند. هم چنین در اسفناج مواد دیگری به نام کلروپلاست و کلروفیوجود دارد کـه باعث کاهش آسیب رادیکال های آزاد در بدن شده و برای درمان سرطان مفید هستند.

 

خواص اسفناج در بارداری

همانطور کـه گفته شد در اسفناج مقادیر بالایی از فولات وجوددارد. از این رو برای رشد مناسب سیستم عصبی جنین مفید اسـت. هم چنین مقادیر بالای ویتامین A موجود در اسفناج برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و رشد ریه در جنین مورد نیاز اسـت.

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

آهن موجود در اسفناج برای درمان کم خونی و علائم آن در زنان باردار مفید اسـت. اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر اسـت کـه باعث التیام حرکات روده شده و یبوست و بواسیر یا هموروئید در زنان باردار را درمان میکند.

 

خواص اسفناج و کنترل فشار خون

پتاسیم و منیزیم از جمله موادی اسـت کـه باعث کاهش فشار خون بالا میشود ودر اسفناج وجوددارد. هم چنین مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج باعث گشاد شدن رگ های خونی شده و به التیام جریان خون و کاهش فشار خون بالا کمک میکند.

 

اسفناج مفید برای چشم

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

کاروتنوئید های لوتئین و زاکسنتین موجود در اسفناج از بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولار پیش گیری میکند. همان طور کـه گفته شد اسفناج حاوی مقادیر بالای ویتامین A میباشد کـه برای حفظ سلامتی شبکیه، ماکولا و قرنیه چشم مفید هستند.

 

درمان کبد چرب با اسفناج

در اسفناج مقادیر بالایی از آب، کربوهیدرات و آنتی اکسیدان هایي اسـت کـه برای سلامت کبد مفید هستند. تحقیقات نشان داده کـه سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج برای زهر زدایی از کبد و درمان کبد چرب مفید هستند.

 

خواص اسفناج برای پوست و مو

اسفناج غنی از ویتامین K و فولات اسـت کـه لک های پوستی را از بین می برد و باعث روشن تر شدن و درخشان تر شدن رنگ پوست میشود.

 

خوردن اسفناج جلوگیری از ریزش مو

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

اسفناج حاوی مقادیر بالایی از آهن و فولات اسـت. این مواد اکسیژن و خون بیشتری را به فولیکول های مو منتقل کرده و از ریزش مو پیش گیری میکند. در اسفناج هم چنین، موادی از جمله منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، ویتامین های B، C و E و اسیدهای چرب امگا 3 وجوددارد کـه برای تقویت و افزایش رشد مو ضروری هستند.

 

جوان سازی پوست صورت با خوردن اسفناج

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج باعث تخریب رادیکال های آزاد در بدن شده ودر نتیجه از پیری زودرس پیشگیري کرده و باعث جوان سازی پوست صورت میشود. اسفناج هم چنین برای درمان آکنه و جوش مفید اسـت. می‌توان با نوشیدن آب آن و یا استفاده موضعی ازآن صورت را پاک سازی کرد و به درمان آکنه و جوش صورت پرداخت.

 

خواص آب اسفناج

آب اسفناج حاوی فلاونوئیدها، کلسیم و کلروفیل اسـت کـه به پیشگیري و درمان انواع مختلف سرطان کمک می کند. آب اسفناج حاوی مقادیر بالایی فولات و آهن اسـت کـه به تشکیل گلبول قرمز در بدن کمک کرده و برای درمان کم خونی مفید میباشد
آب اسفناج بسیار قلیایی اسـت و میتواند برای درمان روماتیسم مفید باشد.

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

آب اسفناج مقادیر بالایی ویتامین C دارد کـه از بیماری های لثه پیشگیري کرده و برای سلامت دهان و دندان مفید می‌باشد. آب اسفناج هم چنین برای درمان آکنه و جوش صورت مفید اسـت و به رفع لک های پوستی و درخشان تر شدن پوست صورت کمک میکند. آب اسفناج حاوی ویتامین های B اسـت کـه برای تقویت و رشد مو و درمان ریزش مو مفید اسـت.

 


 

مضرات و عوارض مصرف زیاد اسفناج

 

خوردن اسفناج به قدر کافی برای سیستم گوارش مـا خوب اسـت. از طرف دیگر، زیاده‌روی در خوردن اسفناج هم سیستم گوارش مـا را مختل میکند و منجر به اختلالات شکمی از قبیل یبوست، دل‌درد، اسپاسم معده، ورم معده، گاز روده و غیره میشود. در برخی موارد هم اختلالات دستگاه گوارش تشدید میشود و اسهال معمولی یا شدید به همراه تب و دل‌درد را به همراه خواهد داشت.

 

تاخیر در جذب موادمعدنی در بدن

اسفناج سرشار از مواد مغذی اسـت و به همین دلیل برای سلامت مـا خوب اسـت. بااین‌وجود، مصرف بیش‌ازحد آن در توانایی جذب برخی از مواد مغذی از جمله کلسیم، منیزیم، زینک و غیره تداخل ایجاد میکند. اگزالات موجود در اسفناج این عارضۀ جانبی را به همراه دارد.

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

بطورکلی، اگزالات به شکل ادرار و مدفوع ازبدن مـا دفع می شود. مقادیر فراوان اگزالات با موادمعدنی مثل زینک، کلسیم و غیره پیوند برقرار می کند و به همین ترتیب جذب این مواد در بدن مـا دشوار می شود. این عارضۀ جانبی مصرف اسفناج موجب کمبود موادمعدنی در بدن میشود و منجر به مشکلاتی جدی در سلامت انسان خواهد شد.

 

اختلالات شکمی

مـا میتوانیم فقط با خوردن یک فنجان اسفناج پخته ۶ گرم فیبر رژیمی دریافت ‌کنیم. برای همین اسفناج به منبعی سرشار از فیبرهای رژیمی مشهور اسـت. فیبر خوراکی نقش مهمی در سالم نگه داشتن سیستم گوارشی مـا دارد. فیبر خوراکی به دفع ضایعات غذایی ازبدن مـا کمک میکند، احساس سیری را سریع‌تر و برای مدتی طولانی‌تر در مـا به‌وجود می‌آورد و به مـا در مدیریت وزن کمک میکند.

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

بااین‌وجود، مصرف بیش‌ازحد فیبر خوراکی ممکن اسـت تاثیراتی ناخوشایند بر سلامت گوارش مـا به همراه داشته باشد. دراین صورت، احتمال اختلالات شکمی از قبیل ورم، اسپاسم معده، گاز روده، یبوست و شکم‌درد وجوددارد. به همین دلیل، همیشه توصیه میشود اسفناج را به اندازه‌اي متعادل مصرف کنید نه به اندازه ملوان زبل!

 

کم‌ خونی

اسفناج منبعی سرشار از آهن اسـت. این گیاه برگ‌پهن میزان هموگلوبین موجود در خون مـا را افزایش میدهد، کمبود آهن و کم خونی ناشی ازآن را جبران میکند. بااین‌وجود، به یاد داشته باشید این فایده تنها در صورتی شامل حال‌تان میشود کـه تعادل را در مصرف اسفناج رعایت کنید.

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

گرچه اسفناج منبعی سرشار از آهن اسـت اما منبعی غنی از فیبرهای غذایی هم به‌شمار می رود و فیبرهای غذایی بیش‌ازحد در سیستم گوارشی مـا توانایی بدن برای جذب آهن و سایر موادمعدنی را پایین آورده و منجر به کم‌خونی میشود.

 

مصرف زیاد اسفناج و سنگ کلیه

مصرف زیاد اسفناج برای کلیه‌ها مضر اسـت و احتمال بروز سنگ‌کلیه را به همراه دارد. اسفناج سرشار از پورین اسـت. پورین نوعی ترکیب شیمیایی اسـت کـه قابلیت تبدیل شدن به اسید اوریک را دارد.

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

اسید اوریک میزان کلسیم موجود در کلیه‌ها را افزایش میدهد و منجر به سنگ‌کلیه میشود. هم چنین، اسفناج سرشار از اسید اگزالیک اسـت. اسید اگزالیک با کلسیم موجود در غذا واکنش نشان میدهد تا اگزالیت کلسیم را تولید کند؛ ترکیب دیگری کـه منجر به تشکیل سنگ‌کلیه میشود.

 

مصرف زیاد اسفناج و تشدید نقرس

مصرف زیاد اسفناج برای افرادی کـه مستعد آرتریت نقرسی هستند بسیار مضر اسـت. اسفناج سرشار از پورین اسـت. پورین سطح اسید اوریک بدن را افزایش میدهد و به این ترتیب اوضاع نقرس را ناگوار‌تر میکند. دردمفاصل، تورم و التهاب از دیگر معضلات مرتبط با تشدید نقرس اسـت.

 

مصرف زیاد اسفناج و زبری دندان‌ ها

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

مصرف زیاد اسفناج- به دلیل وجود اسید اگزالیک فراوان موجود در آن- منجر به زبری دندان‌ها می شود. اسیداگزالیک کریستال‌های کوچکی به وجود می‌آورد کـه محلول در آب نیستند و موجب زبر شدن دندان‌ها میشوند. این یکی از عوارض موقتی مصرف اسفناج اسـت. مسواک زدن روزانه و منظم این وضعیت را برطرف میکند.

 

مصرف زیاد اسفناج و تداخل با داروهای ضدانعقاد خون

بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی

اسفناج منبعی سرشار از ویتامین K اسـت. ویتامین K نقشی موثر در انعقاد و لخته‌شدن خون دارد. با این وجود، این ویژگی اسفناج ممکن اسـت برای افرادی کـه داروهای ضدانعقاد خون از قبیل وافارین« داروهایی کـه لخته شدن خون را کاهش میدهند» مصرف می کنند عارضه‌اي به همراه داشته باشد. ویتامین K موجود در اسفناج با داروهای ضدانعقاد خون واکنش می دهد و تاثیر آنها را بی‌اثر می کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو