ورزشی که کودک بیش فعال را آرام می کند

ورزشی که کودک بیش فعال را آرام می کند


منبع: نمناک

557

1398/9/26

14:50


بسیاری از والدین و متخصصان روانشناسی برای کنترل و کاهش انرژی کودکان بیش فعال، شرکت در رشته های ورزشی را پیشنهاد می کنند. این ورزش ها و فواید آن ها را بشناسید.

ورزش های مفید برای کودکان بیش فعال

اگر تا بحال با کودکان بیش فعال برخورد داشته اید حتما اولین چیزی که متوجه آن شده اید این است که آنها نمی توانند برای چند دقیقه آرام و بدون حرکت سر جای خود بنشینند به همین منظور مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته است که نشان می دهد حدود 30 دقیقه ورزش روزانه می تواند به طور قابل توجهی علایم اختلال کم توجهی بیش فعالی را کاهش دهد.

والدینی که سعی می کنند بچه هایشان را از تلویزیون و رایانه دور کنند ممکن است این عمل را دشوار به خصوص در طول ماههای سرد زمستانی بدانند که تمرین در فضای باز را تقریبا غیر ممکن می سازد.

قبل از اینکه کودکان بیش فعال روزانه ورزش انجام دهند ابتدا آنها را با ورزش آشنا کنید به این ترتیب که کودکان با ورزش در محیط های داخلی و ایده های حرکتی شروع کنند.

حرکات موزون برای سوزاندن انرژی زیاد:

حرکات موزون فعالیتی عالی برای سوزاندن انرژی بالا در کودکان است. هم چنین راه سرگرم کننده ای برای والدین و کودکان برای لذت بردن از سپری کردن زمان در کنار هم است. پخش آهنگ های مناسب همه را تشویق می کند از جا بلند و فعال شوند. لیستی را تنظیم کنید تا شما و کودکانتان از هر لحظه ای لذت ببرید.

اگر نیم ساعت حرکات موزون برای شما و یا بچه هایتان خسته کننده است آن را در طول روز به بخش های کوتاهی تقسیم کنید. زمانی که بچه ها بی میل می شوند آهنگی را روشن کنید و به یاد داشته باشید که برای بدن و مغز آن ها خوب است.

فعالیت های ایروبیک برای هماهنگی:

هر نوع ورزش هوازی می تواند اثرات مثبتی روی کودکان بیش فعال داشته باشد تا انرژی اضافی خود را بسوزانند با این حال، برخی از انواع فعالیت ها می توانند تمرکز ذهنی را بهبود بخشند.

برای گرفتن نتیجه بهتر تمرین هایی را انتخاب کنید که فعالیت هوازی و دقت را شامل می شوند. این کار به فعال کردن کارکرد اجرایی مغز کمک می کند، که به بهبود تمرکز ذهنی در کودکان مبتلا به بیش فعالی مرتبط بوده است.

در حالت ایده آل، شما می خواهید فرزندانتان بازی هایی انجام دهند که هماهنگی و دقت را بالا ببرند. هر چه بازی پیچیده تر شود، کودک می تواند بیشتر سود ببرد.

ایروبیک کودکان

برخی بازی های خانگی این معیارها را دارد :

زمین آتشفشانی: احتمالا قبلا این بازی را انجام داده اید. تصور کنید که کف زمین آتش فشان است و شما تنها در نقطه ایمن قرار دارید. حال، کودکان خود را به چالش بکشید تا بدون آتش سوزی از زمین عبور کنند.

لی لی:از نواری استفاده کنید تا لی لی را بر روی یک زمین سخت ایجاد کنید. لی لی به کودکان کمک می کند تا در حین انجام هماهنگی، اعداد را شناسایی کنند.

اسب: اهداف بسکتبال سرپوشیده، این بازی را برای کودکان ایمن می سازد تا در داخل بازی کنند. دویدن ، کودکان را به بهبود دقت فیزیکی هنگام استفاده از کلمات تشویق می کند. شما حتی می توانید بازی هایی را که از کلمات مختلف، یا حتی ریاضی، بسته به سن کودک خود استفاده می کنید، گسترش دهید.

بهبود تمرکز با هنرهای رزمی:

هنرهای رزمی مثل تکواندو و کنگ فو، تمرکز ذهنی کودکان را همانند فیزیک بدن بهبود می دهند. بسیاری از کودکان بیش فعال از یادگیری هنرهای رزمی لذت می برند زیرا آن ها حرکات گوناگونی را تمرین می کنند که آن ها را علاقه مند و فعال نگه می دارد. البته نوعی سرگرمی است که هر فرد می تواند بدون هیچ تجهیزاتی در خانه تمرین کند. ورزش های دیگر نیز ممکن است مزایای مشابهی ارائه دهند، اما تمرین در داخل خانه دشوارتر است.

** برخی از کارشناسان معتقدند بدترین رشته ی ورزشی برای کودکان بیش فعال رشته های خشن مثل بوکس و رزمی است اما در این مورد اتفاق نظری وجود ندارد پس فراموش نکنید که رشته های رزمی برای همه بچه های بیش فعال مناسب نیست و برای برخی نتیجه ی عکس را خواهد داشت پس در این مورد با پزشک فرزندتان مشورت کنید.**

بیش فعالی و حرکات:

محققان به دنبال دلایلی برای والدین هستند که حرکات و بیش فعالی را یک مشارکت اساسی تلقی کنند. فعال ماندن،سوزاندن انرژی اضافی و تمرکز ذهنی مهارت های اجتماعی را بهبود می بخشد. با توجه به تمام مزایا، واضح است که والدین باید کودکان را تشویق کنند تا هر زمان که ممکن است تمرینات ورزشی را انجام دهند.

برنامه تعادل مغز برای ادغام ورودی های حسی و تقویت مهارت های حرکتی از طریق فعالیت هایی که برای بهبود تعادل و ثبات و افزایش ماهیچه طراحی شده اند، تلاش می کند تا کودک بتواند سریع تر واکنش دهد.

رویکرد یکپارچه منحصر به فرد ما به کودک شما در رسیدن به بدن مطلوب و عملکرد مغز کمک می کند که از آموزش پیشرفته، آکادمیک، اجتماعی و عاطفی بهره ببرد. شما از پیشرفت های فیزیکی و آکادمیک فرزند خود در طی برنامه خود شگفت زده خواهید شد.

کودکان بیش فعال

طبیعت درمانی :

طبیعت تاثیر مثبت زیادی بر کودکان دارد. هرچه زمان بیشتری در محیط طبیعی سپری کنید، توانایی بیشتری برای تمرکز دارند. حتی 20 دقیقه ورزش در یک خیابان پر از درخت می تواند علائم را بهبود بخشد.

قرار گرفتن در معرض فعالیت های خارج از فضای باز مانند چادرزدن، ماهیگیری، یا دویدن در میان درختان می تواند به کودکان کمک کند که از علائمی نظیر خستگی توجه و افزایش صبر و برانگیختن ناگهانی، بهبود یابند.

خواب بهتر ، کنترل پرخاشگری :

افراد بیش فعال اغلب دچار مشکلات خواب می شوند و دیده شده عادت های بد خوابیدن می تواند تمرکز را کاهش دهد. فعال بودن به طور فیزیکی می تواند به کودکان بیش فعال کمک کند تا پرخاشگری خود را کنترل و بهتربخوابند .

ورزش کردن به بدن ما در انتقال بین مراحل خواب و خستگی جسمی کمک می کند و می تواند مقدار زمانی که در خواب عمیق سپری می کنیم را افزایش دهد. نیم ساعت صرف بالا رفتن از یک درخت و یا انجام یک فعالیت فیزیکی می تواند به معنی خواب بهتر و افسردگی اضطراب و استرس کمتر در طول روز باشد.

چه ورزش هایی خوب است؟

تمرینات هوازی به افزایش تولید انتقال دهنده عصبی و به افزایش رشد سلول های جدید مغز کمک می کنند و می توانند عملکرد اجرایی را بهبود بخشند. برخی از این ورزش ها عبارتند از:

کاراته

در کودکان بیش فعال کاراته باعث تمرین خود کنترلی و فرونشاندن پرخاشگری کودکان می شود زیرا کارهای روتینی مانند تعظیم کردن به استاد ، بی حرکت ماندن در طول آموزش تمرینات ، کمک به خود تنظیمی در کودکان می کند. کاراته سبب بالا رفتن اعتماد به نفس ، افزایش تمرکز این کودکان می شود . در کاراته کودک باید یاد بگیرد که در زمان تمرین به حریف آسیبی نرساند.

شنا کردن

یکی از ورزش های بسیار مفید برای کودکان بیش فعال است که به تقویت اندام ها و عضلات بدن رشد استخوان بندی کودک، تنفس بهتر کودکان، افزایش حجم ریه ها، منظم کردن الگوی خواب شبانه و رشد اعتماد بنفس و احساس استقلال کمک می کند و موجب کاهش اختلال بیش فعالی خواهد شد . اگر کودک شما از آب می ترسد ابتدا با بازی های آبی در حمام یا زیردوش ترس او را کاهش دهید .

شنا برای کودکان

فوتبال

یکی از ورزش های شاد و پرانرژی و مورد علاقۀ کودکان بیش فعال ، فوتبال است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از بیماری های مختلف، تقویت کارکرد قلب و عروق و جلوگیری از افزایش فشار خون و قند خون می شود.

جودو

جودو یکی از ورزش های مفید برای کودکان بیش فعال است زیرا سبب می شود این کودکان بیاموزند که چگونه در فشار های زندگی آرامش خود را حفظ کنند . همچنین انجام این ورزش موجب بالا رفتن آمادگی جسمانی ، افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدنی ، سلامت دستگاه قلبی و عروقی ، افزایش قدرت تمرکز و حافظه ، بهبود در کار و فعالیت های روزانه می شود .

ورزش تیمی یا ورزش های فردی:

ایده ال ترین ورزش برای کودکان بیش فعال آن دسته است که کودک تمرکز فردی بیشتری داشته باشد. بسیاری از این ورزش ها به ورزش کاران فرصت رقابت با افراد دیگر را می دهند، اما آن ها باید تجربه فردی به عنوان بخشی از یک تیم را به دست آورند، زیرا امتیازات فردی آن ها اغلب به امتیاز کلی تیم کمک می کند. یکی از مزایای عمده ورزش های فردی برای کودکان بیش فعال تعامل مستقیم بین مربی و ورزش کار است.

" ورزش های فردی یک فعالیت آموزشی را ارایه می دهند که در آن آموزش بیشتر از یک مورد است. برای کودکان بیش فعال ساده تر است اگر عامل های حواس پرتی کمتری وجود داشته باشد و مربی به طور خاص در اختیار آنها باشد. یک ورزش کار با اختلال کم توجهی بیش فعالی، ممکن است زمان بیشتری برای توجه داشته باشد."

در حالی که ورزش های فردی مزایای ویژه ای برای کودکان بیش فعال دارد، هنوز برخی ورزش های گروهی وجود دارند که ممکن است از بازی لذت ببرند:

  • بسکتبال
  • هاکی
  • فوتبال

ورزش، هاکی و فوتبال ورزشی هستند که ورزش کاران تقریبا همیشه در حال حرکت هستند و زمان بیکاری کمی وجود دارد.

فوتبال کودکان

ورزشهای کم تاثیر در بهبود بیش فعالی

  • بیسبال
  • وزنه برداری
  • بولینگ

فواید ورزش برای کودکان بیش فعال :

انجام ورزش سبب افزایش جریان خون در مغز و کاهش اضطراب و عصبانیت در کودکان و نوجوانان بیش فعال می شود.

انجام ورزش وزن را کاهش می دهد و یا متعادل نگه می دارد.

انجام فعالیت های ورزشی سبب انتشار آندورفین در مغز شده بنابراین افراد پس از ورزش احساس نشاط و آرامش می کنند.

انجام مرتب فعالیت های ورزشی موجب رشد ذهنی کودکان بیش فعال می شود.

انجام ورزش سبب تخلیه انرژی کودکان بیش فعال می شود و ورزش کردن راهی برای آزاد کردن انرژی های نهفته کودک است .

انجام ورزش سبب افزایش تمرکز کودکان بیش فعال می شود زیرا هنگام ورزش مغز شروع به ترشح ترکیبات شیمیایی می کند که با آنها انتقال دهنده عصبی گفته می شود. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که نقش مهمی در افزایش تمرکز کودکان بیش فعال دارد.

ورزش کردن سبب تقویت عروق خونی مغز می شود به همین علت منجر به بهبود قدرت فکر کردن در کودکان بیش فعال می شود.

ورزش کردن سبب بهبود فعالیت بخش هایی از مغز که مسئول فکر و تمرکز هستند، می شود.

بچه های بیش فعال باید چقدر ورزش کنند؟

کودکان بیش فعال بهتر است در تمام روزهای هفته 60 دقیقه ورزش متوسط تا شدید نمایند . اگر کودک بیش فعال به پیاده روی علاقه مند است روزی 20 دقیقه پیاده روی می تواند بر روی او اثر مثبتی بگذارد .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو