سن طلایی کشیدن دندان عقل نهفته

127

1398/9/27

11:13


یک متخصص جراحی دهان، فک و صورت گفت: دندان‌های عقل نهفته توانایی تبدیل شدن به تومور یا کیست را دارند، بنابراین باید هر چه سریع‌تر کشیده شوند.

سن طلایی کشیدن دندان عقل نهفته

امین یمنی متخصص جراحی دهان، فک و صورت و ایمپلنتولوژیست  درباره اهمیت خارج کردن دندان‌های عقل نهفته اظهار کرد: به طور کلی هر دندان نهفته‌ای را باید خارج کرد، زیرا این دندان‌ها بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر هستند. دندان‌ها وقتی نهفته هستند، بافت تولید کننده آن‌ها یا جوانه‌های دندانی که به آن‌ها فولیکول دندانی گفته می‌شود، پتانسیل بزرگ‌تر شدن و تولید کیست را دارند.
 
او بیان کرد: علت بروز بسیاری از کیست‌های موجود در فک‌ها، وجود دندان‌های نهفته است. این دندان‌ها همچنین می‌توانند تومور‌هایی را ایجاد کنند. از سوی دیگر وقتی دندان‌های نهفته رشد می‌کنند، می‌توانند به دندان‌های جلویی خود آسیب بزنند و تحلیل ریشه دندان جلویی، وارد شدن فشار به آن، گیر کردن غذا بین دندان نهفته و جلویی، پوسیدگی ناحیه و مشکلات لثه‌ای شدید را به همراه داشته باشد.
 
رویش دندان‌های عقل در چه سنی کامل می‌شود؟
این متخصص جراحی دهان، فک و صورت افزود: رویش دندان‌های عقل بین سنین ۱۸ تا ۲۵ سالگی کامل می‌شود. بهترین زمان برای خارج کردن دندان‌های عقل نهفته هنگامی است که دو سوم ریشه دندان تشکیل شده باشد در این شرایط دندان نهفته راحت‌تر خارج می‌شود. به طور کلی برخی دندان‌های عقل آسان‌تر و گروهی دیگر دشوارتر جراحی می‌شوند.
 
یمنی تاکید کرد: افراد باید تا زیر ۴۰ سالگی دندان‌های عقل نهفته خود را بکشند و پس از این سن سالیانه یکبار دندانپزشک این دندان‌ها را بررسی کند تا آن‌ها مشکلی را برای فرد ایجاد نکنند.
 
 
 
او تصریح کرد: بهترین حالت این است که دندان‌های عقل در نخستین فرصت کشیده شوند، زیرا این دندان‌ها می‌توانند مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشند. در برخی موارد دندان‌های عقل نهفته در مجاورت عصب فک تحتانی قرار گرفته‌اند، بنابراین این احتمال وجود دارد هنگام جراحی این دندان‌ها، این عصب آسیب ببیند، فلج یا بی‌حس شود که این فلج، فلج عصب حسی است و حرکتی نیست.
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو