طول دوره انتقال آنفلوانزا چقدر است؟/مبتلایان به آنفلوانزا یک متر از دیگران فاصله بگیرند

85

1398/9/27

15:00


طول دوره انتقال آنفلوانزا چقدر است؟/مبتلایان به آنفلوانزا یک متر از دیگران فاصله بگیرند

سلامت نیوز:مدیر اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به علایم و نشانه‌های مهم بیماری آنفلوانزا، گفت: تا زمانیکه بیمار سرفه و عطسه دارد، احتمال انتقال بیماری به سایرین وجود داشته و باید اصول بهداشتی لازم را رعایت کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،فروغ مولا ، با بیان اینکه آنفلوانزا یک بیماری حاد واگیر است، گفت: در کل دنیا هر ۳ تا ۵ سال یک‌بار همه‌گیری گسترده انفلوانزا اتفاق می‌افتد که طی این دوره حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر مبتلا شده و حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر در دنیا به دنبال ابتلا به آنفلوانزا جان خود را از دست می‌دهند.


وی با اشاره به علائم اصلی آنفلوانزا یعنی تب، سرفه خشک، سردرد و بدن درد و آبریزش بینی، ادامه داد: زنان باردار، کودکان زیر ۵۹ ماه، سالمندان و افراد دارای بیماری مزمن و زمینه‌ای قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، کبد، خونی و نقص سیستم ایمنی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و لذا احتمال ابتلای این افراد به انفلوانزا از افراد سالم بیشتر است. همچنین در صورت ابتلا احتمال ایجاد عوارض و مرگ و میر در این افراد نسبت به افراد سالم بیشتر است.


وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از بروز بیماری، مهم‌ترین راه را واکسیناسیون دانست و گفت: توصیه اکید این است که افراد در معرض خطر از اوایل فصل سرما (از شهریور تا آبان) نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند. البته پرخطرها با تجویز پزشک در هر زمان می‌توانند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.
وی با بیان اینکه موج آنفلوانزا در حال فروکش کردن است، ‌ گفت: تزریق واکسن برای افراد سالم در این زمان اجباری نیست.


مدیر اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، زمان همه‌گیری‌ بیماری آنفلوانزا را بین ۳ تا ۴ هفته عنوان کرد و گفت: طبق گفته متخصصان موج همه‌گیری آنفلوانزا تا هفته آینده فروکش می‌کند.


وی با ارایه توصیه‌هایی به بیماران مبتلا به آنفلوانزا گفت: این افراد در وهله اول باید به پزشک مراجعه کنند تا با تجویز پزشک نسبت به درمان در منزل و یا بستری در بیمارستان با توجه به سطح بیماری تصمیم‌گیری شود.


مدیر اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به علایم حاد بیماری، گفت:‌ نفس تند تند، تنگی نفس، بی‌حالی زیاد و کاهش سطح هوشیاری برخی از علایم حاد بیماری است که فرد در صورت مشاهده باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند که در صورت نیاز بستری شده و درصورتیکه علایم شدید نباشد و عوارض حاد تنفسی دیده نشود در منزل مانده و با مصرف مایعات و داروهای تجویز شده مراحل درمان را طی می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه بیماران ترجیحا در جمع حاضر نشوند، گفت: استراحت در منزل، مصرف مایعات و مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک به تسریع روند درمان کمک می‌کند.


وی در این رابطه با تاکید بر عدم مصرف خودسرانه داروهای کورتن‌دار، اظهار کرد: کورتن تنها روند بیماری را طولانی‌تر کرده و گاها فرد را دچار عفونت‌های قارچی و باکتریایی می‌کند. بنابراین مصرف کورتن جز با تجویز پزشکی توصیه نمی‌شود.


وی با اشاره به برخی راه‌های جلوگیری از انتقال بیماری، گفت: افراد از حضور در محیط‌های شلوغ خودداری کرده و در صورتیکه در گروه پرخطر هستند در مکان‌های شلوغ دست و روبوسی نکرده و از ماسک استفاده کنند؛ چراکه آنفلوانزا از طریق تماس خیلی زود منتقل می‌شود. همچنین بیماران ترجیحا در خانه بمانند و بهداشت دست را رعایت کنند؛ چراکه مهمترین اصل پیشگیری از بیماری، رعایت بهداشت دست و شستشوی مداوم آن است. همچنین در صورت حضور در جمع فاصله یک متر از دیگران را رعایت کرده و حتما از ماسک استفاده کنند.


مدیر اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خاتمه در رابطه با مدت زمان انتقال بیماری گفت: تا زمانیکه بیمار سرفه و عطسه دارد، احتمال انتقال وجود دارد. البته دوره بیماری ۳ تا ۵ روز است که اگر بعد از این مدت حال عمومی فرد رو به بهبود نرفت و یا جزو گروه پرخطر بوده باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کند تا ضمن بستری، مصرف داروی آنتی ویروس را آغاز کند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو