14‌سال بلاتکلیفی برای اجرای یک قانون

101

1398/9/27

15:01


14‌سال بلاتکلیفی برای اجرای یک قانون

سلامت نیوز:روز گذشته خبری مبنی بر شکایت مجلس از دولت به‌دلیل اجرا نکردن قانون تسهیل ازدواج در رسانه‌ها منتشر شد. این نخستین‌باری نیست که مجلس به‌دلیل اجرا نکردن این قانون مهم از دولت شکایت می‌کند که البته آخرین‌بار آن در سال‌96 رخ داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، قانون 13‌بندی تسهیل ازدواج یکی از قوانینی است که با اجرای آن می‌توان تا حدود زیادی شرایط را برای ازدواج جوانان فراهم کرد آن هم درست در روزهایی که مسوولان زنگ خطر تجردگرایی را به صدا درآورده‌اند.قانون تسهیل ازدواج در سال‌84‌ تصویب شد و بنا بود بعد از 6‌ماه آیین‌نامه‌های مربوط به آن به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود، این اتفاق اما هرگز نیفتاد.

حالا بیش از 14سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج می‌گذرد. قانونی 13بندی که در آن به توانمندسازی جوانان بر تشکیل خانواده تأکید شده است. قانونی که در آن از صندوق اندوخته ازدواج جوانان، تأمین مسکن موقت، پرداخت وام قرض‌الحسنه و مهم‌تر از همه آموزش‌های فرهنگی در بندها و ماده‌های قانون گفته شده است. اما با وجود اینکه روز‌به‌روز شرایط اقتصادی برای جوانان ما سخت‌تر می‌شود؛ این قانون تاکنون اجرایی نشده و پشت درهای بسته مانده است.

سرانجام روز گذشته آقای نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از طرح شکایتی از دولت به‌دلیل استنکاف اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان خبر داد و گفت: به واسطه ماده‌234 آیین‌نامه پرونده‌ای تنظیم شده و به دستگاه قضایی ارسال شده است.ظاهراً تاکنون حدود 2‌هفته از ارسال این شکایت به قوه‌قضاییه می‌گذرد، اما هنوز هیچ عکس‌العمل و بازخوردی از جانب دولت به واسطه این طرح شکایت منتشر نشده است. خانواده مهم‌ترین کانونی است که در هر جامعه شکل می‌گیرد.

طبیعتاً اگر خانواده‌های منسجم در جامعه تشکیل شود، می‌توانیم بسیاری از آسیب‌هایی را که امروز جوامع بشری را تهدید می‌کند، برطرف کنیم. ضمناً می‌توانیم از فرصت‌های موجود در جهت پیشرفت و ارتقای اجتماع استفاده کنیم. به همین دلیل در هر جامعه‌ای به موضوع ازدواج و تسهیل توجه می‌شود. در کشور ما نیز قانون تسهیل ازدواج تصویب شده که سعی این قانون بر این است که موانع ازدواج جوانان را برطرف کند. این قانون دستگاه‌هایی را مکلّف کرده که یک سری وظایف قانونی را انجام دهند که در صورت تحقق آن‌ها، سن ازدواج کاهش می‌یابد.

رهبر معظم انقلاب در سلسله جلسات آسیب‌های اجتماعی در بهمن‌ماه‌۱۳۹۷، با گله‌مندی از عدم اجرایی شدن «قانون تسهیل ازدواج» مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۴ صحبت به میان آوردند.صندوق اندوخته ازدواج جوانان که قرار بود با گذشت سه‌ماه از تصویب این قانون از سوی دولت،‌ ایجاد شود هنوز با گذشت 14‌سال از تصویب این قانون شکل نگرفته است. براساس این ماده قانونی، صندوق اندوخته ازدواج جوانان در حوزه اشتغال، مسکن و برخی هزینه‌های حوزه ازدواج جوانان را یاری می‌رساند.

طبق قانون تسهیل ازدواج باید برای توانمندسازی زوجین و کمک به امر ازدواج، صندوقی تحت عنوان اندوخته ازدواج جوانان تأسیس می‌شد تا به زوج‌های واجدالشرایط وام ودیعه مسکن برای اجاره‌کردن خانه پرداخت کند. طبق این مصوبه اگر یکی از زوجین نتوانسته باشد جایی مشغول به‌کار شود، حداکثر برای دو سال بعد از ازدواج می‌تواند مبلغی را برای کمک‌هزینه زندگی به‌عنوان قرض‌الحسنه دریافت کند.

به‌طوری که حتی در نخستین سال در بودجه سال‌85 برای این صندوق حدود 320‌میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد. پس از حدود 2‌سال از تصویب قانون، هیات وزیران و شورای‌عالی اداری در قالب مصوبه‌ای ادغام این صندوق و تشکیل صندوق جدیدی به‌نام «مهر امام رضا ؟ع؟» را تصویب کردند و در واقع پشتوانه مالی این صندوق از بین رفت و این طرح همچنان در انزوا باقی ماند.

وام ودیعه مسکندر یکی از بندهای این قانون به روش‌های نوین ساخت مسکن، تاکید شده و بر طبق آن دولت مکلف شد، علاوه بر بهره‌مندی از تسهیلات متداول و رایج فعلی (انبوه‌سازی و اجاره به شرط تملیک) از طریق نهادهای عمومی مانند شهرداری و اوقاف و امور خیریه و با بهره‌گیری از همکاری و امکانات وزارت مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استفاده از زمین‌های دولتی یا زمین‌های اهدایی خیرین، واحدهای ساختمانی به‌عنوان «مسکن موقت» احداث کرده و آن‌ها را در اختیار زوج‌های جوان با اجاره مناسب قرار دهد. مدت استفاده هر زوج متقاضی از این واحدها حداکثر سه سال است.

پیش از این آقای محمد‌مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره عدم اجرای این ماده قانون گفته است: مسکن موقت طرحی بود که به‌دلیل مشکلات صورت‌گرفته تبدیل به «مسکن مهر» شد. وزارت مسکن مسؤولیت این طرح را برعهده دارد ولی نه تنها این طرح اجرا نشده بلکه حتی مورد تخریب هم قرار گرفته است.

این نخستین‌باری نیست که مجلس شورای اسلامی علیه دولت به‌دلیل اجرا نکردن این مصوبه شکایت کرده است. چرا این قانون اجرا نمی‌شود؟یکی از دلایلی که این طرح اجرا نمی‌شود جریان‌های بیرونی است که این موضوع را تنها به‌عنوان یک جریان فرهنگی می‌بینند در حالی که چنین نیست. به هر حال دستگاه‌ها باید کار کنند و با این فرهنگ که سالیان سال در جامعه ما تزریق شده (که زندگی بی‌فرزند، آرام‌تر است یا فرزند کمتر، زندگی بهتر و ...) مقابله کنند. یک تهاجم جدی در این موضوع اتفاق افتاده است به‌طوری که در سال‌های اخیر افرادی مرتبط با جریان‌هایی دستگیر شدند که روی این موضوع سرمایه‌گذاری می‌کردند، آمارهای جعلی می‌ساختند و جامعه را نسبت به این موضوع کرخت می‌کردند.

به‌طوری که مدتی پیش پژمانفر اعلام کرد دستگاه‌های امنیتی اعلام کرده‌اند که بعضی جریان‌ها کارشان همین بود که با سازمان‌های آماری ارتباط برقرار کنند، آمارهای جعلی ارائه دهند و آرامش کاذبی در مسوولان ایجاد کنند. به نظر می‌رسد مدت‌هاست مسوولان هم تحت تأثیر این فضا قرار گرفته‌اند و این را به‌عنوان یک ضرورت حس نمی‌کنند. چرا‌که بالا رفتن سن ازدواج و سخت‌تر شدن شرایط ازدواج روز‌به‌روز بستر جامعه را برای شیوع آسیب‌های اجتماعی فراهم‌تر می‌کند.

اکنون پس از گذشت 14‌سال از عدم اجرای بندهای این قانون آقای سینا کلهر معاون پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است: ازدواج جوانان ایرانی در حال احتضار است چرا‌که ۱۳ تا ۱۴‌میلیون مجرد در کشور وجود دارد و فقط ۲۰‌درصد جوانان برای ازدواج اقدام می‌کنند.

کلهر، با اشاره به قانون تسهیل ازدواج جوانان گفته است: قانونی را نوشته‌اند که قصد اجرایش را نداشته‌اند! این قانون منابع مالی‌اش مشخص نیست و متولی خاصی هم ندارد؛ دو شرط ضروری برای هر قانون منبع مالی و ضمانت اجراست؛ اتفاقاً بعد از تصویب قانون تسهیل ازدواج، «مسکن مهر» و «صندوق مهر امام رضا ؟ع؟» راه‌اندازی شد؛ اکنون باید مبتنی بر این تجارب، یک قانون کارآمد و عملیاتی تدوین کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو