نگرانی های دوران بارداری، سه ماهه سوم چیست؟

منبع: نی نی بان

122

1398/3/21

23:38


برای بسیاری از افراد، سه ماهه سوم بارداری می تواند یک زمان مضر باشد. شما در خانه و در استراحت کامل هستید و برای ملاقات با کودک خود هیجان زده هستید. همچنین در تلاش برای حفظ سلامت و آماده سازی برای عضو جدید خانواده خود هستید.
در اینجا لیستی از نگرانی های اصلی شما در مورد سه ماهه سوم بارداری، به علاوه راهنمایی هایی برای کمک به شما در انجام آن با خیال راحت و راحتی تا روز زایمان، ارائه شده است.

آیا می توان در دوران بارداری سفر کرد؟
اگر باردار هستید مسافرت باعث ایجاد اضطراب می شود. شما در معرض خطر بالایی از مشکلات پزشکی هستید، از جمله:
- به دلیل نشستن طولانی مدت، امکان لخته شدن خون افزایش می یابد
- قرار گرفتن در معرض عفونت
- سقط جنین غیر منتظره یا عوارض بارداری
در صورت امکان، از سفرهای طولانی مدت و پرواز با هواپیما اجتناب کنید. اگر مجبور به سفر هستید، پاها را بکشید و حداقل هر یک یا دو ساعت یکبار در اطراف آن راه بروید.
پزشک معمولا به شما اجازه می دهد تا هفته 32 بارداری تا هفته 34 بارداری با هواپیما سفر کنید، مگر اینکه در معرض خطر ابتلا به زایمان زودرس باشید. پس از آن زمان، اکثر خطوط هوایی ممکن است به شما اجازه پرواز را به علت امکان زایمان غیرمنتظره در هواپیما ندهند.
اگر مشکلات متداول در دوران بارداری دارید، از پرواز ممنوع می شوید.
اگر به مدت طولانی مجبور به سفر باشید، پزشک ممکن است یک دکتر دیگر را در آن منطقه به شما توصیه کرده و با او در ارتباط باشد. اطمینان حاصل کنید که یک نسخه از پرونده های پیش از زایمان را با خود ببرید.
برای سفر خارجی، با مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) برای واکسیناسیون توصیه شده یا داروهای پیشگیرانه برای منطقه ای که بازدید می کنید، مراجعه کنید.
از نوشیدن آب تصفیه نشده، شیر غیر پاستوریزه و گوشت یا سبزیجات آلوده اجتناب کنید.

اگر حرکت کودک متوقف شد چه کاری باید انجام داد؟
حرکت یک نشانه مهم است که جنین خوب عمل می کند. همانطور که بارداری شما پیشرفت می کند و جنین شما بزرگتر و بزرگتر می شود، نوع حرکت می تواند تغییر کند.
به جای حرکت کودک ممکن است دست و پای خود را به شکا برآمدگی روی شکم شما نشان دهد.
به این حرکات توجه کرده و اگر جنین شما به اندازه طبیعی حرکت نکند، حرکات آن را دنبال کنید. چیزی بخورید و سپس در سمت چپ خود دراز بکشید. تعداد حرکت های جنین را به مدت یک ساعت و حداقل 10 دقیقه در نظر بگیرید.
از شما ممکن است خواسته شود یک بار در روز به مدت یک ساعت و به طور منظم حرکات جنین را شمارش کنید. شما همیشه باید حداقل 10 حرکت را در یک ساعت احساس کنید.
اگر نه، با پزشک خود تماس بگیرید. راه های زیادی برای شمارش حرکات جنین وجود دارد. از پزشک خود بپرسید چگونه باید آن را شمارش کنید. اگر جنین حرکتی نداشته باشد، پزشک شما یک تست بدون استرس، یک آزمایش تنش انقباضی یا یک پروفایل بیوفیزیکی (BPP) برای بررسی آن تجویز می کند.

آیا کمربند ایمنی در دوران بارداری خطرناک است؟
هنگام استفاده از وسیله نقلیه موتوری، مخصوصا در صندلی جلو، باید از کمربند ایمنی استفاده کنید. مسافر بدون کمربند ایمنی در حین یک تصادف بزرگ اتومبیل خطرناک است، چه باردار بوده و چه نباشید.
کمربند را در زیر شکم خود قرار دهید تا در صورت تصادف از مادر و نوزاد محافظت کند. اگر دچار حادثه شوید، باید توسط پزشک خود ارزیابی و معاینه شوید.

آیا می توان به پشت خوابید؟
به طور کلی، زنان در سه ماهه سوم بارداری خود نباید به پشت بخوابند. هنگامی که به پشت می خوابید، سنگینی رحم می تواند جریان خون را به رحم و جنین کاهش دهد.
اکثر زنان در طول سه ماهه سوم راحت نیستند که به پشت بخوابند اکثر کارشناسان توصیه می کنند که در یک طرف خود بخوابید.
سمت چپ بهترین انتخاب است زیرا رحم به طور طبیعی در دوران بارداری به سمت راست می چرخد و سمت چپ آن را بیشتر به مرکز حرکت می دهد و جریان خون را بهبود می بخشد. بالش بین پاها یا بالش برای حمایت از پشت شما اغلب مفید است.
بالش مخروطی شکل در پشت نیز می تواند مفید باشد.

آیا باید کار خود را متوقف یا تغییر دهم؟
بارداری معمولا بیشتر شغل ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد. خطرات شغلی خاص شامل مواجه شدن طولانی مدت با رنگ های سرب، کار در یک محیط با تهویه ضعیف با گازهای مضر (مانند گازهای بیهوشی یا مواد شیمیایی فرار) و قرار گرفتن در معرض تابش غیر مستقیم است.
قبل از اینکه در مورد کار خود احساس نگرانی کنید، باید با استانداردهای OSHA (اداره ایمنی شغلی و مدیریت خطر) خود در مورد محل کار خود تماس بگیرید.
اگر شرایط در بارداری شما تغییر می کند و پزشک شما فکر می کند که شما باید کار خود را متوقف کنید، آنها باید مدارکی را ارائه می دهند.
ممکن است در حین بارداری مشاغل را تغییر دهید، اما ممکن است بخواهید قبل از اینکه باردار شوید نیز این کار را انجام دهید. کارفرمای فهیم ممکن است شما را مجبور به موقعیتی کند که شامل کمترین خطر است، اما کارفرمایان هیچگونه تعهدی برای انجام این کار ندارند.
برخی از شرایط زایمان مستلزم استراحت مطلق در دوران بارداری است، مانند زایمان زودرس، دهانه رحم ناقص، جفت سر راهی و پره اکلامپسی است. اگر شما هر کدام از این شرایط را داشته باشید، ممکن است پزشک شما فرم هایی را برای شما کامل کند تا بتوانید موقتا از کار خود استعفا دهید.
هیچ دلیل پزشکی برای ممنوع کردن کار تا زایمان وجود ندارد و اکثر مردم می توانند آن را انجام دهند. بعضی از کارفرمایان اجازه می دهند زمانی را قبل از تاریخ رسمی زایمان خود به استراحت بگذارند.
اکثر کارفرمایان پس از زایمان واژینال و هشت هفته پس از زایمان سزارین اجازه مرخصی می دهند. اگر زمان بیشتری را می خواهید، ممکن است مجبور باشید از مرخصی سالیانه استفاده کرده یا بدون پرداخت هزینه کار کنید.

آیا باید از بانک خون بند ناف استفاده کنم؟
در سال های اخیر، چندین شرکت تجاری اعلام کرده اند که خدماتی که باندهای خون بند ناف را پس از تولد برای استفاده بالقوه توسط کودک و یا سایر اعضای خانواده، منتشر می کنند. این برای یک بیماری که ممکن است مستلزم پیوند سلول های بنیادی باشد استفاده می شود.

هزینۀ قابل توجهی برای پردازش و ذخیره شدن این خون وجود دارد؟
کالج آمریکایی زنان و زایمان می گوید این یک سرمایه گذاری احتمالی است که نمی تواند با اطلاعات علمی پشتیبانی شود. در حال حاضر نمی دانیم که چه اتفاقی می افتد پس از ذخیره سازی درازمدت و یا اگر مقدار خون ذخیره شده برای درمان به اندازه کافی باشد.
همچنین برآورد شده است که احتمال نیاز یک فرد به پیوند سلول های بنیادی بسیار نادر است (بین 1 در 1000 و 1 در 200000 تا 18 سالگی) و این شرکت های سودآور ممکن است با ترس از عموم مردم بازی کنند.
اما در برخی خانواده های کمیاب که برخی از کم خونی ارثی وجود دارد، ممکن است به سلول های بنیادی تازه از خون بند ناف برای یک خواهر و برادر نوزاد مهم باشد. این نیاز به پیشبرد خاص دارد.
اگر یک خانواده یک مجموعه خاص از شرایط پزشکی را داشته باشد که تمایل به گذراندن آنها را داشته باشد، ممکن است مجموعه خون بند ناف مفید باشد. همچنین ممکن است در آینده از خون بند ناف استفاده شود که البته هنوز در دسترس نیست.

آیا می توان در دوران بارداری اشعه X را دریافت کرد؟
اشعه ایکس در حالت آرام و با محافظ مناسب سرب بر روی شکم در دوران بارداری کاملا بی خطر است.
بسیاری از شرایط جدی در طول بارداری می توانند در طول بارداری رشد یا تشدید کنند، اگر از اشعه X برای تشخیص بیماری هایی مانند پنومونی، سل یا استخوان شکسته استفاده نشود.
گاهی اوقات پرتوهای لگن و نوزاد ممکن است حتی برای تعیین اینکه آیا کودک با خیال راحت می تواند تحویل داده شود (مثلا اگر کودک در موقعیت شانه باشد لازم است
به یاد داشته باشید، بعضی از نوزادان بلافاصله بعد از زایمان به چندین اشعه X نیاز دارند تا سلامت خود را ارزیابی کنند. استفاده دقیق از اشعه X کودک در داخل یا خارج رحم در بسیاری از شرایط قابل توجیه است.

در دوران بارداری می توان بیهوشی اپیدورال انجام داد؟
بیهوشی اپیدورال یک گزینه عالی برای مدیریت درد است. اما معمولا برای زایمان در خانه در دسترس نیست.
مدیریت درد در این تنظیمات ممکن است شامل تکنیک های Lamaze، تمرکز حساس، هیپنوتیزم، یا مواد آرام بخش باشد.
اگر مدیریت درد برای شما مهم است، زایمان در بیمارستان به شما امکان دسترسی به بی حسی اپیدورال می دهد.
اغلب پزشکان ترجیه می دهند از بیهوشی اپیدورال استفاده کنند. بعضی از پزشکان بیهوشی اپیدورال را تا زمانی که حداقل 4 سانتیمتر دهانه رحم باز نشده باشد انجام نمی دهند.
با توجه به خواسته های شما و ترجیحات اپیدورال پزشک شما به عنوان روشی که برای شما استفاده می شودبا دکتر خود صحبت کنید. عوارض بیهوشی اپیدورال نادر است، اما شامل سردرد، خونریزی و عفونت می شود.
پس از اپیدورال، مشکلات پشت وجود دارد. ممکن است مادر پس از یک اپیدورال فلج شود.
اختلاف نظر در مورد این است که آیا بیهوشی اپیدورال خوب است یا خیر وجود دارد. اما این نوع کنترل درد از طریق جریان خون به نوزاد منتقل نمی شود. انواع دیگر داروهای ضد درد از جریان خون عبور می کنند و ممکن است در هنگام تولد کودکتان خواب آلود باشد.

آیا باید حتما شیردهی داشت؟
در سه ماهه سوم بارداری، زمانی مناسب برای بررسی این است که آیا می خواهید شیر مادر را تغذیه کنید
پزشکان به طور کلی توصیه می کنند که نوزاد خود را برای سال اول زندگی با شیر مادر تغذیه کنید.
زنان با اچ آی وی، سل فعال و برخی از اشکال هپاتیت، از موارد استثنائی هستند. اگر دچار نگرانی در مورد تغذیه با شیر مادر هستید با پزشک خود صحبت کنید.
تغذیه شیر مادر دارای مزایایی برای مادران نیز است:
- رحم و معده سریعتر به اندازه قبل از بارداری بر می گردند
- سریعتر به وزن پیش از بارداری بازمی گردید
- هیچ بطری شیشه شیر برای شستن یا حمل ندارید
- هیچ پولی صرف شیر خشک نمی شود
- کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان تخمدان
- احتمال بارداری در آن زمان کاهش می یابد (تغذیه با شیر مادر باعث کاهش تخمک گذاری می شود)
- کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان
تغذیه شیر مادر همچنین برای کودک شما مفید است، از جمله:
- ایمونوگلوبولین ها که از بیماری و عفونت جلوگیری می کنند
- خطر ابتلا به آلرژی را کاهش می دهد
- آسان برای هضم
- کاهش خطر ابتلا به اسهال و یبوست
- کودک همیشه در دمای مناسب است
- کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت در زندگی
- ارتباط عاطفی با مادر
اگر چه تغذیه با شیر مادر دارای مزایای زیادی است، اما هنوز هم انتخابی است. اگر شما نتوانستید یا ترجیح میدهید که شیر مادر ندهید، تغذیه نوزاد با شیر خشک هم گزینه مناسبی است.

آیا می توان قبل از زایمان بیمارستان را دید
با بخش زنان و زایمان در بیمارستان خود تماس بگیرید. اکثر بیمارستان ها اجازه بازدید از امکانات را خواهند داد.

هنگام زایمان چه ارگان هایی را باید مطلع کرد؟
علاوه بر فراخوانی پزشک متخصص، باید با شرکت بیمه درمانی خود نیز تماس بگیرید. هر شرکت بیمه قوانین خاص خود را دارد. با شرکت بیمه خود در اوایل بارداری در مورد تنظیمات آنها صحبت کنید.
اکثر آنها اجازه می دهد ظرف 24 ساعت پس از پذیرش به آن ها اطلاع دهید. با نماینده شرکت بیمه درمانی خود برای بررسی نیازهای خود صحبت کنید. بسیاری از امکانات تولد شرکت های بیمه را به شما اطلاع می دهد.

چه مدت می توان در بیمارستان ماند؟
شما، دکتر شما و شرکت بیمه درمانی شما تصمیم می گیرید که چه مقدار زمان برای شما بهترین است. اگر یک دلیل پزشکی برای ماندن شما در بیمارستان باقی بماند، بیمه درمانی شما باید آن را بپذیرد.
بسیاری از شرکت های بیمه زنان را تشویق می کنند که 24 ساعت بعد از زایمان از بیمارستان خارج شوند. برای برخی از زنان این ایمن و مناسب است. اما این برای همه مناسب نیست
اگر پزشک شما احساس کند که شما باید در بیمارستان به مدت بیشتری بمانید، مرکز مراقبت های بهداشتی به شما کمک خواهد کرد تا زمان بیشتری را به مذاکره با بیمه بپردازید.
اکثر شرکت های بیمه درمانی هزینۀ یک اتاق خصوصی را به صورت نیم بها می گیرند. با بیمارستان خود چک کنید که آیا می توانید به یک اتاق خصوصی ارتقا دهید و تفاوت هزینه چیست

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو