روان پریشی چیست؟ و این اختلال چطور درمان می شود؟

روان پریشی چیست؟ و این اختلال چطور درمان می شود؟


منبع: آرگا

170

1398/9/28

00:30


نوعی دیگر از اختلالات روانی در افراد روان پریشی است افرادی که دچار این اختلال هستند رابطه خود را با دنیای واقعی قطع می کنند و تنها در تخیلات و توهمات خود زندگی می کنند. این اختلال دارای ریشه های گوناگونی است و نشانه های مختلفی نیز دارد که در این مطلب با آن آشنا می شوید.

افرادی که اختلال روان پریشی دارند از ادراکاتی نادرست برخوردار هستند این تجربه حسی در افراد به دلیل نبود محرک های واقعی در زندگی فرد ایجاد می شود یک مثال ساده در رابطه با این افراد فردی است که توهم شنیداری دارد این فرد در واقع به دلیل فقدان شنیداری در دنیای واقعی دچار توهم شنیدن و یا صدا زدن می شود. افکاری که در این افراد وجود دارد متضاد با واقعیت است و اغلب در این افراد جمع گریزی دیده می شود انگیزه ای که برای ادامه زندگی در روان پریشان وجود دارد موجب می شود تا در اوج ناامیدی به خود و حتی دیگران صدمه بزنند. این اختلال نیز مانند هر اختلال دیگری دارای علائم و نشانه هایی است و همچنین ریشه در عوامل متعددی دارد برخی از افراد تصور می کنند که این اختلال غیر قابل درمان است زیرا فرد به لحاظ روانی مشکل دارد اما تحت نظر بودن این افراد می تواندبه روند بهبود آن ها کمک شایانی کند.

اختلال روان پریشی چیست؟

افرادی که دچار توهمات و هذیان هستند افراد روان پریش اند مرز میان واقعیت و رویا در این افراد دیده نمی شود و اغلب می توان نشانه هایی از ناامید و مرگر را در آن ها دید این اختلال در این دسته از افراد دارای نشانه هایی است که شامل این موارد می باشد: کم خوابی، توهم، اختلال در تمرکز، خودکشی، افسردگی های مزمن و شدید، اضطراب، اختلال در بیان و حرف زدن، انزوا، شکاک بودن و هذیان گفتن هر یک از این نشانه ها ممکن است در افراد روان پریش دیده شود که بهتر است در صورت مشاهده اینگونه از علائم در فرد به روان پزشک مراجعه کنید و هر چه سریع تر فرد را تحت درمان قرار دهید.

درمان افراد روان پریش

هذیان که یکی از شایع ترین نشانه ها در افراد مبتلا به اختلال روان پریشی است خطای ادارکی و احساسی در این افراد است باورهای اشتباهی که درباره واقعیت در این افراد وجود دارد در واقع همان هذیان است. نشانه های هذیان گویی در این افراد شامل این موارد است: اغراق کردن در واقعیت، خطای طبیعی، توهم و پارانویا به عنوان مثال این دسته از افراد در هذیان گویی تصور می کنند که شخصی قصد جان آن ها را دارد و مدام در حال تعقیب آن ها است.

ریشه یابی اختلال:

روان پریشی علت های مختلفی در افراد دارد اما نمی توان دلیل مشخص و قطعی را برای بروز اینگونه از اختلالات در فرد بیان کرد ممکن است این افراد در گذشته در معرض یک بیماری بوده اند که در زمان حال به دلیل پیگیری نشدن رشد بیشتری داشته و به شکل روان پریشانه در او نمود یافته است. برخی از افراد نیز به دلیل مصرف دخاینات توهم زا دچار توهم و هذیان می شوند که این علت ها علت های بیرونی برای ابتلا به این اختلال هستند. تحقیقات نشان می دهد که برخی از بیماری ها در فرد موجب ابتلا به این اختلال می شود بیماری هایی همچون سکته مغزی، صرع، آلزایمر، بیماری های مغزی، تورموهای مغزی و کیست، جنون، بیماری های ویروسی غیر قابل درمان همچون ایدز و … در این دسته جای دارند.

برخی از عوامل و علت ها نیز می تواند تشدید کننده و تحریک کننده اختلال روان پریشی در فرد باشند عوامل ژنتیکی تا حد زیادی می تواند در این افراد تاثیرگذار باشد همچنین وجود افراد مبتلا در خانواده می تواند بر این موضوع دامن بزند. با توجه به نشانه های اختلال شخصیت نمایشی می توان گفت افرادی که این نوع اختلال را دارند نیز از نشانه های شخصیت نمایشی برخوردار هستند.

آشنایی با اختلال روان پریشی

انواع اختلال:

اختلال روان پریشی دارای انواعی است که بر حسب نوع موقعیت فرد متفاوت است اختلال کوتاه مدت، اختلال ناشی از مصرف الکل، اختلال ارگانیک، اختلال روانی، اختلال دو قطبی و اختلال وهم نمونه هایی از این نوع اختلال روانی هستند که با آن ها بیشتر آشنا می شوید. در نوع کوتاه مدت از این اختلال فرد به دلیل از دست دادن یکی از عزیزان دچار اختلال می شود که فرد در اثر استرس دچار آن می شود. در مصرف الکل فرد به دلیل مصرف مواد توهم زا دچار این اختلال می گردد، در نوع ارگانیگک به دلیل بیماری های خاص، در اختلال دو قطبی به دلیل نداشتن تعادل رفتاری و در اختلال وهم به دلیل اسکیزوفرنی فرد دچار روان پریشی می شود. آنچه باید درباره بیماری اسکیزوفرنی بدانید این است که این افراد دارای توهمات و دوستان خیالی هستند.

نحوه تشخیص:

برای تشخیص این اختلال باید به سراغ معیارهای روانی رفت با پرسش و پاسخ هایی که در مراکز روان درمانی از این افراد صورت می گیرد و ارزیابی که از آن ها به عمل می آید متوجه این اختلال در فرد خواهند شد. برخی از آزمایش های پزشکی نیز نشان دهنده این بیماری هستند آزمایشاتی که برای این گروه از افراد صورت می گیرد با استفاده اشعه ایکس صورت خواهد گرفت. تشخیص اختلال روان پریشی در کودکان و بزرگسالان دارای تفاوت هایی است در کودکان مهم ترین نشانه ای که وجود دارد داشتن دوست خیالی است که برخی والدین را نگران کرده است.

نشانه های فرد روان پریش

راه های درمانی:

برای درمان این بیماری باید از شیوه های داور درمانی و روان درمانی استفاده کرد که در زیر به راهکارهای درمانی این اختلال اشاره خواهد شد اما بیماران و اطرافیان باید بدانند که اگر این اختلال در زمان مناسب درمان نشود فرد را با مشکلات متعددی همراه می کند بنابراین افراد بیمار باید تحت درمان سریع قرار بگیرند.

۱- استفاده از آرام بخش:

در برخی از موارد روان پریشی در فرد به شکلی حاد دیده می شود و می تواند برای او مشکلات زیادی را ایجاد کند برخی از این افراد ممکن است به خودشان و دیگران آسیب وارد کنند بنابراین استفاده از داروهای آرام بخش می تواند تا حدی این افراد را آرام کند و آن ها را از حالت جنون خارج نماید و این شیوه درمانی آرم بخش فوری است که فرد در سریع ترین زمان کنترل می شود.

روان پریش بودن چه علتی دارد

۲- دارو درمانی:

مصرف داروهای ضد روان پریشی تاثیرات زیادی برای این افراد دارد دارو درمانی باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد و فرد باید یک دوره درمانی کامل را تحت نظر پزشک باشد و دارو مصرف کند.

۳- روان درمانی:

روان درمانی یا درمان رفتاری شناختی شیوه دیگری است که برای درمان این اختلال می توان از آن استفاده کرد در این شیوه فرد با جلسات مشاور ریکاوری می شود ور به مرور زمان این اختلال و نشانه های رفتاری آن در فرد کاهش می یابد. آنچه باید درباره این اختلال و افسردگی سایکوتیک بدانید این است این دو اختلال با یکدیگر تفاوت هایی دارند اما در هر دو فرد دچار توهم می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو