حجت الاسلام والمسلمین روحانی در افتتاحیه اجلاس سران کوآلالامپور۲۰۱۹، با اشاره به بحران‌های متعدد در منطقه خاورمیانه، به خصوص در یمن، افغانستان، سوریه، لیبی و لبنان که از مصادیق بارز سیاست‌های غیر مسئولانه و تفرقه‌افکنانه هستند، گفت: برای حل مشکلات درون جهان اسلام معتقدیم باید بسترهای لازم برای گفت‌وگو و تعامل از طریق رواداری نسبت به اندیشه‌های مختلف اسلامی، و احترام به حاکمیت‌های ملی فراهم گردد.

روحانی افزود: اینجانب به سهم خود ابتکار «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی» و نیز طرح «صلح هرمز» را در اجلاس‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه نموده ام که هر دو بر محور گفت‌وگو و تعامل قرار دارند: گفت‌وگوهای داخلی، گفت‌وگو با همسایگان، با کشورهای منطقه و با همه جهانیان. اصرار به صلح و دوستی و پرهیز از خصومت و دشمنی، نشانه ایمان ما به آموزه‌های متعالی اسلام رحمانی است و تحقق آن را وعده الهی می‌دانیم.

وی سپس طرح‌های اجرایی را خطاب به سران کشورهای اسلامی حاضر در اجلاس مطرح کرد و گفت:  ۱. تأسیس «صندوق مشترک نشست کوالالامپور برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشورهای اسلامی» به منظور ورود قوی به زنجیره ارزش‌های جهانی؛۲. تاسیس «مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی» و « امنیت سایبری» برای پیش‌گامی در فناوری‌های میان‌رشته‌ای اطلاعاتی و ارتباطی؛ ۳. تاسیس «بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» و همکاری و تبادل تجربیات در زمینه رمزارزها؛