آکاایران: محاسبات مختلف بروی اعداد در جداول Word

در مجموعه‌ی نرم‌افزاری آفیس، نرم‌افزار Microsoft Word به عنوان نرم‌افزاری جهت پردازش متون شناخته می‌شود. اما جالب است بدانید شما می‌توانید محاسبات ریاضی خود را نیز بر روی جداولی که در Word تهیه می‌کنید به طور خودکار انجام دهید. این قابلیت شما را از اجرای نرم‌افزار Excel جهت انجام محاسبات بر روی اعداد بی‌نیاز می‌کند. در این ترفند به معرفی دو راه مختلف جهت انجام محاسبات بر روی اعداد در جداول Word خواهیم پرداخت.

راه اول: استفاده از قابلیت Formula

پس از ترسیم جدول و وارد نمودن داده‌های عددی، فرض می‌کنیم که قصد داریم نتیجه‌ی محاسبات بر روی اعداد هر ستون را در ردیف آخر هر ستون نمایش دهیم. در نتیجه یک ردیف در انتها به صورت خالی اضافه می‌کنیم تا نتایج به صورت خودکار در این ردیف نمایش داده شوند.

می‌شود.

اکنون بر روی سلول خالی ستون مورد نظر کلیک کنید. سپس از تب Layout بر روی Formula کلیک کنید.

شناخته

متون

در کادر بازشده، فرمول جمع اعداد ستون‌های بالایی قرار دارد:

=SUM(ABOVE)

شما می‌توانید این فرمول را بسته به نیاز خود تغییر دهید.

امکان انتخاب فرمول‌ها از قسمت Paste function وجود دارد. همچنین می‌توانید فرمت و قالب عددی را نیز از قسمت Number format تعیین نمایید.

پردازش

در نهایت بر روی OK کنید تا محاسبه انجام شود و نتیجه درون سلول نمایان گردد.

جهت

در این روش (ترفندستان) اگر بخواهید سلول‌های خاصی را مورد محاسبه‌ی ریاضی دهید کافی‌ است بعد از فرمول مورد نظر نام سلول‌ها را قید کنید. نام ستون‌ها در این روش همانند اکسل به ترتیب حروف انگلیسی A تا Z می باشد، با این تفاوت که نام آن‌ها نشان داده نمی‌‌شوند.

نرم‌افزاری

به عنوان مثال اگر بخواهید سلول‌های A1 و D1 را با هم جمع کرده و نتیجه را در سلول D6 نمایش دهید بایستی بدین صورت عمل کنید:

  1. روی سلول D6 کلیک کنید.
  2. از تب Layout روی Formula کلیک نمایید.
  3. در قسمت Formula به جای ABOVE عبارت A1,D1 را تایپ نموده و روی دکمه‌ی OK کلیک کنید.

عنوان

مشاهده می‌کنید که حاصل جمع A1 تا D1 در سلول D6 به نمایش در می‌آید.

به

نکته: جهت محاسبه‌ی محدوده‌ای خاص از سلول‌ها می‌توانید از Colon یا همان «:» استفاده کنید. به عنوان مثال از A1 تا D1 برابر خواهد بود با A1:D1.

نکته: در این روش اگر با با پیغام خطای Invalid Character Setting روبه‌رو شدید به تنظیمات زبان ویندوز رفته و تنظیمات قسمت Customize Format را طبق تصویر زیر تغییر دهید. سپس کادرها را با انتخاب گزینه OK ببندید.

Word

روش دوم: ایجاد صفحه‌‌ی کاری Excel در محیط Word

با این روش شما می‌توانید یک Worksheet اکسل را وارد محیط Word کرده و همانند محیط Excel با آن کار کنید و روی جداول محاسبات خود را انجام دهید.

ابتدا از تب Insert بر روی Table کلیک کرده و سپس گزینه‌ی Excel spreadsheet را انتخاب نمایید.

Microsoft

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید (ترفندستان) یک Worksheet به محیط Word اضافه می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از فرمول‌های اکسل محاسبات لازم روی مقادیر واردشده را انجام دهید.
به عنوان مثال ما اعدادی را درون سلول‌ها تایپ کرده‌ایم و می‌خواهیم با استفاده از تابع SUM این اعداد را در سلول E9 نمایش دهیم.

نرم‌افزار

روی سلول E9 کلیک کرده و عمل‌گر = را درون آن تایپ کنید. سپس عبارت sum را تایپ نمایید. مشاهده می‌کنید که فرمول‌هایی که عبارت sum در آن‌ها وجود دارد نمایش داده می‌شوند. روی sum کلیک کنید.

آفیس،

اکنون محدوده‌ای را که می‌خواهید جمع ببندید را انتخاب کنید و دکمه‌ی Enter را فشار دهید.

نرم‌افزاری

خواهید دید که عملیات جمع بر روی سلول‌های انتخابی انجام شده و نتیجه نمایش داده می‌شود.

منبع :

محاسبات مختلف بروی اعداد در جداول Word