آکاایران: بیوگرافی حامد کلاهداری – Hamed Kolahdari

آکاایران: بیوگرافی حامد کلاهداری

تولد : ۱۳۶۱

ملیت : ایرانی

پیشه : بازیگر، کارگردان

زمینه فعالیت : سینما و تلویزیون

سال های فعالیت : ۱۳۷۳ تا کنون

زندگی

حامد کلاهداری در سال ۱۳۶۱ در تهران متولد شد. وی فارغ التحصیل هنرستان فیلمسازی است. کلاهداری فعالیت هنری خود را با بازیگری آغاز کرد؛ او در سریال “پس از باران” در سال ۱۳۷۹ ایفای نقش کرد. کلاهداری از جمله بازیگرانی است که به کارگردانی پرداخت و اولین فیلم بلند خود به نام “شکلات داغ” را در سال ۱۳۸۸ ساخت. او پس از این فیلم تصمیم به ساخت فیلمی درباره حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ با عنوان “پایان نامه” گرفت. مجوز ساخت این فیلم از سوی معاونت سینمایی صادر و از سوی اداره کل ارزشیابی و نظارت اعلام شد. این فیلم به تهیه کنندگی مؤسسه فرهنگی هنری مرأت هنر با موضوع جنگ نرم در آبان ماه ۱۳۸۹ کلید خورد. در این فیلم حامد کلاهداری علاوه بر کارگردانی، وظیفه مجری طرح را نیز به عهده داشت و نویسندگی کار بر عهده هادی کلاهداری، برادرش بود. این فیلم در خردادماه ۱۳۹۰ اکران شد.

کلاهداری در خردادماه سال ۱۳۹۱ فیلم “فرار از کمپ” را ساخت که وارد شبکه نمایش خانگی شد. او در دیماه سال ۱۳۹۰ مجوز ساخت فیلمی با عنوان “دوازده” را گرفت؛ فیلمی که نام آن به “شاباش” تغییر کرد. کلاهداری درباره تفاوت “شاباش” با ساخته های قبلی اش گفت: «این فیلم با “پایان نامه” و “شکلات داغ” متفاوت است قصه اجتماعی با رگه های کمدی است. داستان فیلم با دقت نوشته شده و به شدت حساس است من هم سعی کردم با وسواس بیشتری فیلم را بسازم…»؛ مراحل فنی فیلم “شاباش” در آبان ماه ۱۳۹۲ به پایان رسید و فیلم یکماه بعد از آن آماده نمایش شد. حامد کلاهداری پس از آن مقدمه ساخت سریال “شبکه” که درباره تأسیس یک شبکه تلویزیونی با عوامل ایرانی در تاجیکستان بود را آغاز کرد.

آثار

کارگردان

-”شکلات داغ” محصول سال ۱۳۸۸

-”پایان نامه” محصول سال ۱۳۸۹

-”شاباش” محصول سال ۱۳۹۱

بازیگر

-”شاخ گاو” محصول سال ۱۳۷۴

-”تعطیلات تابستانی” محصول سال ۱۳۷۴

-”پشت دیوار شب” محصول سال ۱۳۷۶

-” افسانه پوپک طلایی” محصول سال ۱۳۷۷

-”پس از باران” محصول سال ۱۳۷۹

حواشی پیرامون تولید فیلم “پایان نامه”

از همان مراحل اولیه ساخت، فیلم “پایان نامه” با حواشی همراه بود. اخباری مربوط به بازی “لیلا اوتادی” در نقش ندا آقا سلطان که روابط عمومی پروژه سینمایی “پایان نامه” در واکنش به آن اعلام کرد: «نقش اوتادی هیچ ربطی به ندا آقا سلطان ندارد و گرچه بستر وقوع داستان فیلم چند ماه پس از انتخابات سال ۸۸ است؛ ولی اصولا این فیلم پلیسی- اجتماعی بوده و به این موضوع نمی پردازد» یا یادداشتی که تحت عنوان کناره گیری امیر آقایی از پروژه “پایان نامه” منتشر شد که علت آن بیشتر به تغییرات در نسخه نهایی فیلمنامه بود.

کلاهداری در واکنش به این یادداشت در گفت و گو با خبرگزاری فارس در ۲۳ آبان ماه ۱۳۸۹ اظهار داشت: «من واقعا از نامه ای که ایشان تحت عنوان کناره گیری از پروژه “پایان نامه” منتشر کردند تعجب می کنم به دلیل اینکه این حرکت بسایر غیرحرفه ای و عجیب بود، چرا که خود امیر آقایی اولین بازیگری بود که با وی قرار داد منقعد کردیم و اتفاقا این قرار داد نیز به اصرار خود وی امضاء شد… تغییرات بسیار جزئی و در راستای سیر منطقی داستان بود که خود امیر آقایی نیز در جریان ان قرار داشت و در نهایت ۱۰ روز قبل از شروع فیلمبرداری نسخه نهایی با همان تغییرات جزئی در راستای منطق داستان به همه بازیگران تحویل داده شد…»

پس از انصراف آقایی اخباری مبنی بر جریمه و یک سال ممنوع الکار شدن او منتشر شد. کلاهداری در ادامه حواشی پیرامون نسبت بین خودش با آقای علیرضا سجادپور، گفت: «هیچ نسبتی بین من و سجادپور نیست.»

“پایان نامه” در بیست ونهمین جشنواره فیلم فجر

فیلم “پایان نامه” در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم که در برج میلاد نمایش داده شد با عکس العملی نامتعارف از جانب تماشاگران روبه رو شد، عکس العملی که واکنش سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم را برانگیخت.

سید محمد حسینی در نشست بانوان حزب مؤتلفه سلامی در اسفند ماه ۱۳۸۹ با اشاره به بیست ونهمین جشنواره فجر گفت: «برخی کسانی که در برج میلاد برای تماشای فیلم های دهه فجر حضور پیدا کردند، پایبندی کافی نداشته و یا آن‏گونه که انتظار می رود، نیروهای علاقه مند به فرهنگ و سینما نیستند.»

وی با تأکید بر اینکه فیلم “پایان نامه” یک فیلم ارزشی و سیاسی است، تصریح کرد: «برخی تماشاگرنماها با طرح و برنامه قبلی در سالن نمایش فیلم حضور پیدا کرده و از همان ابتدا شروع به هو کردن می کردند که در واقع این نشان می دهد برخی افراد برای اعمال دیدگاه های شخصی خود در جشنواره حضور می یافتند… چنین افرادی در ایجاد اغتشاش و جنجال آفرینی ید طولایی دارند.»

حواشی در اکران فیلم “پایان نامه”

اکران فیلم “پایان نامه” با حمایت های گسترده و بلیت های نیم بها آغاز شد. از برنامه ریزی های دیگر برای اکران این فیلم به قرعه کشی میان مخاطبان و اهدای سکه بهار آزادی در پایان هر هفته اکران می توان اشاره کرد که با حضور عوامل فیلم صورت گرفت.

از حواشی اکران این فیلم این بود که درست در اولین روز اکران فیلم در حالیکه پیش فروش بلیت ها آغاز شده و برنامه اکران فیلم “پایان نامه” و “جرم” مسعود کیمیایی در سایت سینما آزادی و جدول اکران قرار گرفته و همچنین آنونس دو فیلم در حال پخش بود، سینما آزادی از نمایش این دو فیلم محروم شد. رضا سعیدی پور مدیر سینما آزادی درباره تصمیم شورای صنفی نمایش مبنی بر منع سینما آزادی از نمایش فیلم های سینمایی “جرم” و “پایان نامه” گفت: «دوستان در شورای صنفی نمایش معتقدند بنده در خصوص اکران آثار در سینما آزادی برخلاف آیین نامه در پنج سالن بیش از پنج فیلم را اکران کرده ام. از این رو برای تنبیه من، سینما آزادی را از اکران فیلم های “جرم” و “پایان نامه” منع کرده اند.»

اظهارات تأمل برانگیز کلاهداری پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

حامد کلاهداری، کارگردان فیلم “پایان نامه” بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، در گفتگو با خبرنگار سینمایی فارس در ۲۷ خردادماه ۱۳۹۲ درباره ویژگی های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم گفت: «به عقیده من در دوره اصلاحات بهترین وزرا را داشتیم امیدواریم در این دوره  شاهد مدیران یک سویه با نگاه های یک طرفه نباشیم. وزیر ارشاد از نخبگان سینما و فرهنگ بهره ببرد و هنرمندان را با یک سو نگری فراری ندهد.

متأسفانه باید بگویم بدترین دوره فرهنگ و هنر کشور را این دوره تجربه کردیم. وزیر باید فارغ از جناح بندی ها و سیاسی کاری ها عمل کند و از عملکردهای سلیقه ای پرهیز کند.»
وی درباره خصوصیات مدیران میانی در وزارت ارشاد گفت: «مدیران میانی باید دارای برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت باشند فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر با دیگر مدیریت ها متفاوت است و باید علاوه بر برنامه ریزی کوتاه مدت، برنامه ریزی بلند مدت هم داشته باشد. اگر مدیران از اهالی سینما باشند و دردمند این حوزه باشند می توانند موفق عمل کنند اما باید از جنا ح بندی ها و روابط و دوستی ها برحذر باشند.»

واکنش به اظهارات کلاهداری

صحبتهای کلاهداری انتقادات زیادی را برانگیخت. هانیه توسلی و هاتف علیمردانی در انتقاد از اظهارات کلاهداری متنی را در اختیار “بانی فیلم” قرار دادند: «هر چند بنا نداشتیم به رفتارها و بداخلاقی های چند ساله جنابعالی پاسخ دهیم اما با توجه به اظهارات اخیر جنابعالی که دوران فعالیت شمقدری را بدترین دوره فرهنگ و هنر کشور ارزیابی کرده اید بر آن شدیم تا مواردی را برای جنابعالی متذکر شویم.

در زمانی که بسیاری از اهل هنر به بهانه های واهی کنار گذاشته شدند جنابعالی بی هیچ سابقه ای در زمینه فیلمسازی تنها و تنها به واسطه نزدیکی به یک جریان فکری توانستید سه فیلم بلند سینمایی بسازید. آن روز که با بازیگرانی که حاضر نشدند در فیلم شما بازی کنند به بدترین نحو برخورد کردید تا آن ها ممنوع الکار شوند.

اگر طرز تفکر شما همانی ست که چند سال است پیشه نمودید، اگرچه با آن مخالفیم اما به عنوان یک عقیده، به آن احترام می گذاریم اما چرخش یک روزه شما بعد از انتخابات پرشور ۹۲ نامی جز فرصت طلبی ندارد. شاید شما فراموش کرده اید رفتارها و سخنانی که در چند سال اخیر انجام دادید اما این را بدانید تمام این ها در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت شده است. ما فراموش نخواهیم کرد کسانی را که با هر تلنگری خود را به سمتی انداخته اند که نفع شان در آن بود…»

عکس حامد کلاهداری

 فیلم شاخ گاو سریال پس از باران

بیوگرافی و عکس حامد کلاهداری

 فیلم های حامد کلاهداری

حامد کلاهداری کارگردان و بازیگر ایرانی

 همسر حامد کلاهداری

تصاویر حامد کلاهداری

زندگینامه حامد کلاهداری

عکس نشست خبری حامد کلاهداری

 بیوگرافی حامد کلاهداری

 

منبع :

بیوگرافی حامد کلاهداری