ادعای جدید آمریکا درباره حمله به آرامکو

منبع: برترین ها

81

1398/9/29

01:34


دولت آمریکا در گزارشی جدید که قرار است به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند مدعی شده حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی از شمال انجام شده است.

خبرگزاری فارس: در حالی که سازمان ملل متحد اخیراً گفته قادر به تأیید ادعاهای آمریکا و عربستان سعودی درباره نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی در ماه سپتامبر نیست واشنگتن بار دیگر در گزارشی ادعاهای خود علیه تهران در این زمینه را تکرار کرده است.

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» می‌گوید دولت آمریکا در گزارشی اولیه ادعا کرده تحلیل‌های انجام شده از لاشه‌ سلاح‌های مورد استفاده در حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی در روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریورماه) نشان می‌دهد که این حمله احتمالاً از سمت شمال صورت گرفته است.

ادعای جدید آمریکا درباره حمله به آرامکو

به نوشته رویترز، این یافته آمریکا در راستای ارزیابی‌های پیشین این کشور قرار دارد که مدعی شده بود ایران به صورت پشت‌پرده این حملات را انجام داده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی صبح ۲۳ شهریورماه اعلام کرد تأسیسات نفتی وابسته به شرکت «آرامکو» در استان‌های «بقیق» و «هجره خریص» هدف حملات پهپادی قرار گرفته است.

ساعاتی بعد «یحیی سریع»، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد یگان پهپادی این کشور با ۱۰ پهپاد تأسیسات نفت سعودی را هدف قرار داده است.

علی‌رغم این، آمریکا و عربستان سعودی ادعا کردند مستقیماً از ایران و توسط این کشور انجام شده است.

محققان سازمان ملل متحد روز ۲۰ آذرماه بعد از چند ماه تحقیقات درباره این حادثه در گزارشی تصریح کردند که این سازمان «قادر نیست مستقلاً تأیید کند که موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در آن حملات اصالتاً ایرانی بوده‌اند.»

با وجود این، آمریکا در گزارشی که قرار است به شورای امنیت ارائه شود ادعا کرده یکی از پهپادها قبل از اصابت به اهداف خود به مکانی که نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر از شمال غرب سایت مورد حمله فاصله داشته پرواز کرده است.

در این گزارش، با اشاره به موقعیت مکانی مربوط به یکی از تأسیسات مورد حمله آمده است: «این مسئله، در کنار این موضوع که حداکثر بُرد پرواز این پهپاد ۹۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود نشانه آن است که به احتمال زیاد حمله از شمال ابریق آغاز شده است.»

واشنگتن علاوه بر این مدعی شده میان پهپادهای مورد استفاده در این حمله و یک پهپاد ساخته و طراحی‌شده در ایران به نام «IRN-05 UAV» شباهت‌هایی یافته است.

در بخش دیگری از این گزارش، اذعان شده تحلیل‌های انجام شده بر روی لاشه این تسلیحات به طور قطع، مبداً این حملات را مشخص نمی‌کند.

در گزارش آمریکا آمده است: «در برهه زمانی فعلی، جامعه اطلاعاتی آمریکا از بازیابی سامانه‌های تسلیحاتی مورد استفاده در حملات ۱۴ سپتامبر علیه عربستان، به اطلاعاتی که به صورت قطعی مبدأ حمله را مشخص کند دست پیدا نکرده است.»

خبرگزاری رویترز که یکی از منابع رسانه‌های فعال در زمینه فضاسازی علیه ایران است در بخشی از این گزارش به نقل از یک منبع نوشته حمله به تأسیسات نفت سعودی از پایگاه نیروی هوایی اهواز که در ۶۵۰ کیلومتری شمال ابریق قرار دارد انجام شده است.

ایالات متحده آمریکا قرار است این گزارش را در یک جلسه پشت درهای بسته در شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند.

این گزارش حاوی چندین عکس از قطعات پهپاد است. واشنگتن مدعی شده که این قطعات «شباهت بسیار نزدیکی» با قطعاتی دارد که در سایر پهپادهای ایران مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو