بهترین طریقه دم کردن گل گاوزبانبهترین طریقه دم کردن گل گاوزبان

آکاایران: بهترین طریقه دم کردن گل گاوزبان

آکاایران: طبع گرم و تر گل گاوزبان مصرف این دمنوش را در فصل پاییز و فصول سرد مناسبتر می کند به خصوص برای کسانی که به هر دلیل دچار استرس های جسمی، فکری و عاطفی زیادی باشند. برای آشنایی با صحیح ترین روش دم کردن گل گاوزبان ادامه مطلب را بخوانید.
دمنوش گل گاو زبان از بهترین نوشیدنی های فصل زمستان است. مزاج گل گاوزبان گرم و تر است و گرمی آن به اعتدال نزدیک است. مخصوصا، رطوبت نوع تازه آن بیشتر است. خوراکی‌هایی که مزاج گرم و تر دارند برای بسیاری از مردم مفید هستند، عوارض ندارند و یا اینکه عوارض کمی دارند. مزاج انسان را از اعتدال دور نمی‌کنند و به همین جهت نیز این گیاه معروف است و استفاده زیادی دارد. در این  مطلب نحوه صحیح دم کردن گل گاوزبان و خواص دارویی آن را گردآوری کرده‌ایم.


نحوه دم کردن گل گاوزبان

گل گاوزبان را میتوان به روشهای مختلفی دم کرد که از هر روش میتوان به طور ویژه برای درمان یکسری از مشکلات و ناراحتی ها استفاده کرد.  برای دم کردن گل گاوزبان، از برگ و گلهای این گیاه استفاده میشود. گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگهای بنفش باشد. روشهای دم کردن گل گاوزبان به شرح زیر میباشد:

دم‌کردن گل گاوزبان و لیموعمانی برای 4 تا 6 نفر

مواد لازم   مقدار
گل گاوزبان 3 قاشق غذاخوری
لیموعمانی شکسته  1 عدد
عسل    2 قاشق مرباخوری در هر لیوان
آب جوش 4 لیوان
    
برای تهیه دمنوش گل گاوزبان و لیمو عمانی، ابتدا لیموعمانی ها را چند سوراخ بزنید و یا آنها را از وسط نصف کنید و به همراه گلهای خشک گل گاوزبان در قوری چینی بریزید و به ان آب جوش اضافه کنید.
اجازه دهید دمنوش روی حرارت ملایم 20 تا 30 دقیقه دم بکشد.
پس از آن، مقداری عسل یا نبات به آن اضافه نموده و میل کنید. توجه داشته باشید برای اینکه خواص عسل نیز حفظ شود صبر کنید تا دمنوش شما ولرم شود و سپس به آن عسل را اضافه نمایید.
                                        
                         

بهترین طریقه دم کردن گل گاوزبانبهترین طریقه دم کردن گل گاوزبان


دم کردن گل گاوزبان و سنبل الطیب برای 4 تا 6 نفر
مواد لازم مقدار
گل گاوزبان 2 قاشق غذاخوری
سنبل الطیب 1 قاشق غذاخوری
آب جوش  2 لیوان

                     
برای تهیه دمنوش گل گاوزبان و سنبل الطیب، بهتر است این دو گیاه را به نسبت 1 به 2 مخلوط کنید و ترکیب گیاهان را داخل قوری چینی بریزید. 
آب جوش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید بر روی حرارت ملایم  15 تا 30 دقیقه دم بکشد. مراقب باشید که دم نوش نباید در این مرحله بجوشد.
شما میتوانید این دمنوش را با عسل، خرما یا توت میل کنید.

دم کردن گل گاوزبان، بابونه، سنبل الطیب و گل شقایق

ترکیبی از گیاهان بالا را به میزان 2 قاشق غذاخوری در قوری چینی ریخته  وروی آن آب جوش بریزید و همانند روشهای قبل اجازه دهید بر روی حرارت ملایم دم بکشد. این دمنوش خاصیت فوق العاده برای درمان سرفه های خشک، سرفه های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم‌های خفیف دارد. دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی 2 تا 3 بار میل کنید.
 

بهترین طریقه دم کردن گل گاوزبانبهترین طریقه دم کردن گل گاوزبان


دمنوش گل گاوزبان را چه مقدار و چه زمانی بنوشیم؟

مقدار مناسب و استاندارد استفاده از گل گاوزبان برای افراد بزرگسال عبارت است از 5 گرم گل گاوبان خشک در حجم حدود 250 سی‌سی آب جوش، که باید آرام و ملایم تا حد رسیدن به 150 سی‌سی جوشانده و سپس با اندکی لیموعمانی یا آب‌لیموی تازه و تنها اندکی عسل یا نبات مصرف شود.
لازم است بدانید دمنوش مانده و سردشده گل گاوزبان، خاصیت چندانی ندارد و توصیه شده تا یکی دو ساعت بعد از دم کشیدن، حتما مصرف شود.


خواص گل گاوزبان


مهمترین خواص درمانی گل گاوزبان عبارت است از:

  • دمنوش گل گاوزبان برای تقویت قلب و اعصاب مفید است و خاصیت نشاط ااور دارد و رنگ چهره را باز و شاداب میکند.
  • مصرف گل گاوزبان غم و غصه، دلهره و حشت را ز بین میبرد و افسردگی را کاهش میدهد.
  • دم کرده گل گاوزبان برای درمان دردهای ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.
  • این گیاه دارویی پرخاصیت به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی میتواند از شدت بیماری سرطان پانکراس بکاهد.
    از خواص دمنوش گل گاوزبان همراه با عسل کمک به درمان تنگی نفس، آسم خفیف و سرفه‌های خشک است.
  • کمک به درمان بیماریهای سوداوی، وسواس و خفقان از خواص گل گاوزبان است.
  • جویدن برگ تازه گل گاوزبان برای التیام جوشهای چرکی دهان اطفال، برفک، سست بودن ریشه دندان و رفع عوارض ناشی از گرمی‌های دهان مفید است.


برای آشنایی بیشتر با خواص دارویی گل گاوزبان مطالعه مقالات زیر را پیشنهاد میکنیم.

آشنایی با گیاه دارویی گل گاوزبان
خواص عرق گل گاوزبان + طریقه مصرف عرق گل گاوزبان

 نکات احتیاطی در مورد مصرف دمنوش گل گاوزبان

  1. توجه داشته باشید، مصرف این گیاه به‌تنهایی در افرادی که فشارخون بالا دارند، می‌تواند به‌شدت مخاطره انگیز باشد. بنابراین این افراد بایستی آن را همراه با مصلح لیموعمانی مصرف کنند.
  2. مصرف بیش از ۵ روز مداوم گل گاوزبان، ممکن است باعث عادت شود؛ بنابراین پس از ۵ روز استفاده از آن در صورت نیاز، ۳ روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.
  3. مصرف دمنوش گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید، برای زنان حامله و شیرده مضر است.
  4. به طور کلی، مصرف روزی یک فنجان دمنوش گل گاوزبان برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند اما باید برای خرید گل‌ها و برگ‌هایی که از آنها برای دم کردن گل گاوزبان استفاده میشود، توجه لازم داشت و از مکان‌های معتبر، آن را تهیه نمود.



.

منبع : setare.com

بهترین طریقه دم کردن گل گاوزبان
4 (80%) 21 رای