آکاایران: بیوگرافی فرانک دارابونت + عکس

 

آکاایران: بیوگرافی فرانک دارابونت + عکس

 

فرانک دارابونت (به انگلیسی: Frank Darabont) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کنندهٔ آمریکایی است که ٣ بار برای جایزه اسکار و ١ بار برای جایزه گلدن گلوب نامزد شده است. او فیلم های رستگاری از شاوشنگ ، مسیر سبز و مه را کارگردانی کرده که هر سه آنها بر اساس داستان هایی از استیون کینگ ساخته شده اند. وی در سال ٢٠١٠ تهیه کنندگی و کارگردانی اولین قسمت از مجموعه تلویزیونی مردگان متحرک برای شبکه تلویزیونی ای‌ام‌سی (شبکه تلویزیونی) را بر عهده داشت.

زاده : ۲۸ ژانویهٔ ۱۹۵۹

اردوگاه پناهندگان مونتبلیر، فرانسه

ملیت : آمریکایی مجاری تبار

زمینه فعالیت : فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده

 

زندگی

در ۲۸ ژانویه سال ۱۹۵۹ در یک اردوگاه پناهندگان در مونتبلیر (Montbéliard)، فرانسه به دنیا آمد. خانوادهٔ او از مجارستان بعد از انقلاب ۱۹۵۶ میلادی فرار کرده بودند. در کودکی به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد.

 

فعالیت هنری

دارابونت در سن ٢٠ سالگی وارد حیطه فیلم سازی شد. یکی از اولین کارهایش، اقتباسی از داستان کوتاه زن در اتاق از استیون کینگ بود که به فهرست نیمه نهایی برای جایزه اسکار در سال ١٩٨٣ راه یافت. او اولین فیلم بلندش به نام رستگاری از شاوشنگ را نیز در سال ۱۹۹۴ بر اساس داستانی از کینگ ساخت که برای آن، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و شش جایزه دیگر در مراسم اسکار سال ١٩٩۵ گردید. بعد از یک وقفه ۵ ساله، دارابونت دومین فیلم بلند خود به نام مسیر سبز را که آن نیز بر اساس داستانی از استیون کینگ بود در سال ۱۹۹۹ ساخت. این فیلم، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلم نامه اقبتاسی شد.

 

فیلم بعدی دارابونت شکوه بود که با با بازی جیم کری در ۲۰۰۱ ساخته شد و علاوه بر نقد های نه چندان مطبوع منتقدان، در باجه فروش هم موفق ظاهر نشد و فقط توانست به اندازه نیمی از هزینه ساخت ٧٢ میلیون دلاری اش فروش داشته باشد. در ۲۰۰۷ فیلم مه را، اینبار بر اساس داستانی ترسناک از کینگ در ژانر وحشت ساخت. پروژه بعدی دارابونت فارنهایت ۴۵۱ بود که در ۲۰۰۸ عرضه شد.

 

فیلم‌شناسی

    زنده به گور (تلویزیونی)، (۱۹۹۰ میلادی)، کارگردان

    رستگاری از شاوشنک، (۱۹۹۴ میلادی)، نویسنده و کارگردان

    مسیر سبز، (۱۹۹۹ میلادی)، نویسنده، تهیه‌کننده

    شکوه، (۲۰۰۱ میلادی)، کارگردان و تهیه‌کننده

    مه، (۲۰۰۷ میلادی)، نویسنده و کارگردان

    فارنهایت ۴۵۱، (۲۰۰۸ میلادی)، نویسنده و کارگردان

    مردگان متحرک،(۲۰۱۰ میلادی)، نویسنده و کارگردان

    شهر جنایتکاران(۲۰۱۳ میلادی)، نویسنده و کارگردان

 

 the walking dead

 

 کارگردان مردگان متحرک

 

.

منبع :

بیوگرافی فرانک دارابونت عکس