آکاایران: بیوگرافی ریدلی اسکات – Ridley Scott

آکاایران: بیوگرافی ریدلی اسکات

سر ریدلی اسکات (به انگلیسی: Sir Ridley Scott) (زادهٔ ۳۰ نوامبر ۱۹۳۷) کارگردان فیلم، تهیه کننده انگلیسی است.

ساوث شیلدز، انگلستان

ملیت : انگلیسی

زمینه فعالیت : کارگردان فیلم، تهیه کننده

سال های فعالیت : ۱۹۶۵ تا کنون

همسر : فلیسیتی هیوود – سندی واتسون

فرزندان : جیک، لوک، جوردن

زندگی

سر ریدلی اسکات (Sir Ridley Scott) در ۳۰ نوامبر ۱۹۳۷ در “سوت شیلدز” (South Shields) در شمال غربی انگلستان به دنیا آمد. او پس از اینکه برای تحصیل به کالج سلطنتی هنر انگلستان رفت، در مجله RFK کالج مشغول و برای تأسیس مؤسسه فیلم کالج تلاش کرد. او در این دوران یک فیلم کوتاه سیاه و سفید با نام “پسر و دوچرخه” (Boy and Bicycle) را با پدر و برادر کوچکترش ساخت.

در سال ۱۹۶۳ او طراحی صحنه برنامه تلویزیونی “امشب” (Tonight) را برای BBC انجام داد. پس از فارغ التحصیلی او به عنوان یک طراح آماتور برای BBC مشغول به کار شد و طراحی صحنه برنامه های موفق این شبکه را بر عهده گرفت؛ تا اینکه در سال ۱۹۶۵ شروع به کارگردانی اپیزودهای تلویزیونی برای شبکه BBC کرد.

در سال ۱۹۶۸، ریدلی به همراه برادرش تونی اسکات کمپانی فیلم و آگهی بازرگانی با نام (Ridley Scott Associates (RSA را تآسیس کردند. همه ۵ عضو خانواده: ریدلی اسکات، برادرش تونی اسکات، پسرهایش جک و لوک و دخترش جردن برای RSA کار می کنند.

او در سال ۱۹۷۷ نخستین فیلم بلند خود را با نام “دوئل کنندگان” ساخت یعنی در سن ۴۰ سالگی وارد عرصه فیلمسازی شد. او با ساخت دومین اثر خود با نام “بیگانه” در سال ۱۹۷۹ جان تازه ای به ژانر علمی تخیلی داد؛ فیلمی که توسط کارگردانان دیگری چون “دیوید فینچر” و “جیمز کامرون” قسمتهای دیگری از آن ساخته شد؛ تا اینکه در سال ۲۰۱۲ خود اسکات به عنوان اثری دیگر از مجموعه بیگانه فیلم “پرومتئوس” را کارگردانی کرد؛ فیلمی که تا حدود زیادی از تئوری الحادی “فضانوردان دوران باستان” الهام گرفته بود. براساس این تئوری انسان یا توسط موجودات سیاره دیگری خلق شده یا با “کمک” آنها پا به این کره خاکی نهاده است. فیلمی که با طرح پرسشهایی حتی واکنش واتیکان را برانگیخت.

ریدلی اسکات در هالیوود به موضوعات خاص سیاسی، تاریخی، نظامی و امنیتی پرداخته است؛ از بازخوانی نوین جنگهای صلیبی در فیلم “قلمرو بهشت” و پرداختن به موضوع خاورمیانه در فیلم “یک مشت دورغ”، تا بازخوانی سینمایی تاریخ سیاسی رم به عنوان پشتوانه غرب جدید در فیلم “گلادیاتور” و اعاده حیثت از شکست نظامی امریکا با فیلم “سقوط شاهین سیاه”.

خانواده

جردن اسکات دختر ریدلی اسکات است، او عکاس، فیلمساز و بازیگر انگلیسی است. تونی اسکات از جمله کارگردانان مشهور سینما بود که در ژانر اکشن فعالیت می کرد. وی برادر کوچک ریدلی اسکات است و در نخستین فیلم او به نام “پسر و دوچرخه” که فیلمی کوتاه بود نیز در سن ۱۶ سالگی ایفای نقش کرد. تونی اسکات که سرطان مغز غیرقابل عمل داشت، در آگوست سال ۲۰۱۲ خود را از بالای یک پل در لس آنجلس پرت و خودکشی کرد. ریدلی اسکات با توقف فیلمبرداری پروژه سینمایی جدید خود از لندن به لس آنجلس بازگشت تا در کنار خانواده برادرش باشد.

نگاهی به کارنامه فیلمسازی

ریدلی اسکات در سال ۱۹۷۷ نخستین فیلم بلند خود یعنی “دوئل کنندگان” را ساخت. اسکات ۵ سال وقت صرف ساخت “دوئل کنندگان” کرد. او این فیلم را بر اساس رمان “دوئل” (Duell) نوشته “جوزف کنراد” ساخت. دوئل ماجرای افسران فرانسوی را در دوران جنگ های ناپلئون تعریف می کرد و پروژه ای تاریخی بود اما اسکات از پس آن بر آمد. با وجود آنکه “دوئل کنندگان” جایزه ویژه منتقدان جشنواره کن را دریافت کرد اما چندان مورد توجه منتقدان سایر کشورها قرار نگرفت.

“بیگانه” ایده ای تازه در سینمای هالیوود

اسکات در سال ۱۹۷۹ به یک افسانه علمی- تخیلی ترسناک و هیجان انگیز که ماجرایش در فضا رخ می داد پرداخت که “بیگانه” نام داشت و ایده تازه فیلم یعنی ترس از ناشناخته ها، تاثیر چشمگیری بر ژانر فیلم های ترسناک گذاشت و نسخه های دیگر نیز از روی آن ساخته شد. بیگانه با فروش بسیار خوبی روبه رو شد و هنرپیشه اول خود یعنی سیگورنی ویور (Sigourney weaver) را مبدل به یک ستاره کرد.

“بلید رانر” فیلمی با مضمون علمی – تخیلی

فیلم بعدی اسکات، “بلید رانر” (۱۹۸۲) نام داشت. اسکات در “بلید رانر” به لس انجلس سال ۲۰۱۹ رفت و یک ماجرای علمی – تخیلی را بر اساس داستان رباتهای انسان نما روایت کرد. “بلید رانر” بر اساس رمان مشهور “فیلیپ ک.دیک” (Philip K. Dick) ساخته شد. همچنین فیلم پرداختی هوشمندانه داشت و نیز از ساختاری خوب برخوردار بود.

داستانهای رویایی و پلیسی سوژه ای دیگر برای فیلمهای اسکات

اسکات در سال ۱۹۸۵ فیلم “افسانه” را ساخت؛ “افسانه” داستان رویایی و افسانه ای درباره آخرین تک شاخ، جنگلهای اسرارآمیز و اربابان تاریکی است. فیلم هزینه بسیاری در بر داشت اما تاکید بیش از حد اسکات بر روی جزئیات به کلیت فیلم صدمه وارد کرد و فیلم از سوی گیشه با شکست رو به رو شد.
اسکات در ادامه کاری خود در سال ۱۹۸۷ تغییر جهت چشمگیری داد و یک فیلم پلیسی هیجان انگیز به نام “کسی من را می پاید” (Someone to Watch Over Me) را ساخت. این فیلم از آن دست فیلم هایی بود که هالیوود همیشه بدان علاقه نشان داده است. بازی های تماشایی، ساختار خوب، گره افکنی و گره گشایی های مناسب، از جمله ویژگی های این فیلم بود.

“باران سیاه” تریلری جنایی – پلیسی

در سال ۱۹۸۲، اسکات باز هم به یک پروژه پر هزینه روی آورد؛ یک تریلر جنایی – پلیسی به نام “باران سیاه” ساخت. “باران سیاه” داستانش در نیویورک و ژاپن می گذشت و به فساد در تشکیلات پلیس می پرداخت. ماجرای فیلم درباره یک پلیس ماجراجوی نیویورکی است که درگیر باندهای مافیای ژاپنی (Yakuza) می شود. این فیلم از فیلم برداری خوب، طراحی، تولید قوی و فضاسازی قابل قبولی برخوردار بود.

“تلما و لوئیز” درامی ماجرایی

اسکات دهه نود را با فیلم پر سر و صدا و جنجال برانگیز “تلما و لوئیز” (۱۹۹۱) آغاز کرد. تلما و لوئیز درامی ماجرایی، جاده ای و فمنیستی بود. ماجرای فیلم به حصار دنیای مردانه در زندگی دو زن و حصار شکنی آن دو می پرداخت. فیلمبرداری زیبا، استفاده از مناطق بیابانی زیبای آمریکا در پس زمینه و نیز طنز تلخ و پایان دراماتیک فیلم از دیگر ویژگی های فیلم بود که در موفقیت آن اثر نقش داشت.

“۱۹۴۲- فتح بهشت” درباره کریستف کلمپ و کشف قاره امریکا

ریدلی اسکات در سال ۱۹۹۲ فیلم “۱۹۴۲- فتح بهشت” به مناسبت فرا رسیدن پانصدمین سالگرد کشف آمریکا توسط کریستف کلمب کارگردانی کرد. با وجود این که فیلم از کارگردانی قدرتمند اسکات بر خوردار بود اما داستان گویی فیلم ضعیف بود.

“گلادیاتور” فیلمی تاریخی

در سال ۲۰۰۰ اسکات فیلم بسیار موفق “گلادیاتور” را ساخت. گلادیاتور بسیار مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. ماجرای حماسی، اسطوره ای و دراماتیک فیلم و مقبولیت آن موجی از ساخت این گونه فیلم ها را به راه انداخت. نحوه تصویربرداری گلادیاتور به نوعی نوآورانه و هوشمندانه است که کمتر در ژانر تاریخی نظیرش دیده شده است. صحنه های خونین ۱۰ دقیقه اول فیلم به وضوح تحت تأثیر نبردهای فیلم “نجات سرباز رایان” ساخته استیون اسپیلبرگ ساخته شده است. پس از آن فیلم وارد چالش درونی می شود؛ امپراطور روم که پیرمردی ناتوان شده، ژنرال خود ماکسیموس را به جای پسرش به جانشینی انتخاب میکند. پسرش که زودتر متوجه این تصمیم می شود پدر را کشته و نقشه کشته شدن ماکسیموس را میکشد؛ اما ماکسیموس باهوش از این دسیسه فرار کرده و خود را به خانه میرساند. اما بجای استقبال گرم، با قبر زن و فرزندش و مزرعه سوخته اش روبرو میشود. از این جا به بعد اسکات با استفاده از سبک شاعرانه “سرژیو لئونه” قهرمانی را به تصویر میکشد که مرگ خانواده تمام ذهنش را اشغال کرده و انتقام تنها انگیزه اش برای ادامه زندگی است.

“هانیبال” فیلمی پس از “سکوت بره ها

فیلم بعدی اسکات “هانیبال” (۲۰۰۱) نام داشت. این فیلم در پی موفقیت فیلم “سکوت بره ها” (Silence Of Lambs) ساخته جاناتان دمی و جا افتادن و مشهور شدن شخصیت دکتر دیوانه فیلم، هانیبال لکتر، ساخته شد.

“سقوط شاهین سیاه” یکی از فیلمهای تحت تسلط پنتاگون

در همان سال ۲۰۰۱ اسکات فیلم پر هزینه و جنگی “سقوط شاهین سیاه” را کارگردانی کرد. اثری به غایت ماهرانه درباره دسته ای از سربازان آمریکایی سازمان ملل در کشور سومالی که با گروهی از اشرار محلی سومالیایی درگیر و کشته می شوند.

پنتاگون برای دهه های متمادی به هالیوود مشاوره می دهد و تجهیزات نظامی در اختیار آن ها قرار می دهد، ولی در ازای این تسهیلات از هالیوودی ها می خواهد که نیروهای ارتش آمریکا را آن گونه که آن ها می خواهند، چهره ای با اقتدار، حرفه ای و شکست ناپذیر تصویر کنند.

آن چنانکه به گفته روزنامه گاردین، در فیلم “سقوط شاهین سیاه” به کارگردانی ریدلی اسکات که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده، شخصیت اصلی فیلم که یک سرباز آمریکایی، شخصی بی اخلاق و متجاوز نیز هست ولی به دستور وزارت دفاع، این مسئله سانسور می شود.

“قلمرو بهشت” فیلمی درباره جنگ های میان مسلمانان و مسیحیان

در سال ۲۰۰۳ اسکات به ساخت فیلمی نسبتا خانوادگی و در عین حال مهیج پرداخت. مردان کبریتی یا مردان کلاه بردار (Matchstick Men) فیلمی لذت بخش درباره یک کلاه بردار خبره و وسواسی است که به یک باره پی می برد یک دختر نوجوان دارد و حال باید او را به درون زندگی خود راه دهد.
فیلم “قلمرو بهشت” (Kingdom of Heaven) در سال ۲۰۰۵، فیلم بعدی اسکات است که ماجرایی را در میانه جنگ های صلیبی بیان می کند. اورشلیم، سرزمین مقدس تحت سلطه مسیحیان است و توسط بالدوین اداره می شود. به نظر می رسد صلح در این سرزمین برقرار شده و مسلمانان و مسیحیان زندگی مسالمت آمیزی را در کنار هم دارند اما کارشکنی های عده ای موجب می شود دوباره شعله های جنگ در اورشلیم زبانه بکشد. ساخته شدن فیلم بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر و نقل ماجرایی درباره جنگ میان مسلمانان و مسیحیان آن هم در دوران جنگ های صلیبی، حواشی بسیاری را برای فیلم رقم زد.

فیلمهایی با مضامین قاچاق، جاسوسی و خلقت انسان

ریدلی اسکات در سال ۲۰۰۷ با فیلم “گانگستر امریکایی” (American Gangster) ساخت و در آن به یکی از مسائل دیرپای اجتماعی یعنی معضل مواد مخدر و قاچاق آن، از سوی گروه های زیر زمینی پرداخت. در این فیلم یک پلیس سالم در مقابل همه پلیس های فاسد مواد مخدر و فدرال آمریکا قد علم کرده و در نهایت با وجود فساد عمیق، همه آن ها را شکست می دهد تا نشان دهد که نظام سرمایه محور آمریکایی توانایی خود پالایشی را در خود دارد.
او در سال ۲۰۰۸ “یک مشت دروغ” (Body of Lies) را ساخت که بازیگرانی چون “دیکاپریو”، “راسل کرو” و “گلشیفته فراهانی” در آن بازی کرده اند؛ این فیلم شکل جدیدی از تریلر جاسوسی را به اجرا می گذارد.
اسکات دو سال بعد از آن “رابین هود” را ساخت و در سال ۲۰۱۲ “پرومتئوس” ساخت که به عنوان دنباله مجموعه بیگانه ها به چگونگی خلقت انسان ولی با منطق کفر آمیز و خرافی پرداخته است.

آثار

-”دوئل کنندگان” (The Duellists) محصول سال ۱۹۷۷

-”بیگانه” (Alien) محصول سال ۱۹۷۹

-”بلید رانر” (Blade Runner) محصول سال ۱۹۸۲

-”افسانه” (Legend) محصول سال ۱۹۸۵

-”کسی من را می پاید” (Someone to Watch Over Me) محصول سال ۱۹۸۷

-”باران سیاه” (Black Rain) محصول سال ۱۹۸۹

-”تلما و لوئیز” (Thelma & Louise) محصول سال ۱۹۹۱

-”۱۴۹۲- فتح بهشت” (۱۴۹۲: Conquest of Paradise) محصول سال ۱۹۹۲

-”جی ای جین” (G.I. Jane) محصول سال ۱۹۹۷

-”گلادیاتور” (Gladiator) محصول سال ۲۰۰۰

-”هانیبال” (Hannibal) محصول سال ۲۰۰۱

-”سقوط شاهین سیاه” محصول سال ۲۰۰۱

-”مردان کبریتی” (Matchstick Men) محصول سال ۲۰۰۳

-”قلمرو بهشت” (Kingdom of Heaven) محصول سال ۲۰۰۵

-”سالی خوب” (A Good Year) محصول سال ۲۰۰۶

-”گانگستر امریکایی” (American Gangster) محصول سال ۲۰۰۷

-”یک مشت دروغ” (Body of Lies) محصول سال ۲۰۰۸

-”رابین هود” (Robin Hood) محصول سال ۲۰۱۰

-”پرومتئوس” (Prometheus) محصول سال ۲۰۱۲

-”مشاور” (The Counselor) محصول سال ۲۰۱۳

-”اکسدوس” (Exodus: Gods and Kings) محصول سال ۲۰۱۴

از بیگانه ها تا “پرومتئوس”

مجموعه بیگانه ها که در سال ۱۹۷۹ با کارگردانی اولین قسمت آن توسط ریدلی اسکات آغاز شد و در سالهای ۱۹۸۶، ۱۹۹۲ و ۱۹۹۷ میلادی توسط کارگردانان دیگری چون “دوید فینچر” و “جیمز کامرون” دنبال شد، پس از یک وقفه نسبتاً طولانی در سال ۲۰۱۲ توسط خود اسکات دوباره به پرده سینما بازگشت.

ریدلی اسکات در فیلم خود با نام “پرومتئوس” داستان بیگانه ها را در زمانی بسیار قبلتر از آنچه در “بیگانه ۱″ شاهد بودیم، آغاز کرده است. او در این فیلم و کلیپ های مکمل آن، سال ۲۰۲۳ را به عنوان سالی که بشر بر روی زمین جایگاهی همانند خدایان مییابد، معرفی کرده است.

پرومتئوس چیست

با موضوع پرومته، فیلم و رمان های زیادی نوشته شده است که در سینما می توان به فیلم آخر ریدلی اسکات “پرومتئوس” و رمان سه جلدی تِری دیِری “آتش دزد” اشاره کرد. هم زمانی و همراهی این آثار نشان از برنامه ریزی دراز مدت برنامه ریزان پشت پرده آثار هنری، در غرب دارد که بر خلاف تصور عمومی از هنر برای بیان باورهای غلط خود استفاده می کنند.

در اسطوره شناسی یونان پرومتئوس یک تیتان است؛ یعنی نخستین نژاد از الهه هایی که پیش از خدایان کوه المپ آمده بودند. وی آتش را از خدایان دزدید و آن را به بشر داد؛ اقدامی که به اعتقاد آنها پیشرفت و تمدن را به همراه داشت. برای تحقق این هدف و رساندن آتش (نماد دانش الهی) به انسان، پرومتئوس به شخصیتی مهم در اسطوره شناسی مکاتب مرموز و تصوف آمیز همچون فراماسونری و روسیکروسیانیسم  تبدیل شد که مبنای آنها بهره گیری از دانش اسرارآمیز برای رسیدن به الوهیت است.

معادل یهودی – مسیحی پرومتئوس، “لوسیفر” از فرشتگان سقوط کرده است که زمانی محبوب خداوند بود اما از فرمان خداوند سرپیچی کرد و گونه جدیدی از دانش را به انسان انتقال داد. لوسیفر یک واژه لاتین و به معنای “آورنده آتش” است. گفته می شود این “آتش” همان علم اسرار است که در مکاتب مرموز و تصوف آمیز آموزش داده می شود بطوریکه به “انسان های منورالفکر” اجازه می دهد تا به جایگاه خدایان بازگردند.

منطق اصلی فیلم “پرومتئوس” مجموعه ای از اعتقادات کفرآمیز درباره خلقت انسانهاست

فیلم علمی – تخیلی “پرومتئوس” به عنوان جدیدترین حلقه از زنجیره بیگانه ها مضمون اصلی داستان را صریح تر بیان میکند و بسیاری از پرسشهایی را که در ۴ قسمت پیشین وجود داشت پاسخ می دهد. اگر چه تعدد کارگردانها و فاصله زمانی میان قسمتهای چهارگانه بیگانه ها و فیلم پرومتئوس، پذیرش یک هدف مشترک برای تمام قسمتها را دشوار می نماید ولی یکدستی داستان و ارجاعات مکرر قسمتهای مختلف مجموعه بیگانه ها به یکدیگر در کنار حضور “دان اُبانون” و “رولاند شوست” که نویسندگان اصلی هر ۵ قسمت فیلم و تهیه کننده برخی قسمتهای آنها هستند، تردیدی باقی نمی گذارد که بیگانه ها یک مجموعه یکپارچه و حساب شده اند که هدف خاصی را دنبال می کنند.

فیلم پرومتئوس در واقع داستانی را دنبال می کند که بر پاسخ سوالات بی پایان انسان ها در رابطه با خاستگاه بشریت تمرکز دارد، برای مثال، اینکه: “ما از کجا می آییم؟” و اینکه “ما چرا اینجا هستیم؟”…

منطق اصلی فیلم درباره خلقت انسان ها توسط این مهندسین که در تعارض با ایمان مسیحی دکتر شاو قرار می گیرد، این فیلم را به یک مجموعه اعتقادی کفراندیشانه و خرافی تبدیل می کند که در تقابل صریح با آموزه های ادیان وحیانی است؛ مجموعه اعتقادی ای که مشابه آن را می توان در تعالیم شرک آلود پیشامسیحی و فرقه های نوظهور دهه های اخیر به خوبی مشاهده کرد. در واقع این فیلم را باید کدگشایی از چهار قسمت پیشین بیگانه ها به شمار آورد.

به چالش کشیدن مفاهیم عمومی دینی

منشأ تمام وحشت و زشتی موجودات بیگانه در قسمتهای اول تا چهارم در اینجا به مهندسین یا همان خالقین انسان بازگشت داده می شود. اسکات در مصاحبه ای گفته بود که پیشتر قصد داشته نام بهشت یا آسمان را برای فیلم انتخاب کند. او دلیل این کار را اینگونه توضیح داده بود که در این فیلم ما متوجه می شویم بهشت هم ممکن است بر خلاف تصور ما جایی شوم و شیطانی باشد. همچنان که دیده می شود خود اسکات تأکید دارد که قصد داشته مفاهیم عمومی دینی را در ذهن مخاطبان به چالش بکشد.

نگاهی به داستان فیلم

در ابتدای فیلم یک موجود بیگانه با یک سفینه غول پیکر بر روی کره زمین فرود می آید. موجود بیگانه پس از نوشیدن مایع آن را کاملاً تجزیه کرده و محتوای آن را به درون آب می ریزد. مولکول های میکروسکپی DNA این مایع عجیب در درون آب از لحاظ بیوژنتیکی واکنش می دهد و در ادامه تک سلول های درون آب بتدریج تکثیر می یابند. این صحنه در واقع بیانگر فرضیه اصلی سازندگان فیلم در خصوص نحوه شکل گیری حیات انسان بر روی کره زمین است.

در ادامه، فیلم با پخش سریع تصاویر به سال ۲۰۸۹ می رسد جائیکه دو باستان شناس، در حال کاوش غاری در اسکاتلند هستند . در داخل این غار، باستان شناسان نگاره ای را کشف می کنند که توسط مردی غارنشین حک شده بود. در این تصویر منقوش، انسان ها نگاه خود را به ستاره ای دوخته اند که در آسمان در حال شکل گیری است. محققان درمی یابند که نحوه شکل گیری این نوع ستاره خاص را می توان در هنر برخی فرهنگ های کهن جست.

باستان شناسان معتقدند که بیگانگان (آنها را “مهندس” می نامند) از فرآیند شکل گیری این ستاره خاص موجودیت یافته و پس از آن حیات انسان را بر روی کره زمین شکل می دهند. این کشف جدید آنها را وامی دارد تا عازم یک ماموریت فضایی شوند بلکه سیاره موردنظر را پیدا کرده و بتوانند پاسخ سوالات خود را از مهندسان جویا شوند…

واکنش به فیلم “پرومتئوس”

فیلم علمی – تخیلی “پرومتئوس” ساخته ریدلی اسکات به دلیل طرح برخی از سوالات از سوی واتیکان به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

ساخت فیلمی درباره حضرت موسی(ع)

ریدلی اسکات در سال ۲۰۱۳ خبر از ساخت فیلمی با همکاری کمپانی فوکس قرن بیستم را داد که قصه آن درباره حضرت موسی(ع) و رسیدنش به مقام پیامبری است. این فیلم با نام “اکسدوس” (Exodus) درباره خروج قوم یهود از مصر تحت هدایت حضرت موسی(ع) است که اکتبر سال ۲۰۱۳ جلوی دوربین رفت. این اولین بار نبود که اسکات برای ساخت یک فیلم تاریخی و حماسی پشت دوربین فیلمبرداری قرار می گرفت. او در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ فیلم های “گلادیاتور” و “رابین هود” با درون مایه های مذهبی را کارگردانی کرده بود.

افتخارات

وی تاکنون سه بار برای فیلم های گلادیاتور، تلما و لوییز و سقوط شاهین سیاه نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شده است.

دعوت از گلشیفته فراهانی

هدف گرفتن هنرمندان ایرانی و استفاده از حساسیت های آنها و تبدیل کردنشان به مجسمه اعتراض علیه ایران حربه ای است که بارها و بارها درباره ایران استفاده شده است. با این تفاوت که تاریخ مصرف هر هنرمندی متفاوت است.

فیلم “یک مشت دروغ ” (body of lies) به کارگردانی ریدلی اسکات نام اولین فیلم هالیوودی کارنامه گلشیفته فراهانی بود؛ فیلمی با موضوع جاسوسی که در آن پیرنگ پیچیده، رابطه عاشقانه، تعقیب و گریز، مبارزات مسلحانه و نجات در دقیقه آخر بکار رفته است. در این فیلم گلشیفته فراهانی نقش یک پرستار در کشور اردن به نام “عایشه” را برعهده دارد که یک رابطه عاشقانه بین او و دیکاپریو، مأمور سی آی ای شکل میگیرد و…

ریدلی اسکات پس از فیلم “یک مشت دروغ”، برای بازی در فیلم “اکسدوس” از گلشیفته فراهانی دعوت کرد.

عکس ریدلی اسکات

 ریدلی اسکات و گلشیفته فراهانی

بیوگرافی و عکس ریدلی اسکات

 فیلم های ریدلی اسکات

زندگینامه ریدلی اسکات کارگردان انگلیسی

 زندگینامه هنرمندان انگلیسی

عکس ریدلی اسکات تهیه کننده انگلیسی

 زندگینامه جدید ریدلی اسکات

 

منبع :

بیوگرافی ریدلی اسکات