– Alan William Parker

آلن پارکر با نام کامل سِر آلن ویلیام پارکر (به انگلیسی: Sir Alan William Parker) کارگردان، تهیه کننده و فیلم نامه نویس اهل انگلستان است که در ۱۴ فوریهٔ ۱۹۴۴ در لندن متولد شد.

زاده : ۱۴ فوریهٔ ۱۹۴۴ ‏

Islington، لندن، انگلستان

تحصیلات : Dame Alice Owen’s School

شغل : کارگردان – تهیه کننده – فیلم نامه نویس

زندگی

سر آلن ویلیام پارکر (Sir Alan William Parker) در ۱۴ فوریه ۱۹۴۴ در اسلینگتن (Islington) در شمال لندن به دنیا آمد. او در یک خانواده از طبقه کارگر پرورش یافت و به خوبی با فقر و سختی های زندگی آشنا بود؛ مضمونی که در اکثر آثار او تا حدودی آشکار است.

آلن پارکر مانند دیگر هم نسل هایش چون ریدلی اسکات، “آدریان لین” و مایکل مان کار خود را با ساخت آگهی های تبلیغاتی آغاز کرد. ورود او به عرصه سینما از زمانی آغاز شد که به اتفاق “آلن مارشال” یک شرکت برای تولید فیلمهای صنعتی و تجاری تشکیل دادند. پارکر فیلمهای تبلیغاتی بسیاری برای تلویزیون تولید کرد و بعد از ساخت دو فیلم کوتاه و یک فیلم تلویزیونی، اولین فیلم بلند خود به نام “باگزی مالون” را در سال ۱۹۷۶ ساخت که فیلمی موزیکال بود و به پیگیری سبک خود که صحنه های پر جنب و جوش و شیوه موزیکال بود، ادامه داد. به استناد فیلم “پینک فلوید – دیوار” آلن پارکر را می توان یکی از بنیان گذاران سبکی دانست که اکنون از سوی فیلمسازان پست مدرنیست امریکایی دنبال می شود.

آلن ویلیام پارکر در سال ۱۹۹۵ عنوان CBE را برای خدماتش در صنعت فیلم بریتانیا از ملکه الیزابت دوم دریافت کرد؛ رتبه بندی امپراتوری بریتانیا شامل درجه بندی های نظامی و شهروندی است. CBE یعنی فرمانده رتبه امپراتوری بریتانیا. او همچنین در سال ۲۰۰۲ نشان شوالیه دریافت کرد. پارکر در مورد انتخاب فیلمهای خود گفت: «استاد من یک کارگردان بزرگ بود، فرد زینمن، کسی که تا زنده بودن تمام آثار من را می دید. او چیزی به من گفت که همیشه در ذهنم نگهدارم؛ هر زمان که تصمیم گرفتم فیلم بعدیم را بسازم؛ او به من گفت “ساختن یک فیلم امتیاز بزرگی است و شما نباید آن را هدر دهید”.»

پارکر در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۳، وقتی که برای دیدن مدارس فیلم و صحبت با فیلمسازان جوان رفته بود، گفت که تکنولوژی جدید قابل دسترس برای تولید فیلم و بیان داستان نسبت به انتقال پیام واقعی فیلم از اهمیت کمتری برخوردار است: «اگر شما چیزی برای گفتن ندارید، من فکر نمی کنم فیلمساز شوید.»

ورود پارکر به دنیای فیلمسازی

پارکر پس از پایان مدرسه در ۱۸ سالگی به جای رفتن به کالج، وارد عرصه تبلیغات شد. او که بیش از هر چیز به نوشتن علاقه مند بود، کار خود را در اتاق ارسال یک آژانس تبلیغاتی آغاز کرد. چند سال بعد او از قسمت ارسال به قسمت آگهی نویسی راه یافت و با سازمانهای مختلفی کار کرد. یکی از آن سازمانها با نام Collett Dickenson Pearce در لندن بود جاییکه او برای اولین بار “دیوید پوتمن” و “آلن مارشال” را ملاقات کرد؛ افرادی که بعدها تهیه کننده بسیاری از آثار او شدند.

از کارگردانی تبلیغات تلویزیونی تا کارگردانی فیلمهایی درباره جنگ جهانی دوم

با شروع سال ۱۹۶۸، پارکر از آگهی نویسی به کارگردان تبلیغات تلویزیون تبدیل شد. پس از آن در سال ۱۹۷۰ به همراه “آلن مارشال” شرکت تبلیغاتی خودشان را تأسیس کردند.
پارکر در سال ۱۹۷۳ فیلم ۵۰ دقیقه ای “بدون احساسات دشوار” را ساخت؛ این فیلم داستانی عاشقانه در مقابل بمباران “بلیتس” در لندن در جنگ جهانی دوم -بمباران هوایی از سوی آلمانها علیه بریتانیا- بود. این فیلم BBC را تحت تأثیر قرار داد تا جاییکه آن را خرید و در تلویزیون نمایش داد و پس از آن در سال ۱۹۷۵ قراردادی برای کارگردانی فیلم تلویزیونی، “The Evacuees” با پارکر بست؛ فیلمی درباره جنگ جهانی دوم نوشته “جک رزنتال” که براساس حوادث واقعی تخلیه مدرسه بچه ها برای محافظت از آنها بود… این فیلم جایزه “بفتا” را برای بهترین درام تلویزیونی و جایزه “امی” را برای بهترین درام بین المللی برد.

نخستین فیلم پارکر، فیلمی موزیکال با بازیگران کودک

او در سال ۱۹۷۶ نخستین فیلم بلند داستانی خود به نام “باگزی مالون” را نوشت و کارگردانی کرد؛ این فیلم، فیلمی موزیکال از فیلمهای گنگستری امریکایی بود که تنها بازیگران آن کودکان بودند. این فیلم جوایزی را به دست آورد.

فیلمسازی در سینمای هالیوود

پارکر در سال ۱۹۷۸ فیلم “قطار سریع السیر نیمه شب” را بر اساس داستانی واقعی درباره یک جوان آمریکایی که می خواهد مواد مخدر را از ترکیه قاچاق کند کارگردانی کرد؛ “قطار سریع السیر نیمه شب” به خاطر تصویری که از ترک ها ارائه داد مورد انتقاد بسیار قرار گرفت و جنجال فراوان به پا کرد. این فیلم نامزد ۶ جایزه اسکار از جمله نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی شد و توانست جایزه بهترین فیلمنامه را برای الیور استون به دست آورد؛ موفقیت این فیلم سرآغازی برای ورود پارکر به سینمای امریکا شد و پس از آن بود که از او دعوت شد تا در سینمای امریکا کار کند. فیلم “شهرت” نخستین فیلم او در سینمای هالیوود بود که در سال ۱۹۸۰ ساخت.

“به ماه شلیک کن” فیلمی نزدیک به زندگی پارکر

پارکر در سال ۱۹۸۲ فیلم “به ماه شلیک کن” را ساخت؛ او همواره در تلاش بود تا کار متفاوتی را انجام دهد، این فیلم موضوعی کاملا متفاوت با فیلم قبل او داشت؛ داستان فیلم درباره جدایی زن و شوهری در شمال کالیفرنیا بود. پارکر در مورد این فیلم گفت: «ساخت این فیلم برای من خیلی دردناک بود زیرا بازتابهایی از زندگی من در آن بود. این فیلم درباره جدایی یک زوج بود و بچه های داستان کاملا به سن بچه های من نزدیک بودند. “به ماه شلیک کن” خیلی، خیلی به زندگی من نزدیک بود… من فکر می کنم ازدواج من نسبت به نتیجه داستان بطور نامحدودی قوی تر است.»

“پینگ فلوید – دیوار” نقطه اوج حضور موسیقی راک

پارکر در فیلم “پینگ فلوید – دیوار” در سال ۱۹۸۲، از یک سو سینمای مورد علاقه خود ـسینمای موزیکال- را با همراهی گروه پرآوازه “پینگ فلوید” به جلوه در آورد و از سوی دیگر با وارد کردن و تلفیق انیمیشن در سینما، به لحاظ تدوین تصویری و موسیقیایی، ابداعات بسیاری به عمل آورد.
“پینک فلوید – دیوار” نقطه اوج حضور موسیقی راک در یک فیلم و نمونه ای تکرارنشدنی از یک اپرای موفق راک است. این فیلم تفسیری زیبا از اثر پینک فلوید با داستانی تأثیر گذار در مورد کودکی، شهرت و جنون فردی است که می تواند نمونه ای از افراد یک جامعه باشد.
“دیوار” داستان پینک، دانش آموزی جوان و جاه طلب است که برای طغیانی در برابر آسیب های روحی دوران کودکی اش به راک پناه می آورد، سپس به یک ستاره تبدیل شده و چنان شورشی در وجود او بوجود می آید که نهایتا وی را به کام جنون می کشاند. شاید بتوان “دیوار” را آمیزه ای از داستان زندگی خواننده و گیتاریست گروه پینک فلوید، راجر واترز و سید برت دانست.
موسیقی در این فیلم کلید اصلی ارتباط قسمتهای مختلف داستان را تشکیل می دهد. فیلم دیالوگ های مشخص چندانی ندارد و شخصیت های داستان در سکوت به ایفای نقش در داستان می پردازند. در چنین فضایی کاملا طبیعی است که موسیقی باید به عنوان عاملی که داستان سرایی را عهده دار است، کمبود گفتار فیلم را جبران نماید. بخش های مختلف فیلم مانند قطعات متفاوتی که به طور همزمان توسط داستانی به هم مرتبط شده اند فراموش نشدنی هستند و در کنار آنها تصاویر و انیمیشن ها حیرت انگیز است.

“عشق پرواز” فیلمی جنگی

آلن پارکر فیلم “عشق پرواز” (Birdy) فیلمی جنگی و درام را براساس رمان “بردی” نوشته “ویلیام وارتون” ساخت. این کتاب در سال ۱۹۷۸ جایزه ملی کتاب امریکا را از آن خود کرده بود.
این فیلم که در سال ۱۹۸۴ ساخته شد، داستان جوانی به نام “بردی” با بازی “نیکلاس کیج” را دنبال می کند که در خانواده ای فقیر زندگی می کند. او به شدت به پرندگان علاقمند است و بزرگترین آرزویش پرواز کردن است. او بطور تصادفی با جوانی به نام “ ال” با بازی “ماتئوامادین” آشنا می شود. هر دو آن ها به جنگ ویتنام می روند. در جنگ “ال” صورتش می سوزد و زیباییش را از دست می دهد و “بردی” هم دچار بیماری روانی شده و به بیمارستان منتقل می شود. “بردی” که با هیچکس حرف نمی زند به سفارش پزشکان با “ال” روبرو می شود تا شاید یادآوری خاطرات گذشته او را به حرف بیاورد…

فیلم “قلب انجل”  ترکیبی از داستان کاراگاهی و شیطانی

فیلم “Angel Heart” فیلمی است به کارگردانی آلن پارکر که در سال ۱۹۸۷ ساخته شد. در مورد ترجمه اسم فیلم این ابهام وجود دارد که کلمه Angel به شخصیت اصلی فیلم “هری انجل” اشاره دارد یا منظور “فرشته” است. پارکر فیلمنامه این فیلم را با اقتباس از رمان Falling Angel اثر “ویلیام یورتسبرگ” نوشت.
داستان فیلم در مورد شخصی است به نام “هارولد انجل” کارآگاه خصوصی که به قول خودش با کارهای کوچک زندگی یک نفره اش در نیویورک را می گذراند. از طرف شخصی به نام “لوییز سایفر” کاری به او محول می شود. سایفر از انجل می خواهد دنبال شخصی به نام “جانی فیوریت” بگردد که یک خواننده بوده که در خلال جنگ جهانی دوم در شمال آفریقا توسط حملات موشکی تحت تاثیر قرار گرفته و حافظه اش را از دست داده. انجل با قبول این سفارش وارد یک بازی خطرناک می شود و در راه پیدا کردن جانی با اشخاص مختلفی دیدار میکند. اشخاصی که همه بعد از ملاقات با او به طرز وحشتناکی کشته می شوند…

“زندگی دیوید گیل” فیلمی در انتقاد به برقراری عدالت در امریکا

پارکر فیلم “زندگی دیوید گیل” را در سال ۲۰۰۳ ساخت؛ او به عنوان یکی از فعالان مخالف مجازات اعدام در برخی فیلمهای خود از عدالت به سبک امریکایی انتقاد کرده است.
در این فیلم “دیوید گیل” رئیس بخش فلسفه دانشگاه آستین و نویسنده چند کتاب معتبر و یکی از اعضا فعال و شناخته شده گروه مخالفان مجازات اعدام است. وی به همراه همکارش “کنستانس” اعتقاد دارند که ممکن است بیگناهان، به خاطر اشتباهات قضایی به اشتباه اعدام شوند تا اینکه پس از قتل کنستانس، دیوید گیل را به جرم تجاوز و قتل او دستگیر و محکوم به اعدام می کنند. گیل چند روز قبل از اعدامش تصمیم می گیرد داستان زندگی خود را برای خبرنگاری بازگو کند. خبرنگار با شنیدن داستان زندگی اش درمی یابد که او بیگناه است و برای نجات او تلاش می کند در حالیکه تنها زمان کمی باقی مانده …

آثار

-”بدون احساسات دشوار” (No Hard Feelings) محصول سال ۱۹۷۳، کارگردان و فیلمنامه نویس
-”باگزی مالون” (Bugsy Malone) محصول سال ۱۹۷۵، نویسنده و کارگردان
-”قطار سریع السیر نیمه شب” (Midnight Express) محصول سال ۱۹۷۸، کارگردان
-”شهرت” (Fame) محصول سال ۱۹۸۰، کارگردان
-”به ماه شلیک کن” (Shoot the Moon) محصول سال ۱۹۸۲، کارگردان وتهیه کننده
-”پینک فلوید – دیوار” (Pink Floyd – The Wall) محصول سال ۱۹۸۲، کارگردان
-”قلب انجل” (Angel Heart) محصول سال ۱۹۸۷، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس
-”می سی سی پی می سوزد” (Mississippi Burning) محصول سال ۱۹۸۸، کارگردان
-”بیا بهشت را ببین” (Come See the Paradise) محصول سال ۱۹۹۰، نویسنده و کارگردان
-”تعهدات” (The Commitments) محصول سال ۱۹۹۱، کارگردان
-”جاده ولویل” (The Road to Wellville) محصول سال ۱۹۹۴، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس
-”اویتا” (Evita) محصول سال ۱۹۹۶، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس
-”خاکستر آنجلا” (Angela’s Ashes) محصول سال ۱۹۹۹، کارگردان و فیلمنامه نویس
-”زندگی دیوید گیل” (The Life of David Gale) محصول سال ۲۰۰۳، کارگردان و تهیه کننده

عکس آلن پارکر

 دانلود فیلم های آلن پارکر

بیوگرافی و عکس آلن پارکر

 فیلم های آلن پارکر

زندنگینامه آلن پارکر کارگردان انگلیسی

 زندگینامه آلن پارکر

 

منبع :

بیوگرافی آلن پارکر