اولین بار در سال 1937 بود که آندره هاردی، معمار هیات حفاری موزه لوور بنای چهارطاقی را در تپه سیلک کاشان مورد بررسی قرار داد. هاردی وقتی پلان منطقه و بنا را کشید، متوجه شد که این بنا نمونه کاملی از یک گنبد ساسانی است که بر زیر بنایی مربعی قرار گرفته است.


هاردی در نتیجه تحقیقات خود نوشت: «مصالح به کار رفته در این بنا را قلوه سنگ هایی تشکیل می دهند که ابتدا به صورت در هم با مخلوطی از گچ کنار هم قرار گرفته اند و سپس به نسبتی که احداث بنا پیشرفته دستچین شده و سر انجام در قسمت بالایی طاق ها به شکل تراشیده و فرم گرفته در آمده اند. در حقیقت از اینجا به بعد، سنگ های تراشیده به شکل آجرهای بزرگ درآمده اند و برشی مبتکرانه را نمایش می دهند که به کمک آن خرطومی ها و گوشه بندی ها صورت گرفته است.»

تپه سیلک

در یک تعریف چهار طاقی ها بناهایی هستند با قائده مربعی و متشکل از چهار پایه قطور که چهاردهنه طاق متقارن و گنبدی هم بر آن ها قرار گرفته است. در این میان چهارطاقی نیاسر نمونه کاملی از اسلوب رایج معماری ساسانی است که از میان تمام بناهای تقویمی کشور، بهترین و کامل ترین آنها به شمار می رود.

کافیست سری به منطقه ییلاقی نیاسر در 30کیلومتری کاشان بزنید تا بتوانید این بنای محکم و پابرجا را بالاتر از چشمه اسکندریه ببینید. بنایی که بسیاری از باستان شناسان، زمان ساخت را آن به اواخر دوره اشکانی یعنی حدود 1800 سال قبل نسبت می دهند. آنها معتقدند که در دوران اسلامی از این بنا به دلیل موقعیت خاص و واقع شدنش در مسیر راه کاشان و دلیجان به عنوان یک علامت استفاده می شد که در مواقع اضطراری می توانست دیگران را از مکان دقیق حوادث مطلع کند.

تپه سیلک

چارتاقی در منابع تاریخی

چهارطاقی نیاسر در میان بومیان منطقه به چارتاقی معروف است و خیلی ها به اشتباه تصور می کنند که این بنا آتشکده باستانی نیاسر است. دلیل این تصور هم آن است که چهارطاقی ها در گذشته بیشتر برای حفاظت آتش در مقابل عوامل جوی و باد و باران ساخته می شدند. این بناها در واقع سقفی ایجاد شده بر روی آتشکده ها بودند و به بقای آتش کمک می کردند.

با این حال، بررسی های انجام گرفته نشان می دهد که اگرچه یکی از کارکردهای چهارطاقی نیاسر حفاظت از آتش بوده، اما در حقیقت این بنا یکی از پررونق ترین چهارطاقی های ایران باستان بوده است که صرفا کارکردی تقویمی و نجومی داشته و منجمان قدیم زمان دقیق تابستان و زمستان را از این منطقه به دست می آوردند. دلیل این کارکرد جالب هم قرار گرفتن چهارطاقی در ارتفاع و موقعیت مناسب نسبت به آفتاب است. به طوری که آفتاب در روزهای معینی از زوایای مشخصی بر آن می تابد و همین می توانست شک و شبهه منجمان را درباره تاریخ دقیق خورشیدی برطرف کند.

چهار طاقی نیاسر

مهمترین

منبع تبیان
گردآوری ایران شناسی آکاایران