چرا پوست ‌تان سبز می ‌شود؟


ساده‌ ترین نوع واکنش بدن به لوازم تزئینی و جواهر آلات، سبز تیره یا سیاه ‌شدن پوست ناحیه در تماس با این لوازم است اما خیال ‌تان راحت باشد، این تغییر رنگ ناشی از حساسیت و حساس‌ شدن پوست شما نیست. « زیورآلات، به جز زیورآلات ساخته شده از طلا، با اکسید شدن این حالت سبز شدن را در پوست ایجاد می‌ کند. جواهرآلات طبیعی، مثل طلای 18 عیار، بسیار کمتر دچار اکسید شدن می‌ شوند و برای همین شما معمولا این روند را با آن‌ ها نمی ‌بینید. » این پزشک متخصص می ‌گوید: « در تابستان ‌ها این وضعیت شدید‌تر است، زیرا در تابستان پوست بیشتر عرق می ‌کند و نمک موجود در عرق بدن این روند را تشدید می ‌کند. »
" اگر گردنبند مسی‌ تان را دوست دارید یا از گردنبند‌ هایی با ترکیب فلزی، غیر از طلا استفاده می ‌کنید، در زمان رفتن به باشگاه ورزشی یا بودن ساعت ‌ها زیر آفتاب، از آن ‌ها استفاده نکنید."
  مواظب باشید جانتان به خطر نیفتد
یک نکته بسیار مهم در مورد واکنش‌ ها نسبت به زیورآلات واکنش بدن به لاتکس است. لاتکس ماده‌ای است که به ‌طور معمول در بخش ‌های غیر فلزی جواهر آلات به کار گرفته می‌ شود. البته موادی که برای ساخت لاتکس به کار گرفته می ‌شوند، حساسیت ‌های ساده پوستی را رقم می ‌زنند اما واکنش به لاتکس که بسیار شیوع کمتری دارد بسیار خطرناک است و حتی می ‌تواند جان فرد را در خطر قرار دهد. واکنش به لاتکس می ‌تواند باعث افزایش میزان ضربان قلب، کاهش شدید فشار خون یا سخت تنفس کردن و در صورت درمان نشدن حتی به مرگ بینجامد. اگر احساس کردید که با استفاده از یک وسیله تزئینی دچار مشکل جسمی در قلب و تنفس شده‌اید فورا آن وسیله را از بدن خود دور کنید و به پزشک مراجعه کنید.
 وقتی کل بدن ‌تان پر از جوش می ‌شود
نوع شدید واکنش به جواهر آلات که شامل واکنش پوستی و ایجاد حساسیت است، ‌عموما به دلیل وجود نیکل‌ در زیور آلات تزئینی است. در واقع اکثر مشکلات را همین نیکل موجب می ‌شود. این واکنش سن و سال نمی‌ شناسد و معمولا 12 تا 48 ساعت بعد از آن ‌که برای نخستین ‌بار از زیور آلات نیکل ‌دار خود استفاده کردید، رخ می ‌دهد. واکنش پوستی ممکن است شامل جوش ‌های قرمز خارش دار باشد یا حتی کهیرهای حاوی مایع تشکیل شود. به ‌طور معمول این واکنش‌ ها فقط در ناحیه‌ ای از پوست که با آن زیور آلات تماس داشته ایجاد می ‌شود. اما گاهی هم دیده شده است که واکنش در تمام نقاط بدن ایجاد می ‌شود. اگر واکنش شدید نسبت به نیکل در بدن شما ایجاد شود، ممکن است هر بار که از یک زیور آلات حاوی نیکل استفاده کنید در کل بدن ‌تان واکنش ‌های پوستی شدید داشته باشید.
مداد نیکل ‌یاب‌ بخرید
اما اصلا این نیکل چی هست و چه شکلی است؟ نیکل یک فلز سفید ـ نقره‌ای رنگ است که در طبیعت یافت می ‌شود و همراه با سایر فلزات می ‌شود تا زیورآلات را بسازد برای مثال از ترکیب نیکل و آهن برای ساخت استیل مقاوم استفاده می ‌شود. سایر موارد استفاده از نیکل در زندگی روزمره انسان‌ ها عبارت است از: زیپ ‌ها و دکمه‌ های لباس ‌ها، بند و گیره جواهر ‌آلات و گیره ‌های لباس ‌های زنانه.
 وقتی به زیپ شلوار حساسیت دارید
اگر متوجه شدید که بدن شما نسبت به این موارد حساس است و مثلا در محل دکمه یا زیپ لباس ‌تان یا در زمان استفاده از زیور‌آلات فلزی دچار مشکل شدید باید حتما به فکر جانشین‌ کردن این وسایل باشید. استفاده از مداد پلاستیکی و فلزی که با لایه کامل رنگ، پوشیده شده باشند یا حاوی نیکل نباشند یک گزینه خوب است اما اگر به زیور آلات غیر طلا علاقه زیادی دارید و نمی ‌دانید چه نوع زیورآلاتی را باید خریداری کنید یک راه ساده در دسترس شماست؛ یک کیت آزمایش نیکل بخرید. این کیت ‌های آزمایش که برخی از آن‌ ها به شکل مداد هستند با مالیدن به زیور آلات به شما نشان می ‌دهند که این زیور آلات نیکل دارند یا نه.
نوع شدید‌تر واکنش به جواهر آلات که شامل واکنش پوستی و ایجاد حساسیت است، ‌عموما به دلیل وجود نیکل‌ در زیور آلات تزئینی است. در واقع اکثر مشکلات را همین نیکل موجب می ‌شود.
پوست ‌تان را خشک کنید:
هر وقت که خواستید از زیورآلات بدل استفاده کنید حتما تمام مناطق پوست ‌تان را که در تماس با آن بدلیجات قرار می ‌گیرند را کاملا خشک کنید.
مرطوب‌ کننده فراموش نشود:

قبل از استفاده از هر زیور آلات بدلی منطقه پوستی در تماس با آن زیور آلات را با یک لایه مرطوب‌ کننده محافظ بپوشانید. این لایه محافظ مانع تماس مستقیم بدلیجات با پوست شما می‌ شود.
نو شوید:
اگر زیور آلات قدیمی دارید که خیلی دوست ‌شان دارید و می ‌خواهید دوباره از آن‌ ها استفاده کنید آن ‌ها را پیش سازنده ‌های اینگونه محصولات ببرید و از آن ‌ها بخواهید که لایه‌ های محافظ از جنس استیل روی این زیور آلات بکشند. زیور آلات بدلی در گذر زمان لایه محافظ خود را از دست می‌ دهند و اینگونه حساسیت‌ زایی آن‌ ها بیشتر می‌ شود.
حتی اگر به زیورآلات خودتان حساسیت دارید هم نگران نباشید؛ راه‌ هایی وجود دارد که مشکل را حل کنید:
 از استیل ‌ها استفاده کنید:
اگر لوازم تزئینی غیر طلا و جواهر را دوست دارید می ‌توانید از زیور آلات ساخته شده از استیل یا پلاستیک استفاده کنید. یادتان باشد که گیره گوشواره و سنجاق گردنبند هم بسیار حساسیت ‌زا هستند و باید مواظب آن‌ ها هم باشید. «اگر حتی نسبت به گوشواره‌ ها، گردنبند و دستبند استیل، ‌نقره یا پلاستیکی خود واکنش نشان دادید به قفل یا بند این وسایل دقت کنید، ‌اگر از نیکل بود می ‌توانید آن را با استیل یا بندها و قفل ‌های طلا یا نقره جایگزین کنید.»
زیور آلات بدلی در گذر زمان لایه محافظ خود را از دست می‌ دهند و اینگونه حساسیت‌ زایی آن‌ ها بیشتر می‌ شود.
 هایپو آلرژیک استفاده کنید:
برخی کارخانه‌ های معتبر زیور آلاتی تهیه‌ کرده ‌اند که روی جعبه آن نوشته‌ شده است  Hypo-allergenic به معنای کم‌حساسیت ‌زا که این محصولات عموما حساسیتی در پوست ایجاد نمی ‌کنند.
از لاک ناخن استفاده کنید:
روی قسمت ‌هایی مثل قفل یا گیره گردنبند ها و گوشواره ‌ها را کاملا با لاک ناخن بپوشانید، اگر حتی با این شیوه هم حساسیت شما برطرف نشد بهتر است که از آن لوازم تزئینی بگذرید.
 

منبع : pardad.ir