آکاایران: ماشین لباسشویی و ظرفشویی آشپزخانه یکی از فضاهای حیاتی منزل است

و لوازم موجود در آن هر چه بهتر عمل کنند، به افزایش راحتی و آسان شدن کار افراد خانه نیز کمک می‌کنند. در این بخش به دو وسیله مهم آشپزخانه یعنی ماشین ظرفشویی و لباسشویی و نکاتی برای خرید بهتر آنها اشاره می‌کنیم.
ماشین‌های ظرف‌شویی‌
یکی از تسهیلات مدرن و رایج امروزی، ظرف‌شویی‌ها هستند. این ماشین‌ها اندازه‌های استانداردی دارند و عموما هم با توجه به عمق کابینت‌های دیواری طراحی می‌شوند تا ظاهری همگن را به وجود آورند. برای خرید ماشین ظرفشویی به نکات زیر دقت کنید:
   هنگام خرید ماشین ظرف‌شویی باید به تعداد نفرات خانواده‌تان توجه کنید. به عنوان مثال یک ماشین 4 نفره برای خانواده 2 تا 4 نفره مناسب است.

 اکثر ظرف‌شویی‌ها جای زیادی را اشغال می‌کنند، پس اگر تنها زندگی می‌کنید با تفکر زیست‌محیطی پیش بروید و مدل‌های کوچک‌تری انتخاب کنید.


    بعضی از ماشین‌های ظرفشویی پوشش‌ دارند، اما اگر پوشش موردنظر خود را نیافتید می‌توانید آن را در پس پانلی همانند کابینت‌های خود قرار دهید. در این صورت دقت کنید که قرار دادن و خارج کردن ظرف‌ها در آن امکان‌پذیر و آسان باشد.


  امروزه ظرف‌شویی‌های دوکشویی و همچنین داخل سینک نیز به بازار آمده که در زمان مورد نیاز می‌توانید آن را داخل سینک نصب کنید. این مدل‌ها برای آشپزخانه‌هایی که کوچک و تنگ هستند بسیار مناسب است.


  به مخزن و قفسه‌های ماشین ظرف‌شویی دقت کنید. بعضی از ماشین‌های ظرف‌شویی، مخزنی پلاستیکی دارند و مدل‌هایی هم از جنس فولاد ضدزنگ هستند. جنس استیل از زنگ‌زدگی، رسوب و لک‌شدگی جلوگیری می‌کند. در استفاده از مدل‌هایی با مخزن استیل، از مواد شوینده سفیدکننده استفاده نکنید.


   اندازه قفسه‌ها با بشقاب‌ها، عمق قابلمه و سایر ظروف باید هماهنگ باشد. بعضی از ماشین‌های ظرف‌شویی سه قفسه دارند که ممکن است شما را با محدودیت جاگیری ظروف مواجه کند. اکثر ماشین‌ها دو طبقه قفسه دارند و ارتفاع بعضی از آنها نیز قابل تنظیم است.


   بعضی ماشین‌ها آسیابی دارند که خرده‌های غذا را آسیاب می‌کند و همراه آب بیرون می‌فرستند، اما بعضی دیگر این قابلیت را ندارند و باید حتما ظروف را تمیز کنید و در آن قرار دهید.


   بعضی از ماشین‌های ظرفشویی‌ حسگرهایی دارند که با عبور شعاع نور از میان آب و اندازه‌گیری شفافیت آن، میزان کثیفی آب را تشخیص می‌دهند و زمان خالی شدن و تعویض آب را مشخص می‌کنند.


   برخی دیگر از ماشین‌های ظرفشویی سیستم گرم‌کننده دارند و ظروف را با آب داغ شسته و با آب سرد آب‌کشی می‌کنند تا در مصرف برق نیز صرفه‌جویی شود. اما بعضی دیگر این ویژگی را ندارند و باید با آب گرم پر شوند. این ویژگی بستگی به میزان پولی که هزینه می‌کنید، دارد.


   بازوهای شوینده‌ای که در دستگاه هستند، منافذی دارند که آب را با فشار از آن خارج می‌کند. یادتان باشد منافذ ریزتر کار شست‌وشو را بهتر انجام می‌دهند.


   هنگام خرید به برنامه‌های شست‌وشوی ظروف دقت کنید. اکثر ماشین‌های ظرفشویی برنامه‌های سه‌گانه شست‌وشو دارند.


   ماشین‌های ظرف‌شویی آب زیادی مصرف می‌کنند، اما نوعی دیگر از این ماشین‌ها تولید شده‌اند که برنامه شست‌وشو با نصف ظرفیت دارند. در این صورت در مصرف آب و برق نیز صرفه‌جویی می‌شود.


  تمیز کردن فیلتر دستگاه و پاک کردن ظروف از غذای باقیمانده از کارهایی است که عمر این کالا را افزایش می‌دهد.


   برای انتخاب مارک مناسب، مجله‌های کارخانه‌های مختلف را مطالعه کنید و عواملی مانند صدا، سرعت و کارآیی را در مدل‌ها مقایسه کنید.
ماشین‌های لباسشویی و خشک‌کن‌ها
در حالت ایده‌آل، این ماشین‌ها نباید در آشپزخانه‌ باشند. حتی اگر کاملا هم بی‌صدا طراحی شده باشند، باز هم صداهای ناهنجاری تولید می‌کنند. اما اگر جای دیگری ندارید، آنها را در کابینت‌ آشپزخانه‌ یا در جایی که کاملا از مرکز فعالیت به دور باشد، پوشش دهید.
  قبل از خرید، میزان تولید صدای آن را کنترل کنید. به خصوص اگر قرار است آن را در آشپزخانه جای دهید.


 گاهی سر و صدای ماشین‌های لباسشویی غیرقابل تحمل می‌شود؛ به تازگی لباسشویی‌هایی طراحی شده‌ که با سیستم بدون تسمه کار می‌کنند. این سیستم علاوه بر از بین بردن سر و صدا، لرزش را هم کاهش می‌دهند.


 اگر توان خرید ماشین‌های بدون تسمه را ندارید، با گذاشتن یک لایه فوم یا پلاستیک در زیر آن میزان صدا و لغزش کم می‌شود.


 اگر جای کافی برای دو ماشین ندارید،‌ ماشین‌هایی را انتخاب کنید که هم شوینده و هم خشک‌کن هستند. اما به خاطر داشته باشید که ظرفیت شست‌وشوی این ماشین‌ها بسیار کمتر از ماشین‌های استاندارد است.


 تلاش کنید تا انواع دوستدار محیط زیستی آنها را انتخاب کنید. مدل‌هایی را بخرید که میزان مصرف انرژی آنها مشخص شده است و در صورتی که این اطلاعات در بروشور دستگاه ذکر نشده، از تولیدکننده یا فروشنده بخواهید که در این رابطه توضیح دهد.


 هیچ‌گاه ماشین‌های لباسشویی را نیمه خالی استفاده نکنید.


 برای بهترین انتخاب با بهترین عملکرد از دوستان، مجلات و فروشنده‌ها اطلاعات بخواهید.


شیفته تکنولوژی ماشین‌آلات نباشید. عموما ساده‌ترین ماشین بهترین عملکرد را دارد.

تهیه و گردآوری: گروه سبک زندگی پرداد

.

منبع :

مواد شوینده مناسب بخرید
  | خانه داری